Tuningoverzicht (update: meer info)

Gestart door volvos60t5, 15-03-2005 08:56:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

elianmars

Citaat van: Eugene op 24-12-2008 14:18:59
Citaat van: elianmars op 24-12-2008 14:10:14
Citaat van: RobbertC70 op 24-12-2008 14:08:00
Stage 0; brede banden en zorgen dattie blinkt die Volvo van je! :eusa_dance:


:eusa_naughty:  ;D

Eerst zorgen dat alles 100% in orde is, voordat je überhaupt aan tuning gaat denken.

Met name de techniek dan, steenslag loopt ie niet minder om :P ;D

;D ;D

Dat bedoel ik natuurlijk  :eusa_doh:

Laserblue

sterker nog, hoe meer steenslag hoe beter.
minder lak is minder gewicht ;)
plus dat door de werveling van de lucht die over het gebroken oppervlak stroomt, de luchtstroom gebroken wordt en makkelijker los zal laten van de auto  :)


lijkt gelul maar dat is het niet  :eusa_dance:
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

Eugene

Citaat van: Laserblue op 24-12-2008 15:50:45
lijkt gelul maar dat is het niet  :eusa_dance:

Je had een hele tijd terug ook zo'n prachtig verhaal over de stroomlijn van een Estate ;D

If it's not blown, it sucks...

willemc70

Even weer naar voren halen met kleine toevoeging. Volgens mij is het zelfs zo dat met aqua mist je het brandstof lucht mengsel nog schraler kan maken waardoor je nog meer lucht de motor in kan drukken dus nog meer power kan genereren. het is aleen de vraag of je lambdasonde dit niet in de war stuurt.
Willem
'98 C70 AT4
RICA remap
Omgekeerde IC pijpen Zwaardere wastegate actuator Eibach verlagings veren zoekende naar een 18T

Eugene

Citaat van: willemc70 op 20-04-2009 23:07:12
Even weer naar voren halen met kleine toevoeging. Volgens mij is het zelfs zo dat met aqua mist je het brandstof lucht mengsel nog schraler kan maken waardoor je nog meer lucht de motor in kan drukken dus nog meer power kan genereren. het is aleen de vraag of je lambdasonde dit niet in de war stuurt.

Ik zou er niet aan beginnen, doet nagenoeg niks als je de vermogensuitdraaien gaat vergelijken van auto's met en zonder aquamist. Laat staan het risico dat je loopt wanneer het systeem een keertje hapert.

If it's not blown, it sucks...

M a r c

#20
Citaat van: Eugene op 21-04-2009 09:22:59
Citaat van: willemc70 op 20-04-2009 23:07:12
Even weer naar voren halen met kleine toevoeging. Volgens mij is het zelfs zo dat met aqua mist je het brandstof lucht mengsel nog schraler kan maken waardoor je nog meer lucht de motor in kan drukken dus nog meer power kan genereren. het is aleen de vraag of je lambdasonde dit niet in de war stuurt.

Ik zou er niet aan beginnen, doet nagenoeg niks als je de vermogensuitdraaien gaat vergelijken van auto's met en zonder aquamist. Laat staan het risico dat je loopt wanneer het systeem een keertje hapert.

Risico  ???  Je hebt altijd nog 2 pingelsensors.   En waterinjectie doet wél degelijk iets, mits degene die de software schrijft tenminste weet hóe extra rendement uit een deugdelijk waterinjectiesysteem kan halen. Dáár wringt meestal de schoen...

De opmerking van "WillemC70" klopt overigens ook niet.... Je maakt een mengsel niet schraler. Dan zou je motor kapotlopen, je koelt je mengsel verder terug waardoor er méér mengsel (in de juiste verhouding!) inkan en door de verbeterde koeling kun je ook een hogere voorontsteking aan. Wat beiden in een beduidende toename van het vermogen resulteert. Lambdasonde is niet relevant omdat de waterinjectie alleen bij plankgas inschakelt en dan wordt de inspuiting niet middels de gegevens van LMM en lambdasensor bepaalt maar via een vaste mapping in de ecu.  Alleen in deellast spelen de LMM en LS een rol....
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Eugene

Maar wanneer je die hogere voorontsteking gebruikt en het systeem hapert, dan wil ik nog wel zien of die pingelsensoren optijd ingrijpen. Ik zou het in elk geval niet willen proberen.

En voor wat betreft die vermogenstoename, zou ik van een Volvo wel eens een rollenbank uitdraai willen zien, met en zonder waterinjectie.....
De exemplaren met waterinjectie leverene in elk geval niet meer pk's (op de rollenbank) dan de exemplaren zonder.

If it's not blown, it sucks...

M a r c

Citaat van: Eugene op 22-04-2009 10:47:10
De exemplaren met waterinjectie leverene in elk geval niet meer pk's (op de rollenbank) dan de exemplaren zonder.

Omdat je op een rollenbank ook niet dezelfde rolweerstand en dus turbodruk draait dan op de échte weg.... en dus ook minder rendement hebt van een waterinjectiesysteem op een rollenbank.  Het rendement van een waterinjectiesysteem is al 10-tallen jaren geleden bewezen toen het al toegepast werd in jachtvliegtuigen e.d. De auto's met waterinjectie presteren in ieder geval zonder ingeschakelde waterinjectie zelfs vanuit de bestuurdersstoel voelbaar minder.  Doe maar eens 5 runs met een wagen zonder en 5 runs met een wagen mét waterinjectie op een rollenbak, dan zul je zien dat de wagen zónder waterinjectie na iedere run steeds minder vermogen levert door opwarming....
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

willemc70

Wat ik altijd begrepen heb is dat er standaard te veel brandstof in gespoten wordt om de temperatuur van de ontbranding te beperken. Dit koelend effect kan beter overgenomen wordt door water (heeft veel mee warmte inhoud dan benzine) waardoor je meer richting beste explosie mengsel kan gaan. Dat dit best riskant kan zijn daar is geen twijfel over zou dit dus ook niet dagelijks willen hebben.
Mocht je het mensel niet aanpassen dan kan je volgens mij beter een front mount IC plaatsen met water spay op de IC en geen waterspray/damp in je inlaatspruitstuk.
Willem
'98 C70 AT4
RICA remap
Omgekeerde IC pijpen Zwaardere wastegate actuator Eibach verlagings veren zoekende naar een 18T

JCviggen

Op je IC sproeien doet weinig, is enkel handig om heatsoak te vermijden terwijl je stil staat. Eens op snelheid doet het niet echt wat.

Waterinjectie kan zeker vermogenswinst opleveren, door lagere verbrandigstemperaturen wat je spruitstuk ook weer een beetje spaart.

Echter de paar volvos die ik ooit met waterinjectie heb zien rollenbanken (en dat waren er niet zo erg veel) lieten eerder verlies zien dan winst omdat er simpelweg niet op getuned was. Dan heb je er natuurlijk weinig aan.

Om echt voor vermogen te gaan moet er een mix in met methanol en dan je AFR ergens richting 13:1 afstellen.
Stage eleventy by backyard tuning


Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

t5karel

Track dragster from North.Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat ik schrijf. Niet voor wat U begrijpt.

JCviggen

Stage eleventy by backyard tuning


Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

t5karel

Track dragster from North.Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat ik schrijf. Niet voor wat U begrijpt.

corredor

Mooi topic, gaat me zeker helpen met de ideeën die ik heb om ook een volvotje te gaan tunen.

Volvo850 93

Netjes gedaan, mooie verslag

Mvg Dennie