Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
24-11-2017 21:39:05
Startpagina Help Ongelezen Berichten Wie is waar Zoek Inloggen Registreren

+  Volvo 850 Discussieforum
|-+  Technische/Tuningsboards
| |-+  Tuning Algemeen
| | |-+  Motorisch-Aandrijflijn
| | | |-+  Japanifold op een T-5R
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Japanifold op een T-5R  (gelezen 355 keer)
Ozzzz
Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan.
Lid 10+
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 95



« Gepost op: 11-11-2017 13:49:03 »

Ik heb een paar vraagjes m.b.t. een Japanifold welke ik nog op de plank heb liggen:

m'n T-5R is motorisch nog in originele staat.

1. Past dat zonder andere aanpassingen te hoeven doen?
2. Zo ja wat zal het effect zijn?

b.v.d.

Gelogd

Volvo 850 T-5R DOP
Volvo V60
Volvo V50
Volvo V70 D5
Volvo 480 GT 2.0
Vulk
Thomas
Global Moderator
Lid 1000+
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9901


Thomas heeft altijd gelijk!


« Antwoord #1 Gepost op: 11-11-2017 13:57:44 »

Ik heb het ook gewisseld op mijn T-5R.
Past 1 op 1.

Het zou anders klinken en iets meer vermogen geven, maar ik merk er niets van.
Grootste voordeel is dat ze niet scheuren.
Gelogd
Miyel
Club lid
Lid 500+
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 525


855 T-5R Black Stone.


« Antwoord #2 Gepost op: 13-11-2017 18:56:39 »

Ik heb het ook gewisseld op mijn T-5R.
Past 1 op 1.

Het zou anders klinken en iets meer vermogen geven, maar ik merk er niets van.
Grootste voordeel is dat ze niet scheuren.

Klopt bijna allemaal.. maar meer vermogen geeft het ding zelf natuurlijk niet. Hij is minder restrictief en daardoor van toepassing bij het betere tuning werk.
Gelogd
Vulk
Thomas
Global Moderator
Lid 1000+
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9901


Thomas heeft altijd gelijk!


« Antwoord #3 Gepost op: 13-11-2017 18:57:55 »

Ik heb het ook gewisseld op mijn T-5R.
Past 1 op 1.

Het zou anders klinken en iets meer vermogen geven, maar ik merk er niets van.
Grootste voordeel is dat ze niet scheuren.

Klopt bijna allemaal.. maar meer vermogen geeft het ding zelf natuurlijk niet. Hij is minder restrictief en daardoor van toepassing bij het betere tuning werk.

Is bij mij gemonteerd en enkele maten later heb ik de auto laten hertunen. Misschien dat er inderdaad wel iets meer kan uitgehaald worden, daar durf ik mij niet over uitspreken.
Gelogd
RemkoT5
Lid 100+
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 224


850 T5 2.3 MY´95


« Antwoord #4 Gepost op: 16-11-2017 21:54:44 »

Ja past 1 op 1.
Ik heb n uitlaat spruitstuk van n S60R waar Japan op staat ingegoten, maar is dus geen Japanifold, maar zo is mij verteld dat door de betere flow / minder ristrictie er meer op koppel getuned kan worden...
Wist ik natuurlijk niet want ik heb n automaat dus heeft dat koppel tunen niet echt zin. maar wel vet om te hebben, omdat mn orginele toch gescheurd was dan deze uitgekozen als vervanging.
Gelogd
razorx
Lijnoliekoning
Polar lid
Lid 1000+
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 10665


855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 16-11-2017 23:05:30 »

Ik denk dat de geringe diepte van de klep opening een zo grote beperking is dat de Japanifold niets aan de flow verbetert. Alles gaat om de flow. Moet natuurlijk gemeten worden om mijn uitspraak waar te maken. Wink
Qua levensduur is de Japanifold zeker beter.
Gelogd
Piet
Lid 1000+
*****
Online Online

Geslacht: Man
Berichten: 4825


Also Known As .."Pieterske" or "forumpoedel"


« Antwoord #6 Gepost op: 16-11-2017 23:44:09 »

Waar het om gaat is reductie van de backpressure.
Er zijn een aantal zaken die daar een rol in spelen.
De flow van het uitlaatspruitstuk is er slechts één van.
Andere factoren zijn bv. de restrictie die het turbinegedeelte van de turbo vormt, met name bij onze TD04 turbo’s (15G t/m 19T) is die vrij behoorlijk restrictief. De diameter van de downpipe. De flow weerstand van de catalysator etc.
Als je de backpressure wil verlagen ofwel de flow wil verbeteren moet je zoveel mogelijk van deze factoren aanpakken.
Het uitlaatspruitstuk is er één van. Het standaard spruitstuk is best redelijk restrictief, een japanifold of een R-uitlaatspruitstuk lijken beiden een betere flow te hebben.  Over hoeveel en welke het meest is op volvospeed een heel topic met verslagen van flowtesten en al gewijd.
De flow verbeteren op zich doet nog niks met het vermogen. Maar geeft de mogelijkheid om met tunen verder te komen omdat je minder snel knock krijgt.
Waar op zich ook weer andere factoren een rol in spelen.
Ofwel met alleen maar er een japanifold opplempen verwachten dat je daar iets van merkt kwa vermogen is ... futile  Grin
Wel heb je zoals Yits al zei een wat minder snel scheurend spruitstuk er op zitten.
« Laatste verandering: 16-11-2017 23:49:59 door Piet » Gelogd
arjenT5R
De Beunhaas
Lid 1000+
*****
Online Online

Geslacht: Man
Berichten: 6699


I love it when a beun comes together!


« Antwoord #7 Gepost op: 17-11-2017 00:35:47 »

Ik heb de upgrade gedaan van gewoon naar japanifold en dat is merkbaar.

De turbo spoelt merkbaar sneller op!
Gelogd
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006-2007, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.029 seconden met 20 queries.