De Spaanse Curry: reconstrucción

Gestart door Vulk, 18-06-2016 14:44:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

elianmars

#975
Citaat van: Vulk op 16-04-2018 18:25:54
Citaat van: elianmars op 16-04-2018 18:25:06
Is het niet je turbo die je hoort fluiten? ;D

Nee die fluit niet meer sinds de turbowissel. :)

Dan is-ie kapot  :eusa_eh:  :P ;D


https://youtu.be/_iHcYy69tqw

Dit hoor ik ook als ik optrek (wel iets minder luid, helaas). Heerlijk!  8)

Vulk

#976
Citaat van: elianmars op 16-04-2018 18:31:29
Citaat van: Vulk op 16-04-2018 18:25:54
Citaat van: elianmars op 16-04-2018 18:25:06
Is het niet je turbo die je hoort fluiten? ;D

Nee die fluit niet meer sinds de turbowissel. :)

Dan is-ie kapot  :eusa_eh:  :P ;D


https://youtu.be/_iHcYy69tqw

Dit hoor ik ook als ik optrek (wel iets minder luid, helaas). Heerlijk!  8)

Ik zal mezelf corrigeren: hij fluit veel minder hard als voorheen.

Gisteren heb ik nog heel wat zitten lezen op het forum over windgeruis, ik kwam uit op deze mooie post van Misha:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,28118.msg573399.html#msg573399

Mijn spiegel heeft ook zo'n klein spleetje. Hetzelfde doen als wat Misha gedaan heeft zal ik niet doen aangezien ik altijd mijn spiegel moet inklappen om de garage in te rijden. Bij wijze van test heb ik langs onder wel wat karton onder de spiegel gedrukt zodat de spleet dichtgedrukt wordt. Jullie raden het al... onder het rijden vandaag geen verschil. Ook niet als ik de spiegel volledig inklapte etc.

Ik ga morgen weer met de 850 op pad en heb intussen al het stuk daklijst dat langs het voorraam loopt langs beide kanten afgeplakt. Ik moet en zal het vinden.

classicT5

Wielkuipen ook al gecontroleerd, secu  losgehaald? Misschien eens zonder rijden.

volvobug

En de spatlap achter de voorwielen?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

StefanCJ


Piet


Vulk

Dan kan ik evengoed een N of NN kopen.

Vulk

#982
Voor diegene die niet graag een heel uitgebreid verhaal lezen, dit is de samenvatting van vandaag: koude lucht, hete velg, ontspannen geraakt & keuzestress!

De laatste periode is een zware geweest. Weer veel te druk op het werk, nog steeds grote werken in onze tuin, een langdurige opleiding aan het volgen... Blijkbaar zwaar genoeg om kwaad en lastig te zijn op de halve wereld zonder het door te hebben, maar dat inzicht kwam pas vandaag tijdens het rijden.

Deze morgen ben ik rond 7u vertrokken richting Car Cool systems. Heerlijk rustig op de weg, de nieuwe 18T turbo af en toe goed de sporen gegeven. Loopt echt geweldig zo.
Bij Carcool was het de bedoeling om de lagedrukleiding vast te zetten en het systeem af te vullen omdat Arjen terug op zijn boot zit. Ik had een uurtje werk geschat, maar uiteindelijk werden het bijna 4u.

De leiding vastzetten, inclusief het vernieuwen van alle 0-ringen ging voorspoedig.



Na een dik half uur kon het systeem gevacuumeerd en afgevuld worden.



850g gevuld en de compressor sloeg in. Na enkele minuten begon de compressor nerveus in- en uit te slaan. Exact dezelfde symptomen als vroeger dus.  :eusa_sick: Na verdere inspectie bleek dat er een hoge druk opgebouwd werd aan de lagedrukzijde... Initieel dachten ze dat de leidingen verkeerd om aangesloten waren, maar dat is fysisch onmogelijk. Daarna was het orifice de verdachte (maar die is uiteraard ook al vervangen...)
Dus beslist om het systeem opnieuw leeg te halen en te vullen met 700g. Dat ging merkbaar beter, maar toen viel het op dat de fan niet insloeg... De stekker aan het relais bleek zijn beste tijd gehad tet hebben. Hier is een noodreparatie uitgevoerd, de fan sloeg in en de compressor leek getempt...

Dus opnieuw het systeem leeg om dan netjes 850g af te vullen. Alleen besloot het toestel om er de brui aan te geven en te blijven pompen zonder te wegen... Een ander toestel bracht redding en toen bleek dat er al vrolijk 1.500g koelmiddel was toegevoegd. Gelukkig hebben we de auto daar niet op laten lopen. Na 850g gevuld te hebben deed de compressor nog steeds wat hij moest doen. Na 4u werk en het systeem afvullen kwam de rekening netjes uit op nul euro. Service...

Terwijl de auto op de brug stond heb ik ook eens kunnen kijken vanwaar de olielekkage komt. Die komt opnieuw van de onderste intercoolerslang. Het olieverbruik sinds de turbowissel is wel nihil. Ik vermoed/hoop dat het nog oude olie is die in het systeem zit dat lekt.

Van bij Car cool ben ik naar Volvo BTC gereden. Ik wou er informatie inwinnen over het al dan niet herspuiten van mijn auto en er staat ook een leuke laserblue te koop...

De airco deed het geweldig en het viel me op dat de compressor heel rustig insloeg. Je merkt het haast niet aan de motorloop, een heel verschil met vroeger. Echter na een half uurtje rijden hoorde ik een gebonk/geklop onder de kap. Auto aan de kant dus, ik dacht een lekke band, maar niets aan de hand. Weer verder rijden en daar was het gebonk weer. Weer gekeken en toen merkte ik dat de velg linksvoor gloeiend heet was. Hangende remklauw dus. Bijzonder aangezien deze amper vier jaar oud en origineel Volvo zijn. Uiteindelijk het ik met mijn wielsleutel een ferme tik op de klauw gegeven en ik ben rustig doorgereden. Het gebonk was merkbaar minder. Dus al hinkend ben ik tot bij BTC geraakt. Daar kwam ik precies in het Walhalla terecht. En ik die dacht dat de T-5R zeldzaam was...
Ook terug enkele oude bekenden gezien!



Mijn auto kon snel op de brug en er werd een tweedehands klauw onder gezet, zo kon ik tenminste nog de 200km naar huis. De zuiger van de oude klauw zit echt muurvast. Eens op de brug viel het me ook op dat mijn draagarmen hun beste gehad hebben. Deze zijn ook origineel, maar hebben er ook al dik 100.000km opzitten.

Intussen ben ik met de laserblue gaan rijden die er te koop staat.
https://www.btc-volvo.nl/pk-366-h/

Wat een geweldige auto, maar een enorm verschil met mijn T-5R. Moderner, automaat, trager, ... wat een rust. Intussen hebben we het ook over het eventuele spuitwerk aan mijn auto gehad... Veel stof om over na te denken...
Cream Yellow verder opknappen of toch maar zo'n laserblue... Diep in mijn hart weet ik het wel, maar toch moet ik er nog eens goed over slapen.

De rit naar huis verliep voorspoedig en rustig. De airco bleef het prima doen, alleen had ik een behoorlijke trilling van de vooras, vermoedelijk een schijf krom door de hangende klauw... Op weg naar huis overkwam me wel een grote innerlijke rust... Een dag als vandaag had ik echt nodig om er volledig tussenuit te zijn en terug tot mezelf te komen. Toch merkbaar veel te hard bezig geweest de laatste tijd, tijd voor een pauze!
Ik kwam tussen Breda & Antwerpen een zwarte estate tegen, nog even samen mee opgereden. Iemand van hier?

Ik weet weer wat doen dus: een keuze maken, stekkers van het fanrelais herstellen, twee nieuwe remklauwen en draagarmen zoeken, misschien de remmen upgraden naar 302, ... Ik dacht dat ik het Volvo-gebeuren na 10 jaar wat beu zou zijn, maar niets is minder waar.

Taranis

Soms is even stoom afblazen echt nodig en iedereen doet dat op zijn eigen manier ;) Sommige mensen gaan 5-6 dagen bikkelen in de achtertuin met een achterlijke fundering en als ze dan terug op het werk verschijnen, vinden alle collega's dat je zoveel relaxter geworden bent en je stress kwijt lijkt te zijn :angel: :eusa_doh:

Je hebt toch 2 garages? Ik zeg een LBP en een CY garage :P

arjenT5R

Wat een saga weer ;D thomas en z'n airco ;D

Ik zou lekker die'n gele houden hoor ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Vulk

We plannen om nog een carport te bouwen dus Taranis zijn idee zou best kunnen.
Maar of dat "nodig" is twee zo'n auto's...

The Volvoboy

Natuurlijk niet. Alsof ik die 960 nodig heb.... ;D

Bij BTC is het gewoon genieten. Ik ben daar donderdag en vrijdag lekker therapeutisch aan het sleutelen geweest, heerlijk ;D

Succes met je beslissing. Die LaserBlue is erg mooi en rijdt erg fijn... 8)
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

elianmars

Citaat van: Vulk op 06-05-2018 07:37:48
We plannen om nog een carport te bouwen dus Taranis zijn idee zou best kunnen.
Maar of dat "nodig" is twee zo'n auto's...

Ach... ik heb ook twee Volvo's. Met mooi weer pak ik de cabrio en anders de V70. Op dit moment wil ik echt geen van beide kwijt.
De Fiat rijd ik enkel in noodgevallen of wanneer we ergens heen gaan waar ik de Volvo's niet wil parkeren ;D

Vulk

Nog tips waar ik het goedkoopst twee ate remklauwen kan uithalen? Als ik online kijk lopen de prijzen stevig uiteen.

de Boeing

Toch mooi hoe een daguitstap met een vaste remklauw tot zelfreflectie kan leiden. . .

Wel beangstigend dat dit met een 4jaar oude originele remklauw gebeurd (die onderhand ook niet meer nieuw is maar gereviseerd door Volvo). Heb je deze oude nog? en al opengemaakt om te zien waar het aan lag? roest op zuiger door (te) weinig gebruik?

Ik heb ook mijn voorste klauwen gewoon bij de dealer gehaald, zien er mooi en shiny uit met blanke laklaag maar na 1/2j al roestiger dan de 19j oude klauwen die ik terug moest inleveren. Mag hopen dat ze het wel even lang uithouden! Achterklauwen heb ik destijds wel aftermarket gekocht (Quinton-Hazell en die zien er nog goed uit). Maar krijg een beetje de indruk dat het hit-and-miss is met onderdelen besteld op internet (ate remschijven, niet zelfde kwaliteit als bij dealer, TRW gewoon slechte revisie van origineel Volvo onderdeel, ... ). Meyle en Bosch heb ik tot nu toe wel positiever ervaringen mee (draagarmen/motorsteun/div sensors). Qua online bestellen neig ik meer naar skandix/estateservices ...

En ik zeg ook, geel houden, blauw erbij  ;D (wat een heerlijke luxeproblemen ook, check wel even de BIV en tax want dat kan nog wel eens vies tegenvallen)

En qua traagheid van de V70R, een stillere en comfortabel auto voelt in mijn beleving ook veel minder snel aan dan mijn rammelbak  :evil: ;D