Hulp gevraagd Olie verversen en filter vervangen

Gestart door johan8118, 21-06-2017 20:12:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

johan8118

Mijn roffel heeft nieuwe olie nodig. Hij heeft een tijd veel korte stukjes gereden dus heb ook last van sludge. Ik heb zelf helaas nauwelijks verstand van sleutelen. Maar ik leer graag. Zit iemand het zitten om mij hierbij te helpen?

Ik woon in Driebergen, maar vind het natuurlijk geen probleem om er een stuk voor te rijden en/of een vergoeding af te spreken.

Groet,
Johan

gero

Hoi

Ik ga a.s. zaterdag mijn olie verversen, ik wil je best helpen, kom zelf uit Breda(en uurtje rijden vanuit Driebergen)

Groet
Audy

johan8118

Hi Audy,

Super, ik stuur je een pb.

Groet,
Johan

gero

Gisteren Johan geholpen met olie verversen, het weer werkte niet echt mee maar OK het was maar een beetje motregen.
Ik ging eerst het oliepeil checken van zijn oude olie, het peilstok was helemaal droog.
Hij had olie  een pakkingring, een rubberen pakking voor olievuldop en een oliefilter meegenomen, bij de Brezan had Johan 10 ltr gekocht,
Kroon olie ,10W 40 Halfsynthetisch, hij had er 80 euro voor betaald, ik zei toen tegen hem , je moet je olie in Duitsland bestellen daar koop je 10 ltr volsynthetische olie en je ben stukken goedkoper uit.

We hebben de oude olie afgetapt en de olie filter gedemonteerd, in totaal kwam er maar een krappe 3 ltr eruit :eusa_think:, veel te weinig natuurlijk, ik heb er 5,8 ltr nieuwe olie ingedaan en toen stond het olie peil net niet tegen het maximum aan.
Johan heeft een simpele 10-klepper (net als ik),je kan wel zien hoe sterk die blokken zijn, 3 ltr olie in het carter en nog niet vastlopen.


volvobug

Citaat van: gero op 25-06-2017 11:57:32
....
Johan heeft een simpele bewezen betrouwbare en economisch meest gunstige 10-klepper (net als ik),je kan wel zien hoe sterk die blokken zijn, 3 ltr olie in het carter en nog niet vastlopen.



;)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Vulk

Fijn als je elkaar zo kan helpen!

Ik ga er van uit dat er vanaf nu frequent olie gepeild wordt?

gero

Citaat van: Vulk op 25-06-2017 12:47:48
Fijn als je elkaar zo kan helpen!

Ik ga er van uit dat er vanaf nu frequent olie gepeild wordt?

Citaat van: Vulk op 25-06-2017 12:47:48
Fijn als je elkaar zo kan helpen!

Ik ga er van uit dat er vanaf nu frequent olie gepeild wordt?


Ik heb hem wel geadviseerd om de km stand op te schrijven en regelmatig olie peilen en eventueel bijvullen tot ongeveer de helft van de peilstok

johan8118

Yes, super bedankt voor de hulp, een hoop geleerd.  Denk dat ik het de volgende keer zelf kan.
Heb vandaag weer even gecheckt, peil is nog perfect. En niet te vergeten de roffel van Audy bewonderd  ;D

Op naar de volgende klus

gero

Citaat van: johan8118 op 25-06-2017 20:09:14
Yes, super bedankt voor de hulp, een hoop geleerd.  Denk dat ik het de volgende keer zelf kan.
Heb vandaag weer even gecheckt, peil is nog perfect. En niet te vergeten de roffel van Audy bewonderd  ;D

Op naar de volgende klus


Graag gedaan Johan en het gebak was lekker. :P :P

Groet

Audy

RickG

Inderdaad mooie manier van elkaar helpen dit. Ik heb even een ander vraagje. Olie peilen bij een T-5R automaat, is dat na 22 jaar nog steeds dat je de auto 2 minuten stationair moet laten lopen en in die tijd in alle versnellingen moet zetten en weer terug naar P? Zo staat het beschreven in de handleiding.

Bedankt

The Demon

Citaat van: RickG op 25-06-2017 20:21:34
Inderdaad mooie manier van elkaar helpen dit. Ik heb even een ander vraagje. Olie peilen bij een T-5R automaat, is dat na 22 jaar nog steeds dat je de auto 2 minuten stationair moet laten lopen en in die tijd in alle versnellingen moet zetten en weer terug naar P? Zo staat het beschreven in de handleiding.

Bedankt
Dat is als je de automaatolie wil checken, motorolie moet je bij koude motor doen.

gero

Vanmorgen zelf olie ververst, aangezien we sinds 2 jaar overgenomen zijn door een Belgische bedrijf moet ik toch op z'n minst Belgische olie gebruiken   ;D ;D
Ik ben van Motul 5 W/40 overgegaan naar Ardeca Doubble esters 5W/40, met name die doubble esters, Motul heeft zelf ook zo'n soortgelijke olie de 300V, maar die is aanmerkelijk duurder.
en zo blijven we bezig :eusa_drool: :eusa_drool:

V70geRwin

Citaat van: RickG op 25-06-2017 20:21:34
Inderdaad mooie manier van elkaar helpen dit. Ik heb even een ander vraagje. Olie peilen bij een T-5R automaat, is dat na 22 jaar nog steeds dat je de auto 2 minuten stationair moet laten lopen en in die tijd in alle versnellingen moet zetten en weer terug naar P? Zo staat het beschreven in de handleiding.

Bedankt

Draaiende motor, liefst na een langere rit met warme olie, handel 8 seconden in elke versnelling (met de voet op de rem), daarna in P, 2 minuten wachten en dan de automaat bak olie peilen.

Motorolie natuurlijk NIET met draaiende motor of een motor die minder dan 15 minuten heeft gelopen.