Een soort Vol-FCR, op je telefoon. Met ELM-327

Gestart door yannickdv, 10-04-2018 13:38:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

yannickdv

Citaat van: konniekip op 16-05-2018 20:29:10
Nu een tijdje gereden in de aw50-42 stand zeg maar. Valt me op hoe snel de temp van de olie stijgt in d bij stilstaan. Zit je zo aan 91 graden. In n zie je temp dan dalen.. Ik zet m wat vaker in n in de files.


Ik vind het vies tegenvallen hoe snel ie koelt eigenlijk.... Als die van mij eenmaal op temp is dan duurt t een eeuw voordat ie weer af wil koelen. Opwarmen gaat echt heel langzaam als je meteen de snelweg op gaat en 100 in de lockup gaat rijden. Denk dat die koeler toch wat capaciteit mist.
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

KIM

Allemaal zeer logisch natuurlijk. Het component dat verantwoordelijk is voor opwarming is de koppelomvormer. De snelste methode om de boel af te laten koelen is je auto stilzetten.
Lock-up helpt ook; daarom moet je met caravan ook schakelen naar 3 omdat ie anders niet in de lock-up van de 4e versnelling komt maar gewoon gebruik blijft maken van de koppelomvormer.

Ik heb gemeten op mijn ritje van huis naar het werk (41 km) dat de temperatuur aan het einde nog steeds aan het stijgen is (heb helaas nog geen echte meetwaarden).
Ik gebruik een iPhone dus kan ik helaas deze tool niet gebruiken. Ik heb de baktemperatuur echter logbaar gemaakt in TunerPro (nu nog even de omreken formule goed krijgen...).

yannickdv

Ja geheel logisch, maar wel zeer interessant om te direct te zien wat je rechter voet met de temp van je bak doet. Maar als ie bijvoorbeeld door slip opgewarmd is tot 85c en je gaat dan rustig rijden dan heeft de koeler absoluut niet de capaciteit om hem weer af te koelen tot onder de 80. Ik denk dat ik maar eens ga investeren in een externe koeler.
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

arjenT5R

Externe koeler is sowieso een wijs idee.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

KIM

Citaat van: yannickdv op 17-05-2018 09:40:42
Ja geheel logisch, maar wel zeer interessant om te direct te zien wat je rechter voet met de temp van je bak doet. Maar als ie bijvoorbeeld door slip opgewarmd is tot 85c en je gaat dan rustig rijden dan heeft de koeler absoluut niet de capaciteit om hem weer af te koelen tot onder de 80. Ik denk dat ik maar eens ga investeren in een externe koeler.

Maar wat verwacht je dan? Die 85 graden ligt nog onder de KVS temperatuur. Als de temperatuur gevaarlijk hoog wordt (>120 graden) dan kan de interne bakkoeler nog wel wat meer doen. Natuurlijk wordt niet voor niets een externe bakkoeler bij caravan gebruik geadviseerd maar die heb je echt niet nodig bij 85 graden olietemperatuur.
Als je echt gaat tunen en de bak dan ook meer gaat belasten is ook deze investering zinvol. Bij normaal gebruik niet.

arjenT5R

Ik denk dat t voor een gechipte turbo al wijs is om een extra bakkoeler te nemen. Std zal t allemaal wel voldoen anders hadden ze m std wel al groter gemaakt uiteraard.

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

konniekip

Citaat van: cornelis-b op 16-05-2018 23:52:59
Citaat van: arjenT5R op 16-05-2018 15:02:42
Bluetooth Mini Elm327 V2.1 OBD II

Deze is uit jou link... staat toch 2.1?

Ik heb net mijn aankoop geschiedenis in Paypal bekeken en de ELM die ik hier heb blijkt dus een V2.1 te zijn van verkoper diybox. Ik was in de veronderstelling dat het een V1.5 was. Maar ook mijn andere ELM 327 met enkele print werkt prima. Ik kon er ook zonder probleem met Android mijn S70 van 2000 mee uitlezen. En de 855R werkte ook met beide BT units prima.
Heb je deze app ook uitgeprobeerd met die kastjes henk want torque pro werkte wel op die goedkope dingen ondanks dat er v1.5 of 2.1 opstond. Alleen deze app niet. Die wil echt de volledige instructieset van de chip gebruiken.

Ries van de Zilverschuit

Jij hebt die van Geldwolf toch gekocht en die werkt met die app? Volgens de site zou die van jou dus v1.5 moeten zijn. Of hebben ze jou v2.1 geleverd?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

cornelis-b

Citaat van: konniekip op 17-05-2018 16:37:10
Citaat van: cornelis-b op 16-05-2018 23:52:59
Citaat van: arjenT5R op 16-05-2018 15:02:42
Bluetooth Mini Elm327 V2.1 OBD II

Deze is uit jou link... staat toch 2.1?

Ik heb net mijn aankoop geschiedenis in Paypal bekeken en de ELM die ik hier heb blijkt dus een V2.1 te zijn van verkoper diybox. Ik was in de veronderstelling dat het een V1.5 was. Maar ook mijn andere ELM 327 met enkele print werkt prima. Ik kon er ook zonder probleem met Android mijn S70 van 2000 mee uitlezen. En de 855R werkte ook met beide BT units prima.
Heb je deze app ook uitgeprobeerd met die kastjes henk want torque pro werkte wel op die goedkope dingen ondanks dat er v1.5 of 2.1 opstond. Alleen deze app niet. Die wil echt de volledige instructieset van de chip gebruiken.

Nee nog niet uitgeprobeerd met deze app maar gezien de problemen die sommige toestellen hebben om uberhaubt te verbinden met een ELM327 weet ik dat deze zonder probleem verbinden. Ze werken met Torque, Car Doctor, Scan Master, DashCommand en nog een aantal app's.

Ach en werkt het niet met deze app dan zal je alsnog aan een duurdere ELM327 moeten maar ik ga er van uit dat de adapter met dubbele print uit mijn link het gewoon doet.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

yannickdv

Is the mother of.. ;)


Citaat van: KIM op 17-05-2018 13:05:28
Citaat van: yannickdv op 17-05-2018 09:40:42
Ja geheel logisch, maar wel zeer interessant om te direct te zien wat je rechter voet met de temp van je bak doet. Maar als ie bijvoorbeeld door slip opgewarmd is tot 85c en je gaat dan rustig rijden dan heeft de koeler absoluut niet de capaciteit om hem weer af te koelen tot onder de 80. Ik denk dat ik maar eens ga investeren in een externe koeler.

Maar wat verwacht je dan? Die 85 graden ligt nog onder de KVS temperatuur. Als de temperatuur gevaarlijk hoog wordt (>120 graden) dan kan de interne bakkoeler nog wel wat meer doen. Natuurlijk wordt niet voor niets een externe bakkoeler bij caravan gebruik geadviseerd maar die heb je echt niet nodig bij 85 graden olietemperatuur.
Als je echt gaat tunen en de bak dan ook meer gaat belasten is ook deze investering zinvol. Bij normaal gebruik niet.

Klopt, ook geheel logisch. Maar dus wel onder de maat bij enige belasting. Zelfs standaard ging ie in de bergen al direct in z'n 2 in de lockup, dan is de bak heter dan 115 graden. Vind t dus niet zo gek dat die bakken het daar opgeven.



OT: Enige wat ik van die adapter kan zeggen is dat ik er ook een met dubbele print heb, en die werkt uitstekend.
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

razorx

Inderdaad. Zo een adapter bestaat uit een ELM327 chip. Zolang het de originele is kan daar niets mis mee zijn. Een ELM 327 is een ELM327 ;) .
Het tweede gedeelte is de interface naar bluetooth, daar worden wel eens wat "foutjes" gemaakt. Maar dat geldt ook voor sommige met name Samsung apparaten die weigeren goed te praten met de dongle.

Stefan

Citaat van: KIM op 17-05-2018 09:30:12

Ik gebruik een iPhone dus kan ik helaas deze tool niet gebruiken.......

Kornelis, voor gebruik met een iPhone kun je een dongel met wifi ipv BT gebruiken. Wordt over het algemeen door de zelfde partijen geleverd als de BT variant. Ik weet verder niet of, en zo ja welke encryptie variant zo'n wifi dongel ondersteund.
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

konniekip

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 17-05-2018 18:13:18
Jij hebt die van Geldwolf toch gekocht en die werkt met die app? Volgens de site zou die van jou dus v1.5 moeten zijn. Of hebben ze jou v2.1 geleverd?
Ik Heb de autowolc elm inderdaad uit die link en die werkt top.