Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
21-01-2018 13:23:54
Startpagina Help Ongelezen Berichten Wie is waar Zoek Inloggen Registreren

+  Volvo 850 Discussieforum
|-+  Technische/Tuningsboards
| |-+  Techniek Algemeen
| | |-+  Airconditioning
| | | |-+  850 Airconditioning Probleem & Diagnose hulp
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: 850 Airconditioning Probleem & Diagnose hulp  (gelezen 476 keer)
ThomasH
Lid 10+
**
Offline Offline

Berichten: 18


« Gepost op: 12-01-2018 10:17:43 »

Hey allen,

ik heb (sinds aankoop) een niet werkende Airco (niet climate versie) in mijn '97 850 en wou nu wel eens kijken of ik het kon fixen. Ik zit alleen met een paar vraagjes waar ik wel een tweede set ogen bij kan gebruiken.

De klacht is: Airco doet niks meer. Het lampje bij de aircoschakelaar op de verwarmingsmodule doet ook niks (naast REC knop - die het overigens wel doet)

- Nu vond ik onder de motorkap deze stekker, maar dan lag hij er los-getrokken naast. Er op doen brengt geen verandering. (Dit is een Airco sensor? Misschien stuk?)



- Omdat het lampje niks meer doet denk ik evt aan het vervangen van het AC compressor relay (dat is deze blauwe op de foto, toch?). Zou dit kunnen werken?



- Of is misschien de 'knop' op de verwarmingsmodule zelf stuk en kan ik beter een nieuwe module er in zetten?

Hebben jullie na dit verhaal ideeen? Ik hoor het in ieder geval graag !

Alvast dank,

Thomas
Gelogd
arjen850
Forumsponsor
Lid 1000+
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9031


volvo bloed blijft stromen


« Antwoord #1 Gepost op: 12-01-2018 11:00:02 »

Dat is de stekker van de lage druk sensor. Die kun je in de stekker kortstondig doorverbinden om te kijken of het airco systeem überhaupt aanslaat. Speling op de magneet koppeling ook even meten. En weet je of het systeem vol is?
Gelogd
ThomasH
Lid 10+
**
Offline Offline

Berichten: 18


« Antwoord #2 Gepost op: 12-01-2018 19:46:13 »

Dat is de stekker van de lage druk sensor. Die kun je in de stekker kortstondig doorverbinden om te kijken of het airco systeem überhaupt aanslaat. Speling op de magneet koppeling ook even meten. En weet je of het systeem vol is?

Ga ik dat dit weekend even testen. Heb je toevallig een tutorial bij de hand voor het doorverbinden van de lage druk sensor? Ben nog niet zo gewiekst in elektra!

Ik weet inderdaad niet of het systeem vol is, is er een snelle manier dat te checken zonder 'druk' apparatuur?

Alvast dank!
Gelogd
arjenT5R
" Beunhaas pur sang "
Lid 1000+
*****
Online Online

Geslacht: Man
Berichten: 7444


I love it when a beun comes together!


« Antwoord #3 Gepost op: 12-01-2018 19:59:48 »

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,50469.msg1736712.html#msg1736712
Gelogd
ThomasH
Lid 10+
**
Offline Offline

Berichten: 18


« Antwoord #4 Gepost op: 12-01-2018 21:13:40 »


dank! Ik ga dat morgen even proberen met die magneetkoppeling.

Ik snap alleen het maken van een 'bruggetje' met de lage druk sensor niet, zou je - als dat niet te veel gevraagd is - dat misschien willen toelichten?

In ieder geval al erg bedankt voor de link!
Gelogd
BBS
"Bert - Jan," Clublid: 85011464
Lid 1000+
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 5063


2.3RN T5


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 12-01-2018 21:16:56 »

Stekker losnemen of als hij losligt, met een punttang beide metalen aansluitingen -in de stekker met de draden eraan- met de punttang verbinden. Dan verbind je de stekker door en zou de airco in moeten komen als het systeem vol is en de speling op de magneetkoppeling niet te groot is. Wink
Gelogd

Volvo V70 2.3t-T5 AWD 1997 op LPi.
Van handhark naar automaat én het fijne van een 2,5T gecombineerd met het lekkere van een T5 is een 2,3t-T5.
arjenT5R
" Beunhaas pur sang "
Lid 1000+
*****
Online Online

Geslacht: Man
Berichten: 7444


I love it when a beun comes together!


« Antwoord #6 Gepost op: 12-01-2018 21:20:00 »

http://forum.renaultsafrane.nl/viewtopic.php?t=2446&sid=bf3276daeca8a8a07f1b7e21b4e557cd

Grin
Gelogd
ThomasH
Lid 10+
**
Offline Offline

Berichten: 18


« Antwoord #7 Gepost op: 12-01-2018 21:23:32 »

Super, thanks Arjen en Bert - Jan!

Ik deel mijn bevindingen als ik meer weet na het testen!
Gelogd
Vulk
Thomas
Global Moderator
Lid 1000+
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 10012


Thomas heeft altijd gelijk!


« Antwoord #8 Gepost op: 13-01-2018 12:30:01 »

Stekker losnemen of als hij losligt, met een punttang beide metalen aansluitingen -in de stekker met de draden eraan- met de punttang verbinden. Dan verbind je de stekker door en zou de airco in moeten komen als het systeem vol is en de speling op de magneetkoppeling niet te groot is. Wink

Als het systeem leeg is zal de compressor dan normaal ook in slaan, maar niet beginnen koelen uiteraard.
Gelogd
Michaell
Bloody Volvo Driver
Lid 100+
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 100


855 2.5 10V LPG-G3 1996


« Antwoord #9 Gepost op: 13-01-2018 13:42:03 »

Niet om je te willen ontmoedigen, maar wel even een kleine waarschuwing voor je er echt aan begint.

Ik heb zelf ook bij mijn huidige en vorige 850 het probleem gehad dat sinds de aankoop de airco niet werkt.

In beide gevallen bleek het complete systeem van A tot Z volledig rot te zijn en vervangen moet worden.
Mijn airco is momenteel echt ijskoud, maar dat ging niet zonder slag of stoot en het was zeker een aanslag voor mijn buget.

Dit was bij mij het geval:
Hoge en lagedruk leidingen doorgerot onder het KVS tankje. Vervangen door nieuw (bestellen bij de dealer).
Condensor lek. Vervangen door nieuw (De radiator voor de koelvloeistof radiator zeg maar voor in de auto achter de bumper).
Compressor vastgeslagen en lek. Vervangen door nieuw.
filter/droger zo rot als maar kan. Deze is vervangen en moet je altijd vervangen als je het systeem weer tot leven wil vullen na x jaar.
verdamper lek en verrot (de radiator in je dashboard. Dit is een klus die je echt zelf moet doen, je kan daat €1000,- mee besparen!). vervangen door nieuw (mijn verslag daarover: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,85068.0.html) Dit is een veel voor komende kwaal bij onze auto's. Je kan er al bijna van nature al van uit gaan dat je deze moet vervangen na 20jaar!
alle sensoren vervangen airco. In mijn geval waren ze bros, werkte niet meer en eentje lekte zelfs.

Een airco weer repareren is vrij kostbaar. de meeste mensen zetten wel een raampje open en laten het daarbij als ze weten wat het eenmaal gaat kosten. vervolg is dat het hele systeem van binnen uit wegrot, omdat koudemiddel vocht aantrekt. De volgende koper is hierdoor zwaar de sjaak.  Embarrassed Embarrassed

geloof nooit een garage/verkoper die zegt "ach, je moet hem alleen maar ff vullen". ik weet uit zeer pijnlijke ervaring dat dit niet het geval is.

Persoonlijk zal ik gezien je beperkte kennis hiermee adviseren om ff langs Marx te rijden met de auto (bel wel ff van te voren voor een afspraak).
https://www.autoairco-marx.nl/

Ik laat mijn airco hier ook jaarlijks onderhouden, al is het een uur rijden voor mij. Als het eenmaal werkt wil ik dat ook behouden natuurlijk.  Smiley

Dit is een echte airco specialist die ook alleen maar auto airco's doet en niks anders.
Hij kan jouw systeem ff bekijken en gelijk lektesten met een "sniffer" en een diagnose stellen voor ik meen €35,-
Dit is vrijblijvend en dan weet je gelijk waar je aan toe bent en wat er gedaan moet worden en een kosten indicatie. voordat je een heleboel geld en frustratie in een systeem gaat pompen en de ene teleurstelling na de andere krijgt.
Zoals hij doet het!! Maar 2 weken/dagen of zelfs uren later ineens niet meer, hoe kan dat? Je systeem blijkt lek te zijn.  eusa_doh
Ik heb dit toen ook gedaan. Ik was erg pissed off wetende dat ik een erg grote klus voor de boeg had (ik dacht alleen verdamper, filter/drogertje en vullen maar, maar nee. ALLES wat rot!  eusa_doh) . Maar wetende wat je dan moet aanpakken en bestellen en een kostenraming gemaakt ging ik er toch voor! Het was in 1x gefixt en geen teleurstellingen meer naderhand. Was voor mij de €35,- zeker waard. Anders had het waarschijnlijk nog meer gekost en nog maar te zwijgen over de frustratie die ik zou hebben gehad.  Roll Eyes

Nogmaals, niet om je te ontmoedigen. Ga er zeker voor!! Heb ik ook gedaan! En ik ben ook geen expert. Het is mogelijk! De voldoening is enorm als het juist werkt en ijskoud binnen is van de zomer!!  eusa_dance
Maar bereid je wel voor op een mogelijke grote klus en een uitdaging die mogelijk niet goedkoop zal zijn.
Go for it! Maar wees wel voorbereid.
Gelogd
ThomasH
Lid 10+
**
Offline Offline

Berichten: 18


« Antwoord #10 Gepost op: 13-01-2018 13:49:16 »

Niet om je te willen ontmoedigen, maar wel even een kleine waarschuwing voor je er echt aan begint.

Ik heb zelf ook bij mijn huidige en vorige 850 het probleem gehad dat sinds de aankoop de airco niet werkt.

In beide gevallen bleek het complete systeem van A tot Z volledig rot te zijn en vervangen moet worden.
Mijn airco is momenteel echt ijskoud, maar dat ging niet zonder slag of stoot en het was zeker een aanslag voor mijn buget.

Dit was bij mij het geval:
Hoge en lagedruk leidingen doorgerot onder het KVS tankje. Vervangen door nieuw (bestellen bij de dealer).
Condensor lek. Vervangen door nieuw (De radiator voor de koelvloeistof radiator zeg maar voor in de auto achter de bumper).
Compressor vastgeslagen en lek. Vervangen door nieuw.
filter/droger zo rot als maar kan. Deze is vervangen en moet je altijd vervangen als je het systeem weer tot leven wil vullen na x jaar.
verdamper lek en verrot (de radiator in je dashboard. Dit is een klus die je echt zelf moet doen, je kan daat €1000,- mee besparen!). vervangen door nieuw (mijn verslag daarover: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,85068.0.html) Dit is een veel voor komende kwaal bij onze auto's. Je kan er al bijna van nature al van uit gaan dat je deze moet vervangen na 20jaar!
alle sensoren vervangen airco. In mijn geval waren ze bros, werkte niet meer en eentje lekte zelfs.

Een airco weer repareren is vrij kostbaar. de meeste mensen zetten wel een raampje open en laten het daarbij als ze weten wat het eenmaal gaat kosten. vervolg is dat het hele systeem van binnen uit wegrot, omdat koudemiddel vocht aantrekt. De volgende koper is hierdoor zwaar de sjaak.  Embarrassed Embarrassed

geloof nooit een garage/verkoper die zegt "ach, je moet hem alleen maar ff vullen". ik weet uit zeer pijnlijke ervaring dat dit niet het geval is.

Persoonlijk zal ik gezien je beperkte kennis hiermee adviseren om ff langs Marx te rijden met de auto (bel wel ff van te voren voor een afspraak).
https://www.autoairco-marx.nl/

Ik laat mijn airco hier ook jaarlijks onderhouden, al is het een uur rijden voor mij. Als het eenmaal werkt wil ik dat ook behouden natuurlijk.  Smiley

Dit is een echte airco specialist die ook alleen maar auto airco's doet en niks anders.
Hij kan jouw systeem ff bekijken en gelijk lektesten met een "sniffer" en een diagnose stellen voor ik meen €35,-
Dit is vrijblijvend en dan weet je gelijk waar je aan toe bent en wat er gedaan moet worden en een kosten indicatie. voordat je een heleboel geld en frustratie in een systeem gaat pompen en de ene teleurstelling na de andere krijgt.
Zoals hij doet het!! Maar 2 weken/dagen of zelfs uren later ineens niet meer, hoe kan dat? Je systeem blijkt lek te zijn.  eusa_doh
Ik heb dit toen ook gedaan. Ik was erg pissed off wetende dat ik een erg grote klus voor de boeg had (ik dacht alleen verdamper, filter/drogertje en vullen maar, maar nee. ALLES wat rot!  eusa_doh) . Maar wetende wat je dan moet aanpakken en bestellen en een kostenraming gemaakt ging ik er toch voor! Het was in 1x gefixt en geen teleurstellingen meer naderhand. Was voor mij de €35,- zeker waard. Anders had het waarschijnlijk nog meer gekost en nog maar te zwijgen over de frustratie die ik zou hebben gehad.  Roll Eyes

Nogmaals, niet om je te ontmoedigen. Ga er zeker voor!! Heb ik ook gedaan! En ik ben ook geen expert. Het is mogelijk! De voldoening is enorm als het juist werkt en ijskoud binnen is van de zomer!!  eusa_dance
Maar bereid je wel voor op een mogelijke grote klus en een uitdaging die mogelijk niet goedkoop zal zijn.
Go for it! Maar wees wel voorbereid.

Thanks voor de extreem duidelijke post!

Ik denk dat ik even dat stekkertje naloop etc. Biedt dat geen soelaas, dan hou ik mijn handen er vanaf. Die klus van de Verdamper ziet mij er echt too much uit, en zet zoals jij ook al zegt liever een raampje open dan dat ik er zo diep in duik Wink

Bedankt voor de wijze woorden!

Thomas
Gelogd
Boeijke
Willem
Lid 1000+
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 3400


854 T-5 ('95)/ 2x 855


« Antwoord #11 Gepost op: 13-01-2018 14:04:55 »

Thomas,

Weet niet of je clublid bent maar in het voorjaar is er een airco meeting.
Je kunt dan je systeem gratis na laten kijken en je krijgt van hun dan een gepaste offerte met een goede club korting. Dan zullen de bedragen zeker lager uit gaan vallen als wat ik hier een stukje boven lees. Als echt alles gaar is zal het sowieso niet goedkoop zijn maar de korting die hun geven is zeer interessant.
Let wel. Is alleen voor volvo 850 club leden. ( meteen een goede reden om lid te worden mocht je dat niet zijn  Grin )

Deze dag is op een zaterdag in Helmond. Exacte datum zal binnenkort bekend worden.

Succes,
Gelogd
Vulk
Thomas
Global Moderator
Lid 1000+
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 10012


Thomas heeft altijd gelijk!


« Antwoord #12 Gepost op: 13-01-2018 20:50:51 »

Ik ben intussen ook al ervaringsdeskundige...
Gewoon aan beginnen en doorbijten...
Gelogd
Miyel
Club lid
Lid 500+
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 564


855 T-5R Black Stone.


« Antwoord #13 Gepost op: 14-01-2018 16:40:50 »

Ik ben intussen ook al ervaringsdeskundige...
Gewoon aan beginnen en doorbijtenbetalen...

... en achteraf niet meer nadenken over de kosten.. dat het weer werkt is onbetaalbaar  Grin Grin
Gelogd
Vulk
Thomas
Global Moderator
Lid 1000+
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 10012


Thomas heeft altijd gelijk!


« Antwoord #14 Gepost op: 14-01-2018 16:43:38 »

Ik ben intussen ook al ervaringsdeskundige...
Gewoon aan beginnen en doorbijtenbetalen...

... en achteraf niet meer nadenken over de kosten.. dat het weer werkt is onbetaalbaar  Grin Grin

Als het weer werkt. Ik heb intussen een nieuwe verdamper, nieuwe compressor, 2 nieuwe sensoren en 1 leiding vernieuwd.
Systeem is intussen al 4x afgevuld (en telkens terug leeggeraakt).

Binnenkort nog maar een leiding en misschien condensor doen. Boeiende auto's zo. Grin
Gelogd
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006-2007, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.049 seconden met 20 queries.