Auteur Topic: Japanifold op een T-5R  (gelezen 820 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ozzzz

  • Wintertuner
  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 200
  • Geslacht: Man
Japanifold op een T-5R
« Gepost op: 11-11-2017 13:49:03 »
Ik heb een paar vraagjes m.b.t. een Japanifold welke ik nog op de plank heb liggen:

m'n T-5R is motorisch nog in originele staat.

1. Past dat zonder andere aanpassingen te hoeven doen?
2. Zo ja wat zal het effect zijn?

b.v.d.


Vulk

  • Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10401
  • Geslacht: Man
  • Thomas heeft altijd gelijk!
Re: Japanifold op een T-5R
« Reactie #1 Gepost op: 11-11-2017 13:57:44 »
Ik heb het ook gewisseld op mijn T-5R.
Past 1 op 1.

Het zou anders klinken en iets meer vermogen geven, maar ik merk er niets van.
Grootste voordeel is dat ze niet scheuren.

Miyel

  • Club lid
  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 748
  • Geslacht: Man
  • 855 T-5R Black Stone.
Re: Japanifold op een T-5R
« Reactie #2 Gepost op: 13-11-2017 18:56:39 »
Ik heb het ook gewisseld op mijn T-5R.
Past 1 op 1.

Het zou anders klinken en iets meer vermogen geven, maar ik merk er niets van.
Grootste voordeel is dat ze niet scheuren.

Klopt bijna allemaal.. maar meer vermogen geeft het ding zelf natuurlijk niet. Hij is minder restrictief en daardoor van toepassing bij het betere tuning werk.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 MY05 (Gezinsbak)

Vulk

  • Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10401
  • Geslacht: Man
  • Thomas heeft altijd gelijk!
Re: Japanifold op een T-5R
« Reactie #3 Gepost op: 13-11-2017 18:57:55 »
Ik heb het ook gewisseld op mijn T-5R.
Past 1 op 1.

Het zou anders klinken en iets meer vermogen geven, maar ik merk er niets van.
Grootste voordeel is dat ze niet scheuren.

Klopt bijna allemaal.. maar meer vermogen geeft het ding zelf natuurlijk niet. Hij is minder restrictief en daardoor van toepassing bij het betere tuning werk.

Is bij mij gemonteerd en enkele maten later heb ik de auto laten hertunen. Misschien dat er inderdaad wel iets meer kan uitgehaald worden, daar durf ik mij niet over uitspreken.

RemkoT5

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 331
  • Geslacht: Man
  • 850 T5 2.3 MY´95
Re: Japanifold op een T-5R
« Reactie #4 Gepost op: 16-11-2017 21:54:44 »
Ja past 1 op 1.
Ik heb n uitlaat spruitstuk van n S60R waar Japan op staat ingegoten, maar is dus geen Japanifold, maar zo is mij verteld dat door de betere flow / minder ristrictie er meer op koppel getuned kan worden...
Wist ik natuurlijk niet want ik heb n automaat dus heeft dat koppel tunen niet echt zin. maar wel vet om te hebben, omdat mn orginele toch gescheurd was dan deze uitgekozen als vervanging.

razorx

  • Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11521
  • Geslacht: Man
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Re: Japanifold op een T-5R
« Reactie #5 Gepost op: 16-11-2017 23:05:30 »
Ik denk dat de geringe diepte van de klep opening een zo grote beperking is dat de Japanifold niets aan de flow verbetert. Alles gaat om de flow. Moet natuurlijk gemeten worden om mijn uitspraak waar te maken. ;)
Qua levensduur is de Japanifold zeker beter.

Piet

  • AKA rat-rod Pete
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5489
  • Geslacht: Man
Re: Japanifold op een T-5R
« Reactie #6 Gepost op: 16-11-2017 23:44:09 »
Waar het om gaat is reductie van de backpressure.
Er zijn een aantal zaken die daar een rol in spelen.
De flow van het uitlaatspruitstuk is er slechts één van.
Andere factoren zijn bv. de restrictie die het turbinegedeelte van de turbo vormt, met name bij onze TD04 turbo’s (15G t/m 19T) is die vrij behoorlijk restrictief. De diameter van de downpipe. De flow weerstand van de catalysator etc.
Als je de backpressure wil verlagen ofwel de flow wil verbeteren moet je zoveel mogelijk van deze factoren aanpakken.
Het uitlaatspruitstuk is er één van. Het standaard spruitstuk is best redelijk restrictief, een japanifold of een R-uitlaatspruitstuk lijken beiden een betere flow te hebben.  Over hoeveel en welke het meest is op volvospeed een heel topic met verslagen van flowtesten en al gewijd.
De flow verbeteren op zich doet nog niks met het vermogen. Maar geeft de mogelijkheid om met tunen verder te komen omdat je minder snel knock krijgt.
Waar op zich ook weer andere factoren een rol in spelen.
Ofwel met alleen maar er een japanifold opplempen verwachten dat je daar iets van merkt kwa vermogen is ... futile  ;D
Wel heb je zoals Yits al zei een wat minder snel scheurend spruitstuk er op zitten.
« Laatst bewerkt op: 16-11-2017 23:49:59 door Piet »
"A man should look for what is, and not for what he thinks should be" -Einstein-

arjenT5R

  • Pro Beun Tuner
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 8820
  • Geslacht: Man
  • I love it when a beun comes together!
Re: Japanifold op een T-5R
« Reactie #7 Gepost op: 17-11-2017 00:35:47 »
Ik heb de upgrade gedaan van gewoon naar japanifold en dat is merkbaar.

De turbo spoelt merkbaar sneller op!
Een 20T daar red je levens mee ;D