Oliekoeling fluit, overbodig?

Gestart door gmc, 30-05-2017 20:46:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gmc

Hoi,

Ik heb een 850 sedan, T5 2.3 AUTOMATIC, "sports line" met turbo.

Sinds een tijd komt er een fluitend geluid onder de motorkap vandaan bij bepaalde temperaturen. In de winter pas als de motor een tijdje draait, nu in de zomer ook als ik hem start na een paar uur stilstaan. In eerste instantie dacht ik dat het de thermostaat van het koelwater was, deze had ik vervangen en omstreeks toen begon het fluiten. Het was geen merkonderdeel, maar een generiek ding van de Brezan. Toevallig had ik ook nog de thermostaat van mijn vorige wagen, een S70, liggen. Deze er in gezet, maar het floot nog steeds.

Kortom, het moest wat anders zijn. Toch maar naar de dealer, daar hebben ze het uiteindelijk weten te traceren naar het thermostaathuis van de oliekoeling (er blijft een klepje hangen). Maar helaas, dat onderdeel (artikelnr 3528199) wordt door volvo niet meer geleverd, en ook hun zoektocht langs handelaren heeft niets opgeleverd. Ze hebben nog geprobeerd het klepje wat los te werken, maar ook dat heeft het piepen niet verholpen.

Ze zeggen dat de oliekoeling op zich optioneel is, en eigenlijk vrij specifiek is voor dit model (en daarmee vrij zeldzaam). Wat ze kunnen doen, bij gebrek aan vervangend onderdeel, is het afdekken met een plaatje. De oliekoeling komt daarmee dus te vervallen. Volgens hen kan dit geen kwaad, want we wonen niet in een warm land...

Nu wil ik op zich wel van het gepiep af, en liefst vervang ik het thermostaathuis, maar dat wordt dus lastig.

Mijn vraag is eigenlijk: klopt het dat de oliekoeling straffeloos buiten werking is te stellen?

Groeten,

Koen

V70R^2

nee dit moet je zeker niet buiten werking stellen.... Waardeloos advies..

Zoek gewoon een tweedehands huis op de sloop, mag niks kosten.

Ries van de Zilverschuit

Ben je bij Hooftman Woerden geweest?

Nooit eerder van dit probleem gehoord in al die jaren dat ik op het forum zit. Op de sloop moet je wel wat kunnen vinden. Wel een lastig klusje om dit onderdeel te vervangen: veel kans op lekkage. Montage luistert nauw.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

leons850

Citaat van: V70R^2 op 30-05-2017 21:01:58
nee dit moet je zeker niet buiten werking stellen.... Waardeloos advies..

Zoek gewoon een tweedehands huis op de sloop, mag niks kosten.

Hier helemaal mee eens, zeker niet afdoppen bij een T5.;
Thermostaatje bij de sloop halen, of misschien heeft iemand op 't forum er nog 1 liggen.
Dan de keering bestellen waarmee hij op 't blok zit, ik monteer deze altijd met ook vloeibare pakking omdat hij anders niet blijft liggen en als nog gaat lekken.
de O-ringen bestel er daar meteen 10 van want je zal er vast een paar stuk maken.
Bestel ook het flensje met het boutje waarmee je de slangen moet vast zetten, mijn ervaring is dat met het oude flensje ze blijven lekken, met een nieuwe zit het in 1x dicht.
Alles bij elkaar denk ik dat de kosten best mee zullen vallen.

Succes.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

gmc

Bedankt voor de reacties! Dan ga ik toch nog maar eens zoeken, heb net een aanvraag bij onderdelenlijn.nl ingetikt, en mocht iemand op het forum em hebben liggen dan hoor ik het natuurlijk graag :)

Ben overigens bij Hooftman in Waddinxveen geweest, als ik het onderdeel weet te vinden denk ik dat ik het ook door hen laat vervangen. Heb niet de beschikking over een brug momenteel en eigenlijk veel te weinig tijd. Wel jammer, vind het altijd extra fijn als ik iets weer werkt en ik heb het zelf gerepareerd.

Ze zijn wel zo vriendelijk geweest me een screendump vanuit VIDA te sturen, zodat ik in iedergeval wel snap wat je bedoelt met de keerring en de O-ringen :)