Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
16-08-2018 10:22:27
Startpagina Help Ongelezen Berichten Wie is waar Zoek Inloggen Registreren

+  Volvo 850 Discussieforum
|-+  Technische/Tuningsboards
| |-+  Tuning Algemeen
| | |-+  Wielen-Onderstel
| | | |-+  Welke veren op Bilstein B6
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Welke veren op Bilstein B6  (gelezen 618 keer)
Jorisvdb
Nieuw lid
*
Offline Offline

Berichten: 9


« Gepost op: 07-05-2018 22:24:14 »

Toch nog maar een keer een nieuw topic met dit onderwerp omdat de search steeds mijn vragen maar deels beantwoord..

Ik heb op mijn 855 2.5 20v compleet nieuwe Bilsteins B6 met een Eibach pro kit. Ook stuurlager, veerschotelrubber, de hele rambam is nieuw (Sachs).

Bevindingen:
rijdt erg goed door de progressieve veerkarakteristiek.

Op visueel vlak zijn er echter wat 'klachten':
* De voorzijde staat naar mijn smaak wat te hoog (yep, bekend fenomeen met gasdrukdempers van Bilstein). Denk dat er tov een standaard onderstel een kleine 20 mm verlaging is gerealiseerd. Exacte hoogte meten kan niet meer want ik heb ivm een probleem met een aandrijfas (overmatige speling en trillingen) de oude veerpoten er weer even onder gezet.

* De achterzijde is wat aan de lage kant (verlaging circa 35 mm). De auto staat horizontaal (of zelfs lichtelijk achterover) en ik vind dat de auto met een beetje belasting in de kofferbak al snel teveel doorhangt. Met bijvoorbeeld een set winterwielen in de kofferbak zag het er al 'gaar' uit vond ik.

Nu ben ik al bekend met Intrax -40mm veren; mijn ervaring op mijn vorige 855 met Gele Koni's en Intrax -40mm was goed. Auto stond mooi en flinke belading deert niet. Wel ietsjes stugger dan Eibach uiteraard.. maar niet oncomfortabel en naar mijn smaak ook wat voorspelbaarder.

Kortom: graag zie ik mijn auto aan de voorzijde wat lager dan met de B6-Eibach-combinatie en achter 'hoogtevaster' bij belading.
Ik twijfel of ik nu voor een setje Intrax of Apex veren moet gaan. In beide gevallen -40mm versie.
Heeft er iemand ervaring met Bilstein B6 en Intrax -40mm veren? Verlaagt dat meer op de vooras dan de Eibach pro kit?

Of met een setje Apex veren -40mm? Hoe is dan de verlaging voor en achter? En zijn de apexen sterk genoeg om de auto op hoogte te houden met wat belading?

Ik hoop dat er 855/V70 ervaringsdeskundigen zijn die hun ervaringen willen delen.
Gelogd
V70geRwin
Lid 1000+
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 7129


V70R automaat 426


« Antwoord #1 Gepost op: 08-05-2018 09:46:24 »

De Eibach veren staat er om bekend dat zij de voorkant minder verlagen dan de achterkant.
De achterkant zakt heel behoorlijk met Eibach, de auto komt vrijwel horizontaal te liggen.

De Bilsteins duwen het ook nog een beetje omhoog aan de voorkant.
Heb zelf ook apex met B6 gehad en het staat gewoon iets hoger door de dempers idd.

De B6 zijn overigens wel heel erg fijne dempers, vrijwel net zo stevig als de koni geel maar iets ronder in het gedrag, de koni zijn wat vierkanter/stugger.

De apex heb ik er nu ook onder met de oranje koni str-t dempers maar de veren zijn aan de achterkant niet heel stevig, reageren naar mijn mening te veel op lading.
Voor de rest is dit wel een hele fijne combinatie en een goede middenweg tussen comfort en sportief rijden. De verlaging is ook mooi in balans tussen voor en achter.

Als de voorkant je niet heel erg stoort dan zou je de achterkant kunnen verhogen met veerringen er tussen.
De visuele balans wordt dan al beter tussen voor en achter.

Dat zou ik eerst even proberen, o.a. European tuning verkoopt die ringen.
Is tientjes werk en de moeite om te proberen voordat je van alles gaat vervangen want zowel de B6 als de Eibach zijn wel erg fijn hoor.

Gelogd

Soms ben je gewoon uitgekwetst met elkaar.
Jorisvdb
Nieuw lid
*
Offline Offline

Berichten: 9


« Antwoord #2 Gepost op: 14-05-2018 22:49:05 »

Bedankt voor je uitgebreide reactie Gerwin! Ik zou mijn auto liever wat lager zien aan de voorzijde, maar wellicht is een set ophoogringen aan de achterzijde niet eens zo'n slecht idee (alhoewel die met bijna 80 euro geen koopje zijn).

Zie dat european tuning inderdaad wat varianten te koop heeft, inclusief een set die 2 cm ophoogt. Dat brengt het geheel weer wat in balans.



Er staat bij dat je ze aan de bovenzijde in de veer moet steken. Maar eens aan Marc vragen hoe die dingen te combineren zijn met de rubber ringen die daar sowieso al gemonteerd zijn.
Gelogd
mehn
Inspector Columba
Global Moderator
Lid 1000+
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 17889


855R 609 MT + 855 T-5 420 AT + V70 D5 AWD 452 AT6


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 15-05-2018 08:08:07 »

Komen aan de bovenkant van de veer tussen de veer en de rubber "dop".
Gelogd


T-5: Vialle LPi 28 - MTE - Magnecor - KW V2 - CTF DTM - Mevius - Ferrita - Intel - Pioneer - Ground Zero
R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
arjenT5R
Pro Beun Tuner
Lid 1000+
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 8752


I love it when a beun comes together!


« Antwoord #4 Gepost op: 15-05-2018 09:02:09 »

Stuk kunstof teflon of alu er tussen van een zelfde diameter met langere bout zal je geen 80 euro kosten...
Gelogd

Een 20T daar red je levens mee Grin
V70geRwin
Lid 1000+
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 7129


V70R automaat 426


« Antwoord #5 Gepost op: 15-05-2018 09:22:01 »

Stuk kunstof teflon of alu er tussen van een zelfde diameter met langere bout zal je geen 80 euro kosten...

sterker nog, die heb ik nog wel liggen voor je  Grin
Moet je zelf langere bouten regelen, hebben?
Gelogd

Soms ben je gewoon uitgekwetst met elkaar.
Jorisvdb
Nieuw lid
*
Offline Offline

Berichten: 9


« Antwoord #6 Gepost op: 15-05-2018 18:33:55 »

Stuk kunstof teflon of alu er tussen van een zelfde diameter met langere bout zal je geen 80 euro kosten...

sterker nog, die heb ik nog wel liggen voor je  Grin
Moet je zelf langere bouten regelen, hebben?

Dat is wel een heel sympathiek aanbod Gerwin!

Even voor de duidelijkheid; in tegenstelling tot bovenstaande afbeelding waar ook MEHN op reageert gaat het hier om ophoogringen die tussen de langsdrager van de auto en de gegalvaniseerde bovenste veerschotel wordt gemonteerd (waarom de imbusbout ook vervangen moet worden voor langere exemplaren). Geen dingen tussen de veren dus. Dat vind ik ook wel een technisch betere oplossing.

Zo dus:  Grin

 
Gelogd
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006-2007, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.039 seconden met 19 queries.