Laadstroomlamje defect

Gestart door rjverbrugh, 05-05-2018 16:16:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rjverbrugh

Bij het op contact zetten brandt het laadstroomlampje ( of dynamolamje ) niet. Is me eigenlijk helemaal niet opgevallen, en weet dus ook niet hoelanfg dat al is. Heb alleen vanochtend de accuspanning gemeten, die was slechts 12,2 v. Is een vrij nieuwe Varta accu die ik in december vervangen had. ( oude accu hab na een dag nog maar 11,7 v en met de winter voor de deur oreventief vervangen). Net even gemeten te hebben met draainede motor: slechts 12,8 volt.

Is het zo dat, omdat het lampje stuk is, er niet bijgeladen wordt? ( in de hoop dat ik met het vervangen  van het lampje kan volstaan.....). Auto start overigens altijd en heb geen kerstboom verlichting aan boord...alle lampjes zijn netjes uit.

ruud12

#1
12.8 Volt lijkt me aan de lage kant. Zie ook hier: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,23282.0.html.

Voor wat betreft het lampje: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,44800.msg909074.html#msg909074. In principe gaat dus de voorbekrachtiging van de dynamo door het lampje heen. Het lampje is aan de ene kant verbonden met een plus, indien de dynamo niet werkt wordt deze een min en dus gaat het lampje branden. Als het lampje kapot is zal de dynamo waarschijnlijk niet ingeschakeld worden. Eenvoudig te controleren door iets van metaal tegen de dynamo te houden en kijken of deze magnetisch is.
V70N T5 (2000, auto, vialle LPi, 450.000
V70 2.5 20V (1997, aut, Vialle LPi, 666.666km)
850 2.0 10V (1993, 325.000km)

rjverbrugh

Okay, dank voor de info. Ik ga straks sowieso even nieuw lampje halen bij de Halfords.

rjverbrugh

Lampje vervangen, en ja verschil. Stationair nu 13,7, maar loopt niet op bij gasgeven. Dus toch ook ergens een massa probleem? Had iets gelezen van direct meten op de plus op de dynamo?

arjenT5R

13,7 is toch prima...

vind t wel gek dat alleen een lampje vervangen zoveel doet ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

rjverbrugh

Had hier ergens gelezen dat het minimaal 14v ( max 14,4) moest  zijn... net even gemeten op de dikke rode kabel op de dyanmo, waar je niet echt lekker bij kunt verigens, en daar meet ik 13,9. Ik laat het voorlopig maar even zo, maar hou het wel in de gaten.

arjenT5R

neuhj alles tussen de 13,6 en 14,2 ofzo is prima...
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

rjverbrugh

Mooi, maak ik me geen zorgen meer!