Vieze olie

Gestart door 855/96, 28-04-2018 18:20:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

855/96

Hallo,

Bij het bijvullen van de stuurbekrachtiging olie heb ik de peilstok van de motor ook even omhoog gehaald, en schrok een beetje van wat ik te zien kreek. Een zanderige bruine substantie i.p.v. mooie kraakheldere olie. Het is best mogelijk dat dit al een tijdje zo is want ik kan me niet herinneren de peilstok ooit eerder naar boven te hebben gehaald. Maar dat het niet goed is snap ik zelfs. Wat zeggen jullie bij het zien van onderstaande foto? Wat te doen...

'01 Volvo V70 2.4t aut.
'96 Volvo 850 2.5 I 10V aut.
'94 Volvo 940 2.3i Polar aut.
'03 Volvo S80 D5 aut.
'98 Volvo S80 T6 Geartronic

KIM

Lijkt op koelvloeistof bij de olie.
Ben je die ergens kwijtgeraakt?

855/96

Niet dat ik me kan herinneren, auto rijdt als een zonnetje zonder meldingen. (op service interval lampje na)
'01 Volvo V70 2.4t aut.
'96 Volvo 850 2.5 I 10V aut.
'94 Volvo 940 2.3i Polar aut.
'03 Volvo S80 D5 aut.
'98 Volvo S80 T6 Geartronic

BBS

Radiateur vervangen is het meest waarschijnlijke. Dat ding heeft waarschijnlijk een gecombineerde olie/KVS koeler en het kan zijn dat die intern is gaan lekken.
Heeft je radiateur 2 zwarte KVS slangen en 2 kleine aansluitingen?
Volvoloos....

855/96

Ohjee, is dat duur?

Ik durf geen uitspraken te doen over welke radiateur erin zit, daarom een paar foto's, hopelijk biedt dat helderheid.



'01 Volvo V70 2.4t aut.
'96 Volvo 850 2.5 I 10V aut.
'94 Volvo 940 2.3i Polar aut.
'03 Volvo S80 D5 aut.
'98 Volvo S80 T6 Geartronic

Jeroentjuh

Niet gewoon veel vocht/roest/sludge in de peilstokbuis? Korte stukjes rijden? Weinig olie peilen?

arjen850

Citaat van: Jeroentjuh op 28-04-2018 20:01:07
Niet gewoon veel vocht/roest/sludge in de peilstokbuis? Korte stukjes rijden? Weinig olie peilen?

Idd, Als geen koelwater verlies niet meteen van ergste uitgaan.

arjen850

Citaat van: BBS op 28-04-2018 19:39:18
Radiateur vervangen is het meest waarschijnlijke. Dat ding heeft waarschijnlijk een gecombineerde olie/KVS koeler en het kan zijn dat die intern is gaan lekken.
Heeft je radiateur 2 zwarte KVS slangen en 2 kleine aansluitingen?

Volgens mij geen turbo.

855/96

#8
Citaat van: Jeroentjuh op 28-04-2018 20:01:07
Niet gewoon veel vocht/roest/sludge in de peilstokbuis? Korte stukjes rijden? Weinig olie peilen?

Beide waar wat korte stukjes en weinig peilen betreft.

Excuus, geen turbo idd, een bescheiden 10v
'01 Volvo V70 2.4t aut.
'96 Volvo 850 2.5 I 10V aut.
'94 Volvo 940 2.3i Polar aut.
'03 Volvo S80 D5 aut.
'98 Volvo S80 T6 Geartronic

clk-p

ik zal om te beginnen eerst eens zsm de olie gaan verversen..
hoe ziet het eruit onder de oliedop?

Mijn ervaring met doorgeslagen radiator is dat er juist olie in het koelsysteem komt en je dat gaat zien in je expantievat dmw witte sludge.



Vulk

Hoelang is het geleden dat de olie nog is gewisseld?

KIM

Of even de peilstokbuis goed schoonmaken. Dmv een lang strookje stof dat je met de peilstok door de buis beweegt.
Als je geen koelvloeistof kwijtraakt kan het nooit veel meer dan condensvorming zijn in de peilstokbuis.

Ik adviseer je wel wat vaker te peilen en de buis schoon te houden.

855/96

Dank voor de input so far! Zo lang ik de auto heb is er geen nieuwe olie in gekomen, half jaartje op z'n minst dus. Ik ga er maandag meteen mee aan de slag om alles weer netjes op orde krijgen. Ik ga morgen even een blik onder oliedop werpen.

Welke olie geschikt voor mijn motor?
'01 Volvo V70 2.4t aut.
'96 Volvo 850 2.5 I 10V aut.
'94 Volvo 940 2.3i Polar aut.
'03 Volvo S80 D5 aut.
'98 Volvo S80 T6 Geartronic

Ries van de Zilverschuit

5 liter 10w40!
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

marc-850