V70 blijft wat klieren, loopt "koud" net niet helemaal lekker

Gestart door glenfiddich1983, 29-11-2016 10:33:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

glenfiddich1983

Een paar weken terug schreef ik in het "geërgerd" topic over de problemen met V70. Kort samengevat komt het er op neer dat we gestrand waren met een kapotte benzine-brandstofpomp waardoor de auto niet meer wilde starten. Wegenwacht erbij, die hebben hem gestart door remmenreiniger in het luchtfilterhuis te spuiten. Dit hebben ze enkele minuten volgehouden totdat de auto overschakelde op gas, zodat we de auto naar de garage konden rijden.

Helaas was dit het begin van meer ellende, die voor een deel en wellicht zelfs helemaal was voorkomen indien de ANWB de auto gewoon had afgesleept naar de garage in plaats van het geknoei met remmenreiniger.

Afijn, de brandstofpomp is vervangen, auto weer opgehaald en na een paar dagen begon de auto in rap tempo slechter te lopen (eerst "schokjes", daarna hevig bokken als je maar naar het gaspedaal keek, er was totaal niet meer mee te rijden). Op benzine of op gas rijden maakte geen verschil, beiden even beroerd. Auto zelf afgesleept naar de garage, daar hebben ze wat lopen proberen en zoeken, een temperatuursensor van de KVS vervangen, en toen dachten ze het probleem te hebben opgelost want het was niet meer te reproduceren.

Echter al na een km of 100 begon het verhaal weer opnieuw, beetje "rillerig" rijden, vervolgens steeds beroerder lopen totdat hij weer begon te bokken en er niet meer mee te rijden was. Zowel op benzine als op gas. Auto wederom naar de garage, bougies vervangen (door LPG bougies, voorheen zaten er originele in). Waarschijnlijk hadden deze het enige minuten lopen op remmenreiniger niet overleefd.

Nu ruim 2000 kilometer verder, en tot een paar dagen terug geen enkel probleem.

Echter, nu begint het wéér. Althans, het lijkt er op, maar aan de andere kant voelt het wel anders dan voorheen.

Het probleem is nu dat als de auto nog "koud" is, hij net niet lekker loopt op gas. Het is niet bokken of stoten zoals de vorige keer (daar was niet mee te rijden), maar gewoon net niet lekker lopen. Zeer duidelijk merkbaar minder vermogen, maar je kunt er verder gewoon mee rijden. Het voelt ook anders dan de vorige keer, moeilijk te omschrijven, maar hij lijkt wat meer te "brommen". Na een tijdje, dwz soms na een paar honderd meter en soms pas na een aantal kilometers, is het plots voorbij en loopt hij weer prima en is al het vermogen terug.

Het probleem speelt dan alleen op gas. Schakel ik tijdens het "slecht" lopen terug naar benzine dan loopt hij weer prima, schakel ik naar gas dan is het net niet lekker lopen weer terug. Je moet als het ware even op gas doorrijden totdat hij er ineens weer zin in heeft en dan gaat het de rest van de rit goed.

Lang verhaal, misschien wat vaag, maar kunnen jullie hier iets mee? Waar moet ik het zoeken?
Ik heb even geen zin meer om wéér naar de garage te gaan met alle onderzoeksuren die er dan weer uit komen. Ik wil zelf wel kijken hoe ver ik -op betaalbare- wijze kom, deze auto moet niet te veel geld meer gaan kosten bij de garage.

Info over de auto: V70 2.5 10V, 1998, 540.000 km, Vialle LPi (twintank).

Alvast bedankt voor het meedenken!
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

NinaPaul

Bobine? (kabels, verdeler, rotor) Het ontsteken van LPG kost meer "moeite" dan benzine.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Taranis


RoelNL

Is het echt alleen tijdens de opwarmfase het slechtere lopen op LPG? Of is het ook als je een tijd gereden hebt, dan de motor even uit (max 10 min.) om wat drinken, dan weer verder rijden en beroerd lopen?
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

glenfiddich1983

#4
@Paul
Bobine kan ik natuurlijk makkelijk even uit de S70 schroeven, die staat toch geschorst voor de komende maanden.

Mocht dat niet helpen kan ik rotor en verdeler nieuw bestellen en vervangen. Die ga ik niet als test uit de S70 halen want die k#tklus ga ik niet vaker dan nodig uitvoeren ;D
In de V70 kan ik er net wat eenvoudiger bij dan in de S70.

Kabels verdenk ik niet direct, die zijn van 2011. Of is dat een gevalletje "assumption is the mother of all fuck-ups"?
Probleem is natuurlijk dat ik van alles wel lukraak nieuw kan gaan bestellen om te vervangen, maar ik wil het wel met enig verstandig beleid doen.

@Taranis
De LPi pomp, is die nog fris? Vast niet. De auto heeft 540.000 waarvan bijna alles op LPG (Vialle LPi is destijds als optie door de Volvo dealer geleverd, zit er dus van begin af aan in, niet te verwarren met Bi-Fuel). Geen aanleiding om te denken dat de pomp ooit vervangen is. Maar hoe test ik of de pomp nog goed is?
En hoe zou het dan kunnen zijn dat na een paar honderd meter tot een paar km rijden ineens het probleem over is, en de pomp dan ineens kennelijk wel continu voldoende druk kan leveren?
In de S70 heb ik een kapotte LPi pomp gehad, en dat was onmiskenbaar. Leek wel een koffiemolen.
In de V70 hoor je de pomp ook wel, maar alleen als hij op standje "hoog" draait. Klinkt niet als een koffiemolen zoals toen in de S70.

@Roel
Ik heb van 't weekend een paar keer de auto kort uit gehad omdat we even een boodschap moesten doen, en tot nu toe is het daarna weer starten en goed lopen. Vooralsnog lijkt het er op dat het slecht lopen in het begin echt alleen optreedt na langer stilstaan.
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

RoelNL

Ik zou inderdaad de ontsteking goed nakijken wat NinaPaul al aangaf, al denk ik dat als de ontsteking echt slecht zou zijn, je er continu last van moet hebben.

Kan/heb je de mogelijkheid de LPG computer uit te lezen?
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Ries van de Zilverschuit

Gezien de interval van de symptomen acht ik de kans niet groot: heb je het omschakelrelais al eens vervangen? Als die niet goed meer is, rij je op benzine en lpg tegelijk. Kun je aan je fueltrims zien. Die kun je uitlezen met de app Torque pro bijvoorbeeld, al weet ik niet op de op een tienklepper ook werkt.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

glenfiddich1983

Ik heb helaas geen uitleesapparatuur/software. Het omschakelrelais, is die te testen? Of is dat simpelweg te vervangen, en is dat duur? Waar kan ik dat relais vinden?

Zou dat relais hetzelfde zijn als in de S70? Dan kan die gebruiken om te testen.

De V70 heeft een Vialle LPi installatie met twintank die in 1998 is ingebouwd.
De S70 heeft ook Vialle LPi, maar is circa tien jaar later ingebouwd, en heeft een ringtank.
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

leons850

Omschakel relais kun je denk ik wel wisselen.
Als je een foto kunt maken van de motorruimte van je V70 kunnen wel een aantal mensen (waaronder ik) zien of deze het zelfde zal zijn als die in de S70.



Waarschijnlijk ziet hij er in je S70 zo uit, als dat ook het geval is in de V70 is dat makkelijk te proberen.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Ries van de Zilverschuit

Dat is hem! Hangt bij je zekeringsbak waarschijnlijk.

Ooit hier wel een topic gelezen over ook een hele oude lpi-installatie en die werkten volgens mij zelfs nog met meerdere losse relais. Mogelijk is dit bij jou ook het geval bij de V70. In dat topic waren deze relais ook het probleem, staat me bij.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

glenfiddich1983

Dit zijn wat foto's van de motorruimte van de S70 (mijn partner heeft de V70 mee dus daar kan ik nu niet kijken).









Voordat ik allerlei stekkertjes los begin te trekken, herkent iemand hier waar dat relais moet zitten?
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

leons850

Bij je S70 hangt hij aan het schutbord naast de motorsteun aan de bestuurders kant.
Nu kijken of je die ook kunt vinden in de V70.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

glenfiddich1983

Citaat van: leons850 op 29-11-2016 13:15:05
Bij je S70 hangt hij aan het schutbord naast de motorsteun aan de bestuurders kant.
Nu kijken of je die ook kunt vinden in de V70.

edit:
ik lees niet goed  :-X
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

glenfiddich1983

Citaat van: leons850 op 29-11-2016 13:15:05
Bij je S70 hangt hij aan het schutbord naast de motorsteun aan de bestuurders kant.
Nu kijken of je die ook kunt vinden in de V70.

Dit ding moet het dan zijn?
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

RoelNL

V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023