Auteur Topic: LPG Systemen  (gelezen 61252 keer)

Daf46

• System.ArgumentException
  • Lid 500+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Grand Prius +
    • Mijn Volvo 850
LPG Systemen
« Gepost op: 08-05-2007 13:09:15 »
Omdat er ivm de verschillende types LPG installaties nogal vaak terugkomende spraakverwarring heerst is het misschien zinvol om de verschillende systemen eens op een rijtje te zetten:

1. Gastoevoer via mengstuk (gasfase): (Meestal oudere systemen), Gasdruk wordt verlaagd via verdamper, gas wordt aangezogen door motorvacüum.
2a. Sequentiële gasinjectie (vloeibaar): (Bv:Vialle LPI)
2b. Sequentiële gasinjectie (gasfase): (bv Bigas SGIS, Landi LSI)

Omdat het wiel niet 2 keer dient uitgevonden te worden:
Citaat van: -D©©©L-
Er zijn in principe 2 systemen.

1) gas mengstuk vóór de gasklep, Het gas wordt van vloeibaar naar damp omgezet in "de verdamper". Deze verdamper word warmgehouden door het koelwater van de motor. Zo bevriest hij in de winter en/of op hoge rijsnelheid niet. Dit gas wordt voor de gasklep gemengt met lucht, door dat het "meegezogen"wordt met de aangevoerde lucht naarde motor (venturi effect). De hoeveelheid mengsel wordt bepaald door de bestaande gasklep. -toevoeging- de mengsel verhouding wordt bepaald door de servoklep in de dampgasleiding.
Voordelen:
- veel keuze in tankuitvoeringen (vorm/inhoud), simpele techniek dus relatief goedkoop.
Nadelen:
- de venturi zorgt voor een restrictie in het inlaatsysteem, welke het vermogen bij het op benzine rijden ook beïnvloed.
- (beperkt) vermogens verlies t.o.v. benzine.
- Relatief veel kans op back-fire (en de daaruit volgende schade als luchtfilterhuizen en LMM).
- Niet geschikt voor turbo motoren (er zijn uitzonderingen, maar blijft risicovol)

2) Injectie systemen, hierbij wordt de LPG per cilinder ingespoten door een speciale injector.
Daar bestaan op dit moment een tweetal technieken voor. Injectie systemen passen zich beter aan aan veranderingen in belasting van de motor, in de praktijk zijn ze ietwat zuiniger. Helaas is het in alle gevallen een gecompliceerde techniek; dit vertaalt zich in een wat hogere prijs.

deze injectiesystemen kan je nog onderverdelen in een tweetal subgroepen:

2a) "vloeibare" injectie. Het gas wordt door een pomp in de tank onder zeer hoge druk naar de injectoren gepompt (eigenlijk: rondgepompt) . Deze injectoren spuiten het nog vloeibare gas kort voor de inlaatklep in het inlaat spruitstuk. Deze ingespoten, nog vloeibare, LPG zal door de drukverlaging na het uittreden uit de nozzle van de injector ogenblikkelijk naar dampstaat willen. Hiervoor is warmte nodig welke ontrokken wordt aan de lucht waarmee het mengsel gevormd wordt. Doordat dit zuurstof/gas mengsel sterk afkoelt, neemt de zuurstof dichtheid toe (soort intercooler effect) en daarmee compenseert het grotendeels de lagere energie dichtheid van het lpg mengsel. Voordelen:
- Nauwelijks vermogens verlies
- geen verdamper
- back-fire nagenoeg uitgesloten.
Nadelen:
- kwetsbare hogedruk pomp/injectoren
- beperkte keuze aan tank uitvoeringen (pomp en tank zijn een eenheid).

2b) "gas"injectie. Het gas stroomt door de overdruk in de tank naar een verdamper welke warmgehouden wordt door het koelwater van de motor (soms ook electrisch). Daarna wordt dit gas vlak voor de inlaatklep Ingespoten in het inlaatspruitstuk en daar gemengd met lucht. Omdat dit zuurstof/LPG  mengsel een wat lagere energie dichtheid heeft (ca. 5%) dan normaal gesproken bij een zuurstof/benzine mengsel het geval zou zijn, is het uiteindelijke motor vermogen ook iets lager.
Voordelen:
- Robuuste techniek met beproefde injectoren
- veel keuze in tankuitvoeringen (vorm/inhoud)
- back-fire nagenoeg uitgesloten.
Nadelen:
- Beperkt vermogens verlies t.o.v. benzine.
- Bepaalde systemen schakelen over op benzine bij hoge belasting (om te arm draaien tegen te gaan, maar het benzine verbuik neemt bij ‘sportief’ gebruik toe)

Work in progress ....

Nog te doen:
Sturing ("Gascomputer")
 Grofweg:
 1. Stand alone GAS ecu
 2. Gasinjectie op basis van de benzine injectietijden (hierbij blijft de de originele benzine ecu dus ijn werk doen, ook wanneer op gas wordt gereden)
Tanksystemen (?)
« Laatst bewerkt op: 19-11-2007 12:31:05 door Daf46 »

Ludo

• Lid 1000+
  • Offline Offline
Re: LPG Systemen
« Reactie #1 Gepost op: 08-05-2007 13:42:59 »
3. Gasinjectie via gasring .....gas wordt aangezogen door motorvacüum.

wat klopt hier niet?.

;)

-D©©©L-

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 08-05-2007 13:47:45 »
wat is precies gasinjectie?

Er zijn in principe 2 systemen.

1) gas mengstuk vóór de gasklep.
Het gas wordt van vloeibaar naar damp omgezet in "de verdamper". Deze verdamper word warmgehouden door het koelwater van de motor. Zo bevriest hij in de winter en/of op hoge rijsnelheid niet. Dit gas wordt voor de gasklep gemengt met lucht, door dat het "meegezogen"wordt met de aangevoerde lucht naarde motor (venturi effect). De hoeveelheid mengsel wordt bepaald door de bestaande gasklep. -toevoeging- de mengsel verhouding wordt bepaald door de servoklep in de dampgasleiding.
Voordelen: veel keuze in tankuitvoeringen (vorm/inhoud), simpele techniek dus relatief goedkoop. Nadelen: (beperkt) vermogens verlies t.o.v. benzine. Relatief veel kans op back-fire (en de daaruit volgende schade als luchtfilterhuizen en LMM). Niet geschikt voor turbo motoren (er zijn uitzonderingen, maar blijft risicovol)

2) Injectie systemen.
Hierbij wordt de LPG per cilinder ingespoten door een speciale injector.
Daar bestaan op dit moment een tweetal technieken voor. Injectie systemen passen zich beter aan aan veranderingen in belasting van de motor, in de praktijk zijn ze ietswat zuiniger. Helaas is het in alle gevallen een gecompliceerde techniek; dit vertaald zich in een wat hogere prijs.

deze injectiesystemen kan je nog onderverdelen in een tweetal subgroepen:

2a) "vloeibare" injectie.
Het gas wordt door een pomp in de tank onder zeer hoge druk naar de injectoren gepompt( eigenlijk : rondgepompt) . Deze injectoren spuiten het nog vloeibare gas kort voor de inlaatklep in het inlaat spruitstuk. Deze ingespoten, nog vloeibare, LPG zal door de drukverlaging na het uittreden uit de nozzle van de injector ogenblikkelijk naar dampstaat willen. Hiervoor is warmte nodig welke ontrokken wordt aan de lucht waarmee het mengsel gevormt wordt. Doordat dit zuurstof/gas mengsel sterk afkoeld, neemt de zuurstof dichtheid toe (soort intercooler effect) en daarmee compenseerd het grotendeels de lagere energie dichtheid van het lpg mengsel. Voordelen: Nauwelijks vermogens verlies, geen verdamper, back-fire nagenoeg uitgesloten. Nadelen: kwetsbare hogedruk pomp/injectoren (er zijn er nagenoeg geen problemen meer met de laaste generaties), beperkte keuze aan tank uitvoeringen (pomp en tank zijn een eenheid). Wordt verkocht door Vialle onder de naam "LPi"

2b) "gas"injectie.
Het gas stroomt door de overdruk in de tank naar een verdamper welke warmgehouden wortd door het koelwater van de motor (soms ook electrisch). Daarna wordt dit gas vlak voor de inlaatklep Ingespoten in het inlaatspruitstuk en daar gemengt met lucht. Omdat dit zuurstof/LPG  mengsel een een wat lagere energie dichtheid heeft (ca. 5%) dan normaal gesproken bij een zuurstof/benzine mengsel het geval zou zijn, is het uiteindelijke motor vermogen ook iets lager. Voordelen: Robuuste techniek met beproefde injectoren, veel keuze in tankuitvoeringen (vorm/inhoud) , back-fire nagenoeg uitgesloten. Nadelen: Beperkt vermogens verlies t.o.v. benzine. Wordt verkocht door de merken Landi ("LSi") en Prins ("VSi")

« Laatst bewerkt op: 10-12-2007 15:24:18 door -D©©©L- »

Daf46

• System.ArgumentException
  • Lid 500+
  • Offline Offline
  • Grand Prius +
    • Mijn Volvo 850
« Reactie #3 Gepost op: 08-05-2007 13:50:43 »
Ok, dit had ik dus nodig  ;)

Maar het leek mij handig om dit overzichtje eventueel als sticky vooraan in get LPG/LPI topic hebben.

Ik zal van zodra ik meer tijd heb de startpost even 'redactioneren'

ikke81

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 18-09-2007 19:46:43 »
wat voor type zit er standaard in een 850 van 94 een 10v
het is een g3 door volvo ingebouwd

Ludo

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 18-09-2007 20:24:24 »
wat voor type zit er standaard in een 850 van 94 een 10v
het is een g3 door volvo ingebouwd

door Volvo, of door de dealer?.
Volvo had destijds contracten met Vialle.
zal dan wel een AMS systeem zijn.

ikke81

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 19-09-2007 18:26:25 »
er zitten stickers van volvo op en is met een soort van dubbele tank in de reserve wiel bak

elmarconi

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • '99 V70 10V 440 en '06 XC70N 2.5T LPG 426
« Reactie #7 Gepost op: 20-09-2007 00:26:57 »
er zitten stickers van volvo op en is met een soort van dubbele tank in de reserve wiel bak

Je zult toch echt ff onder de klep vooraan je auto moeten kijken, en wat foto's er tegenaan gooien want stickers van Volvo kan iedereen ergens opplakken. Een dubbele tank heet duo-tank of twin-tank. Maar dat zegt niks.
--
Autogas Inside . . .

jberg

• Lid 500+
  • Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 20-09-2007 01:39:33 »
das een verdamperinstallatie van necam, mn pa had dezelfde

Alje

• Nieuw lid
  • *
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 25-09-2007 15:03:43 »
Na jaren volvo 240 te hebben gereden, verplaats ik mij sinds vorige week in een volvo 850 T5.
Zoals al velen hebben ervaren gaat er een heel andere wereld open als je de rechter voet diep laat zakken op de gasplank.
Maar dit even terzijde.
Het grote nadeel van deze 850 is voor mij dat hij op benzine rijdt, en ik ben dus van plan de zaak om te laten bouwen naar LPG.
Ik heb hiet in mijn volvo 240 jaren zeer goede ervaringen mee.
Hebben jullie tips voor mij waar ik absoluut aan moet denken bij het eventueel om laten bouwen naar LPG.
En aan de Groningse ervaringsdeskundigen de vraag: weten jullie in de provincie of stad een ECHT goede inbouwstation.

Alje Bolt

ovlov 058

• Lid 500+
  • Offline Offline
  • Was 855 2.0 20v 12/93 MY94 MT LPG Is S80 25D '99
« Reactie #10 Gepost op: 15-10-2007 01:33:33 »
Heb een lpg-instalatie, geplaatst 28/01/'97 bij autobedrijf van Rooy te Son.
Wum reservoir en Omul verdamper.
welk type is dit ?( G1,G2,G3??) ???
ps: op een 850 2.0 20v 12/'93

nog een vraagje over de knop binnenin, hoeveel lichtjes moeten branden bij een volle lpg tank, en wat is dat zonnetje
« Laatst bewerkt op: 15-10-2007 01:41:49 door ovlov 058 »

daytonawim

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • BMW E28 M535iA
« Reactie #11 Gepost op: 15-10-2007 09:07:00 »
maak es een paar foto's ( van de schakelaar)

OMVL zou idd een verdamper installatie kunnen zijn, of het G2 of G3 is kan je op je
kentekenbewijs zien, of via het kenteken op de RDW site.

expert

• Nieuw lid
  • *
  • Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 09-11-2007 14:25:07 »
ik vind vialle systemen wel goed in het algemeen

tackle

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Volvo s70 2.5
« Reactie #13 Gepost op: 30-11-2007 21:59:27 »
ik rijd er alweer 100.000 km probleemloos mee.

Plymouth Laser RS Turbo

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 17-01-2008 15:08:59 »
Wat is een normaal verbruik van een 855 2.5/20V zijn op gas bij gecombineerd gebruik stad/snelweg? Het is een originele Vialle installatie.

1:7
1:8
1:9
1:10

??