Auteur Topic: De Spaanse Curry: reconstrucción  (gelezen 62329 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vulk

  • Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Online Online
  • Berichten: 10441
  • Geslacht: Man
  • Thomas heeft altijd gelijk!
Re: De Spaanse Curry: reconstrucción
« Reactie #1065 Gepost op: 04-08-2018 11:39:20 »
Leuk zo’n filmster hier op het forum ;)

Dit is mij verteld over het dakraam: voor iets boven de rand, achter iets er onder.

Zo staat hij dus er valt vast niets meer aan te verbeteren.
Als het definitief dakraam er in gaat wil ik het gewoon perfect hebben, vandaar.

Vulk

  • Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Online Online
  • Berichten: 10441
  • Geslacht: Man
  • Thomas heeft altijd gelijk!
Re: De Spaanse Curry: reconstrucción
« Reactie #1066 Gepost op: 04-08-2018 13:16:46 »
Ik had er inderdaad net in mijn blog over geschreven. Nu heb ik het probleem om hij:
A. Onder de XC zit en dus sowieso weinig ruimte heeft
B. Selfmade is en dus misschien daarom een mindere pasvorm heeft.

Dit bedoel je?
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,47285.3915.html

haasje

  • Erwin
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2909
  • Geslacht: Man
  • Volvo S80 2.4 LPi
Re: De Spaanse Curry: reconstrucción
« Reactie #1067 Gepost op: 04-08-2018 14:20:34 »
Leuk zo’n filmster hier op het forum ;)

Dit is mij verteld over het dakraam: voor iets boven de rand, achter iets er onder.

Zonder de gegevens gezien te hebben zou mijn eerste ingeving zijn dat het net andersom zou moeten (windslag in de naad)

T5-4life

  • Hugo
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • Geslacht: Man
Re: De Spaanse Curry: reconstrucción
« Reactie #1068 Gepost op: 04-08-2018 14:25:01 »
Leuk zo’n filmster hier op het forum ;)

Dit is mij verteld over het dakraam: voor iets boven de rand, achter iets er onder.

Zonder de gegevens gezien te hebben zou mijn eerste ingeving zijn dat het net andersom zou moeten (windslag in de naad)
De mijne ook ;)
C70 T5 coupé 1998 232.000 km
C70 T5 cabrio 2000 224.000 km
S80 D5 2005 209.000 km

KIM

  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 9920
  • Geslacht: Man
  • 850 R Estate AT LPI, V70 XC Estate AT LPI
Re: De Spaanse Curry: reconstrucción
« Reactie #1069 Gepost op: 04-08-2018 15:59:48 »
Ik had er inderdaad net in mijn blog over geschreven. Nu heb ik het probleem om hij:
A. Onder de XC zit en dus sowieso weinig ruimte heeft
B. Selfmade is en dus misschien daarom een mindere pasvorm heeft.

Dit bedoel je?
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,47285.3915.html


Ja in het laatste deel.

de Boeing

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 889
  • 855R AUT Lpi
Re: De Spaanse Curry: reconstrucción
« Reactie #1070 Gepost op: 10-08-2018 11:17:12 »


Haha, wat een verhaal!  :)
En rij je nog rond met die vtm sticker? (ik had er dan toch een jaren 90 StuBru sticker over geplakt ...waren ze het wellicht ook niet mee eens  ;D )

Vulk

  • Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Online Online
  • Berichten: 10441
  • Geslacht: Man
  • Thomas heeft altijd gelijk!
Re: De Spaanse Curry: reconstrucción
« Reactie #1071 Gepost op: 10-08-2018 14:01:53 »
VTM sticker heeft er een weekje opgehangen, maar de schaamte werd op een bepaald moment toch echt te groot. Is er dus intussen al weer af.

Overigens vandaag voor het eerst een rit gehad in (lichte) regen. Wat is dat programmeerbaar ruitenwisserrelais een verademing!

Vulk

  • Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Online Online
  • Berichten: 10441
  • Geslacht: Man
  • Thomas heeft altijd gelijk!
Re: De Spaanse Curry: reconstrucción
« Reactie #1072 Gepost op: 10-08-2018 17:36:37 »
Vandaag ben ik begonnen met het dakraam. Dit dakraam komt dus uit mijn Spaanse auto. Er staat een stempel op "2001" en er zit een nieuw rubber op. Genoeg redenen om te geloven dat dit frame nog in een redelijke staat moet zijn.

Met het rubber er op zag het er nog zo uit, best netjes. Langs binnen iets van roest te zien.













Het rubber er af trekken gaat eenvoudig. In het begin is het schrikken, maar al bij al valt het mee. Ik heb ze al veel slechter gezien hier op het forum.













Ik twijfelde nog even om het raam al dan niet los te maken van het frame, maar tijdens het inspecteren kwam één kant los. Dus heb ik alles maar losgehaald. De andere kant koste anderhalf u om los te maken. Uiteindelijk krijg je dan dit:











Vraag is nu, hoe ga ik hier mee verder. Het frame wordt opschuren en herlakken denk ik. Ik heb een staalborstel voor op mijn boormachine, kan ik deze hiervoor gebruiken of toch beter de gewone staalborstel of schuurpapier? Lakken met de spuitbus of hammerite of iets dergelijks.

Het raam zelf wordt moeilijker. Daar zitten nog stukken kit op die ook zichtbaar zijn in de auto. Dus best zo goed en zo kwaad mogelijk schoonmaken?
Achteraf dan beide delen  terug aan elkaar kitten?  Als het frame geschilderd/gespoten is, hecht de kit daar dan wel goed op?

Ik ben weinig ervaring met dit soort zaken en zou het graag in één keer goed doen. De dakramen zijn niet meer te vinden en dit frame is nog in redelijke staat...

Died850

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1158
  • Geslacht: Man
  • 855 Turbo AT 1994 (411)
Re: De Spaanse Curry: reconstrucción
« Reactie #1073 Gepost op: 10-08-2018 19:28:57 »
Leuk hè dakramen uit elkaar halen ;D. Beste is naar mijn mening flink tekeer gaan op het frame met staalborstel, zowel hand als op boormachine, vervolgens de kitresten te verwijderen van zowel het frame als het raam, kan gewoon met een los mesje uit een Stanley. Maar laat op de glasplaat een restje kit achter, hierop kan de nieuwe kit goed hechten. Voor de nieuwe kit geld beter meer kit dan te weinig. Overtollige kit kun je later gemakkelijk wegsnijden na opdrogen.
Voor het frame, na ontroesten (ook de roest pitten goed verwijderen) behandelen met een roestomvormer en inderdaad lakken met bijvoorbeeld hammerite.succes!
« Laatst bewerkt op: 10-08-2018 19:30:29 door Died850 »

big ben

  • Clublidnr: 85011751
  • Lid 1000+
  • *****
  • Online Online
  • Berichten: 2928
  • Geslacht: Man
  • Groene 20 klepper
Re: De Spaanse Curry: reconstrucción
« Reactie #1074 Gepost op: 10-08-2018 19:38:48 »
Je bent al een aardig eind op weg  8), waarom niet glasparelstralen en daarna duurzaam behandelen?

toch niet zo ver van jou af?  

Vulk

  • Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Online Online
  • Berichten: 10441
  • Geslacht: Man
  • Thomas heeft altijd gelijk!
Re: De Spaanse Curry: reconstrucción
« Reactie #1075 Gepost op: 10-08-2018 19:46:53 »
Je bent al een aardig eind op weg  8), waarom niet glasparelstralen en daarna duurzaam behandelen?

toch niet zo ver van jou af?  

Dat is zeker niet zo ver van mij af. Ik zal één dezer eens kijken hoever ik zelf kom en kijken hoe het er uit ziet.
Als het te erg is is het zeker een optie. Hoop dat ik de rand waar het rubber aan zit niet moet laten oplassen.
« Laatst bewerkt op: 10-08-2018 19:49:34 door Vulk »

Vulk

  • Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Online Online
  • Berichten: 10441
  • Geslacht: Man
  • Thomas heeft altijd gelijk!
Re: De Spaanse Curry: reconstrucción
« Reactie #1076 Gepost op: 11-08-2018 17:50:09 »
Ik ben vandaag begonnen met schuren met de staalborstel op de boormachine. Het frame blijkt in een vrij goede staat.

Ik ben nog niet helemaal klaar, maar de bedoeling is om het frame helemaal kaal te krijgen. Op die manier blijft er geen roest achter en komt het hopelijk ook niet terug. De 3 schuimpjes die er nog opzitten haal ik er de volgende keer af. IK had eerst het idee om ze te laten zitten en er rond te werken, maar dat is niet echt een succes.

Ik ben naar de lokale verfwinkel geweest en heb een roestwerende metaalverf en een goede zwarte ruitenkit gekocht.
Eén dezer zal ik de exacte locatie van het frame aftekenen op het raam. Nu kan ik dat nog gemakkelijk bepalen doordat de oude kitlaag nog op het raam zit, maar eens ik die zal verwijderd hebben wordt dat een stuk moeilijker.

Enkele foto's:











Ik hoop dat ik dit nooit opnieuw hoef te doen.  Wat een hatelijk werk.  :eusa_sick:

arjenT5R

  • Pro Beun Tuner
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 8867
  • Geslacht: Man
  • I love it when a beun comes together!
Re: De Spaanse Curry: reconstrucción
« Reactie #1077 Gepost op: 11-08-2018 19:14:08 »
Lekker monniken klusje ja :P
Een 20T daar red je levens mee ;D

classicT5

  • Jeroen
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2478
  • Geslacht: Man
Re: De Spaanse Curry: reconstrucción
« Reactie #1078 Gepost op: 11-08-2018 19:17:43 »
(laten) stralen gaat stuk sneller lijkt me? En dan meteen poedercoaten?

Met de hand ben je wel ff bezig :(

Vulk

  • Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Online Online
  • Berichten: 10441
  • Geslacht: Man
  • Thomas heeft altijd gelijk!
Re: De Spaanse Curry: reconstrucción
« Reactie #1079 Gepost op: 11-08-2018 19:26:21 »
(laten) stralen gaat stuk sneller lijkt me? En dan meteen poedercoaten?

Met de hand ben je wel ff bezig :(

Ik haal er eigenlijk best wel voldoening uit. :)