Auto uitwegen

Gestart door peteRRR, 15-07-2017 18:45:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

peteRRR

Is er hier op het forum ervaring met het uitwegen van de auto,..het liefst van een 854 of een 855.
Gewone basis regels/settingen zijn welkom maar ook evt andere ervaringen op dit gebied.

Even wat ik er zelf van begrijp is dat je met het uitwegen er voor kan kiezen om via de 4 weegschalen de wieldruk
kan verdelen,..en door een afstelling grip of betere grip uit de auto te halen is,..dus als er RV minder druk/gewicht is
dan kan je LA wat verhogen tot dat er een betere ballans is/komt in het voorfront van de auto,..even als voorbeeld.

Maar wat is nu een goede/juiste basis om mee te beginnen,...auto vlak weg zetten met bestuurder er in en dan gaan wegen en stellen?

Zou mooi zijn als er iemand al ervaring mee heeft opgedaan met de 850.

Groet

Edit:het gaat om digitaal uitwegen op 4 schalen.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

T5-4life

Uitwegen? Uitlijnen ken ik wel
C70 T5 coupe LPI 1998 390 dkm
C70 T5 cabrio 2000 234 dkm
S80 D5 2005 311 dkm

V70geRwin

Dat uitwegen was origineel ook de functie van de schroefsets.
Balans is cruciaal in het racen.

Tegenwoordig zijn schroefsets vooral voor de looks op de "gewone" auto's...

nieuwe_arjan

Niet vergeten de stabilisator los te maken.

classicT5

Interessante uitleg, bedankt. Mooie gewichtsverdeling bij zon porsche, ondanks motor achterin.

nieuwe_arjan

#5
Citaat van: nieuwe_arjan op 15-07-2017 23:32:08
Niet vergeten de stabilisator los te maken.
Citaat van: peteRRR op 16-07-2017 09:49:57
Kan je eens uitleggen waarom Arjan.
Groet
Erwin.
De stabilisator is niets meer dan een veer tussen links voor en rechts voor.
Als je de wieldruk (dus veerlengte) gaat afstellen is het noodzakelijk om alleen de 4 veren nog aan de wielen te hebben.
Ik weet niet precies of de achteras links en rechts helemaal los van elkaar zijn, maar als deze ook een soort stabilisatie heeft zou je eerst die op 'nul' moeten krijgen.
Na het wegen en afstellen kun je 'voor' met de lengte van de verbindings-stang je stabilisator weer op 0 vastmaken.

Citaat van: peteRRR op 16-07-2017 09:49:57
Om nu uit te vinden wat je moet gaan afstellen heb ik eerst bij alle wielen ook de wagenhoogte gemeten. Daarna heb ik de auto exact in het midden voor onder de voorwielophanging opgekrikt om te zien wat de auto dan deed. Ik gebruik dan een buisje waar de auto over kan schommelen van l. naar r.
Erwin.

Bij de stockcar F2 was dit voor mij ook de simpele grove afstel methode: stabi los, hoogte meten, pijpje op de krik en omhoog in het midden, ruimte tussen band en weg, li en re en grof afstellen. EN voor iedere stap alles opschrijven. De reden hiervoor is dat je heel eenvoudig volledig fout kan gaan :o en dan is het bijzonder handig om nog te weten hoe het was.

Eigenlijk zouden ook de bouten van de draagarmen een beetje los moeten om geen spanning op de rubbers te krijgen en de demping helemaal op nul.

Als je de 850 op schalen zet ben ik wel beniewd naar de waarden....

arjenT5R

Eigenlijk klinkt t best logisch ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

nieuwe_arjan

mooie waarden voor een weg auto. Inderdaad, die bandenspanning ook heel belangrijk.

Als je nou de chauffeur op de passagierstoel zet en een chauffeur van een kilo of 60  ;D ;D ;D

Heb je de perfecte balans.  :eusa_think: