The Beginners Guide to owning a V70

Gestart door stuuraandeverkeerdekant, 14-07-2016 01:39:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

stuuraandeverkeerdekant

**Even mijn To Do lijstje naar boven gehaald om t overzichtelijk te houden. Onder de streep begint de eerste post van dit blog**

To Do
Dit is een ever changing lijstje van dingen die ik nog wil uizoeken, wil doen of al gedaan heb.

blauw = gedaan plus beschrijving op blog
zwart met streep = gedaan maar geen uitgebreide beschrijving op blog
zwart = moet nog gedaan worden


- Olie verversen, nieuwe bougies en filters vervangen
- Koelvloeistof vervangen
- Remvloeistof vervangen
- Ashoes rechtsvoor vervangen
- Stuurbekrachtigingsvloeistof Flushen
- Versnellingsbakolie verversen
- Kraak uit achterklep halen
- Handrem stellen - poging 1
- SRS lampje / Trouble Codes lezen met Vida
- Nieuwe kabelgoten om bedrading bobines
- diSC melding boordcomputer
- Thermostaat en temperatuur sensor vervangen
- Handrem stellen - poging 2
- Handrem stellen - poging 3 (iets met scheepsrecht)
- Nieuwe remschijven en blokken voor
- Auto Uitlijnen
- Lekstroom meten
- Accukabels maken
- Accukabels plaatsen
- Zijknipperlichtje vervangen
- Relais 103 overbruggen
- Veerpootbrug plaatsen
- Rood lampje aan binnenkant deur (ra) is gebarsten - nieuwe van de sloop halen
- Piep uit het stuur halen (deel 1)
- Nieuwe gasveren achterklep
- Gasklep schoonmaken
- Piep uit het stuur halen (deel 2)
- Injectoren reinigen
- Carterventilatie vervangen
- Motorblok flushen
- Spoiler spuiten en monteren met zelfgemaakte klemmetjes
- Raambediening achterraam fixen
- Binnenste en Buitenste Stuurkogels Vervangen
- Draagarmen Vervangen (scroll naar beneden)
- Auto laten uitlijnen
- Achterklep valt niet uit zichzelf in het slot
- Service Lampje resetten via Dagteller
- Veiligheidsgordel bestuurderskant, het punt waar je hem inklikt loopt stroever en stroever. Een nieuwe van de sloop halen? Soms doet een beetje WD40 wonderen....
- Nokkenassensor testen (uit nieuwsgierigheid, niet uit noodzaak)
- Ashoes vervangen (en per ongeluk ook de binnenste homokineet opnieuw in elkaar zetten)
- Kachelventilator werk alleen op hoogste stand en slotplaat vervangen (geen Volvo maar een Nissan dit keer)
- Achterdeur tegen roest behandelen en spuiten
- Lekstroom Nissan Primera (maar methode van opsporen is universeel)
- Remleidingen vervangen en en koelvloeistof lekkage opsporen (to be continued)
- Vastgeroeste remcilinder Toytoa Yaris + Nieuwe bougies, filters en olie voor de Volvo
- Koelvloeistof lekkage gevonden
- Koelvoeistoftankje vervangen
- cruise control schakelaar repareren, check engine lampje en olie verversen
- startmotor vervangen






- remschijven achter vervangen
- Piep / huil bij opkomen koppeling - Dual massa vliegwiel aldus Dirk342. Lekker laten zitten   ;D
- Linker mistlamp heeft een barst (doet het nog wel) - vervangen
- Raambediening bestuurderskant is behoorlijk afgeragd - vervangen
- Lampje van stoelverwarming bijrijder doet het soms wel soms niet - uitzoeken
- Geheugensteuntje voor mijzelf: volgende keer als de as rechtsvoor eraf gaat, nieuwe stofring bestellen (was gebarsten de vorige keer) - als iemand de correcte benaming weet, graag!
- remslangen vervangen voor stalen versies (op de duur)
- versnelling gaat soms zwaar in de 1 en achteruit (iets met prise-as?)






The Beginners Guide to owning a V70
Ik behoor nu al ruim drie weken tot de auto-bezittende-klasse, en als ik eerlijk ben, bevalt mij dat uitstekend!

Om voor mijzelf een beetje bij te houden wat ik van plan ben, wat er goed/fout ging en wat ik geleerd heb, wil ik op deze plek een logboek bij houden van alles (nou ja, van veel) wat ik met mijn moon dust V70 2.4 140pk doe. Verwacht hier (en nu komt de disclaimer) geen hoogstandjes qua techniek of doe-het-zelven. Met behulp van YouTube, Haynes en dit forum hoop ik mijn auto zelf een beetje te onderhouden of in ieder geval te leren kennen. As simple as that. En met een beetje geluk worden de onderwerpen die ik hier beschrijf steeds ingewikkelder en ambitieuzer. Maar dat is voor later...

Nu eerst: starting from zero, absolute zero.

Of eigenlijk, 342518 km.



De Eerste 570 km
Met de auto tot dusver geen problemen. Met mijn gevoel voor richting wel. Hier staan we tussen de vrachtwagens in Calais. Zodra ik de afslag nam en stapvoets tussen twee trucks in reed wist ik dat ik fout zat. Maar omkeren is er niet bij. Dus rustig doorijden met je bumper geplakt aan de kont van een grote truck. En dan bij de check-in poortjes voor de trein naar Engeland uit de auto stappen, op je tenen staan en door de intercom roepen dat je verkeerd zit. Aan de reactie te merken was ik niet de eerste, en na even op de parkeerplaats te moeten wachten (waar ik meteen weer even om de auto kon heen lopen en wat fotootjes kon maken) mochten we er weer uit en konden we op zoek naar de poortjes voor de kleine auto's (ik héb geen kleine auto!).



Olie  :eusa_dance:
In Londen aangekomen meteen de olie, of nee... eigenlijk eerst geslapen. De volgende dag meteen de olie ververst. Voor alles moet een eerste keer zijn, dus ook voor dit. 6 liter Semi-Synthetic 10W-40 opgepikt en aan de slag. Zoals iedereen hier zal weten, verassend simpel eigenlijk. Enige waar ik nu nog af en toe nog een beetje over twijfel, is de filter die ik erin heb gestopt. Deze heb ik bij de Halfords gehaald (die bestaat hier nog gewoon) en is niet een origineel Volvo onderdeel. Ook geen OEM oid. Gewoon huismerk. Toen ik het kocht stond ik er niet zo bij stil, maar nu wil ik eigenlijk toch alleen maar originele onderdelen gaan gebruiken. Mijn gedachte voor nu is om het gewoon te laten zitten en wellicht de volgende keer iets eerder dan de voorgeschreven 20.000 km de olie plus filter vervangen, en dan wél een Volvo onderdeel erin.



Ja, ik zeg nu wel dat het verassend simpel was, maar in mijn enthousiasme bleek dat ik toch net wat teveel olie erin heb gekieperd. Dus na wat wikken en wegen toch maar even langs de apotheek voor een spuitje (gratis) en de rommelwinkel op de hoek voor een slangetje (£1) en het teveel er via de peilstok eruit gezogen (toch grappig dat dingen die je op YouTube ziet ook in t echt blijken te werken):




Luchtfilters en Bougies
Als je gewoon even geduld hebt, krijg je alle originele onderdelen dus gewoon per post thuisgestuurd (mits je ze besteld hebt natuurlijk). Luchtfilters erin geschoven (voelt goed om de motor weer frisse lucht te kunnen geven) en één voor één de oude bougies eruit gehaald. Lijken allemaal prima gebrand te hebben. Met de stofzuiger wat afgebrokkelde deeltjes van de kabelgoten weggezogen en nieuwe bougies erin. prima te doen, had alleen wat moeite het juiste aanhaalmoment te vinden. In Haynes hadden ze het over 30Nm, terwijl ik op MatthewsVolvoSite 20Nm zag staan. Ben toen maar gewoon voor 20Nm gegaan omdat ik 30Nm op de een of andere manier wat veel vond. De volgende dag (altijd de volgende dag) even de handleiding doorgebladerd en daar stond het hoor! Voor de B5244S2 motor is het 25Nm. Toch maar even alles weer opengedraait en het nog 5Nm aangedraait. Wat echt maar een piepklein stukje was. Had m waarschijnlijk ook prima op 20Nm kunnen laten staan, zo precies zal een momentsleutel van €30 nou ook weer niet zijn....



De plaat waarin je de bobines insteekt was trouwens een beetje vies. Er lag een klein beetje zwarte olie. Ik heb het schoongemaakt en mijn overbuurjongen (die toevallig bij een Volvo dealer werkt, je leert nog eens wat) had een nieuw o-ringetje voor me meegenomen. De oude seal van de motoroliedop was keihard en toen ik m boog brak ie. Ik weet nu niet of de olie zo kan klotsen dat het er overheen gulpt, of dat er wat mis is met de carterventilatie (noemde het ook al bij mijn introotje). Wanneer ik een handschoen op de motoroliedop zet wordt hij bij een stationair toerental gewoon naar binnen gezogen. Op het moment dat er gas gegeven wordt flappert hij alleen een beetje. Iemand een idee hoe dit te interpreteren? Is de carterventilatie iets dat op mijn to-do lijstje moet komen? Hier trouwens een filmpje van mijn handschoentest: https://www.youtube.com/watch?v=WNf2Hz_SRT8 En ter illustratie het beetje zwarte olie dat naast de dop lag:



Enfin, u hoort nog van mij!
Thijs
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

FGG


Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

stuuraandeverkeerdekant

Haha! Zo wil ik de auto dus ook gaan behandelen ;)
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

RoelNL

Goed bezig! Zo was ik ook begonnen  ;). Inmiddels doe ik ook wat meer: remmen, distributie, AC onderdelen, Wiellagers en nog meer.

Het enige wat ik niet doe is de motor openhalen daarvoor moet ik eigenlijk eerst een sloopblok zien te vinden waar ik op kan oefenen en een eigen plek waar ik die rommel kan neer leggen ;D

Verder kom je een heel eind met behulp van het forum, Vida en "gezond verstand" al is dat bij mij soms ver te zoeken ;) vooral op zaterdag avond ;D
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

stuuraandeverkeerdekant

#4
Thanks RoelNL, altijd goed te horen dat er nog meer mensen zijn die ooit zo weinig wisten als ik nu :D

Dat zaterdagavond gevoel dat je beschrijft heb ik wel vaker de laatste tijd. Heb er geeneens alcohol meer voor nodig. Een setje tweelingen over de vloer en voor je het weet vliegt al je 'gezond verstand' zo uit het raam!

Super om met een sloopblok aan de slag te gaan. Koop je daarvoor een hele afgerachte auto en ga je pielen? Toen ik mijn auto haalde stond er ook een 850 voor €300 bij Marius Van Gessel. Zag er super mooi uit. Vanaf een afstandje dan. Kan me voorstellen dat zo'n auto geschikt is voor het werk dat jij voor ogen hebt?  

EDIT: keek trouwens net even op de site van Marius en hij stond er niet meer. Iemand anders waarschijnlijk al mee aan de slag.
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

RoelNL

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 14-07-2016 11:14:36
Thanks RoelNL, altijd goed te horen dat er nog meer mensen zijn die ooit zo weinig wisten als ik nu :D

Dat zaterdagavond gevoel dat je beschrijft heb ik wel vaker de laatste tijd. Heb er geeneens alcohol meer voor nodig. Een setje tweelingen over de vloer en voor je het weet vliegt al je 'gezond verstand' zo uit het raam!

Super om met een sloopblok aan de slag te gaan. Koop je daarvoor een hele afgerachte auto en ga je pielen? Toen ik mijn auto haalde stond er ook een 850 voor €300 bij Marius Van Gessel. Zag er super mooi uit. Vanaf een afstandje dan. Kan me voorstellen dat zo'n auto geschikt is voor het werk dat jij voor ogen hebt?   

EDIT: keek trouwens net even op de site van Marius en hij stond er niet meer. Iemand anders waarschijnlijk al mee aan de slag.

Dat kan ik me voorstellen inderdaad met setje tweelingen ;D.

Dat zou inderdaad prima zijn om ergens een sloophok voor weinig te vinden om mee te oefenen. Op het forum komt er weleens een slooper naar boven, zelf er eentje op de sloop halen is makkelijker.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

stuuraandeverkeerdekant

Misschien een dom vraagje, maar kon het nergens vinden op dit forum: ik heb net een rolletje isolatie-tape gehaald om nieuwe kabelgoten om de losse bedrading van de bobine kabels te doen (kabelgoten waren afgebrokkeld). Max temp voor deze tape is 80 graden. Er is ook duurdere tape die tot 125 graden kan. Is dit belangrijk of wordt het daar niet zo heet??
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

RoelNL

Ik heb geen idee hoe warm het daar word. Denk dat 80 graden te weinig is omdat er ook nog een klepdeksel overheen gaat en daaronder kan de warmte moeilijk weg.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

stuuraandeverkeerdekant

Goed punt. Haal ik toch maar ff t iets duurdere rolletje 😅
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

leons850

Haal gewoon nog niet open gesneden kabelgoot bij de auto handel en snij deze zelf door (is goedkoper).
dit werkt prima, moet ik zelf ook nog doen. :eusa_eh:
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

peteRRR

#10
Als je niet de stekkers wild/kan los halen dan kan je het ook zo doen.



2 goten over elkaar heen en tyrip,s om het goed bij elkaar te houden evt.

Groet

Edit: kwa hitte bestendige tape hier wat info,.http://www.rlsales.nl/tape/hittebestendige-tape-folies
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: leons850 op 14-07-2016 13:50:21
Haal gewoon nog niet open gesneden kabelgoot bij de auto handel en snij deze zelf door (is goedkoper).
Goeie, in zo'n sneetje gaat t werk niet zitten nee.
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: peteRRR op 14-07-2016 15:21:20
Als je niet de stekkers wild/kan los halen dan kan je het ook zo doen.

2 goten over elkaar heen en tyrip,s om het goed bij elkaar te houden evt.


Nice! Ziet er goed uit zo. Bij mij zit er nu een gesneden kabelgoot omheen, maar dat is er maar 1 waardoor op sommige plekken de onderliggende draden bloot liggen. Dit is veel beter!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#13
Is dit waar het geluid vandaan komt?? - Deel I
Net even onder de auto gekropen om de ontluchtingsnippel (bleed nipple) te vinden. Had ze nog nooit gezien en was benieuwd omdat ik volgende week aan de slag wilde met nieuwe remvloeistof. En omdat ik daar toch lag meteen maar even verder rondgekeken.

Nu viel mij op dat bij het rechter voorwiel de aandrijfashoes (is dat de correcte term?) los zat... Meteen even bij het andere wiel gekeken maar daar zat ie nog wel vast. Nu herinner ik me ook dat het geluid heftiger is wanneer ik het stuur helemaal naar rechts draai. En deze breuk (is het een breuk?) zit ook aan de rechterkant....





Op deze foto schuif ik het rubber zó naar rechts. Het lijkt haast onder het ijzeren clipje losgeschoten te zijn.... Me thinks dat de smeerolie eruitloopt en dat dáár het schurende geluid vandaan komt....

Nu vroeg ik mij nog wel meer dingen af:

- Is het een dringende reparatie? Over twee weken ben ik van plan weer naar Nederland te rijden. Creeer ik daarmee alleen maar meer schade? En is t überhaupt velig om hiermee door te rijden?
- De auto is net door de APK gekomen (mei 2016). Betekend dit dat de scheur in de afgelopen 1000 km is ontstaan? Ik heb heel netjes gereden, echt waar! Of kan het zijn dat dit geen afkeuringspunt / over het hoofd gezien is?
- Is het een ingewikkelde klus om zelf te doen? Volgende week komt mijn vader op bezoek, hij heeft gelukkig meer ervaring dan ik - maar vooral met zijn Citroen Dyane uit 86 en geen idee of ie dit ooit heeft gedaan (kan ik m natuurlijk gaan vragen!).

In de buurt van t wiel kwam ik ook nog deze zweterige/vochtige plek tegen. Zou dit ermee te maken kunnen hebben of is het een totaal ander issue?



:eusa_shifty: :eusa_shifty: :eusa_shifty:
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

UserID6342

-Klem even goed over het rubber heen schuiven en even goed aanknijpen met een goede tang will do....
-Bij die andere 'zeetplek' even goed je stuurhuis in de gaten houden of deze niet lekt...