De V70R Voorbumper!15-feb-2012Ik ben vandaag begonnen met het voorwerk om de bumper om te zetten.
De Coupe heb ik op de brug gezet om als eerst de voorwielen er af te halen.


Vervolgens de originele wielkasten los gehaald, dat was het meeste werk voor vandaag, maar achteraf gezien stelt het ook niet veel voor
Eerst met een torx 25 de schroefjes loshalen van de wielkast (1t/m7)
Daarna de twee schroeven los halen (8+9) met een dopsleutel van 10mm.



Ze zitten wel best vast in de ronding met een soort weerhaak-systeem zeg maar.
Gelukkig had ik de V70R wielkappen bij de hand, waardoor ik makkelijk kon zien waar ze nog vast zaten:



Hier nog een foto van beide wielkappen naast elkaar, de linker is de van de Coupe, de rechter van de V70R
Daarna de ruitenwissertjes los gehaald van de koplampen met een dopsleuteltje van 8mm.
de bumper had ik voor € 250,00 gekocht bij een sloop (verwijst in Uden)
daarnaast heb ik ook de wielkuipen meegenomen, voor € 20,00
het spuiten van blauw naar zwart: € 150,00
klein overzichtje om de tijd en eventuele kosten bij te houden:
Totale kosten: € 420,00
Totale tijd: +/- 45 minuten (incl. maken van foto's, dus met deze how-to denk ik dat je maar 20 minuten nodig hebt)
Benodigd gereedschap: trox 25mm, dopsleutel 8mm, dopsleutel 10mm
...morgen weer verder
17-feb-2012Ik heb eerst een plastic kap weg gehaald, dan kom je overal beter aan.
met een dop- of steeksleutel van 10mm maak je de schroef los (bij 1).
Daarna ook de mistlamp stekker los getrokken (bij 2)


Natuurlijk hetzelfde verhaal aan de andere kant van de auto, waarna je met een beetje trekken deze kap los haalt;
Daarna kunnen we via het gat (cirkel 1) in de bumper, met een dopsleutel (14mm) de schroef (cirkel 2) los draaien.
Met de pijl heb ik aangegeven waar de rechter mislamp zit, zodat je weet waar je precies moet zijn.


Hetzelfde voor de linker kant
Daarna kun je de hele bumper eigenlijk gewoon naar voor schuiven.
Dit gaat wel tien keer beter als je een handje hulp hebt, het is nogal onhandig vasthouden en trekken in je eentje!
klein overzichtje om de tijd bij te houden:
Totale tijd: +/- 15 minuten (incl. maken van foto's)
Benodigd gereedschap: dopsleutel 14mm, dop/steeksleutel 10mm
morgen ga ik weer verder met de boel vast zetten (incl. foto's

)
18-feb-2012Vandaag weer lekker bezig geweest, de oude bumper er af en de nieuwe er op.
De bumper zat verder niet met schroeven vast, alleen met de eerder genoemde schroeven van 14mm (twee stuks)
Wel aan de zijkant (dus bij de voorwielen) met een schuif-systeem, zoals te zien is bij deze foto's


Dus je kunt de bumper gewoon naar voor trekken als de ruitenwissers los zijn en de twee schroeven los gedraaid zijn.
Op dezelfde manier kan de V70R bumper er natuurlijk ook weer op, eerst via het schuif-systeem links en rechts vast schuiven, daarna de twee lange bouten weer terug draaiten met de dopsleutel van 14mm.
Dit viel bij mij trouwens nog niet mee !
De bovenkant van de bumper leek niet ver genoeg naar achteren te gaan, waardoor de bout niet helemaal tot in het gat kwam. Maar met het betere trek en duw werk ging die er toch in.



Wat me wel opviel, is dat ik nu nogal wat speling heb tussen het spatbord en de bumper;
maar dat kan ik misschien nog wat oplossen met de wielkuipen, daar ga ik morgen weer mee verder.
Het resultaat tot nu toe (rechts)
Ik had de roosters had ik er trouwens niet bij gekregen, net zoals de mistlampen.
De roosters kosten trouwens erg weinig (vind ik), voor € 22,50 heb je ze alle drie.
De mistlampen wilde ik netjes, dus niet vaal en daarom dus ook maar gewoon nieuw gekocht.
voor € 75,00 had ik ze besteld bij Koebergen Auto's
PS: iemand V70R mistlampen te koop?22-feb-2012nog een aanvulling op het V70R bumper project:
Zoals ik al eerder zei, heb ik de speling tussen de bumper en het spatbord niet op kunnen vangen met het witte geleider-ding, simpelweg omdat ik niets kan stellen (verhogen/verlagen) met dat ding
Ik heb ongeveer 1cm speling (links), Aan het spatbord zit dit: (midden),



Maar zoals gezegd kan ik dus niets stellen, omdat de pennetjes in de cirkels in de gaten vallen bij de pijlen, en dat kan niet omhoog/omlaag (rechts)
Ik heb ook het linker pennetje er af geknipt om te kijken of ik het dan een beetje kon stellen, maar helaas...
Voor de rest is dit het resultaat van mijn super slimme actie met de V70R bumper
29-feb-2012De laaste schroeven had ik niet vast gezet, omdat de gaten van de V70R wielkuip met popnagels vast zaten, en daardoor waren de gaten te groot voor de originele schroeven uit de C70 bumper.
Het zat naar mijn gevoel toch wel goed vast allemaal, maar 400KM autosnelweg leverde toch wat veel wind op, waardoor de wielkuip tegen de band aan kwam en dus de boel best een stuk is afgesleten.
voorlopig dus maar even geen autosnelweg rijden12-maart-2012weer een kleine update;
ik heb de koplampen er uit gehaald, dat gaat als volgt:
deze drie schroeven los draaien, ik weet eigenlijk zo vanuit mijn computer niet 100% zeker of ze wel los moeten, die zijn namelijk voor het vast zetten of los halen van de klemmen waar de motorkap ik valt.
maar je komt er op zo'n minst makkelijker aan!

daarna zitten de koplampen zelf ook nog eens met drie schroeven vast, dat wijst zich eigenlijk wel van zelf.
dan ziet de auto er zo uit
ziet er altijd zo 'krakkemikkig' uit heMorgenochtend ga ik weer verder met knutselen...
Met in het voorprogramma:
De V70R bumper los halen.De hoofd act:
De bumper er weer af halen en uitzoeken waarom deze niet zo mooi past als het zou moeten.13-maart-2012vanmorgen weer lekker bezig geweest;
De bumper is er af en volgens mij weet ik ook waarom ik (en o.a. marko ook) de speling heb bij het spatbord.
toen ik de V70R bumper er af had, heb ik die nog eens naast de C70 bumper gelegd om te kijken wat de verschillen zijn, op het gebied van montage
Links de C70 bumper, rechts de V70R bumper


nu denk ik dat de lange schroeven waar de bumper mee vast zit, mee doen in het bepalen van de positie van de bumper, dus bedacht ik me dat die middelste balk in de bumper misschien om moet; dan heb je het weer in dezelfde hoek of stand of hoe-je-het-noemen-wil, zoals de originele bumper.

helaas had ik nog maar weinig tijd vanmorgen, omdat ik m'n voor wielen er niet af kreeg, daar heb ik een half uur over gedaan

ze zaten ERG vast.
maar een Hazet doppendoos + 150cm stijgerpijp = wielen los

morgen ga ik weer verder.
edit:nu ik de foto's terug bekijk, zie ik ook dat de geleider dingen aan de zijkant van de bumper anders zijn, daar moet/ga ik morgen ook nog even naar kijken voordat ik de balk ga omzetten14-maart-2012vandaag weer bezig geweest, met de bumper.
ik wilde de middenbalk vervangen van de V70R bumper.
dus die van de V70R er uit, en de (originele) van de C70 er in.
...maar da's makkelijker gezegd dan gedaan...na een uur zitten proberen, had ik 'm los:



nog maar eens bij die van de V70R bekeken, maar ze zijn toch wel 'tzelfde
de losse aluminium balk eens op de coupe gezet, om te kijken of iets niet lekker zit maar dat is niet het geval.
Dus voordat ik weer een uur zit te klooien voordat ik die balk van de V70R bumper af heb, wil ik eerst nog eens wat gaan spelen met die witte plastic geleiders aan de zijkant van de auto.
waarschijnlijk lukt het toch wel met een beetje vijl-werk om die te krijgen zoals ik het wil. zou dat (weer) op niks uitdraaien, dan ga ik het nog een proberen met de balk (al denk ik toch niet meer dat dat dé oplossing is)
ik had trouwens alleen bij de dealer een buiten kant van de bumper besteld met de wielkuipen.
De binnen balk en het schuim had ik gebruikt van de C70.
Ow, dan ligt het dus 100% zeker niet aan de middelste balk... morgen nog maar eens met die zij-kant-stel-dingen stoeien
16-maart-2012wederom lekker bezig geweest.


Links: vandaag ook weer bezig geweest, dankzij Marko ben ik gestopt met de middenbalk en kon ik mijn tijd beter besteden aan de zij-stel-dingen.
Midden: ik heb beide pennen afgezaagd zodat we zelf de stand kunnen bepalen
daarna de drie gaten met een vijl naar beneden gevijld
Rechts: hierdoor gaat de bumper de goede kant op, volgens mij moet alleen de voorkant nog íets omlaag, en bij het spatbord mag het nog ietsjes hoger
volgens mij sluit de bumper nog steeds niet mooi aan door het onderste schuif ding wat aan de bumper zit
links zie je de bumper, in het rode vakje zit het stukje wat volgens mij weg gevijld moet worden.met dat vijlen ga ik volgende week weer verder wegens 'weekend-rust'

Vanmorgen ben ik wel nog even bezig geweest met de wielkuipen.
Die had ik niet goed in elkaar gezet, zoals je hier onder kunt zien heb ik de kuipen aan de achter kant (kant van de auto) gelijk gehouden, maar dat moet nét de andere kant zijn, wat eigenlijk ook logisch is, omdat de wielkuip in het spatbord moet klemmen, en niet aan de achterkant.



nou, dus maar weer los halen. enige probleem was dat ik ze niet alleen met de pop-nagels had vast gezet, maar de boel ook met polymeer-kit had vast gemaakt.


Links: na wat geboor en met een mesje wat geschraap, had ik ze weer los.
daarna heb ik de wielkuipen in twee deleen weer onder de coupe gezet
Midden: foto van de linker wielkuip
Rechts: foto van de rechter wielkuip
Nog iemand tips hoe ik nu die opening het beste dicht kan maken?
Mijn vorige plan was dus niet zo'n wereld succes...
21-maart-2012Vandaag zijn de mistlampen binnengekomen.
Die had ik niet gekocht bij de aanschaf van de bumper, omdat ik er simpelweg niet aan gedacht had, net zoals de roosters onder in de bumper.
Dus die heb ik maar even los besteld, de roosters bij de Volvo dealer en de mistlampen bij Koebergen auto's (gewoon via internet)
Nu de mistlampen uit de verpakking zijn, zien ze er zo uit

Wat me meteen op viel, is dat ze wit/beige zijn.
Voor de meeste van jullie zal dat geen ramp zijn, maar omdat ik de buitenkant van de coupe zo donker mogelijk wil maken, maakt het voor mij dus wel uit

Dus meteen de lampen er uit gehaald (zit met twee clips vast geklikt)


en daarna de föhn er bij gepakt.
helaas is het geen gewone silicone kit, dus toen ik na +/- 15 minuten de boel goed warm gestookt had, ging het nog steeds niet los.
toen maar effe snel naar de gamma gegaan om kit-oplosser te gaan halen.
meteen de plastic primer en matte zwarte lak gehaald, totaal 35 euro lichter.
Links: de kit oplosser van alabastine gaat er met een kwastje op, het is gel-achtig spul.
na een kwartiertje intrekken, heb ik er een schroevendraaier tussen gezet en KRAK zei het glas


Rechts: nouja, kapot is kapot, dus dan toch maar verder met het glas en de kit er uit halen. na een beetje hamer en schroevendraaier werk, ziet het zo uit;
...wat een ellende

nou, meteen maar het bedrijf een mail gestuurd waar ik de lampen gekocht heb, om te vragen of hij de glaasjes los verkoopt.
23-maart-2012Gisteren en vanmorgen weer even bezig geweest met de bumper.
ik wil graag de klemmetjes gebruiken wat ook in de originele C70 bumper zaten en geen popnagels.
Links: Dus even naar de dealer gegaan om die dingen te gaan halen:

Rechts: toen liep ik weer meteen een het volgende 'probleem' aan...
de gaten voor deze klemmen moeten vierkant zijn, en niet rond
links de V70R bumper, rechts de originele C70 bumperdus staat het nu weer even stil, volgende week ga ik weer verder.