Airco probleem

Gestart door Thunderbird, 12-07-2018 18:01:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thunderbird

beste mensen,

Ik begin wat door oplossingen van mijn aircoprobleem heen te raken. Het betreft een S70 10 klepper uit 1997.

Het probleem is als volgt: De climate control doet het zo nu en dan wel en zo nu en dan niet. Als hij het doet koelt hij als een malle. Als het probleem zich voor doet koelt hij eerst wel en dan opeens niet meer. De pomp slaat dan niet meer aan.

De bekende oplossingen hebben we inmiddels allemaal geelimineerd.
Condensor, droger, pomp zijn nieuw.
Als je rechtstreeks spanning op de pomp zet koelt hij als een malle
Aansturingsunit is goed (twee keer verwisseld voor een andere, maar geeft dezelfde problemen)
hogedruk en lage druksensor zijn nieuw
bekabeling is helemaal doorgemeten en is goed
systeem verliest geen koelmiddel
verdamper is optisch in prima staat (met een camera bekeken) en niet lek (systeem gedurende 48 uurop 10 bar afgeperst en 0 verlies

Toch slaat regelmatig de pomp niet meer aan.

Iemand nog enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
There's no substitute for cubic inches. (Roffel komt aardig in de buurt)

arjenT5R

Ja de ecu en het pomp relais blijven dan over...

eerst maar eens een ander relais steken dan...
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

henry classic v70

Citaat van: arjenT5R op 12-07-2018 18:04:33
Ja de ecu en het pomp relais blijven dan over...

eerst maar eens een ander relais steken dan...


speling op de koppeling toch ook... :eusa_think:
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroƫn C4

KIM

Speling op de magneetkoppeling zou ik niet verwachten bij een nieuwe pomp.
De symptomen zijn er wel naar.

arjen850

Ik zou voor de zekerheid toch wel even de spleet meten van de magneet koppeling. Zoals Kor al.zegt, zijn het wel DE symptomen.

BBS

Vergeet de orifrice niet.... Als dat ding goeddeels dicht zit gaat er ook geen gas meer door heen en knalt ie op hoge druk uit. ;)
Volvoloos....

Thunderbird

Ecu en pomprelais zijn het niet. Al gecheckt. Magneetkoppeling is het ook niet.

Soms doet ie het 3 dagen prima, soms na een minuut valt ie uit. Soms  doet ie  het helemaal niet.

Wat bedoel je precies met orifrice en waar zit die?

Systeem geeft overigens geen foutmeldingen
There's no substitute for cubic inches. (Roffel komt aardig in de buurt)

Hengeveld

Er kan ook teveel koelmiddel in zitten. Dan krijg je ook zulke symptomen.

arjenT5R

Citaat van: BBS op 12-07-2018 20:15:26
Vergeet de orifrice niet.... Als dat ding goeddeels dicht zit gaat er ook geen gas meer door heen en knalt ie op hoge druk uit. ;)

Staat idd niet op z'n lijst... stopt op lage druk trouwens niet op hoge druk.
Al zit je orifice helemaal dicht dan kan je nooit te hoge druk in je systeem krijgen.
Te hoge druk alleen door extreme hitte, vervuiling van de condensor of te veel koudemiddel.

Je mag wel verwachten dat die is mee vervangen met pomp en droger etc.
Maja zou dat ff navragen dus?

En idd over de opmerkingen op de magneetkoppeling... tsja nieuwe pomp zou je idd ook niet verwachten.

Citaat van: Hengeveld op 12-07-2018 21:50:02
Er kan ook teveel koelmiddel in zitten. Dan krijg je ook zulke symptomen.

Denk dat je bang on zit Ilya... wordt vaak teveel gevuld.

@Thunderbird is het die dagen dat ie wel werkt misschien net wat minder warm dan de dagen dat ie niet werkt?
Dan zou Hengeveld best wel eens een puntje kunnen hebben.

Laat er maar eens 100 gram afzuigen.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Thunderbird

@Arjent5r: nee, buitentemperatuur is niet van invloed.

Wat me wel op valt is dat hij bij file rijden uitvalt en later als je weer gaat rijden hij opeens wel weer gaat koelen.

Afstand Magneetkoppeling is overigens conform specificaties.

Meer of minder koelmiddel heeft geen effect.

Binnentemperatuursensor hebben we ook nog vervangen. Helaas ook geen effect.
There's no substitute for cubic inches. (Roffel komt aardig in de buurt)

Hengeveld

Als je wilt dan wil ik er wel een keer naar kijken, als je naar Velp bij Arnhem wilt komen. Stuur dan even een PB.

arjenT5R

#11
Ja als ik t zo een beetje lees is t toch temperatuur afhankelijk, in de file wordt alles een stuk warmer onder de kap dan met rijwind.
De magneet werking van de spoel neemt aanzienlijk af naar gelang de temperatuur oploopt.
Je hebt dus kans dat door de warmte de spoel niet krachtig genoeg meer is om de koppeling aan te trekken van de pomp.
Je zou dit op kunnen lossen door de luchtspleet zo klein mogelijk te maken.
Als ie nu 0,4mm is zou je eens kunnen proberen 'm op 0,1 mm te zetten om te zien of dit verbetering geeft.

Je hebt kans dat het een revisie pomp is en dat de spoel dus al "moe" is.

Tweede optie is toch dat ie er uit gaat op hoge druk door teveel koudemiddel, maar je geeft aan dat er al geƫxperimenteerd is met meer en minder koudemiddel.
En dat druk schakelaars beide vervangen zijn.

Dan zou ik meer op de eerste optie mikken.

edit: wat ook nog een mogelijkheid is dat de fan niet juist werkt, de fan heeft verschillende snelheden. Als ie zeg stap 1 probeert in te schakelen omdat de inschakeldruk van de fan bereikt is. En dat vervolgens niet doet... dan is de volgende stap airco uit want druk te hoog...

Might be worth checking I gues  ;D

Op zich is het airco systeem niet erg groot of complex dus op een gegeven moment kan t gewoon niet meer aan al te veel dingen liggen :P
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

KIM

Je bent ook bij een gerenommeerd airco bedrijf geweest om te vullen?
Vullen met koudemiddel dat is verontreinigd met lucht en/of stikstof levert ook te hoge drukken.

Kun je ook iets vertellen over gemeten drukken en leidingteprratuur op verschillende punten? Alleen dan kun je een gerichte diagnose uitvoeren.

konniekip

Draait je koelventilator wel mee? In file uitval wijst daar wel wat op.
Eigenlijk zou je ook de drukken willen meten. Alleen is alleen lage druk mogelijk bij die auto.

Thunderbird

#14
Zoektocht gaat over ruim twee weken verder. We zijn inmiddels op vakantie in het geboorteland van dat stuk Zweeds erfgoed van mij. Ervaring op de reis hierheen was dat hij prima koelt zo lang je blijft rijden. In de file houdt hij er na ongeveer 5 minuten mee op.

@Hengeveld: dank voor het aanbod. Als we er niet uitkomen pb ik je even. Heerenveen-Velp is nog wel een stukje sturen.
There's no substitute for cubic inches. (Roffel komt aardig in de buurt)