Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
14-08-2018 08:45:22
Startpagina Help Ongelezen Berichten Wie is waar Zoek Inloggen Registreren

+  Volvo 850 Discussieforum
|-+  Technische/Tuningsboards
| |-+  Tuning Algemeen
| | |-+  ECU (Chip) Tuning
| | | |-+  The Blue Mean Lean Green Burning Machine
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 6 ... 12 Omlaag Print
Auteur Topic: The Blue Mean Lean Green Burning Machine  (gelezen 6948 keer)
arjenT5R
Pro Beun Tuner
Lid 1000+
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 8744


I love it when a beun comes together!


« Antwoord #30 Gepost op: 20-11-2017 23:22:15 »

Leuk topic!!!

-edit- Ik heb me suf gezocht naar de zelfde curve voor LPG (Propaan/butaan in wisselende verhouding). Nog niet gevonden helaas.

Hij is er wel ergens meen ik me te herinneren de ideale lijn voor lpg ligt ergens rond lambda 1,7 leuk om te weten maar hoe krijg je de boel ontstoken Grin
Gelogd

Een 20T daar red je levens mee Grin
Piet
AKA rat-rod Pete
Lid 1000+
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 5433



« Antwoord #31 Gepost op: 21-11-2017 00:07:56 »

En een wat andere compressieverhouding gok ik...

Neehoor lage compressie hoge turbodruk.

Als je lambda 2 wil doen en toch genoeg vermogen halen moet er flink veel lucht bij  Wink

Als je t zelfde vermogen wil doen als wat wij halen bij zeg 1 bar dan moet je dus naar 2.2 bar om met dezelfde hoeveelheid brandstof een lambda 2 te halen  Grin

Het principe is niet brandstof weg halen maar lucht toevoegen voor meer efficientie.

Als je er dan twee maal zo veel lucht bij een 2 maal zo weinig brandstof per liter erdoor heen moet jagen voor hetzelfde vermogen zou het ook niet erg opschieten.
Wel weer als je er 1.5 keer zoveel lucht er door moet jagen bij een 2 maal zo weinig brandstof per liter voor hetzelfde vermogen.

Uiteraard piet de efficiŽntie gaat omhoog, dus het is niet exact zoals ik zeg maar het is niet zo simpel als lambda 2 is de helft zoveel brandstof voor hetzelfde vermogen die vlieger gaat niet op.
Je hebt meer zuurstof beschikbaar per brandstof molecuul om te kunnen ontsteken en om de brandstof zo volledig mogelijk te laten verbranden. Daarbij heb je minder warmte ontwikkeling door de grote lucht overmaat. Dus hogere thermische efficiŽntie en hogere "brandstof efficiŽntie".

Hoeveel liter motor praat jij over Arjen? Met voorkamer ed, dat zijn de grotere jongens, toch?

Ik ken het meer van rond de 12l motoren (grootte van een vrachtwagen) tot aan 30l (tankmotor), waarbij de cng motor zowel electriciteit opwekt als verwarming regelt in gebouwen. Maar nooit verdiept in de technische achtergrond ervan.

oh 3000 kw 12 cilinders Grin

Feitelijk (het is een beetje theoretisch gemuggenzift I know)  is het niet de zuurstof die de brandstof ontbrandt maar andersom daar de zuurstof de energieleverancier is.

Wat overdenkingen  Grin :

Om alle aanwezige zuurstof te benutten is er een overmaat brandstof nodig, zodat alle zuurstof er een chemische reactie mee kan aangaan. Ofwel optimaal  gebruik van de energieleverancier de zuursof, waardoor kleinere hoeveelheden mengsel nodig is voor een bepaald vermogen.

Om alle aanwezige brandstof te benutten is er een overmaat zuurstof nodig. Hierbij is er dus geen optimaal gebruik van de energieleverancier de zuurstof. Veel zuurstof daarbij gaat ongebruikt de motor weer uit. Er is dus veel meer mengsel nodig voor hetzelfde vermogen. Daar staat dan wel tegenover dat alle brandstofmoleculen een reactie aangaat met zuurstof. Optimaal gebruik van de brandstof dus.
De chemische reactie moet dan nog wel nog op gang kunnen blijven komen en blijven. De ene brandstof doet dat beter dan de andere. Lpg blijkt daar dus  redelijk goed in te zijn

Hoeveel overmaat zuurstof er nodig is om echt alle brandstof te verbruiken hangt van meerdere factoren af, die bepalen hoe homogeen het mengsel zich laat mengen.
Ergens is er dan een maximaal benodigde hoeveelheid zuurstof en heeft verder opvoeren van de overmaat  van zuurstof geen zin meer. Alle brandstof wordt nl al verbrand. Dit zal voor elke soort motor een andere overmaat zijn.

Voor cruisen is er blijkbaar veel verbetering kwa brandstofverbruik te behalen zolang je maar in staat bent er meer lucht door te pompen en de volumetoename van het benodigde mengsel kleiner is dan de afname van verhouding brandstof/zuurstof.

Als je veel vermogen wil is het juist weer gunstiger richting overmaat brandstof te gaan. Zodat je zoveel mogelijk vermogen uit een zo klein mogelijk volume mengsel kan halen. Alle aanwezige zuurstof benut.

Maar daar kan je dus op tunen.
Uiteraard heeft de verhouding tussen zuurstof en branstof ook invloed op dd verbrandingssnelheid en daar zal het ontstekingstijdstip op afgestemd moeten worden wat Arjen dus duidelijk heeft laten zien hiervoor.

Arjen.... dit is echt een mooi project wat je hier hebt opgestart!


« Laatste verandering: 21-11-2017 08:59:57 door Piet » Gelogd

"A man should look for what is, and not for what he thinks should be" -Einstein-
razorx
Lijnoliekoning
Polar lid
Lid 1000+
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 11470


855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi


WWW
« Antwoord #32 Gepost op: 21-11-2017 00:16:31 »

Yep!
Ik denk. Puur hypothetisch, dat het zinnig is als je de lean machine while cruising wilt maken, dat je er voor moet zorgen dat de turbo ook bij dat cruisen meedoet. Wat goed te realiseren is.

Leuk hoor!
Gelogd

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid." -Einstein-

"Een vis die een boom wil beklimmen heeft hulp nodig."
Piet
AKA rat-rod Pete
Lid 1000+
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 5433



« Antwoord #33 Gepost op: 21-11-2017 00:21:57 »

Een snel opspoelerje ...
Gelogd

"A man should look for what is, and not for what he thinks should be" -Einstein-
UserID6342
Lid 1000+
*****
Offline Offline

Berichten: 23215



« Antwoord #34 Gepost op: 21-11-2017 07:03:35 »

De NOx bult geldt voor benzine. Rechts daarvan is de uitstoot heel laag.
Dit verhaal gaat over LPG. Bij die brandstof is de NOx uitstoot zo wie zo al een veelvoud lager dan die bij benzine verbranding.
Helemaal mee eens, zelfs bij benzine motoren is bij een iets verhoogd lambdawaarde de NOx waarde al lager als normaal, zeker op cruisesnelheid. Denk bijvoorbeeld aan lambda 1.05-1.06. (=AFR 15.44-15.68) etc.  Maar wel APK afkeur Huh

Mooi topic Arjen  eusa_clap eusa_clap
« Laatste verandering: 21-11-2017 07:12:13 door Dirk342 » Gelogd
arjenT5R
Pro Beun Tuner
Lid 1000+
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 8744


I love it when a beun comes together!


« Antwoord #35 Gepost op: 21-11-2017 08:39:52 »

https://www.youtube.com/watch?v=s4kgwwKs_zU

Heb je dit filmpje gezien? Zijn ook een aantal patenten op maar kan er niets meer over terug vinden. Ze hebben daar een ngk racebougie gebruikt en een eigen ontstekingssysteem waarmee een veel krachtigere vonk kan worden gecreŽerd, hiermee zijn ze in staat mega arme mengsels te ontsteken tot wel luchtovermaat van 6.

Je ziet dat de piekdrukken blijven stijgen bij dezelfde hoeveelheid brandstof en steeds meer lucht overmaat.
De uitlaatgassentemperaturen dalen samen met de uitstoot.

Heel gaaf Grin
Gelogd

Een 20T daar red je levens mee Grin
Piet
AKA rat-rod Pete
Lid 1000+
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 5433



« Antwoord #36 Gepost op: 21-11-2017 09:04:58 »

Travelling spark: de benaming alleen al  Grin
Gelogd

"A man should look for what is, and not for what he thinks should be" -Einstein-
arjenT5R
Pro Beun Tuner
Lid 1000+
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 8744


I love it when a beun comes together!


« Antwoord #37 Gepost op: 21-11-2017 11:14:52 »

Travelling spark: de benaming alleen al  Grin

Tsja er is ook helemaal niets meer over die lui te vinden. Wel jammer ik had op zich wel oren naar lambda 6 Grin
Gelogd

Een 20T daar red je levens mee Grin
Piet
AKA rat-rod Pete
Lid 1000+
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 5433



« Antwoord #38 Gepost op: 21-11-2017 11:30:16 »

Blown to pieces probably,  together with their engine
Gelogd

"A man should look for what is, and not for what he thinks should be" -Einstein-
aloisdecroon
Lid 10+
**
Online Online

Berichten: 84


« Antwoord #39 Gepost op: 21-11-2017 11:35:53 »

Failliet, maar de kerel van de video werkt nu bij asml,
https://www.linkedin.com/in/andrey-nikipelov-861a11a/

https://www.faillissementsdossier.nl/nl/faillissement/140035/neqlab-research-bv.aspx
Gelogd
arjenT5R
Pro Beun Tuner
Lid 1000+
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 8744


I love it when a beun comes together!


« Antwoord #40 Gepost op: 21-11-2017 11:46:10 »

Op 1,25 doet ie t ook nog hoor... Ontsteking weer eens een paar graden optrekken dan Grin
Gelogd

Een 20T daar red je levens mee Grin
razorx
Lijnoliekoning
Polar lid
Lid 1000+
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 11470


855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi


WWW
« Antwoord #41 Gepost op: 21-11-2017 11:58:04 »

Leuk hoor.
Ik was verbaasd over jouw 1,18 en meldde dat hij bij mij daar indertijd niet op liep maar besef nu dat dat op benzine was.  eusa_wall

Wat zijn jouw egt waarden op benzine?
Gelogd

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid." -Einstein-

"Een vis die een boom wil beklimmen heeft hulp nodig."
arjenT5R
Pro Beun Tuner
Lid 1000+
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 8744


I love it when a beun comes together!


« Antwoord #42 Gepost op: 21-11-2017 12:09:06 »

Niet gemeten yits ik zal eens kijken wat ik voor je kan doen Grin

Bij 1,25 zit ik op 610 graden bij 120 kmh

Oke weer wat nieuwe getallen, heb zojuist de ontsteking nog wat aangepast.

Bij 120 km/h zit ik nu mooi denk ik, lambda 1,25 bij 590 graden egt.
injector constante display slingert dan echt keurig onder de 8L op 100km.
Lijkt wel een diesel Grin

Bij 100kmh zit ik op 560 graden en ook lambda 1,25 injector constante is dan iets lager of hetzelfde als bij 120kmh.
Dus ik gok dat hier nog wel meer te halen valt.

De ontstekingsaanpassing was "ff" op een parkeerplaats, zal er vanmiddag eens wat dieper in duiken.
Heb dus al bijna 9 graden moeten vervroegen en bij de eerste runs op 1,25 was wat misfire voelbaar. Vandaar de ontsteking aanpassingen op de parkeerplaats Grin

Nou gaat lekker zo Cheesy
« Laatste verandering: 21-11-2017 12:49:09 door arjenT5R » Gelogd

Een 20T daar red je levens mee Grin
classicT5
Jeroen
Lid 1000+
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2414



« Antwoord #43 Gepost op: 21-11-2017 13:16:17 »

Je zou theoretisch iets met een elektrische turbo of supercharger kunnen doen, dan kun je het nadeel van turbo bij cruisen omzeilen. Maar dan heb je nog wel aardig wat qua engineering te doen Wink

Lean burn is ook al nodige mee gedaan qua benzines, dacht dat mitsubishi dat al had, maar nodige technische problemen? Not sure, moet nog eens googlen.
Gelogd
Piet
AKA rat-rod Pete
Lid 1000+
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 5433



« Antwoord #44 Gepost op: 21-11-2017 13:27:13 »

Je zou theoretisch iets met een elektrische turbo of supercharger kunnen doen, dan kun je het nadeel van turbo bij cruisen omzeilen. Maar dan heb je nog wel aardig wat qua engineering te doen Wink

Lean burn is ook al nodige mee gedaan qua benzines, dacht dat mitsubishi dat al had, maar nodige technische problemen? Not sure, moet nog eens googlen.

Kwa aansturing door de ECU is dat niet zo'n probleem.
Gelogd

"A man should look for what is, and not for what he thinks should be" -Einstein-
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 6 ... 12 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006-2007, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.052 seconden met 20 queries.