Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25-04-2018 10:14:10
Startpagina Help Ongelezen Berichten Wie is waar Zoek Inloggen Registreren

+  Volvo 850 Discussieforum
|-+  Technische/Tuningsboards
| |-+  Tuning Algemeen
| | |-+  ECU (Chip) Tuning
| | | |-+  The Blue Mean Lean Green Burning Machine
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] 3 4 5 ... 12 Omlaag Print
Auteur Topic: The Blue Mean Lean Green Burning Machine  (gelezen 5163 keer)
Lammert
Italiaans raspaard: 1994 855 2.0 T-5
Lid 500+
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 540



« Antwoord #15 Gepost op: 20-11-2017 17:51:06 »

homeopatische brandstof als het ware....

Als kritisch-saaie-ingenieur denk ik; waar zit het addertje of waarom komen fabrikanten hier niet mee? lpg is toch al een tijdje op de markt  eusa_think
NOx uitstoot gaat door het dak bij zulke lambda waarden, vandaar de APK eisen (in verband met de volksgezondheid)
Gelogd
razorx
Lijnoliekoning
Polar lid
Lid 1000+
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 11175


855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi


WWW
« Antwoord #16 Gepost op: 20-11-2017 17:52:59 »

homeopatische brandstof als het ware....

Als kritisch-saaie-ingenieur denk ik; waar zit het addertje of waarom komen fabrikanten hier niet mee? lpg is toch al een tijdje op de markt  eusa_think
NOx uitstoot gaat door het dak bij zulke lambda waarden, vandaar de APK eisen (in verband met de volksgezondheid)

Niet op LPG. Wink
Gelogd
-D©©©L-
Marco, -DCCCL-
Lid 1000+
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 13200



« Antwoord #17 Gepost op: 20-11-2017 19:03:24 »

homeopatische brandstof als het ware....

Als kritisch-saaie-ingenieur denk ik; waar zit het addertje of waarom komen fabrikanten hier niet mee? lpg is toch al een tijdje op de markt  eusa_think
NOx uitstoot gaat door het dak bij zulke lambda waarden, vandaar de APK eisen (in verband met de volksgezondheid)


Volgens mij zit arjen met het hele arme mengsel aan de andere kant van de bult in de NOx curve. In ieder geval een pak minder zwaar giftige NOx als bij lambda 0,9.

IndustriŽle gasmotoren draaien veelvoud armer, denk dat arjen daar ook wel wat over kan zeggen
« Laatste verandering: 20-11-2017 19:08:13 door -D©©©L- » Gelogd

ďYou canít solve problems with the same kind of thinking used when we created themĒ  ~Einstein
classicT5
Jeroen
Lid 1000+
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2267



« Antwoord #18 Gepost op: 20-11-2017 19:30:54 »

Er zijn nooit aparte motoren ontwikkeld voor lpg, is altijd achteraf montage en daarbij volgen ze de fabrikant.

Vraag me trouwens af wat voor lambda een cng aggegraat draait, zo best eens kunnen dat ze daar wel iets mee doen, brandstofverbruik is daar belangrijke factor.
Gelogd
razorx
Lijnoliekoning
Polar lid
Lid 1000+
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 11175


855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi


WWW
« Antwoord #19 Gepost op: 20-11-2017 19:46:38 »

De NOx bult geldt voor benzine. Rechts daarvan is de uitstoot heel laag.
Dit verhaal gaat over LPG. Bij die brandstof is de NOx uitstoot zo wie zo al een veelvoud lager dan die bij benzine verbranding.
Gelogd
arjenT5R
Pro Beun Tuner
Lid 1000+
*****
Online Online

Geslacht: Man
Berichten: 8047


I love it when a beun comes together!


« Antwoord #20 Gepost op: 20-11-2017 19:55:21 »

Er zijn nooit aparte motoren ontwikkeld voor lpg, is altijd achteraf montage en daarbij volgen ze de fabrikant.

Vraag me trouwens af wat voor lambda een cng aggegraat draait, zo best eens kunnen dat ze daar wel iets mee doen, brandstofverbruik is daar belangrijke factor.

Rondom 2 a 2.2 zie knocktopic

Heb daar genoeg ervaring mee, alleen is wel volgens voorkamer principe dus mega arm mengsel aanzuigen en dat ontsteken met een brandend rijk mengsel.
Gelogd

Beunhaassss.....
                          OF
                               Eindbaasch? Grin
KIM
Global Moderator
Lid 1000+
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9543


850 R Estate AT LPI, V70 XC Estate AT LPI


« Antwoord #21 Gepost op: 20-11-2017 20:01:00 »

En een wat andere compressieverhouding gok ik...
Gelogd

arjenT5R
Pro Beun Tuner
Lid 1000+
*****
Online Online

Geslacht: Man
Berichten: 8047


I love it when a beun comes together!


« Antwoord #22 Gepost op: 20-11-2017 20:04:43 »

En een wat andere compressieverhouding gok ik...

Neehoor lage compressie hoge turbodruk.

Als je lambda 2 wil doen en toch genoeg vermogen halen moet er flink veel lucht bij  Wink

Als je t zelfde vermogen wil doen als wat wij halen bij zeg 1 bar dan moet je dus naar 2.2 bar om met dezelfde hoeveelheid brandstof een lambda 2 te halen  Grin

Het principe is niet brandstof weg halen maar lucht toevoegen voor meer efficientie.
« Laatste verandering: 20-11-2017 20:07:21 door arjenT5R » Gelogd

Beunhaassss.....
                          OF
                               Eindbaasch? Grin
V70 classic
het gaat niet om de bestemming maar de reis ernaar toe
Lid 1000+
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2117


V70 T6 awd MTE


« Antwoord #23 Gepost op: 20-11-2017 20:21:34 »

En een wat andere compressieverhouding gok ik...

Neehoor lage compressie hoge turbodruk.

Als je lambda 2 wil doen en toch genoeg vermogen halen moet er flink veel lucht bij  Wink

Als je t zelfde vermogen wil doen als wat wij halen bij zeg 1 bar dan moet je dus naar 2.2 bar om met dezelfde hoeveelheid brandstof een lambda 2 te halen  Grin

Het principe is niet brandstof weg halen maar lucht toevoegen voor meer efficientie.

Idd
Je hebt nooit teveel brandstof.
Altijd te weinig lucht.  Grin
Gelogd

Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.
arjenT5R
Pro Beun Tuner
Lid 1000+
*****
Online Online

Geslacht: Man
Berichten: 8047


I love it when a beun comes together!


« Antwoord #24 Gepost op: 20-11-2017 21:03:52 »

Luch niet lucht Grin
Gelogd

Beunhaassss.....
                          OF
                               Eindbaasch? Grin
Piet
Lid 1000+
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 5325


Also Known As .."Pieterske" or "forumpoedel"


« Antwoord #25 Gepost op: 20-11-2017 21:33:17 »

En een wat andere compressieverhouding gok ik...

Neehoor lage compressie hoge turbodruk.

Als je lambda 2 wil doen en toch genoeg vermogen halen moet er flink veel lucht bij  Wink

Als je t zelfde vermogen wil doen als wat wij halen bij zeg 1 bar dan moet je dus naar 2.2 bar om met dezelfde hoeveelheid brandstof een lambda 2 te halen  Grin

Het principe is niet brandstof weg halen maar lucht toevoegen voor meer efficientie.

Als je er dan twee maal zo veel lucht bij een 2 maal zo weinig brandstof per liter erdoor heen moet jagen voor hetzelfde vermogen zou het ook niet erg opschieten.
Wel weer als je er 1.5 keer zoveel lucht er door moet jagen bij een 2 maal zo weinig brandstof per liter voor hetzelfde vermogen.
Gelogd
classicT5
Jeroen
Lid 1000+
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2267



« Antwoord #26 Gepost op: 20-11-2017 21:33:41 »

Hoeveel liter motor praat jij over Arjen? Met voorkamer ed, dat zijn de grotere jongens, toch?

Ik ken het meer van rond de 12l motoren (grootte van een vrachtwagen) tot aan 30l (tankmotor), waarbij de cng motor zowel electriciteit opwekt als verwarming regelt in gebouwen. Maar nooit verdiept in de technische achtergrond ervan.
Gelogd
arjenT5R
Pro Beun Tuner
Lid 1000+
*****
Online Online

Geslacht: Man
Berichten: 8047


I love it when a beun comes together!


« Antwoord #27 Gepost op: 20-11-2017 22:40:04 »

En een wat andere compressieverhouding gok ik...

Neehoor lage compressie hoge turbodruk.

Als je lambda 2 wil doen en toch genoeg vermogen halen moet er flink veel lucht bij  Wink

Als je t zelfde vermogen wil doen als wat wij halen bij zeg 1 bar dan moet je dus naar 2.2 bar om met dezelfde hoeveelheid brandstof een lambda 2 te halen  Grin

Het principe is niet brandstof weg halen maar lucht toevoegen voor meer efficientie.

Als je er dan twee maal zo veel lucht bij een 2 maal zo weinig brandstof per liter erdoor heen moet jagen voor hetzelfde vermogen zou het ook niet erg opschieten.
Wel weer als je er 1.5 keer zoveel lucht er door moet jagen bij een 2 maal zo weinig brandstof per liter voor hetzelfde vermogen.

Uiteraard piet de efficiŽntie gaat omhoog, dus het is niet exact zoals ik zeg maar het is niet zo simpel als lambda 2 is de helft zoveel brandstof voor hetzelfde vermogen die vlieger gaat niet op.
Je hebt meer zuurstof beschikbaar per brandstof molecuul om te kunnen ontsteken en om de brandstof zo volledig mogelijk te laten verbranden. Daarbij heb je minder warmte ontwikkeling door de grote lucht overmaat. Dus hogere thermische efficiŽntie en hogere "brandstof efficiŽntie".

Hoeveel liter motor praat jij over Arjen? Met voorkamer ed, dat zijn de grotere jongens, toch?

Ik ken het meer van rond de 12l motoren (grootte van een vrachtwagen) tot aan 30l (tankmotor), waarbij de cng motor zowel electriciteit opwekt als verwarming regelt in gebouwen. Maar nooit verdiept in de technische achtergrond ervan.

oh 3000 kw 12 cilinders Grin
Gelogd

Beunhaassss.....
                          OF
                               Eindbaasch? Grin
arjenT5R
Pro Beun Tuner
Lid 1000+
*****
Online Online

Geslacht: Man
Berichten: 8047


I love it when a beun comes together!


« Antwoord #28 Gepost op: 20-11-2017 22:48:56 »

Hier nog maar even m'n mooie plaatje Grin


tsja de lambda 2 zal ik wel nooit halen maar ik vind t fantastisch om mee bezig te zijn.
De "chart" is gemaakt voor LNG/CNG de tests zijn ook gedaan op propaan met dezelfde motoren van dezelfde fabrikant.

Dusja lpg en lng/cng staan qua eigenschappen echt niet zo ver van elkaar vandaan.

Voor de nox liefhebbers let op de rode lijn  azn

https://www.youtube.com/watch?v=s4kgwwKs_zU

Nog een filmpje er bij Cheesy


« Laatste verandering: 20-11-2017 22:56:15 door arjenT5R » Gelogd

Beunhaassss.....
                          OF
                               Eindbaasch? Grin
razorx
Lijnoliekoning
Polar lid
Lid 1000+
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 11175


855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi


WWW
« Antwoord #29 Gepost op: 20-11-2017 23:06:36 »

Leuk topic!!!

-edit- Ik heb me suf gezocht naar de zelfde curve voor LPG (Propaan/butaan in wisselende verhouding). Nog niet gevonden helaas.
« Laatste verandering: 20-11-2017 23:11:37 door razorx » Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3 4 5 ... 12 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006-2007, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.063 seconden met 19 queries.