[S70] Daanium v5.0 | De S70!

Gestart door daanium, 16-02-2012 12:13:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

daanium

#105
De CAR-PC!

24-feb-2012
Ik heb het car-pc topic van een forumgenoot doorgelezen, en dat vond ik héél erg leuk om te lezen!
(mede omdat ik zelf een computer winkel heb)

Vandaag heb ik daarom een ITX moederbordje besteld, en ga ik volgende week ook beginnen met het bouwen van een mini pc-tje in de originele dubbel DIN behuizing van de radio wat origineel in de Coupe zit.
De radio is trouwens zowiezo aan vervanging toe, want na een uurtje of twee rijden met de muziek aan, valt deze in storing door temperatuur.

29-feb-2012
Intussen ook een begin gemaakt aan de car-pc.
Zoals eerder gezegd gaat deze dienen als navigatie en muziek pc.

Als eerste een ITX moederbordje besteld van het merk AsRock
dit is eigenlijk een beetje 'n budget merk, maar het voordeel van dit specifieke bordje is dat die alleen een 20pin of 24pin connector nodig heeft, ipv óók nog een 4pin P4 connector.
Dit is handig omdat de voeding wat we gaan gebruiken alleen de 24pin connector heeft, dus hoef je verder niet zitten te knutselen met die 4pin stekker.
Het gaat om de Asrock AD525PV3 en die kost +/- 65 euro





om alles zo compact als mogelijk te houden, heb ik een micro USB uitvoering van de volgende dingen gekocht





4GB stick 15 euro (extra snelle, zodat windows lekker snel opstart)
Sweex WLAN adapter 12 euro
Trust Bluetooth v3 adapter 9 euro
twee USB bracket adapters 5 euro per stuk



en zo ziet het er dan uit als je de boel een beetje aansluit om te testen





Met een stripje geheugen van Kingston (ik kies eigenlijk altijd voor HyperX) en dat kost 22 en een halve euro

Daarna fijn begonnen met het slopen van de SC-900











Eerst de zichtbare schroefjes er uit en de bovenste kap er af wippen





Dan kun je het voorste frontje er af wippen



Dan zit aan de zijkant, aan de binnenkant van de behuizing, zowel links als rechts een klein kruis-schroefje wat je ook los moet halen



Daarna kun je het bovenste deel van de radio er af halen



Na het doorknippen van twee aard-pennen en nog eens twee vast gesoldeerde aard-pennen, kun je de rest van de radio ook uit de behuizing halen.



so far, so good!
Nu ga ik eerst een test installatie op de USB stick uitvoeren, zodat ik weet hoeveel GB ik nodig heb, en hoe lang het duurt.

Gemaakte kosten tot nu toe: € 128,50 (verzendkosten niet meegerekend)

5-maart-2012
Zo, vandaag weer terug in het land (eigenlijk gisteren al)
De coupe heeft zich goed gedragen, we hebben twee keer 450km gereden.
De heenweg in één keer, zonder problemen; de temperatuur bleef netjes constant en het verbruik was best redelijk (+/- 7,5 ltr per 100km)
De terugweg hadden we in twee keer gedaan en ook dat ging natuurlijk zonder problemen.
Tijdens mijn afwezigheid waren nog wat onderdelen voor de CAP-PC binnen gekomen:

De camera wat achter in de bumper gaat, in de vorm van een parkeer sensor
kosten: € 29,99


De PICO voeding wat er voor zorgt dat de computer aan/uit gaat als de auto start/stopt
kosten: € 69,99


Het 7" touchscreen
kosten: € 94,99


Vanavond eens een test-opstelling maken, lekker spelen  :eusa_dance:

7-maart-2012
vandaag nog een leuk dingetje bedacht; een USB aansluiting in het dashbord-kastje, voor als ik eens wat moet aansluiten op de CAR-PC, zoals toetsenbord en/of muis.
Nu wil ik natuurlijk niet zomaar een of ander verlengkabeltje in mijn dashbord-kastje laten uitkomen, maar dit:

Dit is de kant wat in het dashbord-kastje uit komt:


Dit is de achterkant, daar komt dus nog een USB A-B kabel aan


Hiermee kan ik een USB poort inbouwen, kost € 5,50
Moet dan wel nog een USB A-B kabel aan (zo'n USB printerkabel is dat), die kosten ook iets van 5 euro bij je lokale computer winkel ;)

8-maart-2012
nog effe wat referentie links voor mensen die ook graag het CAR-PC spul willen kopen;

  • Pico 125W M3 'auto voeding' (er is ook een goedkopere, maar voor de zekerheid heb ik de 125W uitvoering gekocht)
  • Achteruitrijcamera (deze zijn ook goedkoper uit te halen, maar weet niet wat de kwaliteit dan is)
  • Touchscreen 7" TFT monitor (ik heb een versie met menu-knopjes aan de onderkant van het scherm; dat heb je niet echt nodig, kan dus ook eentje zijn zonder extra knopjes)

De camera en het touch-screen heb ik van deze eBay winkel
De Pico M3 voeding heb ik van deze eBay winkel

Beide shops leveren snel (2 of 3 dagen vanuit duitsland) en zijn naar mijn bevindingen ook betrouwbaar.

http://www.ilexa.co.uk/content/view/58/2/
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

maruska

Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

daanium

#107
De Ramen goed afstellen!

Ben bezig met een aantal dingen tegelijkertijd;


  • V70R bumper goed vastzetten aan wielkuipen
  • CAR-PC passend maken in SC-901 behuizing
  • CAR-PC / CAR-XP installeren op USB stick of CF card
  • Park Distance Control (PDC) voorbereidingen treffen en bestellen
  • Speaker vervangen in bestuurders-portier
  • Ramen goed afstellen (ivm wind-ruis)
  • Originele velgen weer terug op de coupe zetten

Donderdag ga ik naar een kennis van me, die wil me gaan helpen met het afstellen van de ramen.
Zoals ik al eerder zei ben ik naar een Volvo dealer geweest hier in de buurt, voor het wind-ruis probleem, zij kregen het blijkbaar niet beter dan zo:







rechts zie je de Volvo sleutel tussen de opening... :eusa_eh:

Als ik de deur dicht doe terwijl ik het raam mee duw aan de bovenkant, dan zit het zo (links)



de opening bij de spiegel is nog steeds net zo slecht als altijd... :-\ (rechts)

ik bel zo even met de dealer, als zij me niet kunnen/willen helpen, ga ik dus donderdag maar zelf aan de slag.
Omdat dan de deurpanelen er toch af moeten, kan ik meteen de speaker vervangen :eusa_dance: die bromt nu een beetje.

vanavond eens op mijn gemak de printjes van de dealer doorgenomen.. het gaat me een behoorlijke klus worden.
het heeft me wel al een beter zicht gegeven op deze klus, ik wist bijvoorbeeld niet dat de buiten spiegels ook mee doen aan de stand van het raam (of misschien niet echt de stand, maar zeer zeker wel de afsluiting van het raam, wat bij mij nu dus zo veel windruis veroorzaakt).

De stand van het zij-raam in de coupe word door een aantal dingen bepaald:
  • de deur
  • de raamcassette in de deur
  • het raam(glas) in de raamcassette
  • het raam(glas) t.o.v. de A-stijl
  • de spiegels

en om het feest compleet te maken, zijn er niet minder dan 12 punten waarop je moet controleren als je denkt dat bovenstaande punten goed staan ;)

ondanks dat ik denk dat ik er behoorljik wat werk aan heb, heb ik er wel zin in !
je kunt ZO veel stellen, dat het volgens mij ten alle tijden op te lossen is, er gaan alleen wat uren in zitten.
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

daanium

#108
De PDC!

intussen ben ik ook nog op de achtergrond bezig met het zoeken naar een bumper van een redelijke moderne audi of bmw, vanwege de PDC.

tevens ben ik dus bezig met een zoektocht naar een mooie Parc Distance Control "PDC"
en met mooi bedoel ik zoiets als deze, waarbij de sensors gelijk zitten met de bumper:



vanavond maar eens wat op marktplaats en eBay rondneuzen  ;D

14-maart-2010
vandaag zijn trouwens ook de BMW PDC houders binnen gekomen! super!!!
het is precies wat ik gehoopt had, lekker universeel:



van links naar rechts:
1 PDC houder met pennetje links-boven
2 PDC houder met pennetje rechts-onder
3 PDC houder met folie op dubbelzijdige tape
4 PDC houder met folie deels los

omdat ik wist dat ze vandaag of morgen binnen zouden komen, was ik vanmorgen ook al begonnen met het losmaken van de achterbumper
(ik moet echt eens leren om niet zo veel tegelijk te doen )

eerst de twee 14mm schroeven los halen aan de onderkant van de bumper:
eentje boven de uitlaat

deze krijg je 't makkelijkst los met een steek/ring sleutel los, een dopsleutel past net niet
en eentje aan de andere kant.

de rest schrijf ik morgen waarschijnlijk weer, omdat ik de schroef bij de uitlaat niet los kreeg


22-maart-2012
Vandaag zijn de BMW PDC sensoren binnen gekomen :eusa_dance:
meteen de houders wat ik al eerder had besteld er bij gepakt... damn! de verkeerde sensoren :eusa_wall:
toevallig kwam vandaag nog een klant van ons binnen, die bij de lokale BMW garage werkt
hem mijn idee direct effe laten zien, en hij dacht dat ik beter met sensoren uit een 3-serie van +/- 2000 kon werken, omdat die nog niet via het can-bus systeem werken, maar stand-alone.
eigenwijs als ik ben, probeer ik het tóch eerst nog even met de sensoren van een 3-serie E91 (model vanaf 2005 als ik me niet vergis)
dat eigenwijze is wel met een reden en niet om tegen adviezen van anderen in wil/moet gaan :angel:
de nieuwe modellen hebben namelijk die mooie afwerking; ze zitten gelijk met de bumper
de oudere modellen kun je wel ongeveer gelijk maken, maar dan is het toch niet zo mooi als bij die nieuwe.

ik ben direct ebay op gegaan om weer een set te bestellen.
na even zoeken kwam ik een duitser tegen die er nog 13 had liggen
voor 100 euro kon ik er vier krijgen incl. de verzendkosten.

nu maar hopen dat ik er iets mee kan
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

daanium

#109
een cost-o-matic toegevoegd aan de start-post (helemaal links onder).
Hierin staat het totaal bedrag wat ik tot nu toe aan de volvo kwijt ben, inclusief de aanschaf van de coupe, maar exclusief het jaarlijkse beurtje en apk.
Ook zet ik daar alleen de kosten in van de projecten die klaar zijn, omdat ik merk dat ik in mijn projecten niet altijd in één keer de juiste producten bestel.

Verder nog een kopje er bij gemaakt met kleine dingen, zoals de ruitensproeier kopjes spuiten (á € 9,90 voor een setje) en vervangen enz.
waarschijnlijk komt hier ook de M3 spoiler montage how-to en vervangen van de kentekenplaat verlichting en zo'n dingetjes.

Vandaag zijn ook de mistlampen binnen gekomen! foto's zet ik in de post van de V70R voorbumper, omdat ze daar ook in komen.
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

daanium

#110
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

daanium

Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

Ewout Schalkwijk

Als ik het misschien mag opmerken :-[: De leesbaarheid van het Blog gaat er niet echt op vooruit hoor. Of het moet aan mij liggen, dan kan natuurlijk ook.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

daanium

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 23-03-2012 16:12:54
Als ik het misschien mag opmerken :-[: De leesbaarheid van het Blog gaat er niet echt op vooruit hoor. Of het moet aan mij liggen, dan kan natuurlijk ook.

Ewøut
Ja, ik zit een beetje te zoeken naar een mooie manier van de boel posten.
ik wil graag elk onderwerp in één post houden, zodat het overzichtelijk blijft.
ben ook niet écht blij met zoals het nu is, maar het staat tenminste bij elkaar...

tips zijn natuurlijk welkom!
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

henry classic v70

In het "oude Blog" van Misha staat in de eerste pagina een soort van index...
Zoiets bedoel je denk ik

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,28118.0.html
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Ewout Schalkwijk

Stom dat ik daar zelf niet opgekomen ben, ik heb die pagina zelfs in m'n vaste bookmarks. Maar inderdaad, dat zou de leesbaarheid wel verbeteren.

Evengoed: Ga zo door Daanium, de how to's kunnen het forum alleen maar verder verrijken.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

daanium

ik ga er de komende dagen eens wat mee spelen.
jullie opmerkingen/commentaar zie ik als een weg naar een goed en overzichtelijk topic,
niet als negatief commentaar :) dus op- of aanmerkingen zijn zeer welkom.

ik zit nu met het idee te spelen om alles gewoon maar door elkaar heen te posten zoals ik het eerst deed.
als een project klaar is, wil ik de complete how-to als PDF uploaden, met een link in de laatste post én in de index-post
op die manier staan alle tussentijdse foto's wel gewoon op het forum, maar wil je zelf die klus gaan klaren, dan heb je een overzichtelijke how-to met foto's en tips, zonder de tijdrovende misstappen die ik vaak maak haha
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

Ewout Schalkwijk

Citaat van: daanium op 23-03-2012 22:12:56
ik ga er de komende dagen eens wat mee spelen.
jullie opmerkingen/commentaar zie ik als een weg naar een goed en overzichtelijk topic,
niet als negatief commentaar :) dus op- of aanmerkingen zijn zeer welkom.

ik zit nu met het idee te spelen om alles gewoon maar door elkaar heen te posten zoals ik het eerst deed.
als een project klaar is, wil ik de complete how-to als PDF uploaden, met een link in de laatste post én in de index-post
op die manier staan alle tussentijdse foto's wel gewoon op het forum, maar wil je zelf die klus gaan klaren, dan heb je een overzichtelijke how-to met foto's en tips, zonder de tijdrovende misstappen die ik vaak maak haha

Sportief van je. :D Het was ook zeker niet lullig bedoeld. Ik blijf je blog volgen!

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

daanium

iemand nog tips hoe ik een post wat ERG lang begint te worden, overzichtelijk kan houden? (zoals die van de V70R bumper of tellerplaten)
ze zijn nu ZO ontzettend lang geworden, dat het scrollen door die topics gewoon onhandig en vooral on-overzichtelijk is
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

daanium

#119
26-maart-2012
Vandaag ook weer lekker op m'n gemak bezig geweest, niet heel veel gedaan, maar wel een tevreden gevoel over de afwerking ;)

Ik heb de gaten voor de wielkuip in de V70R bumper opgeboord met een boor van 10.
De gaten hoeven trouwens niet vierkant gemaakt te worden met een vijl ofzo, met een (rond) gat van 10 zitten ze ook goed vast.

Op deze manier passen de klemmetjes wat in de C70 bumper zitten, ook in de V70R bumper, zodat je hem mooi vast kunt zetten.
Eerst had ik de bumper vast gezet met popnagels, maar wil je 'm dan eens los halen, dan moet je het weer los boren.
...en dat verdiend niet de schoonheidsprijs vind ik en daar doel ik wel op met mijn coupe ;D

Over deze klemmetjes heb ik het dus


en zo zitten ze in de bumper



verder ook nog van een forum-collega een openluchtfilter bak/houder overgenomen.
die ook maar eens er in gezet. Dat ging trouwens weg makkelijk en zit erg mooi vind ik!


de openlucht filter moet nog terug geplaats worden

...ben nog steeds aan het kijken hoe ik een lange post overzichtelijk kan houden.
Ik denk dat ik toch gewoon per dag een nieuwe reactie aan maak, met foto's van de werkzaamheden van die dag.
Als het helemaal klaar is, maak ik voor de liefhebbers een 'how-to' die je kunt downloaden als PDF, met een linkje in de start post.
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]