stationair lopen

Gestart door Woger, 22-05-2017 17:43:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Woger

Vanmiddag moest ik even plank gas geven om een afslag te halen en direct daarna had ik al iets van "dat vond ie niet leuk".
Hij begon wat raar in de toeren te lopen (ergens tussen 500 en 1200) en onder de 1000 toeren in de N lijkt ie op 4 poten te lopen. Het vreemde is dat de cruise control ook niet meer werkte. uitlezen met vida lukt niet omdat ie blijft aangeven dat ik eerst de dice moet controleren. Dat heb ik gedaan en is OK. Zojuist de computer ( met DIY tuning) vervangen voor de origineel en nu loopt ie redelijk op 1000 toeren. Als ik echter even gas geef en weer los laat, valt ie terug naar 500 toeren en gaat dan op en neer tussen de 500 toeren en de 1000 toeren. Na ongeveer een minuut gaat ie stationair op 800 toeren lopen.
Iemand een idee? Ik dacht nog even aan los geschoten slangetje, maar die kan ik niet vinden.

Hengeveld

Op originele ECU doet hij het dus goed, als ik het goed begrijp. Dat jojo'en in het begin is niet vreemd, als hij zich even in moet leren. Na net starten is 1000 toeren niet vreemd en daarna 800 is perfect.
Als jojo'en blijft, dan verwacht ik een vacuĆ¼mlek of lek in inlaattraject. Bij problemen bij getunede auto's na volgas, verwacht ik een scheur in de drukslangen/buisen van het inlaattraject of de intercooler.

Woger

Jojo'en doet ie ook op de originele ecu. Heb net de bougies gecontroleerd en die lijken nog goed. Hij lijkt overigens ook op de originele ecu maar op 4 poten te lopen en vanaf 1000 toeren eentje bij te schakelen. Ik zal de slangen eens nakijken. Wel vreemd overigens dat de cruise control er ook mee ophield.

Hengeveld

Op 4 cilinders lopen, al dan niet sporadisch, komt hoogstwaarschijnlijk door een slechte/defecte penbobine.
Maar je noemt nu drie problemen die niet per se met elkaar te maken hebben. Lees eerst eens uit, voordat we op basis van verkeerde aannames verkeerde conclusies trekken.

Woger

Uitlezen ging inderdaad niet met de DIY ecu. Met de originele ecu wel, maar gaf niets spannends. Maarten zei ook al dat het op een lek in het inlaatsysteem leek dus zojuist nog een keer de slangen gecontroleerd en toen ontdekte ik een enorm maar wel mooi gat onder het inlaatspruitstuk. :-\


Ernaast hing een sensor te bungelen, waarvan ik het idee kreeg dat ie er wel eens mee te maken kon hebben. Even passen, en ja hoor  ;D
Blijkbaar is de sensor door de turbodruk er uit geduwd. Hij mist een klemmetje aan een kant, dus kon er makkelijk uit schieten.
Weet iemand welke sensor dit is? (bestelcode)
Wel straks nog even kijken of de cruise control het ook weer doet.

Bedankt voor de tips.

Hengeveld

Fijn dat je het gevonden hebt. Ik heb VIDA niet bij de hand, maar stuur de foto naar de dealer en die kunnen het dan wel bestellen.

Woger

Ik zal straks even mijn vida harddisk installeren, kijken of ik het kan vinden. Ik begrijp het systeem van Vida nog steeds niet helemaal  ::)
Maar ja, als je het niet probeert leer je het ook niet  ;)

UserID6342

#7
De eerste die je nu los hebt liggen is de:
Temperatuurgever 9445153
Die daarnaast aan de rechtse kant zit is de:
Drukgever 9125462

kijk wel even goed of de klemmen nog wel op de inlaatbuis zitten, deze willen wel eens afbreken. Nummer van die buis is 9496398 bij een automaat en 9445356 voor een handbak

Woger

Top! Dank je Dirk. Heb gisteren zitten zoeken in Vida maar ik kan het inlaatsysteem nergens vinden.

Woger

Gaan deze overigens wel eens kapot? of anders gezegd, kan ik er een 2e hands kopen?

UserID6342

Beide sneuvelen wel eens ja, dus zowel buis als beide sensoren.

Voor die inlaatbuis en sensoren moet je onder koeling kijken en dan bij de intercooler....