Volvo V70 avonturen

Gestart door Historik, 13-12-2016 11:09:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Historik

We zijn weer een paar maanden verder.
Inmiddels heb ik de roestplekken behandeld en overgespoten. Dit viel me nog vies tegen. Op dit moment nog geen goed resultaat. De lak is mat en je ziet heel duidelijk de lijnen van de afplak tape. Ik ga hier nog een keer overheen en dan wel goed afgeplakt (geen tape halverwege een paneel). Al met al ziet het er wel beter uit dan met de roest en is het ook beter beschermt nu tegen nieuwe roest.

Verder bleek het ventiel van de voorband niet meer goed deze is vervangen en de band loopt niet meer leeg. Gelijk de achterruitsproeier pomp die ik had besteld er in laten zetten en dit werkt nu ook weer!

Iets waar ik over twijfel is het vervangen van de condensor (deze is lek) van de airco. De herfst komt er aan dus ik denk dat ik dit laat wachten tot na de APK in december en dit in het voorjaar doe. Wel jammer dat we de afgelopen zomer niet van de airco gebruik hebben kunnen maken.

We zijn onlangs met de Volvo naar Ameland geweest en dan komt hij goed tot zijn recht: al het kinderspul (inclusief fiets) achterin en een mooie rit met z'n vieren.

Fotootje van de wagen op Ameland:

picture hosting



Daihatsu Cuore 1997 116.947 km
Daihatsu Sirion2 1.0 2008 38.000 km
Volvo V70 10V Classic 1999 373.000 km

stuuraandeverkeerdekant

Heb je toevallig ook foto's van het behandelen en spuiten? Nog een anti roest middel gebruikt? Ben er zelf ook mee bezig en ben wel benieuwd. Zal als het bij mij klaar is ook wat fotootjes online zetten.
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

volvobug

Citaat van: Historik op 07-09-2017 11:42:25
.....
Iets waar ik over twijfel is het vervangen van de condensor (deze is lek) van de airco. De herfst komt er aan dus ik denk dat ik dit laat wachten tot na de APK in december en dit in het voorjaar doe. ...


Als het toch moet, meteen doen. Werkende airco is ook in herfst en winter fijn om de voorruit en andere ruiten te ontwasemen. Condensor vervangen is het werk en de kosten niet als je het zelf doet.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Historik

@stuuraandeverkeerdekant
Ik vergeet altijd foto's te maken als ik druk aan het klussen ben. Maar wat ik heb gedaan is:
1. Wegschuren en krabben van de roest. Uiteindelijk was er zelfs een gat in een stukje paneel!
2. Alles goed inspuiten met roest omvormer een paar keer
3. Het gat en andere oneffenheden geprobeerd glad te krijgen met plamuur (met roestwerende stof er in). Dit is ten dele gelukt niet perfect glad rondom waar eerst gat zat.
4. Overspuiten met primer en daarna nog heel licht geschuurd
5. Overspuiten met de lak reparatie set van Volvo (kleur + blanke lak).

Een foto van het huidige resultaat zal ik er op plaatsen als ik ook een foto heb van poging 2. Want hoe het nu is, is niet echt fraai.

@volvobug: Is dit een klus die ik zonder ervaring kan doen? Ik denk dat ik hier dan wel wat hulp bij zou kunnen gebruiken. Moet ik hiervoor de auto omhoog zetten?
Daihatsu Cuore 1997 116.947 km
Daihatsu Sirion2 1.0 2008 38.000 km
Volvo V70 10V Classic 1999 373.000 km

jefko

Mijn Airco van de V70 classic uit 1998 werkte al weer een jaar of 4 niet meer. Vooral nu lastig met enorm beslagen ruiten als het regent. Van een nieuwe buur hoorde ik bij de buurt BBQ, dat hij een paar jaar geleden met zijn 850 bij Airco-Checkpoint in  Wateringen goed geholpen was tegen een zeer redelijke prijs. Daarom afgelopen maandag daar een eerste check laten doen en zij constateerden in ieder geval een lek in de verdamper. Dus een nieuwe verdamper en droger. Zij hadden donderdag tijd, maar een probleem was de levering via hun vaste leverancier. Ik heb toen zelf via Onderdelen.nl voor 102 euro een Van wezel Verdamper en Droger/filter. Natuurlijk ook meteen een expansieklep (Orifice) erbij, omdat ik herhaaldelijk in het forum heb gelezen, dat je gek bent als je die niet meteen vervangt. Gister is de operatie uitgevoerd en er bleek bij het vervangen van de Orifice ook de leiding naar de verdamper zeer gammel te zijn (na 19 jaar). Gelukkig had hij nog een gebruikte liggen en die is er in gezet. De Orifice bleek inderdaad ook nodig vervangen te worden!. Na afpersen, vullen en controle van de uitstroomtemperatuur bleek na ca 10 minuten dat de leidingen bij de verdamper bevroren. De compressor klapperde ook steeds aan/uit. Op het forum was ik dat probleem al tegengekomen en wees op het contactblok met het regelventiel. Nadat er een nieuw regelventiel is ingezet (+25 euro), werd de beneden temperatuur keurig op 6 graden begrensd en doet de Airco het weer pico bello. Vanochtend in de stromende regen kon ik eindelijk weer continu met goed zicht rijden. Voor totaal 500 euro een slepend probleem opgelost. (Nu nog de carter ventilatie als laatste. Iemand die zin heeft om dat samen (even) aan te pakken?)

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: Historik op 08-09-2017 10:58:37
2. Alles goed inspuiten met roest omvormer een paar keer
Daar ben ik nu ook. Heb zelf een busje met roestomvormer dat je er met een kwast op moet doen. Heb de mijne 1 keer ingestreken, 24 uur laten drogen, en daarna nog een laagje erover. En toen had ik even geen tijd meer dus heeft hij bijna een week gehad om uit te harden en zijn ding te doen. Morgen ga ik met plamuur aan de slag. We zullen zien!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Vulk

Citaat van: jefko op 08-09-2017 11:10:45
Mijn Airco van de V70 classic uit 1998 werkte al weer een jaar of 4 niet meer. Vooral nu lastig met enorm beslagen ruiten als het regent. Van een nieuwe buur hoorde ik bij de buurt BBQ, dat hij een paar jaar geleden met zijn 850 bij Airco-Checkpoint in  Wateringen goed geholpen was tegen een zeer redelijke prijs. Daarom afgelopen maandag daar een eerste check laten doen en zij constateerden in ieder geval een lek in de verdamper. Dus een nieuwe verdamper en droger. Zij hadden donderdag tijd, maar een probleem was de levering via hun vaste leverancier. Ik heb toen zelf via Onderdelen.nl voor 102 euro een Van wezel Verdamper en Droger/filter. Natuurlijk ook meteen een expansieklep (Orifice) erbij, omdat ik herhaaldelijk in het forum heb gelezen, dat je gek bent als je die niet meteen vervangt. Gister is de operatie uitgevoerd en er bleek bij het vervangen van de Orifice ook de leiding naar de verdamper zeer gammel te zijn (na 19 jaar). Gelukkig had hij nog een gebruikte liggen en die is er in gezet. De Orifice bleek inderdaad ook nodig vervangen te worden!. Na afpersen, vullen en controle van de uitstroomtemperatuur bleek na ca 10 minuten dat de leidingen bij de verdamper bevroren. De compressor klapperde ook steeds aan/uit. Op het forum was ik dat probleem al tegengekomen en wees op het contactblok met het regelventiel. Nadat er een nieuw regelventiel is ingezet (+25 euro), werd de beneden temperatuur keurig op 6 graden begrensd en doet de Airco het weer pico bello. Vanochtend in de stromende regen kon ik eindelijk weer continu met goed zicht rijden. Voor totaal 500 euro een slepend probleem opgelost. (Nu nog de carter ventilatie als laatste. Iemand die zin heeft om dat samen (even) aan te pakken?)

Welk contactslot met regelventiel bedoel je?

jefko

#52
Airco reparatie bleek toch niet helemaal compleet. Omdat de spleet van de magneetkoppeling ca 0,9mm is daar even aan gewerkt, maar de compressor sloeg toch niet aan. Dus terug naar Airco-Checpoint en het bleek dat de linkeraansluiting bij de radiator (2,5 jaar geleden vernieuwd bij Estate) te lekken. Het pakkingringetje was half vergaan en na de zaak schoongemaakt te hebben en een dikkere pakkingring gemonteerd, leek het nu dicht te zijn. Airco opnieuw gevuld en pomp sloeg weer aan en koeling naar 7 graden. Hopelijk nu (voor 50 euro) langduriger opgelost.
Daarna zelf de kentekenverlichting aangepakt. Een fitting was naar de filisteinen en nu de bij Alibaba bestelde Led kenteken verlichting gemonteerd. Nieuwe aansluiting gemaakt naar de wel werkende aansluiting en dat kon eenvoudig met de Led-aansluiting worden verbonden. Nu weer een helder verlichte nummerbord.
Ook moest de rammel bij de achterschokbreker rechterkant er nog uit. De rondom gescheurde bodemplaat is voor 72 euro vervangen (bij garage Achthoven doen ze dat goed en voordelig. Ze hadden een maand geleden al de carterventilatie schoongemaakt). Zelf heb ik nu de binnenbekleding van de achterklep met het bekende revisiesetje van Estate vaster gezet, toen ik toch bezig was daar om de aansluitingen van de kentekenverlichting te herstellen. De V70 rijdt nu weer geruisloos over de hobbelige wegen en talloze drempels. Weer als nieuw!

jefko

Citaat van: Vulk op 08-09-2017 16:52:17
Citaat van: jefko op 08-09-2017 11:10:45
Mijn Airco van de V70 classic uit 1998 werkte al weer een jaar of 4 niet meer. Vooral nu lastig met enorm beslagen ruiten als het regent. Van een nieuwe buur hoorde ik bij de buurt BBQ, dat hij een paar jaar geleden met zijn 850 bij Airco-Checkpoint in  Wateringen goed geholpen was tegen een zeer redelijke prijs. Daarom afgelopen maandag daar een eerste check laten doen en zij constateerden in ieder geval een lek in de verdamper. Dus een nieuwe verdamper en droger. Zij hadden donderdag tijd, maar een probleem was de levering via hun vaste leverancier. Ik heb toen zelf via Onderdelen.nl voor 102 euro een Van wezel Verdamper en Droger/filter. Natuurlijk ook meteen een expansieklep (Orifice) erbij, omdat ik herhaaldelijk in het forum heb gelezen, dat je gek bent als je die niet meteen vervangt. Gister is de operatie uitgevoerd en er bleek bij het vervangen van de Orifice ook de leiding naar de verdamper zeer gammel te zijn (na 19 jaar). Gelukkig had hij nog een gebruikte liggen en die is er in gezet. De Orifice bleek inderdaad ook nodig vervangen te worden!. Na afpersen, vullen en controle van de uitstroomtemperatuur bleek na ca 10 minuten dat de leidingen bij de verdamper bevroren. De compressor klapperde ook steeds aan/uit. Op het forum was ik dat probleem al tegengekomen en wees op het contactblok met het regelventiel. Nadat er een nieuw regelventiel is ingezet (+25 euro), werd de beneden temperatuur keurig op 6 graden begrensd en doet de Airco het weer pico bello. Vanochtend in de stromende regen kon ik eindelijk weer continu met goed zicht rijden. Voor totaal 500 euro een slepend probleem opgelost. (Nu nog de carter ventilatie als laatste. Iemand die zin heeft om dat samen (even) aan te pakken?)

Welk contactslot met regelventiel bedoel je?
Nee, geen contactslot maar contactblok met daarop het ventiel. Op de toevoerleiding naar de verdamper tegen het schutblad onder de motorkap.

Historik

Long time, no post.

Inmiddels een grote beurt en APK keuring verder. Helaas een wat hogere rekening dan gedacht/gehoopt. Met name de manuren in het vervangen van de linker veerschotel (als ik het zo goed noem) die totaal was doorgeroest heeft het duur gemaakt. Die roest maak ik me wel een beetje zorgen om.. Ik had natuurlijk ook al die roest aan de buitenkant aangepakt aan de linker achterkant en nu bleek dus ook die veerschotel/pan flink aangetast.
De mannen van JMR Vakgarage gaven aan dat op deze plek niet vaak roest voor komt....

Verder nieuwe schijven en blokken achter, remslangen vervangen en iets aan de handrem.

Maar goed niet getreurd, we rijden weer lekker. Ik merkte ook dat door het verversen van één van de vloeistoffen de stuurbekrachtiging ook weer een stuk beter werkt!

Er is nu een dingetje dat irritant is: Het ruitensproeier lampje springt soms aan. Aangezien dit vooral gebeurd wanneer ik over een hobbel rijd is mijn vermoeden dat een contactje niet meer helemaal goed is en als ik bij het reservoir kijk dan zie ik ook één stekkertje waarvan een draadje bijna losschiet en het koper zichtbaar is.
Ik zal er even een foto van plaatsen als ik thuis ben.
Daihatsu Cuore 1997 116.947 km
Daihatsu Sirion2 1.0 2008 38.000 km
Volvo V70 10V Classic 1999 373.000 km

Died850

Citaat van: Historik op 06-12-2017 13:08:02
Long time, no post.

Inmiddels een grote beurt en APK keuring verder. Helaas een wat hogere rekening dan gedacht/gehoopt. Met name de manuren in het vervangen van de linker veerschotel (als ik het zo goed noem) die totaal was doorgeroest heeft het duur gemaakt. Die roest maak ik me wel een beetje zorgen om.. Ik had natuurlijk ook al die roest aan de buitenkant aangepakt aan de linker achterkant en nu bleek dus ook die veerschotel/pan flink aangetast.
De mannen van JMR Vakgarage gaven aan dat op deze plek niet vaak roest voor komt....

Verder nieuwe schijven en blokken achter, remslangen vervangen en iets aan de handrem.

Maar goed niet getreurd, we rijden weer lekker. Ik merkte ook dat door het verversen van één van de vloeistoffen de stuurbekrachtiging ook weer een stuk beter werkt!

Er is nu een dingetje dat irritant is: Het ruitensproeier lampje springt soms aan. Aangezien dit vooral gebeurd wanneer ik over een hobbel rijd is mijn vermoeden dat een contactje niet meer helemaal goed is en als ik bij het reservoir kijk dan zie ik ook één stekkertje waarvan een draadje bijna losschiet en het koper zichtbaar is.
Ik zal er even een foto van plaatsen als ik thuis ben.


Ik ben wel benieuwd naar een foto van die roest plek als je die toevallig hebt?

Is verder je ruitensproeivloeistof niet bijna leeg? ;D

UserID6342

Ik neem aan dat nummer 9 vervangen is, zo ja; die rotten wel vaker door en is niets om je eigen druk over te maken verder ;D


Historik

#57
@Dirk nee het was nummer 10 zo te zien. De veerschotel noemen ze het op de factuur. Het zat volgens mij bovenop de veer.
@Died850 Ik heb helaas geen foto van die schotel. Maar zat een gat in inmiddels. Onder de auto verder geen rotte plekken gezien.
De ruitenvloeistof is net weer bijgevuld en het reservoir is ook niet lek zover ik kan zien dus vandaar dat ik de sensor zelf verdenk.
Daihatsu Cuore 1997 116.947 km
Daihatsu Sirion2 1.0 2008 38.000 km
Volvo V70 10V Classic 1999 373.000 km

UserID6342

Hoe ga ik dit nu weer begrijpelijk uitleggen ? :) Volvo noemt nr 10 een veerschotel, maar is het eigenlijk niet.  Het is meer een klem die de veer (mede) op zijn plek houd. De 'echte' veerschotels zijn de delen waar de veer ook daadwerkelijk in rust of ook daadwerkelijk in ligt.  Bij jouw auto dus nummer 9 (qua losse onderdelen, en ja die rotten vaak weg) of de draagarm / achteras onder.

Nr 10 zit in de veer en met een bout constructie (die ook vaak verrot is) door de draagarm / achteras heen en zorgt er zo voor dat de veer niet weg kan of kan draaien. Is meer een klemconstructie.

Ik heb nog niet gezien dat die echt verrot waren, wel de bouten afgebroken of dol.

Historik

Ok dank je voor de uitleg! In ieder geval gerust gesteld dat het niet heel raar is dat deze vervangen moest worden.
De banden waren trouwens ook wat gecupt en dit zou kunnen komen doordat de schokdempers oud zijn? Klinkt dit logisch? Is het het waard om deze te laten vervangen?
Daihatsu Cuore 1997 116.947 km
Daihatsu Sirion2 1.0 2008 38.000 km
Volvo V70 10V Classic 1999 373.000 km