[Verslag] Remschijven en blokken voor vervangen.

Gestart door Michaell, 23-09-2017 19:10:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Michaell

2 weken geleden ben ik naar Italie geweest (Bormio) om een evenement te ondersteunen voor het goede doel van Energy4all.

Op de terugreis begon het mij echter op te vallen dat de auto ineens begon te trillen bij het remmen. Dit werd erger en erger.
In de eerste instantie kon ik er nog mee rijden. Echter na 3 dagen niet meer. Ik durfde het gewoon niet meer aan.
Dus ik ben met de motor naar mijn werk geweest. Van het weekend ff kijken wat dit is.

Na een zoektocht op het forum zag ik het al. De meest genoemde mogelijke oorzaak was een vastzittende remzuiger achter.
Nee he. Deze heb ik een paar maanden geleden net voorzien van nieuwe schijven en blokken. pffffff...... Maar ok. Het is niet anders.

Eerst ff op onderzoek uit. eerst de 2 achterwielen opkrikken. heb ik speling horizontaal en/of verticaal?
Nee. Ok. Loopt het wiel vrij? Ja, het loopt soepel en geen enkel geluidje. dan wiel eraf met de slagmoersleutel (echt ideaal!!). Ik had mijn vader ff om assistentie gevraagd.
Hij trapt op de rem en ik met een grote lamp kijken bij de blokken in de klauw. Ja, hoor deze bewegen. Dit is aan de andere kant ook zo.
Mmmmmmm. Geen vaste zuiger dus. Wat is het dan???

Dan nog een klein stukje rijden op de parkeerplaats. Wat voel ik nou precies.
Bij had remmen voel ik het pedaal trillen en het stuur gaat slingeren. Lijkt dus in de voorkant te zitten in mijn geval.

Ik parkeer de auto en krik nu de voorkan op. Speling horizontaal en/of verticaal? Nee.
Loopt het wiel vrij? Rechts wel. Maar links niet! AHA!! Eerst dat oplossen. dan kijk ik wel verder. Links draait het wiel 3/4 rond en dan ineens zit deze vast. Kromme remschijf?

Dit onderzoeken. Wiel eraf. Op het oog niks te zien. Wel zag ik dat er groeven in de remschijf zaten. Krom of niet. Deze gaan er af. Ze zijn op.
De remblokken zijn ook erg dun. Dus dat gaan we nu sowieso aanpakken!

Ik had gelukkig nog een nieuwe set schijven liggen met blokken voor de voorrem. Toen ik de achterkant wou doen had ik ook een kit voor voor besteld.
Deze had ik nog niet gebruikt, omdat er toen met de voorrem geen problemen waren. Maar nu wel.

Nou, daar gaan we dan. Eerst de bouten aan de achterkant los draaien (nog niet verwijderen) van de klauw.
Dan de doppen eraf van de rubberen "pijpjes". Hier zit een 7mm imbus in. De geleidenstaafjes eruit.
Nu de veer van de voorkant van de klauw los. en dan met een schroevendraaier voorzichtig de klauw van de schijf tillen. Dit ging vrij makkelijk.
Dan nu als laatste de "bracket" (geen idee hoe dit ding heet) los waar de klauw op vast zit, zodat de schijf los kan.

Deze zat echter muurvast gerot. Ik met een klauwhamer erop meppen alsof er geen morgen was. sjips, deze gaat niet los.
Gelukkig heb ik nog een sloopmoker liggen van 25Kg. Een klein "tikje des wanhoop" en ja hoor los!!  ;D ;D
De schijf is wel verrot geslagen. Boeie. Ik heb toch een nieuwe!  8)

Een nadere inspectie toont aan hoe slecht deze was. De remblokken waren ook echt aan vervanging toe! Bijna ijzer op ijzer.


De bruine zijn de oude blokken. De zwarte onder de nieuwe. Dit toont aan dat dit echt nodig was!
De schijf is verrot geslagen met de hamer en je ziet de groeven erin van de remslijtage. Het was sowieso tijd om te vervangen.
Deze was duidelijk echt krom. Al ik hem op tafel leg dan kun je er onderdoor kijken.  :-X



Dan de nieuwe erop! Oh, wat glimpt i weer mooi!!  8)
Wel eerst ff schoon gespoten met remreiniger natuurlijk. Dit zou niet hoeven las ik in de instructies van de schijf. Maar je weet maar nooit. Kan geen kwaad.


Dan de nieuwe blokken in de klauw. De zuiger liet zich aan beide kanten van de auto erg makkelijk terug duwen met de waterpomptang, de nijptang en de combinatietang. Want Michaell, die is niet bang!  :)
Wel even op de contactpunten met de klauw en zuiger ff wat nieuw remvet van Bosch erop gesmeerd. Dan piept het niet zo.


En dan. Tadaaaa!!  Dat ziet er echt schitterend uit  :eusa_dance:
De geleidenpennen ff schoongemaakt. Voorzien van nieuw vet en weer met imbus 7 erin gedraaid. Dat "bracket" ding ook weer vast gezet en de veer weer terug gedaan op de klauw.

En dan nu!! Is het over??
Ik heb een grote parkeerplaats. Ideaal om te testen. Motor gestart. Eerst ff 3x goed het rempedaal intrappen om de zuigers in positie te brengen voor het rijden. Dan met 10Km/h voorzichtig remmen. De remmen voelen beter aan dan ooit!! Een kleine teen op het rempedaal en ik heb goede remkracht zonder gepiept.
Dan ff wat harder. 50Km/h en dan 80Km/h en dan vol in de ankers!! De ABS grijpt in (gereviseerd door Henk  :eusa_clap:), De gordels doen hun werk, anders vloog ik door de voorruit en ik sta letterlijk op een duppie stil! Wat een geweldige remkracht!  :eusa_dance:

Ok. Nu durf ik de openbare weg op. Lekker een stukje rijden. Dit ging geweldig! Geen getril meer. De rem voelt beter aan dan ooit.

Job wel done! Ik ben er echt super blij mee!!  :eusa_dance: :eusa_dance:
Gelijk naar de Mc-donalds in Harderwijk gereden om het te vieren!  ;D

Probleem opgelost. Oorzaak: Kromme remschijf links voor die ook nog eens flinke groeven bevat. Tevens volledig versleten remblokken.
Oplossing: Remschijven en blokken zowel links als rechts voor vervangen.  :)

Video howto voorrem:
https://www.youtube.com/watch?v=ifx-qBTAsiU


NinaPaul

Het schoonmaken kan wel kwaad, dit zorgt voor het juist inremmen en het beschermen ten corrosie van het niet remmende deel.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Michaell

Oei, daar had ik nooit aan gedacht.

Bedankt voor deze informatie!
Ik kan er nu helaas niets meer aan doen. Ik zal dit meenemen als ik ooit weer een remschijfwissel ga doen.
Zo leer ik elke dag weer wat bij.  :)