Auteur Topic: Geen turbo, toch chippen? [LPG/LPI]  (gelezen 27802 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

joebar

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 766
  • Geslacht: Man
  • 1bier=2 boterham wat drinken jullie daar bij ?
Re: Geen turbo, toch chippen? [LPG/LPI]
« Reactie #60 Gepost op: 23-07-2009 12:05:07 »
Als je ect meer trekkracht wilt, puur voor de vakantie/bergen, en je vind uiterlijk even niet zo'n probleem, kijk dan eens of je niet naar andere( kleinere????) velgen kunt, of veel lagere banden...

Als ik met mijn 17 " velgen en banden met de aanhanger door france ga, kan ik niet overal de 130 blijven rijden , en moet ik regelmatig terugschakelen...
Met mijn 15"  195/50 hoef ik nergens terug te schakelen, en kan mijn airco gewoon aanblijven....

scheel echt veel, maar ja je draait op de vlakke stukken wel meer toeren, dus ,
'teen of 'tander

M a r c

  • Forumsponsor
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11424
  • Geslacht: Man
  • Broemmmmm
Re: Tja, wat zijn de mogelijkheden dan?
« Reactie #61 Gepost op: 23-07-2009 17:36:24 »
Wat ik zou willen bereiken is meer pit in de lage toeren en een beetje zuiniger zou ook prettig zijn (nu 1 op7)  :-\

Jij wilt iets wat juist met de motor/v-bak combi moeilijk te realiseren is....  het is duidelijk een 20V die het van toeren moet hebben, nu is de bak die eraan hangt ook nog eens zo dat de eerste versnellingen héél lang zijn. Vermogen is er te winnen maar niet onderin.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

arjenT5R

  • Pro Beun Tuner
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 8820
  • Geslacht: Man
  • I love it when a beun comes together!
Re: Geen turbo, toch chippen? [LPG/LPI]
« Reactie #62 Gepost op: 23-07-2009 18:07:10 »
Vvis tuning door razorx? ;D
Een 20T daar red je levens mee ;D

Raptor

  • Nieuw lid
  • *
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
  • Geslacht: Man
Re: Geen turbo, toch chippen? [LPG/LPI]
« Reactie #63 Gepost op: 13-09-2009 17:07:02 »
Lees deze site eens door, staat erg veel informatie op bij diverse stages. Of bel de beste man eens op, hij is erg vakkundig op het gebeid van tunen en zal je alleen maar meer informatie kunnen geven.

http://www.limpex-sport.nl/tuning_pro.php

Ik had bij mijn vorige auto de gasklep en inlaatsysteem vergroot van 45mm naar 60mm en samen met een PBV (power boost valv) gaf dat een enorm verschil. Het werd nog beter met de "snellere" nokkenassen.

Heeft iemand hier daar al eens mee gewerkt?

Carlo196112

  • Nieuw lid
  • *
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Re: Geen turbo, toch chippen? [LPG/LPI]
« Reactie #64 Gepost op: 26-04-2010 22:22:00 »
Hoi,

kan iemand mij vertellen of en zo ja waar ik mijn 2.5 10v kan laten chippen?

alvast bedankt

peteRRR

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 4424
  • Geslacht: Man
Re: Geen turbo, toch chippen? [LPG/LPI]
« Reactie #65 Gepost op: 26-04-2010 22:28:42 »
Hoi,

kan iemand mij vertellen of en zo ja waar ik mijn 2.5 10v kan laten chippen?

alvast bedankt


Kijk eens op de site van Rica,misschien kan je daar wat voor jou auto vinden.

Groet.
You have never seen your own face,..only pictures and reflections

thuur

  • Thuurbo Fivespoke
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 24137
  • Geslacht: Man
  • \/olvo'\/7O.T5 \/olvo'85O.T~5
    • thuurbo

tackle

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1613
  • Volvo s70 2.5
Re: Geen turbo, toch chippen? [LPG/LPI]
« Reactie #67 Gepost op: 26-04-2010 23:04:15 »
een 10 klepper krijg je toch nooit naar de 180 pk?

razorx

  • Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11521
  • Geslacht: Man
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Re: Geen turbo, toch chippen? [LPG/LPI]
« Reactie #68 Gepost op: 27-04-2010 01:50:28 »
Bij ca. 3500 toeren krijgt mijn GLT pas echt de geest en maakt een heerlijke tussenacceleratie mogelijk. Maar zou dat ook al bij bijv. 3000 rpm kunnen? Is het niet zo dat bij 3500 rpm de tweede klep van de brandstoftoevoer geopend wordt?

Het zou mooi zijn als dat iets kon worden vervroegd. Bestaat hier ook een chip voor? Wat voor effect heeft zoiets dan op het gedrag van de automaat? Reden waarom ik dat vraag, als ik nu bijvoorbeeld in Duitsland ca. 140kmh rijdt, en moet even van het gas af, is de auto daarna niet meer vooruit te krijgen. Kickdownen werkt dan ook niet meer, alleen met de hand terugschakelen, maar dat doe ik liever niet.

en nee, een handgeschakelde 850 is voor mij geen optie.

groeten,
Fokke


Een wat late reactie op de oorspronkelijke vraag. ;)

Kort samengevat:
Heb zelf een 10 klepper, daarna kochten wij een 20 klepper er bij. Prachtige wagen. Mooi gedrag bij hoge toeren, maar wat een teleurstelling onderin. Ik ben een techneut dus lees hier verder voor mijn oplossing:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,30565.msg608735.html#msg608735

Deze aanpak lost het probleem onderin goed op.
Let wel, je krijgt niet meer PK's of koppel, maar het gedrag in deellast is een stuk prettiger.
In deellast kan je zo'n 20Nm winnen.

Chippen van een 10 of 20 klepper niet turbo? Denk er twee keer over na.
Tuurlijk zal de auto wat pittiger rijden, maar is het je het geld waard?
Houd wel rekening met een kostenpost van een paar honderd euro.
Ik denk dat ik met mijn VVIS "tuning" project een mooie kosten baten balans heb gevonden.
Daarnaast de luchtinlaat optimaliseren, kost geen cent en gaat goed to -20C:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,23946.0.html

En je gasklep wat optimaliseren:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,25665.msg624789.html#msg624789

Ook alleen maar wat werk.

Laatste stappen: K&N inlegfilter. Open filter voegt bekalve geluid niets toe en het originele luchtfilterhuis is tot een extreem vermogen bemeten.
Goede bougies? Heb zelf Denso's gebruikt maar vind dat de prijs de levensduur niet rechtvaardigt. Massa electrode is net zo slecht als van iedere andere bougie, dus slijt net zo snel. Helaas geld dit voor de meeste "super" bougies.

Tja een turbo wordt het nooit, maar een slome bak. Ehh nee. En dat vond ik de 20V in origineelstaat wel.

Chiptuning? Ik ga het voor de fun met mijn 10 klepper en de 20V van Saskia wel doen (die wagen heeft wat extra's). maar dat is meer uit technische interesse. Rationeel gesproken is het een don't do. Steek dan liever je geld in een leuke wegligging.

Met de veranderingen die ik suggereer blijft het binnen de perken en is het koppel onderin erg leuk, wil je meer neem een turbo. ;)
« Laatst bewerkt op: 27-04-2010 02:35:28 door razorx »