Help, aansluiten van verschijners?!

Gestart door Wouter96, 29-03-2018 11:03:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter96

De zoekfunctie heeft mij niet kunnen helpen met de volgende vraag, dus bij deze:

Ik heb een setje Hella rallye 3000 verschijners gemonteerd op mijn 855. Mechanisch is het (bijna) in orde, en dan nu het elektrische deel. Ik heb 2x een 30 ampere, 12v relais gekocht met 2 kwadraats kabel, lijkt me ruim voldoende: 100W/12v= 10 ampere. (Dit klopt toch voor een parallel schakeling als 1 lamp 100w vraagt?)

Het hoogspannings gedeelte lijkt me logisch: ergens 12v aftappen en langs t relais naar de verschijner en dan terug op een chassisbalk oid voor de massa. (keer twee want parallel) Is er zoiets als een 12volt ''bar'' ergens in de auto waar ik een amp-klem op kan draaien met n boutje? Kan me zo voorstellen dat ik die wel kan vinden voor de zekeringenbox.

Maar dan, waar ga ik mijn schakeldraad vandaan halen? Ik wil hem schakelen op mn grootlicht (en moet volgens APK). Hoe kan ik dat het beste doen? Waar vind ik die schakeldraad en is dit makkelijk door te lussen naar mn nieuwe relais? En qua zekeringen, verstandig ergens een zwevende zekering te gebruiken of is het mogelijk hem na de zekering van mn groot licht af te tappen?

Zoals jullie horen ben ik geen expert met al dat elektrische gedoe  :P , alle tips zijn welkom!

konniekip

waarom heb je die verschijners eigenlijk gekocht? ga je naar scandinavie?

NinaPaul

Kortenberg (BE) in de buurt?

56A aftakken vanaf de grootlichtschakelaar, deze naar (eventueel) een aan/uit knop vervolgens op het relais 86 en 85 aan de massa 31.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

NinaPaul

Je zekering moet in de draad vanaf de accu zitten, zo dicht mogelijk tegen de accu. Google "zweefzekering".
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Died850

Zekering in een goed gesloten houder (tegen vocht etc) aan een juiste + kabel vastmaken aan de accu, deze naar het relais laten lopen. Grootlicht signaal aftappen thv de aansluiting van de draden bij de koplamp met een kabelverbinder (zo'n blauw blokje) of even netjes stukje draad strippen erin solderen en isoleren met een krimpkous. Kleur van het grootlicht draad bij de koplamp is Blauw. Verder massa op de carrosserie pakken maar dat was denk ik wel duidelijk.

Wouter96

Citaat van: konniekip op 29-03-2018 11:05:15
waarom heb je die verschijners eigenlijk gekocht? ga je naar scandinavie?

Daarom staat dit topic ook in ''optische tuning'', gewoon voor de heb ;)

Citaat van: NinaPaul op 29-03-2018 11:33:42
Kortenberg (BE) in de buurt?

56A aftakken vanaf de grootlichtschakelaar, deze naar (eventueel) een aan/uit knop vervolgens op het relais 86 en 85 aan de massa 31.


Nee helaas, kom uit Amersfoort.

56A is gewoon gemarkeerd op de multi-stekker bij m'n grootlicht schakelaar? Dan ga ik die wel vinden! Dankjewel
En inderdaad wel n goeie er een aan/uit tussen te zetten

NinaPaul

"blauw blokje" is een "scotch block" en zeer storingsgevoelig (ik raad het gebruik af).

Aftakken aan de lamp kan problemen geven met het "lamp defect relais", verder moet je voor een aan/uit schakelaar dan heel wat extra werk doen.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Died850

Citaat van: Wouter96 op 29-03-2018 11:46:45

Nee helaas, kom uit Amersfoort.

56A is gewoon gemarkeerd op de multi-stekker bij m'n grootlicht schakelaar? Dan ga ik die wel vinden! Dankjewel
En inderdaad wel n goeie er een aan/uit tussen te zetten

Je mag eventueel bij mij komen kijken hoe het aangesloten zit. Woon in Naarden, en heb ook extra verstralers op de 850 ;).

Died850

Citaat van: NinaPaul op 29-03-2018 11:47:56
"blauw blokje" is een "scotch block" en zeer storingsgevoelig (ik raad het gebruik af).

Aftakken aan de lamp kan problemen geven met het "lamp defect relais", verder moet je voor een aan/uit schakelaar dan heel wat extra werk doen.

Ben ik met je eens en kwam even niet op het woord.
Heb het zelf echter wel op die manier aangesloten en werkt al 3 jaar probleemloos. Maar moet het nog eens netjes weg werken. Iets met prioriteiten...

Wouter96

Citaat van: NinaPaul op 29-03-2018 11:47:56
"blauw blokje" is een "scotch block" en zeer storingsgevoelig (ik raad het gebruik af).

Aftakken aan de lamp kan problemen geven met het "lamp defect relais", verder moet je voor een aan/uit schakelaar dan heel wat extra werk doen.

Klinkt logisch, schakeldraad bij de koplamp weg halen heeft dus niet de voorkeur. En is idd wel makkelijk aangezien aan/uit toch in het dashboard moet komen.



Wouter96

Citaat van: Died850 op 29-03-2018 11:48:04
Citaat van: Wouter96 op 29-03-2018 11:46:45

Nee helaas, kom uit Amersfoort.

56A is gewoon gemarkeerd op de multi-stekker bij m'n grootlicht schakelaar? Dan ga ik die wel vinden! Dankjewel
En inderdaad wel n goeie er een aan/uit tussen te zetten

Je mag eventueel bij mij komen kijken hoe het aangesloten zit. Woon in Naarden, en heb ook extra verstralers op de 850 ;).

Dat zou perfect zijn! Kan ik ook je mooie 855 in het echt bewonderen, heb je blog laatst aandacht gelezen ;)

Died850