Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
21-01-2018 13:15:31
Startpagina Help Ongelezen Berichten Wie is waar Zoek Inloggen Registreren

+  Volvo 850 Discussieforum
|-+  Technische/Tuningsboards
| |-+  Tuning Algemeen
| | |-+  ECU (Chip) Tuning
| | | |-+  Tuners deugd, Motronic 4.4 tuning uitgelegd.
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 43 44 45 [46] 47 48 49 Omlaag Print
Auteur Topic: Tuners deugd, Motronic 4.4 tuning uitgelegd.  (gelezen 17406 keer)
V70 classic
het gaat niet om de bestemming maar de reis ernaar toe
Lid 1000+

Geslacht: Man

V70 T6 awd MTE

« Antwoord #675 Gepost op: 11-01-2018 10:01:40 »

Ik begrijp ook niet goed waar je heen wilt.
Het is ook niks subjectiefs.
Het is gewoon wat het is.
Als je in de logs ziet dat de LMM tekort schiet ga je een diameter groter om het meetbereik te vergroten zodat ie niet meer te kort schiet.
Simple as that.
Ik snap niet hoe dat nu een discussiepunt kan zijn.
Het is ook bepaald geen hogere wiskunde toch.

Ga je geen maat hoger, dat kan ... maar dan moet je een en ander op een andere manier oplossen/compenseren.
Is een keuze, maar je kan dat dan toch niet als de meest elegante oplossing zien toch?

Als je als iemand van 2 meter een bed van 1.80 lang hebt kun je dat op twee manieren oplossen: of een bed van 2.10 kopen of tijdens het slapen je knieeen opgetrokken houden.
Beide is een oplossing: 't is maar net wat je de meest elegante danwel praktische oplossing vindt. Grin

Over dat bed.
Heb je geen schopplank.
Dan haal je een deur uit t kozijn.
Hoef je je knieen niet op te trekken.

Heeft niets met 4.4 maken.
Is niet elegant.
Maar je slaapt een stuk beter op vakantie.
Thuis is mn bed eel lang genoeg  Grin

Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.
freefall
Et nescio quid hic scriptum est
Lid 500+

inhoud telt

« Antwoord #676 Gepost op: 11-01-2018 10:06:20 »

De stock S60R/V70R heeft een andere LMM met meer pinnen en een andere stekker, deze zou zomaar volgens een heel ander principe kunnen werken.

Deze heeft waarschijnlijk een beter/groter meetbereik door een andere offset.

Deze info is alleen voor motronic 4.4 niet voor ME7 iedere ME7 auto heeft std een 2.75mm lmm.
Ik weet niet wat t bereik hiervan is dit is waarschijnlijk groter.

Wij hebben t te doen met een wat ouderwetsere lmm en het bereik daarvan.
Feit is dat wij buiten t meetbereik komen. En door de diameter te vergroten vergroten we t meetbereik.

Meer is er niet te vertellen de vergelijking is scheef als ik dat mag zeggen.

Fair enough, geen 1 op 1 vergelijking, echter haal je nu verschillen in de sensor/electronica aan en niet de grotere diameter  Wink

Overigens kun je een ME7 niet zo zondermeer vergelijken met een M44.
Wat de diameter van 2.75” van de ME7 maf betreft:
Ik heb het nooit nagemeten maar is dit niet de uitwendige diameter?
Het gaat nl om de inwendige diameter.
De 850 maf bv. is inwendig 2.5” maar uitwendig 2.75”

Geen aanval op je hoor Piet  Smiley
Gooi de knuppel meer omdat er een stukje nuance ontbreekt en het doel van deze thread juist kennisdelen zou zijn zoals ik het begreep.

Binnendiameter van de stock LMM van een S60R/V70R is 2.75, heb hem thuis liggen namelijk en er ligt er een van de RS4 naast ;-)
Ben dus prima bekend met het principe, dat word niet alleen bij ME4x toegepast.
Noodzaak ervan blijft zelfs bij de professionele tuners onderling een punt van discussie, dus heb niet de illusie dat dit op een forum anders is  eusa_whistle

4inch bij dikke Garretts zie ik overigens zelden, maar kan mij vergissen.
Ben eigenlijk wel benieuwd waar de grote 850/V70 jongens (Mitchelli, Koen, JuT5R, Rens, Vincent, etc) met Garrets  mee rijden en wat hun logs aantonen?!

een load van 12 en hoger + een airmass gemeten door de LMM van ruim boven de 1200 kg/h is allemaal niet zo bijzonder hoor......

Hebben wij het hier nog steeds over 18T/19T?!

Ruim boven de 1200 kg/h niet zo bijzonder  Huh
Misschien dat we een andere definitie van bijzonder hanteren, klinkt een beetje overdreven  eusa_snooty

Als ik met een stock 15G makkelijk boven de 920 KG/H airmass met een load van 10.5 kom is het redelijk makkelijk denkbaar dat een dikke 19T met een grotere load er een schep bovenop doet. Dan is die 1200 kg niks overdreven...

Zoals vooraan in dit topic aangegeven is dit geen pikkenmeet topic...laat een ieder doen wat ie wil, en hier relevante kennis delen en geen welles nietus discussies.

sorry for my bluntness Grin

1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT for sale sold
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT Meisje
Piet
Lid 1000+

Also Known As .."Pieterske" or "forumpoedel"

« Antwoord #677 Gepost op: 11-01-2018 10:07:24 »

In een hotel een deur eruit halen heeft weer het risico dat je de nacht erop op een nog korter bankje in het park mag slapen  Grin
freefall
Et nescio quid hic scriptum est
Lid 500+

inhoud telt

« Antwoord #678 Gepost op: 11-01-2018 10:09:04 »

In een hotel een deur eruit halen heeft weer het risico dat je de nacht erop op een nog korter bankje in het park mag slapen  Grin

Grin Grin

1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT for sale sold
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT Meisje
arjenT5R
" Beunhaas pur sang "
Lid 1000+

I love it when a beun comes together!

« Antwoord #679 Gepost op: 11-01-2018 10:16:12 »

Rechts klikken en afbeelding bekijken voor grote versie.

15G 2.75" V90 Maf

Maf Voltage 4,57 Volt ~920kg/h

Als je t nu nog niet begrijpt dan wil je t gewoon niet begrijpen.

Op t moment dat de Maf voltage en air mass lijn vlak wordt zit je buiten t meetbereik.
Dit kunnen we voor een 15G makkelijk relativeren die gaat toch nooit veel meer doen.

Maar je blijft dus in de load cel hangen waarbij de LMM 4,57 volt geeft in dit geval dus een load van 9,969 bij een turbodruk van 0,832 bar met bij een toerental van 5340 rpm.

Meten is weten  Grin

eusa_pray
« Laatste verandering: 11-01-2018 10:20:56 door arjenT5R » Gelogd
vasquez
Lid 100+

« Antwoord #680 Gepost op: 11-01-2018 10:48:07 »

Zoals ik zei wist ik de exacte getallen niet maar dit heeft Maarten later aangehaald, het heeft ook niets met diameter te maken maar met de maximale meetwaarde.
Dit is per sensortype/offset verschillend maar wel diameter gerelateerd.

Verder heb ik t idee dat je nu maar gewoon een beetje dwars zit te doen, er wordt wel 5x aangegeven dat het ook zonder kan dat t niet perse hoeft.
En weer moet je er nu een punt van maken.

We hebben in t verleden al genoeg uit de hand gelopen discussies gehad omtrent zelf tunen en de mensen die er hun boterham mee verdienen.
Ik vind hoe jij eea stelt erg op het randje en ik zit er totaal niet op te wachten dat dit weer uit de klauwen gaat lopen.

Nee het hoeft niet perse, dat is nu toch wel vaak genoeg gezegd?
En zolang je zelf niet met tuning bezig bent en zelf niet ziet wat er gebeurd en wat voor gemeten waarden er naar boven komen kan je er mijns inziens niet over mee praten.

Het gaat toch om dat "wij" graag zo'n dingen willen installeren om de boel te monitoren. En wat wij in onze logs zien.
En NIET wat (Mitchelli, Koen, JuT5R, Rens, Vincent, etc) voor luchtmassa waarden halen, dat is aan helemaal aan hun hoe ze dit aanpakken.

Sorry man ik hoop niet dat je 't er om doet maar ik krijg sterk t idee dat je de boel onnodig op de spits zit te drijven....

Nou nou, op de spits drijven, ik post hier zelden, laat staan iets kritisch, niet zo piepen en wantrouwend zijn man  eusa_think

Aanpassen o.b.v. metingen prima, klinkt logisch, maar de indruk ontstaat dat je bij een 18T al minstens 3.25 inch nodig hebt, is ook weer andere uiterste, dat was eerder mijn punt, nuance, niets meer niets minder.

Maar goed, een ieder die zo een ding wil installeren, als je weet waar je mee bezig bent, vooral doen, mijn zegen heb je  Grin

'ruim 1200 kg/h', klinkt voor mij overigens als 'ik plas het verst', volgens mij heeft Piet zelfs waarden gepost bij zijn setup met hybrid 19T en dat is nog niet eens 1200 als ik mij goed herriner. Dus heel gewoon...rijden in NL bosjes met +350pk 18T/19T apparaten rond...zo ken ik er meer eusa_shifty

arjenT5R
" Beunhaas pur sang "
Lid 1000+

« Antwoord #681 Gepost op: 11-01-2018 11:18:10 »

Sorry hoor maar d'r zijn om minder dingen hele rellen ontstaan.
Iedereen doet z'n best het uit te leggen en je lijkt er totaal geen gehoor aan te geven.

Hierboven zelfs nog de moeite genomen een stukje log voor je in te plakken.

Als je met een 15G een 2.75" V90 Maf clipt dan is t niet meer dan verstandig te noemen dan in geval van een 19T een stapje groter te gaan van LMM.

Piepp pieppp Grin
Piet
Lid 1000+

« Antwoord #682 Gepost op: 11-01-2018 11:19:13 »

Zullen we gewoon met zijn allen staken met het welles nietes gedoe.. en ons hier in dit topic gewoon proberen ons zoveel mogelijk aan de feiten houden zonder daar allerlei emotionele waarden en subjectieve veronderstellingen aan te verbinden.
Het gaat hier gewoon totaal niet om wie de beste tunes maakt,  wie het meeste vermogen maakt of weet ik wat.
We zijn hier gewoon bezig met wat er mogelijk is, met dingen uit te proberen, te ontdekken hoe dingen werken, problemen opgelost kunnen worden.

Laten we dit mooie topic nou eens voor een keer vrij houden van oplopende meningsverschillen, emoties, persoonlijke aanvallen, dubieuze boodschappen tussen de regels door, zwartmakerij, .. en weet ik allemaal nog meer......
arjenT5R
" Beunhaas pur sang "
Lid 1000+

« Antwoord #683 Gepost op: 11-01-2018 11:21:28 »

Zullen we gewoon met zijn allen staken met het welles nietes gedoe.. en ons hier in dit topic gewoon proberen ons zoveel mogelijk aan de feiten houden zonder daar allerlei emotionele waarden en subjectieve veronderstellingen aan te verbinden.
Het gaat hier gewoon totaal niet om wie de beste tunes maakt,  wie het meeste vermogen maakt of weet ik wat.
We zijn hier gewoon bezig met wat er mogelijk is, met dingen uit te proberen, te ontdekken hoe dingen werken, problemen opgelost kunnen worden.

Laten we dit mooie topic nou eens voor een keer vrij houden van oplopende meningsverschillen, emoties, persoonlijke aanvallen, dubieuze boodschappen tussen de regels door, zwartmakerij, .. en weet ik allemaal nog meer......

A-men to that Piet... tijd voor de bezemwagen
Dirk342
Clublidnr. 85011048
Lid 1000+

Oud is leuk, behalve.....

« Antwoord #684 Gepost op: 11-01-2018 11:24:51 »

'ruim 1200 kg/h', klinkt voor mij overigens als 'ik plas het verst',
Sorry als dit zo is overgekomen, is/was geenzins de bedoeling.  Alleen om te laten zien wat er mogelijk is qua meetwaardes en met een grotere LMM behuizing icm een Kinu 19T

"Ik ben verantwoordelijk voor wat ik zég, niet voor wat jij begríjpt!"
Piet
Lid 1000+

« Antwoord #685 Gepost op: 11-01-2018 12:20:00 »

Nog wat cijfers ter orientatie wat betreft het meetbereik van de MAF:

De maximum meetbare hoeveelheid lucht per MAF behuizing in kg/hr bij max 5 volt LMM output en bij max 4.65 volt output (hetgeen in de praktijk maximaal gehaald wordt)

2.5"ID (850 std MAF)    bij 5 volt: 820    bij 4.65 volt:    712
2.75" ID (S90)             bij 5 volt: 1107   bij 4.65 volt:    954
3.25" ID (BMW 540I)    bij 5 volt: 1603   bij 4.65 volt:  1381

Een aanvullende note:
Een 18T of 19T gaat ruim over 954 kg/hr heen, tussen de 1050 en 1100 kom je wel met een gewone 19T
Het is dus helemaal niet zo gek deze turbo’s te combineren met een 3.25”ID MAF -behuizing
« Laatste verandering: 11-01-2018 12:44:04 door Piet » Gelogd
vasquez
Lid 100+

« Antwoord #686 Gepost op: 11-01-2018 12:33:49 »

Het gaat hier gewoon totaal niet om wie de beste tunes maakt,  wie het meeste vermogen maakt of weet ik wat.

Helemaal met je eens hoor.

Mijn intentie is ook niet rellen of trollen, puur en alleen helder en eerlijke berichtgeving zonder onzin die voor/door een leek al snel voor waarheid word aangenomen.

Kritisch zijn naar elkaar mag wat mij betreft ook best, hoeven het echt niet overal eens te zijn, hoeven alleen niet onaardig tegen elkaar te worden, maar goed, dat is deze keer ook niet gebeurd m.i.  Grin
Maarten-t5
Lid 100+

850 t5

« Antwoord #687 Gepost op: 11-01-2018 15:15:02 »

Dat je het niet met elkaar eens hoeft te zijn is logisch, maar je moet ook open kunnen staan voor feiten in een discussie.
Er word toch genoeg materiaal aangedragen en men doet zijn best om onzin juist te vermijden middels een zo goed mogelijke onderbouwing.
arjenT5R
" Beunhaas pur sang "
Lid 1000+

« Antwoord #688 Gepost op: 13-01-2018 05:16:44 »

V70R^2 clipt z'n (ori)maf dus echt full power met 4,98Volt ;d

Dat is dus al bij een load van 8,6 bij 4800rpm...
bij 5400 rpm is dat een load van 8,4
en bij 6600 rpm is daar nog maar 7,01 van over.

Knap waardeloos dus Grin

Pieeeep Grin
« Laatste verandering: 13-01-2018 05:18:51 door arjenT5R » Gelogd
triton
Lid 1000+

« Antwoord #689 Gepost op: 14-01-2018 13:09:27 »

Begrijp er nog niet veel van , maar dat komt wel als ik zelf 4.4 erin heb zitten.
Eerst maar even een lichte tune op de 4.3.........

Professioneel raddraaier
Pagina's: 1 ... 43 44 45 [46] 47 48 49 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar: