Verwarming doet het slecht.

Gestart door MartenS, 12-10-2017 09:43:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MartenS

Sinds twee jaar heb ik wat problemen met de verwarming. Aangezien de winter er weer aan komt wordt het toch tijd dit op te lossen.

-Als ik de ECC schakelaar op mijn voeten heb staan komt er daar geen lucht uit en wordt alle lucht naar de voorruit ontwazeming geblazen. Ook de gedeelde voeten / gezicht stand heeft geen effect op de voeten verwarming. Op geen enkele andere manier kan ik warmte naar de voeten krijgen. Vervelend met natte leren zolen en vorst.  Ik dacht eerst dat wellicht de kleppen die lucht naar de voeten sturen kapot waren, maar waarom zou dan de lucht naar de vooruit gestuurd worden?
-De temperatuur regelaar doet het erg slecht en het is lastig om de temperatuur goed te krijgen. Om de auto van binnen warm te krijgen moet het temperatuur setpoint echt op zo'n 28 graden staan om warme lucht uit het dashboard te krijgen. Staat het setpoint lager, dan blijft de lucht koud.
-Als ik de ventilator op nul heb staan wordt er toch nog veel lucht door de verwarmingskanalen gestuurd. (Die Air-mix van het luchtrooster rechts van het stuur staat daarbij dicht) en het lijkt er op dat de fan dan nog steeds iets blaast.
-De ontwazeming en gezicht uitblaas standen op de ECC doen het wel goed.
-Er is geen foutcode op de ECC lampjes.

Al met al heb ik het idee dat de ECC unit haar beste tijd heeft gehad. Echter voordat ik een nieuwe koop zou ik graag wat meer zekerheid hebben.

Dank voor enig advies!

Maarten


arjen850

Temp sensor in dash, vast door stof? Even testen met andere ecc en toch even kijken of de stelmotoren daadwerkelijk werken. Met deze drie dingen zou ik beginnen.

volvobug

Citaat van: arjen850 op 12-10-2017 10:16:35
Temp sensor in dash, vast door stof? Even testen met andere ecc en toch even kijken of de stelmotoren daadwerkelijk werken. Met deze drie dingen zou ik beginnen.

Volgens mij gaat hem om een 850, dan temp sensoren bij handgrepen schoonmaken.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

arjen850

Citaat van: volvobug op 12-10-2017 11:32:35
Citaat van: arjen850 op 12-10-2017 10:16:35
Temp sensor in dash, vast door stof? Even testen met andere ecc en toch even kijken of de stelmotoren daadwerkelijk werken. Met deze drie dingen zou ik beginnen.

Volgens mij gaat hem om een 850, dan temp sensoren bij handgrepen schoonmaken.

Ik heb niet verder gekeken als het bericht zelf, als ik de eerdere berichten lees dan gaat het idd om een 850. Klopt Ruud😉

MartenS

Dank voor de info.

Ik heb de temp-sensoren schoongemaakt en die waren inderdaad heel erg verstoft. De temperatuurregeling doet het weer perfect. Echter doet de luchtuitlaat bij de voeten nog steeds niets. Toch maar eens de ECC tijdelijk vervangen. Heeft iemand een goed adresje?


MartenS

Inmiddels zojuist even gekeken of de klepmotoren het doen. Deze bewegen bij het bedienen van de ECC, dus dat is goed. Blijkt dat de overbrenging van de motortjes naar de kleppen vergaan zijn. Eens kijken of ik deze ergens kan vinden :-).

Dank voor de hulp! 

razorx

Dat is een veel voorkomende.
Als je dat asje bedoelt dat gebroken is: Die is betrekkelijk makkelijk te herstellen met wat 2 componenten PU lijm en een stukje krimpkous voor het fixeren.

Let op de positie van de servo's als je ze demonteert of monteert. Anders heb je een leuk puzzeltje!

FristString

Oeh, ik heb ook last van mijn stelmotoren.

Ik las dat jij ze hebt kunnen checken op werking, ik ben nog op zoek daar de dingen in mijn auto.. Kan een van jullie me zeggen waar ik zoeken moet?
V70 2.5 10V 1997 >430K

MartenS


Je kan een tekening van de stelmotoren vinden op: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,40406.0.html

Ik heb inmiddels nieuwe tandwielen besteld en ontvangen via de Volvo dealer en ga deze komend weekend monteren.

Goede tip voor de 2 componentenlijm en met name de krimpkous! Thanks!