The Blue Mean Lean Green Burning Machine

Gestart door arjenT5R, 19-11-2017 19:26:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lammert

Citaat van: de Boeing op 20-11-2017 16:20:12
Citaat van: Piet op 20-11-2017 15:29:36
homeopatische brandstof als het ware....

Als kritisch-saaie-ingenieur denk ik; waar zit het addertje of waarom komen fabrikanten hier niet mee? lpg is toch al een tijdje op de markt  :eusa_think:
NOx uitstoot gaat door het dak bij zulke lambda waarden, vandaar de APK eisen (in verband met de volksgezondheid)

razorx

Citaat van: Lammert op 20-11-2017 17:51:06
Citaat van: de Boeing op 20-11-2017 16:20:12
Citaat van: Piet op 20-11-2017 15:29:36
homeopatische brandstof als het ware....

Als kritisch-saaie-ingenieur denk ik; waar zit het addertje of waarom komen fabrikanten hier niet mee? lpg is toch al een tijdje op de markt  :eusa_think:
NOx uitstoot gaat door het dak bij zulke lambda waarden, vandaar de APK eisen (in verband met de volksgezondheid)

Niet op LPG. ;)

-D©©©L-

#17
Citaat van: Lammert op 20-11-2017 17:51:06
Citaat van: de Boeing op 20-11-2017 16:20:12
Citaat van: Piet op 20-11-2017 15:29:36
homeopatische brandstof als het ware....

Als kritisch-saaie-ingenieur denk ik; waar zit het addertje of waarom komen fabrikanten hier niet mee? lpg is toch al een tijdje op de markt  :eusa_think:
NOx uitstoot gaat door het dak bij zulke lambda waarden, vandaar de APK eisen (in verband met de volksgezondheid)


Volgens mij zit arjen met het hele arme mengsel aan de andere kant van de bult in de NOx curve. In ieder geval een pak minder zwaar giftige NOx als bij lambda 0,9.

Industriële gasmotoren draaien veelvoud armer, denk dat arjen daar ook wel wat over kan zeggen

classicT5

Er zijn nooit aparte motoren ontwikkeld voor lpg, is altijd achteraf montage en daarbij volgen ze de fabrikant.

Vraag me trouwens af wat voor lambda een cng aggegraat draait, zo best eens kunnen dat ze daar wel iets mee doen, brandstofverbruik is daar belangrijke factor.

razorx

De NOx bult geldt voor benzine. Rechts daarvan is de uitstoot heel laag.
Dit verhaal gaat over LPG. Bij die brandstof is de NOx uitstoot zo wie zo al een veelvoud lager dan die bij benzine verbranding.

arjenT5R

Citaat van: classicT5 op 20-11-2017 19:30:54
Er zijn nooit aparte motoren ontwikkeld voor lpg, is altijd achteraf montage en daarbij volgen ze de fabrikant.

Vraag me trouwens af wat voor lambda een cng aggegraat draait, zo best eens kunnen dat ze daar wel iets mee doen, brandstofverbruik is daar belangrijke factor.

Rondom 2 a 2.2 zie knocktopic

Heb daar genoeg ervaring mee, alleen is wel volgens voorkamer principe dus mega arm mengsel aanzuigen en dat ontsteken met een brandend rijk mengsel.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

KIM

En een wat andere compressieverhouding gok ik...

arjenT5R

#22
Citaat van: KIM op 20-11-2017 20:01:00
En een wat andere compressieverhouding gok ik...

Neehoor lage compressie hoge turbodruk.

Als je lambda 2 wil doen en toch genoeg vermogen halen moet er flink veel lucht bij  ;)

Als je t zelfde vermogen wil doen als wat wij halen bij zeg 1 bar dan moet je dus naar 2.2 bar om met dezelfde hoeveelheid brandstof een lambda 2 te halen  ;D

Het principe is niet brandstof weg halen maar lucht toevoegen voor meer efficientie.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

V70 classic

Citaat van: arjenT5R op 20-11-2017 20:04:43
Citaat van: KIM op 20-11-2017 20:01:00
En een wat andere compressieverhouding gok ik...

Neehoor lage compressie hoge turbodruk.

Als je lambda 2 wil doen en toch genoeg vermogen halen moet er flink veel lucht bij  ;)

Als je t zelfde vermogen wil doen als wat wij halen bij zeg 1 bar dan moet je dus naar 2.2 bar om met dezelfde hoeveelheid brandstof een lambda 2 te halen  ;D

Het principe is niet brandstof weg halen maar lucht toevoegen voor meer efficientie.

Idd
Je hebt nooit teveel brandstof.
Altijd te weinig lucht.  ;D
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Piet

Citaat van: arjenT5R op 20-11-2017 20:04:43
Citaat van: KIM op 20-11-2017 20:01:00
En een wat andere compressieverhouding gok ik...

Neehoor lage compressie hoge turbodruk.

Als je lambda 2 wil doen en toch genoeg vermogen halen moet er flink veel lucht bij  ;)

Als je t zelfde vermogen wil doen als wat wij halen bij zeg 1 bar dan moet je dus naar 2.2 bar om met dezelfde hoeveelheid brandstof een lambda 2 te halen  ;D

Het principe is niet brandstof weg halen maar lucht toevoegen voor meer efficientie.

Als je er dan twee maal zo veel lucht bij een 2 maal zo weinig brandstof per liter erdoor heen moet jagen voor hetzelfde vermogen zou het ook niet erg opschieten.
Wel weer als je er 1.5 keer zoveel lucht er door moet jagen bij een 2 maal zo weinig brandstof per liter voor hetzelfde vermogen.

classicT5

Hoeveel liter motor praat jij over Arjen? Met voorkamer ed, dat zijn de grotere jongens, toch?

Ik ken het meer van rond de 12l motoren (grootte van een vrachtwagen) tot aan 30l (tankmotor), waarbij de cng motor zowel electriciteit opwekt als verwarming regelt in gebouwen. Maar nooit verdiept in de technische achtergrond ervan.

arjenT5R

Citaat van: Piet op 20-11-2017 21:33:17
Citaat van: arjenT5R op 20-11-2017 20:04:43
Citaat van: KIM op 20-11-2017 20:01:00
En een wat andere compressieverhouding gok ik...

Neehoor lage compressie hoge turbodruk.

Als je lambda 2 wil doen en toch genoeg vermogen halen moet er flink veel lucht bij  ;)

Als je t zelfde vermogen wil doen als wat wij halen bij zeg 1 bar dan moet je dus naar 2.2 bar om met dezelfde hoeveelheid brandstof een lambda 2 te halen  ;D

Het principe is niet brandstof weg halen maar lucht toevoegen voor meer efficientie.

Als je er dan twee maal zo veel lucht bij een 2 maal zo weinig brandstof per liter erdoor heen moet jagen voor hetzelfde vermogen zou het ook niet erg opschieten.
Wel weer als je er 1.5 keer zoveel lucht er door moet jagen bij een 2 maal zo weinig brandstof per liter voor hetzelfde vermogen.

Uiteraard piet de efficiëntie gaat omhoog, dus het is niet exact zoals ik zeg maar het is niet zo simpel als lambda 2 is de helft zoveel brandstof voor hetzelfde vermogen die vlieger gaat niet op.
Je hebt meer zuurstof beschikbaar per brandstof molecuul om te kunnen ontsteken en om de brandstof zo volledig mogelijk te laten verbranden. Daarbij heb je minder warmte ontwikkeling door de grote lucht overmaat. Dus hogere thermische efficiëntie en hogere "brandstof efficiëntie".

Citaat van: classicT5 op 20-11-2017 21:33:41
Hoeveel liter motor praat jij over Arjen? Met voorkamer ed, dat zijn de grotere jongens, toch?

Ik ken het meer van rond de 12l motoren (grootte van een vrachtwagen) tot aan 30l (tankmotor), waarbij de cng motor zowel electriciteit opwekt als verwarming regelt in gebouwen. Maar nooit verdiept in de technische achtergrond ervan.

oh 3000 kw 12 cilinders ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

arjenT5R

#28
Hier nog maar even m'n mooie plaatje ;D


tsja de lambda 2 zal ik wel nooit halen maar ik vind t fantastisch om mee bezig te zijn.
De "chart" is gemaakt voor LNG/CNG de tests zijn ook gedaan op propaan met dezelfde motoren van dezelfde fabrikant.

Dusja lpg en lng/cng staan qua eigenschappen echt niet zo ver van elkaar vandaan.

Voor de nox liefhebbers let op de rode lijn  :azn:

https://www.youtube.com/watch?v=s4kgwwKs_zU

Nog een filmpje er bij :D


Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

razorx

#29
Leuk topic!!!

-edit- Ik heb me suf gezocht naar de zelfde curve voor LPG (Propaan/butaan in wisselende verhouding). Nog niet gevonden helaas.