Auteur Topic: V70® Pearl Saffron, de 528i en de Swift...  (gelezen 126902 keer)

t_w

• Volvoloos...
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Ex - Volvo V70R Fwd MT 435
Re: V70® Pearl Saffron... Volgende hoofdstuk...
« Reactie #1005 Gepost op: 03-08-2018 00:20:34 »
Dat is het ook. En van de meeste zaken die je noemt had ik me wel ingelezen. Noem het ingecalculeerd risico ;)

Hoe goed je je gebruikte auto ook uitkiest, helemaal er binnen in kijken kun je toch niet.
Dus met een beetje verstand en een beetje geluk hoop ik een goede keuze te hebben gemaakt.
We gaan zien wat de toekomst brengt.

Dit blog ben ik ook ooit begonnen als, deze V70R is goed en ik ga er niet veel aan doen / hoeven doen.
Destijds kwam ik van een 480 Turbo af :D .
En zo zijn we meer dan 60 pagina's verder :D

Zoals gezegd hebben we dit type veel gebruikt op het werk (vaak wel een stuk jonger uiteraard) en dat is wel goed bevallen.
Ik ben wel benieuwd. Tot nu toe nog geen hele vreemde zaken tegen gekomen...
Hopen dat dat een voorbode is ;)

MikeyQR

• Lid 1000+
  • Offline Offline
Re: V70® Pearl Saffron... Volgende hoofdstuk...
« Reactie #1006 Gepost op: 03-08-2018 08:31:56 »
Heel verstandig kan ik wel zeggen.

De meeste dingen die ik opnoem zijn 9 van de 10 al vervangen.
Luchtbalg is een terugroepactie geweest, weet alleen niet of die van jou er ook onder valt, als je het zelf niet weet kan je het informeren bij een dealer, en wordt dan gratis vervangen.
Je hebt wel een echte 6 pitter daar moet je blij mee zijn met nog het echte geluid en gevoel.
Hierna kwam de 528i 4 cil. dit zijn niet de meest beste motoren, veel problemen mee.
Van olieverbruik tot huilende oliepomp, en het 6 cil. geluid wordt over je speaker in de auto gecreëerd. :eusa_boohoo:
Als je ooit weer is wisseld van BMW zoek dat een 6 of 8 cilinder, dat blijven de beste motoren.

t_w

• Volvoloos...
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
Re: V70® Pearl Saffron, de 528i en de Swift...
« Reactie #1007 Gepost op: 25-08-2018 23:02:44 »
Back to the Volvo...

Zoals gezegd, het idee was oorspronkelijk om met de V70R op vakantie te gaan. Retourtje Garda meer,  ik had er zin in!
Wel spannend, zo'n stuk met 2 kiddo's achterin!

Dus de auto vooraf wel weer even vakantie klaar gemaakt.

• Belangrijkste: :D De vervangen remklauw achter even een kleurtje gegeven (antraciet grijs, net als de overige klauwen) :D . Dit stond nog op een todo lijstje, nadat de klauw in december vervangen was.
  • Toch maar even 4 nieuwe banden gemonteerd. M'n huidige set was nog niet helemaal op, maar heel veel rubber zat er ook niet meer op. Fris setje Vredestein Ultrac Satin gescoord voor de comets in 215/45R17 en we zijn weer 'good to go!'.
  • Airco check. Was al weer veel te lang geleden. En ik had nog slechte ervaringen van een vakantie trip en een lekke condensor. Nu was er weinig gas ontsnapt. Gelijk is er een nieuwe orifice / filter gemonteerd.
  • Eindelijk de rammelende achterklep aangepakt. Ik wist dat een (ondertussen derde) achterklepmontage setje het niet meer ging fixen, het kunststof was nu dusdanig afgebroken dat de hele bekleding vernieuwd moest worden. Uiteraard brak de helft van de klep bediening aan de binnenzijde nog af, dus daar moest ook wat nieuws voor komen. Opper-saffronnie Martin heeft ondertussen een mooie voorraad aan onderdelen (en auto's :D ) dus die kon me wel uit de brand helpen. Toch wel weer fijn dat dat spul rammelvrij vast zit.
[phone pics...]
De gehavende bekleding:

De gehavende bediening (lipjes afgebroken)

De gehavende afdekplaat:

Kleine Saffronnie meet:

Ondertussen mocht je je misschien afvragen, met de komst van de nieuwe auto, waarom staat de Volvo nog niet te koop?
Euhm...
1: is toch wel even een dingetje. Maar goed. Zoals gezegd, laten staan is ook niet wat.
2: de Swift van m'n vrouw had kuren. Dus de Volvo fungeert even als 'auto van de vrouw'...

:o
Jaja, de op papier meest betrouwbare auto van 't stel, de Japanner, heeft een 'probleempje'...

We gingen de BMW ophalen. M'n vrouw wilde graag met de Swift, omdat ze dan in haar eigen auto terug kon rijden.
Prima, no issue.
Op de autobaan:
Citaat
Wat is die swift toch eigenlijk een goede auto. Ding doet het eigenlijk altijd zonder problemen...

10 minuten later (ongelogen...)

Geen lampje, geen zoemer, niets van dat alles.
Maar wel een temperatuur meter in het diep donker rood!  :o

Kak!
direct gas terug, op de autobaan. Spontaan 80 gaan rijden.
alle spiegels checken, nergens rook te bekennen. Hmm...

M'n vrouw vroeg zich al af wat ik aan het doen was.
Als kerel kan ik natuurlijk niet 2 dingen tegelijk, dus prio 1 was kijken hoe ik verder kon met die auto.
Dan kun je natuurlijk niet tegelijkertijd je vrouw uitleggen dat haar Swift aan de kook was...
Na een korte uitleg, toch maar de ramen open gegooid en de kachel op standje sambal gezet.
Gelukkig was het niet heel warm buiten (33°C...)

Maar het hielp wel!
Binnen no-time stond de temperatuur meter weer op de normale stand...
Doorgereden naar de bestemming, BMW overgeschreven, water bij op de koeler gegooid en terug gegaan.

Omdat we toch op vakantie gingen, ik geen zin had om tijd in de Swift te steken de auto weggebracht.
Naar een garage...
Voor het eerst...

Wel thuis (dag later) nog even een snelle check gedaan:
Stationair laten draaien.
Het duurt wel lang voordat zo'n naaimachine (1200cc, 90pk) warm is...
ir gun erbij voor het idee, maarja. Er is genoeg ruimte om overal bij te komen / voelen.
Na een tijdje: thermostaat open, slang naar de koeler wordt warm.
Maar, duurt wel even voordat de onderste (retour) slang ook warm wordt.
Duurt even, maar na een tijdje wordt deze ook warm.
Nog langer laten draaien en ja, ook de fan slaat op den duur wel aan. En gaat weer uit. En weer aan....

Dus alles lijkt te werken zoals het zou moeten.
Enige vreemde is de tijd die nodig is om de hete vloeistof door de koeler te krijgen.

Na overleg met de vrouw, besloten om haar de auto wel mee te geven de volgende dag. Mocht ie weer warm worden, wist ze ondertussen wat ze moest doen.
En ja hoor, volgende dag belletje van de vrouw:
Citaat
... hij wordt weer warm, dus ik heb de kachel maar weer aangezet...
Mogelijke opties:
  • Thermostaat gaat niet volledig open, slechte flow naar de koeler toe
  • Radiator zit verstopt / beschadigd
  • Opbrengst waterpomp slecht (afgebroken schoepen?)
optie 1: zou kunnen
optie 2: geen zichtbare schade, lijkt me wel wat vreemd voor een auto van 2011
optie 3: dan zou hij mijns inziens ook niet moeten koelen via de interieur verwarming.

Goed, zoals gezegd geen zin / tijd om mee aan het werk te gaan, dus naar de garage gebracht.
Na terugkomst van de vakantie, te horen gekregen dat de thermostaat inderdaad het probleem was.
Dus, de Swift is weer up and running!

Deze week m'n laatste vakantie week. Toch 1 dag gebruikt om de BMW weer te wassen na de 2500 km van de vakantie.
Ook maar even gepoets :D

Kleien viel mee. Liggende delen waren best schoon,

enkel de delen dicht achter de wielen waren redelijk vervuild.

De pook van de versnelling had ook een 'vreemde' plek, links naast de 'N'.

Redelijk opgeknapt, nog niet helemaal weg:

Na een dagje werk:

Ook de koplampen meegenomen. Dit is natuurlijk kunststof en geen glas zoals bij de heldere C70 koplampen...

Het weer is niet meer zo zonnig als de afgelopen weken, maar dat past dan ook wel weer mooi bij de kleur van de lak in dit geval ;)

De volgende ochtend, in de regen:

« Laatst bewerkt op: 25-08-2018 23:30:32 door t_w »

Redolpho

• Polar lid
  • Lid 500+
  • Offline Offline
« Reactie #1008 Gepost op: 25-08-2018 23:30:49 »
Mooie auto.

Volvo ernaast was/ is geen optie?

Wel zo veilig met vrouw en kids lijkt mij. In ieder geval beter als een swift.

de Boeing

• Lid 500+
  • Offline Offline
  • 855R AUT Lpi
« Reactie #1009 Gepost op: 25-08-2018 23:34:21 »
Mooie auto.

Juist, doei swift!  ;D 8)

t_w

• Volvoloos...
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #1010 Gepost op: 26-08-2018 00:24:54 »
Mooie auto.

Juist, doei swift!  ;D 8)
Heren,
geloof mij, als het aan mij lag was die swift er nooit gekomen ;)

Maar dit gaat om de mening van een vrouw.
Dus niet over feiten maar over meningen / emotie / ...

Resultaat:
De vrouw wou een swift, de vrouw krijgt (lees: koopt) een swift :D

Ik ben allang blij dat het geen 206 van 2000 is...

Voordeel is, ze kwam van een MINI en zit nu in een swift.
(een 5 deurs was een must met een tweede kleine smurf en de mini clubman werd als 'niet mooi' bestempeld.)

Nu zegt ze:
Hmm, als de kids iets groter zijn toch maar eens kijken voor een MINI of zo...

Dus stukje bij beetje komen we er wel :D

Redolpho

• Polar lid
  • Lid 500+
  • Offline Offline
« Reactie #1011 Gepost op: 26-08-2018 00:37:51 »
Tsja. Ik zelf zou trachten de Volvo als kinderwagen te houden, maar als uw echtgenote daar niet mee in kan stemmen, dan houd het wellicht snel op.

Het zijn ook uw kinderen (toch)

Mini is een leuk pronk karretje maar de Volvo zou het toch moeten winnen.

Succes

t_w

• Volvoloos...
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #1012 Gepost op: 26-08-2018 23:15:19 »
Mooi antwoord  ;D

Ja, het zijn onze kinderen. Maar qua auto's is het een interessante discussie :D

M'n vrouw wil per definitie een compacte auto.
Dus ja, daar lever je qua veiligheid zeker wat in.

Ik denk wel dat de MINI meer is dan een pronk karretje. Daar doe je 'm wel wat mee te kort.
Dat een Swift misschien niet de beste keuze is?
Eens.
Maarja.

Ik gok dat de swift op relatief korte termijn het veld wel weer gaat ruimen. Als Bram (lees: de jongste smurf) zelf in staat is om in een stoel te klimmen komt er wel weer wat anders voor de swift...

Langzaam maar zeker in masseren ;)
Is de term WAF (Wife Acceptance Factor) hier al eens voorbij gekomen? ;)

Redolpho

• Polar lid
  • Lid 500+
  • Offline Offline
« Reactie #1013 Gepost op: 26-08-2018 23:32:23 »
Mooi antwoord  ;D

Ja, het zijn onze kinderen. Maar qua auto's is het een interessante discussie :D

M'n vrouw wil per definitie een compacte auto.
Dus ja, daar lever je qua veiligheid zeker wat in.

Ik denk wel dat de MINI meer is dan een pronk karretje. Daar doe je 'm wel wat mee te kort.
Dat een Swift misschien niet de beste keuze is?
Eens.
Maarja.

Ik gok dat de swift op relatief korte termijn het veld wel weer gaat ruimen. Als Bram (lees: de jongste smurf) zelf in staat is om in een stoel te klimmen komt er wel weer wat anders voor de swift...

Langzaam maar zeker in masseren ;)
Is de term WAF (Wife Acceptance Factor) hier al eens voorbij gekomen? ;)

U heeft wellicht gelijk wat betreft de mini. Mijn ex had jaren geleden ook zo'n auto en toen vond ik het wel een beetje een: kijk mij eens auto, maar reed idd prima.

De term WAF kende ik al haha. En daar heeft u ook helemaal gelijk haha

v0lv0freak

• Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #1014 Gepost op: 29-08-2018 09:19:49 »
Ik heb bij nedcar gewerkt en ben ook bij BMW in de fabrieken geweest. De nieuwe mini ken ik dus wel, ook onderhuids. Ik vrees dat een 20 jaar oude V70 het qua veiligheid wel verliest in een crash met een (nieuwe) mini ;) Zo 'mini' is hij allang niet meer.

Mooie BMW hoor! Mooier dan de nieuwste 5 serie, goeie keuze. Of is dat vloeken in de kerk? :)

Hiker

• |-| /-\ | |< ()
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • zij:'06 XC70N D5 AT hij:'09 V70NN OR R-DESIGN
    • What I do to support my OR
« Reactie #1015 Gepost op: 02-09-2018 21:00:07 »

Blijft wel dubbel.
Super gave auto gekocht, maar aan de andere kant staat er een glimmende V70R op het oprit, dit binnenkort weg gaat...

Ik ken je gevoel helemaal  :-\! Dat gevoel blijft nog wel even, vrees ik  :'( .....bij mij wel. (Al mag ik altijd bij m'n oude Roffel langskomen om hem een knuffel te geven  :o  ;D )
“There is no way to happiness. Happiness is the way.”
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha

t_w

• Volvoloos...
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #1016 Gepost op: 08-09-2018 23:15:30 »
De Volvo:
Even wat puntjes op de spreekwoordelijke 'i' om de auto netjes verkoop klaar te maken.

Als eerste het projectje 'garage schakelaar' maar weer even vervangen voor het originele blindplaatje...

De schakelaars weer herrangschikken:

En verder voornamelijk wat dashboard verlichting wat niet meer werkte.

Naast de licht schakelaar, de schakelaar voor de achterruit ook nog even de 4 lampjes in de klokkenwinkel vervangen. Er was er al (heel lang  :eusa_eh: ) eentje kapot, maar de rest zag er bij nadere inspectie ook als dusdanig donker uit dat ik die ook maar meegenomen heb. Als je het dan toch los hebt...

De raamschakelaar rechts achter was slachtoffer geworden van een iets te enthousiaste poetsbeurt, in een poging om die vieze plaklaag eraf te halen. Deze ook maar vervangen voor een verse (tweedehandse). Uiteraard die met meer respect behandeld tijdens het schoonmaken ;)

Had ik niet ergens geschreven dat de Swift weer 'up and running' was?
Niet helemaal dus.
M'n vrouw met de auto naar haar werk, 's ochtends al een belletje: Euhm, hij loopt nog steeds warm, dus ik heb de kachel weer aan gezet...
Hmm. ok.
Het vervangen van de thermostaat heeft dus niet geholpen.

's Avonds een bluetooth OBD dongle in combinatie met Torque Pro aangesloten en een log file gemaakt.
Kachel uit / koud. 100 in de 4e versnelling en dan de temperatuur loggen.

Binnen no-time in het rood. Op het moment dat de temp 117°C was, de kachel vol op warm en de aanjager op 'vol gas'.
En dan zakt de temperatuur weer prima.
Op de terugweg, toen de temperatuur weer enigszins gezakt was, de kachel op 50% van de temperatuur gezet en de aanjager op standje 2 van 4. Nu bleef de temperatuur redelijk constant...

Besloten toch maar de radiator te checken qua doorstroming.
Zo'n bumper heb je er zo af!

Nu heb ik weinig ervaring hoe goede doorstroming van zo'n radiateur moet zijn, maar ik moest redelijk m'n best doen om er lucht doorheen te 'blazen'. Toen ik de nieuwe radiateur er naast had liggen en daar dezelfde exercitie uitvoerde, was ik wel overtuigd dat de radiateur het probleem was...

Gemonteerd, proefritje met de OBD dongle et voila!

Koeling werkt weer perfect. Ook met de kachel uit.
Nu kan de Japanner z'n reputatie van betrouwbare auto weer waar gaan maken ;)

t_w

• Volvoloos...
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #1017 Gepost op: 21-09-2018 23:17:06 »
End of an era...

Na 8 jaar en 113.000 km heeft m'n V70R een nieuwe eigenaar gevonden...
Zo dubbel als het is.

Enerzijds blij, dat ie een week na het plaatsen van de advertentie al verkocht is  :o
Anderzijds toch wel een 'dingetje', om je auto waar je toch wel een en ander mee beleefd hebt van je oprit af rijdt, wetende dat dat de laatste keer zal zijn...

Eens kijken wat de toekomst brengt!

TonV70R

• Lid 500+
  • Offline Offline
  • Volvo V70NN D5 2008 ,Ford Focus Cabriolet 2.0 2009
« Reactie #1018 Gepost op: 22-09-2018 00:19:33 »
End of an era...

Na 8 jaar en 113.000 km heeft m'n V70R een nieuwe eigenaar gevonden...
Zo dubbel als het is.

Enerzijds blij, dat ie een week na het plaatsen van de advertentie al verkocht is  :o
Anderzijds toch wel een 'dingetje', om je auto waar je toch wel een en ander mee beleefd hebt van je oprit af rijdt, wetende dat dat de laatste keer zal zijn...

Eens kijken wat de toekomst brengt!

Herkenbaar ;)