ALM-Gauge Wideband Controller

Gestart door myradon, 17-11-2017 21:32:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

myradon

#15
Okay pinout gevonden nadat ik op voet ECU ben gaan meten.

Edit: Schema en pinout verwijdert. Deze was fout. Update paar posts verder!

Pinout chart kan je hier vinden: http://www.volvotips.com/index.php/850-2/volvo-850-s70-v70-c70-service-repair-manual/volvo-850-pin-voltage-charts-turbo-models/ (opmaak data is niet je van het)

A14 samen met GND zijn het heater-circuit. Als ik de Wideband-controller ga gebruiken zijn deze niet meer in gebruik. Gaat de ECU error uitspuigen als er oneindige weerstand is? Hoe heb je dat opgelost?

A32: Front Heated Oxygen Sensor Positive Signal 9 1.1 (Ignition On) -1.2 Front Heated Oxygen Sensor Positive Signal 0-0.9 (Engine Idling) (Fluctuates)
9: Measured with negative lead connected to terminal A42

A33: Front Heated Oxygen Sensor Negative Signal 0.7 (Ignition On)

Is het nu handig om NO2OUT/NBOUT van ALM op A32 te zetten en GND naar A33? Of kan ik het best A33 niet aansluiten?

UserID6342

Let je op dat je niet dezelfde fout maakt als ik ? Verkeerd om gespiegeld kijken....

Als je voor de auto staat en je kijkt naar de ECU voet, dan is A29 de pen het meest voorste in het midden. A14 de meest voorste pen aan de linkse kant en niet aan de rechtse kant....

Het plaatje wat jij laat zien is de ECU zelf.  Heeft mij een behoorlijk aantal hoofdbrekers gekost door verkeerd om te kijken....

arjenT5R

De nr's staan ook op de computer voet zelf.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

UserID6342

Klopt, maar ik kan die niet lezen ;D

myradon

A32 en A33 heb ik al op connectors gevonden en gecheckt via Multimeter. Dat zit wel snor. Wie o wie heeft antwoord op mijn eerdere vragen?

Piet

#20
Als ik het goed begrijp sluit je de widebandcontroller alleen als  narrowband simulator aan op je standaard ecu met zijn normale standaard software?

Indien zo:
Dan krijg je inderdaad een errorcode bij ontbreken van het heaterciruit.
De DIY tuners kunnen deze check uitzetten in de software.
Bij een standaard ECU kun je dit eigenljk alleen oplossen door een vermogensweerstand. Gezien de stroom die er door loopt moet die flink wat kunnen hebben en zal hij flink heet worden. Het simpelst is het om het heatercircuit van een oude narrowband er op te zetten en die ergens te laten bungelen. Ook die wordt dan overigens flink heet.

Beste is om A33 niet te benutten voor de ground. Maar de groundlead van de alm direct op de ground van de  ECU aan te sluiten.

myradon

Piet bedankt voor de info. Ik zou ook kunnen leven met deze error of niet. Ik heb nog Motronic 4.3. De stap naar 4.4 ga ik later maken. Als je naar het schema kijkt waarin ik de aders heb gekleurd. Klopt mijn labeling van 'Ground' dan bij waar Green van Injectoren en Lambdazonde bij elkaar komen? Ik vermoed dat deze aanname van mij niet klopt.

Is A26, A27 of A12 een geschakelde 12V? ik wel geschakeld aftappen voor voeding ALM-controller

Piet

Uuuh, nee.
Wat jij als ground hebt gelabeld is juist accuspanning  ;)

A13 is de voedingsmassa van de ECU.

Wat voeding betreft:
A12 komt vanaf contactslot.
A27 is geschakeld via het hoofdrelais

A26 is niet geschakeld.

myradon

#23
Goede info Piet. A27 is dan meest geschikt om 12V ALM te gebruiken, toch?

Piet


myradon

#25
Okay update van schema;




En hier van pinout op ECU;




Zit ik toch nog met een dingetje. Dit komt uit Gauge manual;



RS232/IO Connector heeft op Pin 5 GND-R: Ground Reference Ground. Zal ik deze aan bv. A13 moeten leggen?

Wat ik vreemd vind is dat manual over het volgende praat;
If you want to output the lambda analog signal to your ECU, connect the ALM-Gauge lambda analog output to your ECU analog input, and then you must connect the ALM-Gauge GND (reference ground, pin4) to the ECU analog GND (most likely your ECU has a sensor ground for analog inputs).

Geen enkele connector heeft op pin 4  Reference ground zitten. Zowel RS232/IO niet als ANOUT/POWER. Op ANOUT/POWER zit erop pin1 en pin5 GND-H voor Heater-circuit-Ground en Pin3 is Ground (Reference ground).


Optional: Splice the injector-driver wire on the ECU side (usually low-side-driver type), and tap the ALM-Gauge RPM input wire to it. Use the electrical tape to wrap it.

Als ik dat vertaal naar pinout op ECU zou dat pin A10 moeten zijn.  Wat doet deze Pin 2 RPM (Injection signal input) voor de controller?

myradon

Okay guys. De ALM-controller heb ik naar de ECU-box verhuisd.







RPM-input voor ALM-controller heb ik op A10 geschakelde Ground op ECU aangesloten. Leuk de toeren lopen nu netjes mee in ALM GUI. Alleen A32 heb ik aangesloten. Alleen het NBOUT heb ik dus aangesloten. De auto is voor herkeuring geweest en na lekker heet stoken van de cat is de auto door de keuring gekomen. De waardes waren prima aldus garagist.






arjenT5R

Kun je per toerental een gewenste lambda waarde invoeren? Of wat voor nut heeft het toerental signaal?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

myradon

Ik heb geen idee wat toerental signaal voor een zin heeft. Dat is "optional" staat in docs. Ik was toch aan het solderen en dacht "ach je kleine moeite".

arjenT5R

Haha oke ja je hebt nu net zoveel moeite gedaan als het kost om de wideband mod te nemen enzo ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!