2,5" of 3" maakt niets uit

Gestart door classicT5, 31-05-2017 22:33:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

classicT5

Kwam dit filmpje tegen  waarin ze verschil meten:

http://youtu.be/bXQ-cXeri1Y

Kan zo niets vinden van vergelijkbare test met turbo motor. Ik verwacht dat het ook bij een turbo opgaat omdat er geen verschil is in koppelkromme -> backpressure.

Durf te stellen dat het sneller opspoelen en meer vermogen ed bij een 3" tov standaard 2,5" tussen de oren zit :)

Pas vanaf hogere vermogens zal het verschil gaan opleveren, maar dan zit je m.i. boven de 400 pk grens.

spijky

dat filmpje heb je toch niks aan,
Atmosferische motor en een turbo motor vergelijken, moet je niet doen.

Het volgende van die duffe amerikanen is dat ze alleen een eindpijp wisselen,
Doen ze er een ander spruitstuk op zal er zeker verschil ontstaan.

Als wij bij onze roffels praten over sneller opspoelen doen we dat met een dikkere 3 inch downpipe,
en dat is zeker voelbaar.

My Bricksquad:
V70R FWD 2.3 Aut.  Nautic Blue Pearl
850 2.3 T-5R AUT Cream Yellow
242 2.1DL AUT.'77 Mojava Beige

elianmars

Mijn V70 had na montage 38Nm hoger koppel dan standaard. Zonder dat-ie gechipt was.

UserID6342

Een 3" DP scheelt bij een turbo motor echt wel tov een 2.5" en is ook goed voelbaar / meetbaar. Idd is dat filmpje ronduit waardeloos te noemen en gaat nergens over. Daarbij kun je idd een N/A motor niet vergelijken met een turbo blok.  Uit mijn hoofd was het, meen ik, dat een 3" DP bij een turbo blok gemiddeld 10-15 PK meer oplevert tov een standaard DP.

leons850

Citaat van: Dirk342 op 01-06-2017 06:08:46
Een 3" DP scheelt bij een turbo motor echt wel tov een 2.5" en is ook goed voelbaar / meetbaar. Idd is dat filmpje ronduit waardeloos te noemen en gaat nergens over. Daarbij kun je idd een N/A motor niet vergelijken met een turbo blok.  Uit mijn hoofd was het, meen ik, dat een 3" DP bij een turbo blok gemiddeld 10-15 PK meer oplevert tov een standaard DP.

En als je dan van bijv rechte naar schuine flens gaat, scheelt dat nog wel een stukje extra. ;)

Wat een Kul dat filmpje.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Benny850

Ik kan het niet goed vergelijken omdat er bij mij al een 3" DP opzat, maar ik vind hem wel lekker snel opspoelen.

vasquez

Misschien niet helemaal representatief maaaaar.....

heb paar maanden geleden mijn 3' Ferrita downpipe verkocht hier en de originele downpipe met cat maar weer gemonteerd op mijn Classic V70R
Ehhm, ja, wel degelijk een verschil, spoelt heeeeeeel duidelijk langzamer op, is een compleet andere auto.

Heb 5 jaar lang 3' catloos gereden en dan terug naar 2.5' met cat is dan behelpen.

Maar goed, gaat hier dus wel om meerdere factoren, dus diameter EN catalysator.



leons850

Citaat van: vasquez op 01-06-2017 11:00:43
Misschien niet helemaal representatief maaaaar.....

heb paar maanden geleden mijn 3' Ferrita downpipe verkocht hier en de originele downpipe met cat maar weer gemonteerd op mijn Classic V70R
Ehhm, ja, wel degelijk een verschil, spoelt heeeeeeel duidelijk langzamer op, is een compleet andere auto.

Heb 5 jaar lang 3' catloos gereden en dan terug naar 2.5' met cat is dan behelpen.

Maar goed, gaat hier dus wel om meerdere factoren, dus diameter EN catalysator.

Ik ben een paar jaar geleden van 16T rechte flens met originele downpipe naar 16T schuine flens, 3" downpipe met 200cell racekat gegaan.
Dat was een verschil tussen dag en nacht, dan heb je echt al een snelle auto (mits een goeie tune).
Het koppel onderin is gewoon fenomenaal, mijn S70 is een handbak en daar hoef ik geen automaat achter. Die trekt vanaf 90 in z'n 5 ook al hard zat.
Let wel, inmiddels motor met dikke drijfstangen en 19T etc etc.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

classicT5

Bedankt voor de reacties. Hebben jullie ook metingen gedaan?

Elianmars, had je alleen een andere 3"of ook andere cat, en dan van voor (vanaf turbo) tot achter? Icm met aander cat? Verwacht dat minder weerstand wel een groot verschil kan maken.

Heb helaas nergens iets kunnen vinden van metingen, vaak worden namelijk ook andere dingen aangepast, bv een andere cat, andere turbo ed en da kun je moeilijk vergelijk maken omdat er meerdere factoren veranderd zijn.

Maarten-t5

Ik heb zo het vermoeden dat het niet zozeer de diameter van de pijp is die het verschil maakt op lage toeren. Mijn gevoel zegt dat het uitlaatgasvolume daar op dat moment te klein voor is.
Ik denk dat de vorm van de bocht net na de turbo en de weerstand van de katalysator op zich de meeste invloed hebben. Ik denk dat als je twee katloze downpipes die gelijkwaardig gevormd zijn zou vergelijken dat je in het lage toeren gebied weinig verschil zou merken tussen het 2,5 of 3 inch exemplaar. Pas bij een hoog uitlaatgas volume zal de 3 inch gaan uitlopen.

peteRRR

Heb in het verleden met een 5 gt turbo de originele uitlaat laten vervangen door een open uitlaat ( hand gemaakt ) met enkel een einddemper
ik was jong en met volle verwachting,......niks!,...ding liep er zelfs minder mee. ;D

Tijd later een Scorpion uitlaat met grotere diameter en de turbodruk omhoog en dat ging beter en een geweldig geluid.

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

classicT5

Kwam nog interessesant filmpje tegen dat qua theoretische onderbouwing beter is, ik vind het overeenkomen met de uitleg van maarten.

http://youtu.be/RWTARjxiqlo

UserID6342

#12
Ben het zowel met Jeroen als Maarten eens, want meestal word de DP vervangen incl cat.  En de standaard cat is ruim 600 CPI, terwijl de vervangende cats vaak niet meer zijn als 200 CPI of nog lager zoals de 100 CPI, en dat scheelt natuurlijk een vreselijke mep.

Eigenlijk zou je pas een reëel vergelijk kunnen hebben met 2 exact dezelfde DP's incl cat, maar de ene 2.5" en de ander 3". En dan is het even worst welke type cat gemonteerd word, als deze maar dezelfde zijn.

Filmpje is een erg leuke uitleg hoe een free-flow demper werkt ;D