Sloeber! Zomerreces.

Gestart door V70R^2, 20-11-2017 17:09:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

V70 classic

Citaat van: volvobug op 04-01-2018 09:10:32
Citaat van: V70R^2 op 03-01-2018 21:27:30
......
"Dunne olie is leuk voor het verbruik, vandaar dat nieuwere volvo's ook deze olie hebben, maar helaas niet geschikt voor onze classics, daar waar de nieuwere types er wel voor gemaakt zijn."

Hoe maak je als fabrikant een nieuwer type (bak?) geschikt voor dunnere olie?

Ook door simpelweg betere olie te gebruiken.
Alles draait feitelijk om de olie film tussen de bewegende delen.
Dat mag niet doorbroken worden.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

rappendaf

Citaat van: volvobug op 04-01-2018 09:10:32
Citaat van: V70R^2 op 03-01-2018 21:27:30
......
"Dunne olie is leuk voor het verbruik, vandaar dat nieuwere volvo's ook deze olie hebben, maar helaas niet geschikt voor onze classics, daar waar de nieuwere types er wel voor gemaakt zijn."
maak je als fabrikant een nieuwer type (bak?) geschikt voor dunnere olie?
Volgens mijn bescheiden mening zijn de toleranties kwa speling  minder bij de nieuwe modellen  dus dunnere olie anders komt hij niet overal bij de oude bakken zijn die toleranties groter dus dikkerse olie .
850 2.3 t5 1993 133000KM ORIGINEEL
.  850 2.5 20v 1992 at 247000km
   C70 t5 23 T

V70R^2

Minder weerstand = lager verbruik.

Niet voor niets dat fabrikanten tegenwoordig steeds dunnere olie gebruiken, 0W-20 meuk enzo ;D Zeker met bakolie kan het zo 5+% brandstofverbruik schelen als je van dunne naar ietsje dikkere olie stapt

De meeste wagens kan je tegenwoordig beter 1 stapje dikker in gooien zowel voor de versnellingsbak als het blok als je een sportieve rijder bent. 0w-40 gebruik ik bij de nieuwere volvo motoren (ipv de voorgeschreven 5w-30/0w-30 )

Taranis

Citaat van: V70R^2 op 04-01-2018 18:52:45
De meeste wagens kan je tegenwoordig beter 1 stapje dikker in gooien zowel voor de versnellingsbak als het blok als je een sportieve rijder bent. 0w-40 gebruik ik bij de nieuwere volvo motoren (ipv de voorgeschreven 5w-30/0w-30 )

Waarom? Ik rij maar een trage diesel maar durf 'm bij gelegenheid wel redelijk op de huid te zitten. Tot nu toe gaat dat al jaren goed met 0W30 zonder excessief verbruik of motorschades. Wat zou het voordeel zijn van 0W40?

leons850

Citaat van: Taranis op 04-01-2018 21:07:48
Citaat van: V70R^2 op 04-01-2018 18:52:45
De meeste wagens kan je tegenwoordig beter 1 stapje dikker in gooien zowel voor de versnellingsbak als het blok als je een sportieve rijder bent. 0w-40 gebruik ik bij de nieuwere volvo motoren (ipv de voorgeschreven 5w-30/0w-30 )

Waarom? Ik rij maar een trage diesel maar durf 'm bij gelegenheid wel redelijk op de huid te zitten. Tot nu toe gaat dat al jaren goed met 0W30 zonder excessief verbruik of motorschades. Wat zou het voordeel zijn van 0W40?

Waarschijnlijk krijg je dan een iets betere kappa waarde.
Autofabrikanten zitten echt op de kritische grens hiervan tegenwoordig. Verder kan iets ruimer daar in zitten nog geen kwaad, te ruim is natuurlijk niet goed (maar dat had iemand anders al geprobeerd). Voor versnellingsbakken is viscositeit iets minder belangrijk, vooral belangrijk dat je goeie anti-wear auditieve hebt en geen/weinig mineralen.
Zoals Adriaan al zei is dit puur milieu, in mijn ex V70N stond ook 5w40/5w30 voorgeschreven voor milieu, prima maar ik gooide er liever 10w40 in.

Maar de moderne bakken kunnen hier allemaal beter tegen dan onze oude bakken. ;)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

arjenT5R

Er is echt helemaal niets mis met een beetje extra koudstart oliefilm hoor ;-)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Taranis

Citaat van: leons850 op 05-01-2018 01:02:01
Waarschijnlijk krijg je dan een iets betere kappa waarde.

Je bent me na 1 zin al kwijt ;D Wat is het voordeel daarvan?

Citaat van: arjenT5R op 05-01-2018 08:31:44
Er is echt helemaal niets mis met een beetje extra koudstart oliefilm hoor ;-)

Dat snap ik maar voor zover ik het begrepen heb, is de 0 in 0W30 degene die zorgt voor de koudstartfilm en de 30 in 0W30 is toch de bovengrens in het temperatuurbereik?
Wat snap ik niet? :)

arjenT5R

#217
Je snapt t heel goed maar er zit zoals bij de bakken net zo goed verschil in de motoren van toen en nu.
Maar goed ook er zit 20 jaar innovatie tussen zou wat zijn als het nog hetzelfde is ;D

Jou diesel is trouwens gewoon een luchtpomp hoor die draait op een vreselijke lucht overmaat. Scheelt ook een hoop warmte en thermische belasting/stress.

Een benzine auto op lambda 0.81 bij vollast wordt een heel stuk warmer. Dus warmt ook de olie meer op.

Enzo. Jou motor is gemaakt om op 0w30 te draaien.
Onze stoneage blokken niet.
Vinden ze ook niet leuk als je dat er in kiept.

edit: dat adriaan er dus 0w40 in kiept is misschien niet persee nodig dus... kwaad kan t niet als de specs maar voldoen.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Paulsson

Citaat van: leons850 op 04-01-2018 00:38:53
Zoals Adriaan al zegt hanteren ze waarschijnlijk 1 olie.
Officieel zouden ze aan de viscositeit moeten vast houden, maar kunnen ze gaan schuiven met de additieven waardoor de viscositeit snel kan verlagen. Als ik de voorgeschreven kroon olie vergeleek uit mijn bak na 45dkm en die van Koen na 20dkm.... die uit mijn bak kwam was minder verbrand, voelde "glibberiger" en zag er dikker uit.
Best een probleem als je bedenkt dat ik op dat moment zo'n 180% koppel had van wat Koen zn auto toen nog deed.
Binnenkort ga ik mijn bak een van binnen bekijken, ben benieuwd....

Caramba, goed om te weten dit! Kroon it is then :D


Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier

V70R^2

Goed, laten we de olie discussies vanaf nu maar voor het olie topic houden  ;D

De afgelopen weken druk aan het werk geweest, dus niets aan Sloebertje versleuteld..

Sloebertje heeft er wel alweer bijna 2.000km op zitten, eerste oliebeurt komende week maar eens uitvoeren. De afgelopen weken was dus hoofdzakelijk km's maken, loggen en .bin na .bin erin flashen.



knock knock, who's there ;D



Wat duidelijk is is dat we heel snel een widebandsensor moeten plaatsen, de LMM clipt non stop, die is echt niet toereikend... even opzoek naar wat groters.

Dus komende week maar weer eens het web afspeuren naar leuke spulletjes  ;D die 18t turbo mag dan ook gelijk weg en wat groters erop  :evil:

Het idee: zo groot mogelijk compressorwiel, lichtgewicht. En een 9 blads turbinewiel om de tegendruk wat omlaag te helpen. Ik vermoed dat het doel van 193 stock pony's naar het dubbele dan prima haalbaar moet zijn.  :eusa_dance:

ookwel de "23T" genoemd.



Ook nog even wat nieuws m.b.t. de V70R T6, deze heeft vorige week een RDW keuring ondergaan, het papierwerk in orde en technisch goedgekeurd.

Een (niet zo actieve) forummer had de wagen al wat langer op het oog, toen hij hier las dat deze nog is mijn bezit was zijn we in gesprek geraakt. Vlak voor het weekend heeft hij de wagen in ontvangst genomen en zal de laatste keuring (rijtest) op Lelystad ermee afleggen.

Vele fijne sportieve kilometers gewenst!  :eusa_dance:

Vulk

Fijn om te zien dat je de software maar 'even' zelf regelt.
Welk vermogen denk je te gaan draaien met die 23T?

V70R^2

Nochtans een hoop hulp van Arjen, en mijn dank aan hem voor het schrijven en helpen ervan! Wel enorm fijn zo zelf even keer op keer de software er in te kunnen zetten en te loggen, een wereld gaat voor mij open ;D

Ik ben tevreden met iets van 370-390pk, de psychologische grens van 400pk zal wel heel lastig worden, dan had ik toch echt een geflowede cilinderkop moeten hebben denk ik...

Vulk

Ah, 370, 390, 400, ... is allemaal hard zat.
Gewoon een optimistische rollenbank nemen, dan komt het wel goed.

classicT5

Waar komt die 23T uit? Is geen origineel c/w van mitsubishi?

Voor zover mij bekend is mhi c/w voor td04hl maximaal 21t.

Mocht je groter gaan dan 21t verwacht ik risico dat je niet max toerental kunt draaien (180.000 rpm) ivm grotere diameter vh compressor wiel en daarbij behorende risico op afbrokkelen vd randen (middelpunt vliedende krachten).

V70R^2

Ha Jeroen, tis inderdaad geen stock Mitsubishi turbo.

Dat maximale toerental hoeft die ook niet meer te halen, en daarbij is het wiel CNC gefreesd uit billet staal, dus zal wel wat meer krachten kunnen verwerken dan het stock exemplaar.

Ik hoef ook echt niet meer dan 1,5bar te gaan boosten, volgens mij was het optimale bij 1,4bar en tot 150.000 turbo toerental o.i.d., heb er helaas geen turbo efficiëntie grafiek bij.

Daarbij zal die met 9 turbine bladen ook pas later gaan spoelen, en minder. Wat een beetje gecompenseerd wordt door dat mega compressorwiel.

Ik heb nog geen ervaringen gelezen of gezien, dus voor ik weet wat ik verder wil leek het mij wel leuk eens dit te testen! Wie weet blijkt dit gewoon de bolt-on plug en play 400pk optie te zijn voor onze classics... :D