Tuners deugd, Motronic 4.4 tuning uitgelegd.

Gestart door arjenT5R, 11-08-2017 21:06:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

freefall

Citaat van: Piet op 11-01-2018 10:07:24
In een hotel een deur eruit halen heeft weer het risico dat je de nacht erop op een nog korter bankje in het park mag slapen  ;D

;D ;D
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

arjenT5R

#676


Rechts klikken en afbeelding bekijken voor grote versie.

15G 2.75" V90 Maf

Maf Voltage 4,57 Volt ~920kg/h

Als je t nu nog niet begrijpt dan wil je t gewoon niet begrijpen.

Op t moment dat de Maf voltage en air mass lijn vlak wordt zit je buiten t meetbereik.
Dit kunnen we voor een 15G makkelijk relativeren die gaat toch nooit veel meer doen.

Maar je blijft dus in de load cel hangen waarbij de LMM 4,57 volt geeft in dit geval dus een load van 9,969 bij een turbodruk van 0,832 bar met bij een toerental van 5340 rpm.

Meten is weten  ;D

:eusa_pray:
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

vasquez

Citaat van: arjenT5R op 11-01-2018 09:33:22
Zoals ik zei wist ik de exacte getallen niet maar dit heeft Maarten later aangehaald, het heeft ook niets met diameter te maken maar met de maximale meetwaarde.
Dit is per sensortype/offset verschillend maar wel diameter gerelateerd.

Verder heb ik t idee dat je nu maar gewoon een beetje dwars zit te doen, er wordt wel 5x aangegeven dat het ook zonder kan dat t niet perse hoeft.
En weer moet je er nu een punt van maken.

We hebben in t verleden al genoeg uit de hand gelopen discussies gehad omtrent zelf tunen en de mensen die er hun boterham mee verdienen.
Ik vind hoe jij eea stelt erg op het randje en ik zit er totaal niet op te wachten dat dit weer uit de klauwen gaat lopen.

Nee het hoeft niet perse, dat is nu toch wel vaak genoeg gezegd?
En zolang je zelf niet met tuning bezig bent en zelf niet ziet wat er gebeurd en wat voor gemeten waarden er naar boven komen kan je er mijns inziens niet over mee praten.

Het gaat toch om dat "wij" graag zo'n dingen willen installeren om de boel te monitoren. En wat wij in onze logs zien.
En NIET wat (Mitchelli, Koen, JuT5R, Rens, Vincent, etc) voor luchtmassa waarden halen, dat is aan helemaal aan hun hoe ze dit aanpakken.

Sorry man ik hoop niet dat je 't er om doet maar ik krijg sterk t idee dat je de boel onnodig op de spits zit te drijven....



Nou nou, op de spits drijven, ik post hier zelden, laat staan iets kritisch, niet zo piepen en wantrouwend zijn man  :eusa_think:

Aanpassen o.b.v. metingen prima, klinkt logisch, maar de indruk ontstaat dat je bij een 18T al minstens 3.25 inch nodig hebt, is ook weer andere uiterste, dat was eerder mijn punt, nuance, niets meer niets minder.

Maar goed, een ieder die zo een ding wil installeren, als je weet waar je mee bezig bent, vooral doen, mijn zegen heb je  ;D

'ruim 1200 kg/h', klinkt voor mij overigens als 'ik plas het verst', volgens mij heeft Piet zelfs waarden gepost bij zijn setup met hybrid 19T en dat is nog niet eens 1200 als ik mij goed herriner. Dus heel gewoon...rijden in NL bosjes met +350pk 18T/19T apparaten rond...zo ken ik er meer :eusa_shifty:


arjenT5R

Sorry hoor maar d'r zijn om minder dingen hele rellen ontstaan.
Iedereen doet z'n best het uit te leggen en je lijkt er totaal geen gehoor aan te geven.

Hierboven zelfs nog de moeite genomen een stukje log voor je in te plakken.

Als je met een 15G een 2.75" V90 Maf clipt dan is t niet meer dan verstandig te noemen dan in geval van een 19T een stapje groter te gaan van LMM.

Piepp pieppp ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Piet

Zullen we gewoon met zijn allen staken met het welles nietes gedoe.. en ons hier in dit topic gewoon proberen ons zoveel mogelijk aan de feiten houden zonder daar allerlei emotionele waarden en subjectieve veronderstellingen aan te verbinden.
Het gaat hier gewoon totaal niet om wie de beste tunes maakt,  wie het meeste vermogen maakt of weet ik wat.
We zijn hier gewoon bezig met wat er mogelijk is, met dingen uit te proberen, te ontdekken hoe dingen werken, problemen opgelost kunnen worden.

Laten we dit mooie topic nou eens voor een keer vrij houden van oplopende meningsverschillen, emoties, persoonlijke aanvallen, dubieuze boodschappen tussen de regels door, zwartmakerij, .. en weet ik allemaal nog meer......

arjenT5R

Citaat van: Piet op 11-01-2018 11:19:13
Zullen we gewoon met zijn allen staken met het welles nietes gedoe.. en ons hier in dit topic gewoon proberen ons zoveel mogelijk aan de feiten houden zonder daar allerlei emotionele waarden en subjectieve veronderstellingen aan te verbinden.
Het gaat hier gewoon totaal niet om wie de beste tunes maakt,  wie het meeste vermogen maakt of weet ik wat.
We zijn hier gewoon bezig met wat er mogelijk is, met dingen uit te proberen, te ontdekken hoe dingen werken, problemen opgelost kunnen worden.

Laten we dit mooie topic nou eens voor een keer vrij houden van oplopende meningsverschillen, emoties, persoonlijke aanvallen, dubieuze boodschappen tussen de regels door, zwartmakerij, .. en weet ik allemaal nog meer......


A-men to that Piet... tijd voor de bezemwagen
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

UserID6342

Citaat van: vasquez op 11-01-2018 10:48:07
'ruim 1200 kg/h', klinkt voor mij overigens als 'ik plas het verst',
Sorry als dit zo is overgekomen, is/was geenzins de bedoeling.  Alleen om te laten zien wat er mogelijk is qua meetwaardes en met een grotere LMM behuizing icm een Kinu 19T

Piet

#682
Nog wat cijfers ter orientatie wat betreft het meetbereik van de MAF:

De maximum meetbare hoeveelheid lucht per MAF behuizing in kg/hr bij max 5 volt LMM output en bij max 4.65 volt output (hetgeen in de praktijk maximaal gehaald wordt)

2.5"ID (850 std MAF)    bij 5 volt: 820    bij 4.65 volt:    712
2.75" ID (S90)             bij 5 volt: 1107   bij 4.65 volt:    954
3.25" ID (BMW 540I)    bij 5 volt: 1603   bij 4.65 volt:  1381

Een aanvullende note:
Een 18T of 19T gaat ruim over 954 kg/hr heen, tussen de 1050 en 1100 kom je wel met een gewone 19T
Het is dus helemaal niet zo gek deze turbo's te combineren met een 3.25"ID MAF -behuizing

vasquez

Citaat van: Piet op 11-01-2018 11:19:13
Zullen we gewoon met zijn allen staken met het welles nietes gedoe.. en ons hier in dit topic gewoon proberen ons zoveel mogelijk aan de feiten houden zonder daar allerlei emotionele waarden en subjectieve veronderstellingen aan te verbinden.
Het gaat hier gewoon totaal niet om wie de beste tunes maakt,  wie het meeste vermogen maakt of weet ik wat.
We zijn hier gewoon bezig met wat er mogelijk is, met dingen uit te proberen, te ontdekken hoe dingen werken, problemen opgelost kunnen worden.

Laten we dit mooie topic nou eens voor een keer vrij houden van oplopende meningsverschillen, emoties, persoonlijke aanvallen, dubieuze boodschappen tussen de regels door, zwartmakerij, .. en weet ik allemaal nog meer......


Helemaal met je eens hoor.

Mijn intentie is ook niet rellen of trollen, puur en alleen helder en eerlijke berichtgeving zonder onzin die voor/door een leek al snel voor waarheid word aangenomen.

Kritisch zijn naar elkaar mag wat mij betreft ook best, hoeven het echt niet overal eens te zijn, hoeven alleen niet onaardig tegen elkaar te worden, maar goed, dat is deze keer ook niet gebeurd m.i.  ;D

Maarten-t5

Dat je het niet met elkaar eens hoeft te zijn is logisch, maar je moet ook open kunnen staan voor feiten in een discussie.
Er word toch genoeg materiaal aangedragen en men doet zijn best om onzin juist te vermijden middels een zo goed mogelijke onderbouwing.

arjenT5R

#685
V70R^2 clipt z'n (ori)maf dus echt full power met 4,98Volt ;d

Dat is dus al bij een load van 8,6 bij 4800rpm...
bij 5400 rpm is dat een load van 8,4
en bij 6600 rpm is daar nog maar 7,01 van over.

Knap waardeloos dus ;D


Pieeeep ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

triton

Begrijp er nog niet veel van , maar dat komt wel als ik zelf 4.4 erin heb zitten.
Eerst maar even een lichte tune op de 4.3.........
Professioneel raddraaier

razorx

EGT thermokoppel versterkerprintje
Dit is een 1 op 1 kopie uit mijn weblog.

OK, Aan de slag!

Om je EGT (Exhaust Gas Temperature) te kunnen meten moet je een thermokoppel in je uitlaatspruitstuk bevestigen.
Die temperatuur sensor geeft een te zwak en niet lineair signaal af. Hiertoe kan je voor een euro of 24 een mooi kastje kopen die dat signaal in wat perttigers omzet zodat je die EGT kan meten en loggen. Hier komen nog verzendkosten bij.

Ook kan je op e-Bay of Aliexpress voor een paar euro een printje kopen. Dat printje vind je als je zoekt op AD8495 en is van oorsprong ontworpen door het bedrijf Adafruit. Ik had zin in het hogere knutselgehalte en de lagere prijs.

Dit is het schema:


Standaard loopt het meetbereik tot 750 graden Celcius, maar met een kleine aanpassing meet hij tot 1000 graden. Hiertoe moet je R4 verwijderen en D1 vervangen door een kortsluiting.

Hieronder laat ik zien hoe je dat doet. Eerst identificeer je R4 en D1.


Die soldeer je netjes los. Dat kan met een boutje en soldeerlitze, Maar veel netter is het te werken met hete lucht (330 C)) uit een 2mm dik tuutje.
De makkelijkste manier om D1 kort te sluiten is door een 0 ohm SMD weerstandje als volt te plaatsen (behuizing 0805).


Uiteraard kan je op die plaats ook een draadbrug plaatsen maar een 0 ohm weerstandje is net even wat beter vast te houden met de pincet. Het kort te sluiten stukje is slechts 2mm lang. Een draadbruggetje van die lengte laat zich niet vasthouden met een pincet. Bovendien zal de pincet voor te veel afkoeling zorgen.

Qua voeding: Gewoon eén van de 5V sensor voedings aansluitingen van de ECU, of iets van je datalog apparaat. ;)

Dat was het hem weer. Op naar een heerlijke Tripel in een mooi glas.
Proost!

Piet

Zeer nuttig iets.
Bij een TD04 on steroids kunnen de EGT's best flink oplopen.
Goed om die te kunnen monitoren.

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!