Auteur Topic: Fotoreportage revisie B5234 en DIY tuning: The eagle soars once more!  (gelezen 172856 keer)

Piet

• AKA rat-rod Pete
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
Vandaag es aan het frobelen geweest met wat aluminium om te zien hoe ik het RN-inlaat spruitstuk die eigenlijk bedoeld is voor een electronisch gasklephuis geschikt kon maken voor montage op de 850R.
Dit spruitstuk is veel beter van ontwerp en heeft een stuk ruimere runners dan het originele spruitstuk.
Het lijkt mij dat de beter flowende RN-kop die ik er op ga zetten niet goed tot zijn recht gaat komen met het oude spruitstuk, ook al zit er een S90 gasklep op .

Het gasklephuis met de S90 gasklep is 65mm (origineel was 50mm en dan ook nog met een merkwaardige restrictie in de vorm van een kunsttstof verdikking in de klep), het gat in het spruitstuk is 70 mm:

Er moet dus een soort adaptorplaat tussen komen om het te laten passen, die plaat kan dan ook gelijk benut worden voor montage van de gasrol.
Hiervoor hoefde uiteindelijk slechts twee aluminium "beugeltjes" te worden gemaakt:

Het gasklephuis is kleiner. Twee bevestigingsgaten konden worden benut voor bevestiging aan het spruitstuk, als van een van die gaten een sleufgat gemaakt werd had het gat van het huis vrije doorgang in het spruitstuk.
De andere twee gaten van het huis moeten aan de adaptorplaat bevestigd worden met verzonken schroeven. Adaptorplaat is daarvoor 1 cm dik gehouden:

Hier het zaakje op het sporuitstuk gemonteerd. Het  verstelbare stangetje die ik nog had liggen voor mijn S90 gasklephuismontage kwam nu goed van pas, moest het wel verlengen met een stukje draadeind:

Proefopstelling aan de motor (cilinderkop ff los erop gezet, die ga ik morgen nog reviseren):

Staionair regelaar was mooi bovenop te monteren, na het opruimen en opnieuw draad tappen van een bestaand bevestigingspunt:

Nieuw kerstboompje voor de vacuummaansluitingen en aansluiting rembekrachtiger gemaakt, maar dan in metaal uitgevoerd:

Als de motor weer in de auto geplaats is ga ik het IC buiswerk van gasklep naar IC maken.
Hiervoor laat ik de uitgang van de IC van links onderaan (met de auto mee gezien) verplaatsen naar rechts onderaan. Hij komt dan precies onder het gasklephuis te zitten.
Ik kan die twee dan met een alu buis met twee flauwe bochten verbinden.
Samen met een alubuis van turbo naar de ingang bovenaan de IC, heb ik de kortst mogelijke weg van turbo-intercooler-spruitstuk, met zo weinig mogelijk bochten.
Siliconen wordt alleen als koppelstukjes gebruikt, het gehele traject wordt aluminium incl het deel met het T-stukje voor de stationair regelaar die onder het gasklephuis komt.

« Laatst bewerkt op: 18-05-2013 20:50:55 door Piet »

UserID6342

• Lid 1000+
  • Offline Offline
Knap hoor Piet  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

volvobug

• Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70 2.5 10v '97 LPi & V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
Mooi werk, McGyver. Dat kerstboompje is geweldig. Gasfitten wordt de nieuwe benodigde kwaliteit om aan Volvo's te sleutelen.  :eusa_clap:
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Piet

• AKA rat-rod Pete
  • Lid 1000+
  • Offline Offline

Valt wel mee hoor, met alleen een kolomboor en een ijzerzaag kom je al een heel eind.

Piet

• AKA rat-rod Pete
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
Mooi werk, McGyver. Dat kerstboompje is geweldig. Gasfitten wordt de nieuwe benodigde kwaliteit om aan Volvo's te sleutelen.  :eusa_clap:

Haha, daar kan dat plastic frutseltje van Volvo niet tegenop nietwaar......

Jalle

• Lid 500+
  • Offline Offline
  • Automotive Photographer
    • JalleGraphics - Automotive Photography
Knap werk Piet!

razorx

• Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Ik heb die lawaailui van het songfestival even gevraagd of ze wilden wachten tot ik je post gelezen had.
Toen ze hoorden dat het om een post van jou, Piet, ging bleek dat geen probleem.  :eusa_clap:

peteRRR

• Lid 1000+
  • Offline Offline
Las ook nog ergens dat ze binnenwand waar de vlinder in zit even oppervlakkig polijsten,...maar kan het niet meer terug vinden. ???

Hier ook nog wat info,wellicht kan je er iets van op steken,.http://volvospeed.com/vs_forum/index.php/topic/126118-gb-intrest-for-my-fist-run-of-product-development/

Groet.

Edit:en niet de vlinderklep zelf want daar schijnt een coating op te zitten tegen corrosie/aanslag.
« Laatst bewerkt op: 18-05-2013 23:46:34 door peteRRR »
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Martijn_B

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Flying at 1.6 bar
Goed bezig Piet!
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

BaRRaCuDa

• Lid 500+
  • Offline Offline
  • 855R
Nice work :)
Dat kunstof blokje op de originele gasklep had volgens mij te maken met het verbruik, zou daardoor een voordeel opleveren onder deellast. Dan stroomt de lucht alleen langs de onderzijde van de gasklep. Ik heb hem er gelijk afgehaald daardoor reageert de motor sneller en meer lineair :)
Scheelt nogal in diameter de S90 gasklep vs de originele. Het ontwerp van het originele spruitstuk vind ik eigenlijk erg goed(zowel stormingstechnisch als optisch), het enige nadeel is dat de runners vrij lang zijn en de gasklep veel te klein, dat kost pk's..

Ik heb ooit ergens een test gezien op internet met een spruitstuk met lange en korte runners op een turbo aangedreven BMW M3 E46 en dat maakte toch behoorlijk verschil, ik heb het artikel alleen nooit terug kunnen vinden. Ik weet nog wel dat het doel van deze auto was om de 1000pk te halen ;D

Heb je toevallig ook al gekeken naar de port(mis)match van de turbo op het spruitstuk, is de moeite waard om naar te kijken, bij mij is het gat van het spruitstuk behoorlijk kleiner is vooral de overgang is waardeloos. Ik heb een paar maanden geleden een boek gekocht, daarin staat heel veel interessants: "David Vizard's How to port and polish cylinder heads". Hij hamert echt op de overgangspunten betreffende luchtstromen, voor cilinderkoppen is het meest te behalen bij de klepzittingen. Veel mensen denken vaak dat daar niets aan te verbeteren is, maar zorgvuldige bewerking maakt een groot verschil en heb je veel meer aan dan je inlaat groter maken (helpt vaak averechts). Een echte aanrader, dit boek  ;)

Ik ben erg benieuwd naar de resultaten straks :)

« Laatst bewerkt op: 19-05-2013 09:37:53 door BaRRaCuDa »

)()()sT

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 850 T-5R CY | V60D3+
    • www.joostvdveer.nl

Valt wel mee hoor, met alleen een kolomboor en een ijzerzaag kom je al een heel eind.

Nou ehh, chapeau hoor! Mega interessant!

Piet

• AKA rat-rod Pete
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
Mja, op zich is het ontwerp van het originele spruitstuk zeker niet slecht inderdaad, helemaal mee eens.
Mijn grootse bezwaar nu met de nieuwe kop was eigenlijk dat de diameter van de runners niet meer matchte met de grotere inlaatpoorten. Volvo heeft duidelijk dit inlaatspruitstuk ontworpen voor de vernieuwde RN kop. Die twee horen gewoon bij elkaar.

Ben ook benieuwd naar de resultaten, 1000 pk zal het wel niet worden denk ik  ::). De opzet begint zo langzamerhand wel te smeken om een grotere luchtpomp alla 3071R of 3076R........ " tempting, tempting...but no", de 19T past toch beter bij het doel waar ik de auto voor wil gebruik, een soepele en vlotte auto voor in het dagelijkse verkeer.

BaRRaCuDa

• Lid 500+
  • Offline Offline
  • 855R
In theorie is het zo dat iedere bocht van je inlaattraject een drukverlies oplevert, dus met minder bochten en minder slangen die zich op kunnen blazen zou je meer overhouden van de druk die de turbo kan leveren . Dus jouw aanpassingen van het inlaattraject zouden je meer druk in de motor op moeten leveren zonder dat de turbo harder hoeft te werken :)

Ik zelf wil het Poly Quad systeem van David Vizard op mijn motor gaan maken, daarmee heb je verschillende maten kleppen wat een swirl creerd. Samen met de tumble die je al hebt krijg je een twirl luchtbeweging wat een hele goede mengselvorming oplevert. Artikel is te lezen op internet evt  ;)

Piet

• AKA rat-rod Pete
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
Nice work :)
Heb je toevallig ook al gekeken naar de port(mis)match van de turbo op het spruitstuk, is de moeite waard om naar te kijken, bij mij is het gat van het spruitstuk behoorlijk kleiner is vooral de overgang is waardeloos. Ik heb een paar maanden geleden een boek gekocht, daarin staat heel veel interessants: "David Vizard's How to port and polish cylinder heads". Hij hamert echt op de overgangspunten betreffende luchtstromen, voor cilinderkoppen is het meest te behalen bij de klepzittingen. Veel mensen denken vaak dat daar niets aan te verbeteren is, maar zorgvuldige bewerking maakt een groot verschil en heb je veel meer aan dan je inlaat groter maken (helpt vaak averechts). Een echte aanrader, dit boek

Ik heb een zogenaamd japanifold als uitlaatspruitstuk, die heeft een grotere uitgang dan het origineel en matcht beter met de turbo. Ik dacht dat deze wel goed matchte, maar zal het nog eens goed nazien.
Wat de pest is voor de doorstroming van gassen is turbulentie, randjes inderdaad waar de lucht tegenop botst veroorzaken dat nogal.

Toevallig ga ik vandaag aan de slag met mijn kop, ik ga er nieuwe geleiders inzetten en daarna de hoeken in de klepzittingen opnieuw insnijden. Er zit een 1/2 graad verschil in de hoeken van de klep en de zitting. Kunst is de ring waar de klep contact maakt met de zitting bij de inlaatpoorten zo dicht mogelijk langs de buitenste rand te krijgen. ( Bij de uitlaatpoorten moeten ze iets er binnen blijven ter voorkoming van verbranding van de klepranden).

Goeie tip dat boek, thanks, zal het aan mijn al aardig groeiende bibliotheek over autotechniek toevoegen.
« Laatst bewerkt op: 19-05-2013 10:08:50 door Piet »

Piet

• AKA rat-rod Pete
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
In theorie is het zo dat iedere bocht van je inlaattraject een drukverlies oplevert, dus met minder bochten en minder slangen die zich op kunnen blazen zou je meer overhouden van de druk die de turbo kan leveren . Dus jouw aanpassingen van het inlaattraject zouden je meer druk in de motor op moeten leveren zonder dat de turbo harder hoeft te werken :)

Dat was inderdaad mijn gedachte bij het ontwerp van het inlaattraject. Ik laat mij daarbij ook niet verleiden tot te grote diameters voor de buizen als 3" of groter, dit geeft alleen maar meer lag zonder voordelen. Ik denk dat die 60 mm van Volvo eigenlijk precies goed is.

Citaat
Ik zelf wil het Poly Quad systeem van David Vizard op mijn motor gaan maken, daarmee heb je verschillende maten kleppen wat een swirl creerd. Samen met de tumble die je al hebt krijg je een twirl luchtbeweging wat een hele goede mengselvorming oplevert. Artikel is te lezen op internet evt  ;)

Heb je daar een link naar?
« Laatst bewerkt op: 19-05-2013 10:20:41 door Piet »