Auteur Topic: [S60] Daanium v3.0 | Versnellingspook upgrade  (gelezen 373447 keer)

elianmars

• C70 T5 convertible
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • C70 T5 convertible + MG ZS EV
Re: [C70] Daanium v2.0 | Retrofit Tomtom in RTI
« Reactie #2025 Gepost op: 28-11-2015 15:09:26 »
 :eusa_drool:!!

razorx

• Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
« Reactie #2026 Gepost op: 28-11-2015 15:09:44 »
Staat er mooi bij hoor!

Ik vind de modder flappen leuk!

classicT5

• Jeroen
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #2027 Gepost op: 28-11-2015 18:26:38 »
Goed bezig, mooi hoor

10klepper

• clublid 85012043
  • Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #2028 Gepost op: 28-11-2015 18:29:39 »
Spatlappen zijn ook mijn ding, maken m meer af. Ik heb ze ook op de dop.  :eusa_dance:

Buchten, daar ben ik vandasg nog doorheen gereden,  iets met zwemles enzo...

'99 V70 dop 2.5 10v aut, +/- 333333km, Propus, Comet, IPD, Bilstein, Intrax -4cm, sc901 Dolby surround, ha7400, Dynaudio,  C70 koplampen,  XC-grille, 302 remmen

martijn.

• clublid 02043777
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • S60 T-5
« Reactie #2029 Gepost op: 28-11-2015 18:53:09 »
Super dikke coupe Daan! :eusa_drool:

daanium

• Volvo S60 Heico #39/100
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Geen fratsen. Dat scheelt.
    • Heico #39
« Reactie #2030 Gepost op: 30-11-2015 08:05:09 »
Dankjewel allemaal, ik ben er zelf ook erg tevreden mee :D

Gisteren zijn we even onderweg geweest met de Coupe, toen vanuit het niets het TRACS en ABS lampje aan gingen.
Een tijd geleden zei Ries al dat onze roffels op deze leeftijd klassieke probleempjes krijgen.

Dit zijn volgens mij inmiddels de klassieke probleempjes van onze auto's. Je kunt ze langzamerhand gaan turven.

En altijd fijn als ze weer opgelost zijn. Het vervelende met de airco vind ik dat de problemen duidelijk worden op het moment dat je hem het hardste nodig hebt.

Toen ging het over een airco druk sensor en de antennering van het contactslot.
Het prettige van deze probleempjes is dat ze uitvoerig aan bod zijn geweest hier op het forum.
Zo ook mijn recente TRACS en ABS verlichting ;)

zie ook het verhoogde toerental, dit is na +/- 20 minuten rijden. Niet meer koud dus.

Ik ga Thuur maar eens PB'en ;D
« Laatst bewerkt op: 20-02-2017 17:04:39 door daanium »
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en Heico#39
[ S60 3.0 T6 MY2011 | Heico #39 | TFT Upgrade | IPD DP | IPD Swaybar ]

daanium

• Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
    • Heico #39
« Reactie #2031 Gepost op: 07-12-2015 22:37:54 »
Helaas is de ABS unit nog steeds niet uit m'n Coupe geweest omdat ik een dopje miste in mijn gereedschapskist :eusa_naughty:
Daar stond ik eigenlijk wel van te kijken, want volgens mij had ik bijna de hele auto al uit elkaar gehad (zie mijn blog ;D)
Anyway, om de ABS unit los te maken, heb je deze nodig;

Morgenvroeg ga ik 'm er uit halen, dan gaat die 's middags op de post en met 'n beetje geluk heb ik 'm dan weer voor het weekend gerepareerd retour :D

Om de tijd nog wat om te krijgen, heb ik me bezig gehouden met het schoonmaken van de lens in de SC901.
Deze las met veel moeite originele cd's, laat staan een kopie.
Na een korte zoektocht op dit forum, bleek dit regelmatig voor te komen bij de SC900/SC901 en vaak is dan de lens vuil.
Zou de schoonmaak actie niet helpen, dan is het blijkbaar ook mogelijk om voor +/- 185 euro (ex btw volgens mij) bij de dealer een ruil-unit te krijgen. Hopelijk blijft me dit bespaard en is alleen de lens vuil :eusa_pray:

De afgelopen week ben ik druk op zoek geweest naar lange wattenstaafjes.
Die wat je standaard in huis hebt (of bij een drogist kunt kopen) zijn wat te kort, verderop in deze 'how-to' is te zien waarom.
Dus even bij de apotheek binnen gelopen; helaas meneer die hebben we niet. Toen zo hier en daar nog wat gevraagd, maar niemand had er eentje over voor me.
Daarna maar eens in Google gezocht, daar kon ik ze wel vinden, maar om nu 8 euro neer te leggen voor 'n paar wattenstaafjes (2 euro voor die dingen, 6 euro verzendkosten :eusa_wall:).
Na kort verder zoeken kwam ik bij Alibaba, Miniinthebox of 'zo een' andere website uit.
En wel voor 1 euro en 40 cent! Goeie deal leek me, echter toen ik zag dat er vier tot acht weken levertijd op zat, ging me dat ook weer te ver.
Grrrrr, het leek me zo leuk om de lens schoon te maken met zo'n lang wattenstaafje.
Ongeduldig als ik kan zijn, pakte ik vanavond maar een normaal wattenstaafje en ging ik aan de slag;

Wat hebben we nodig;
Eigenlijk niks van onderstaande foto, op het wattenstaafje na ;D

Verder een kleine kruisschroevendraaier en iets om de lens mee schoon te maken

Zorg er voor dat de 3CD lade zo ver mogelijk naar buiten is gekomen, op die manier kom je aan de lens

Maak de bovenste twee schroefjes aan de achterzijde los

En haal vervolgens de bovenkant los door deze aan de achterkant omhoog te trekken

Op onderstaande foto zie je waar de lens zit, de twee pijlen geven aan waar je met je wattenstaafje naar binnen kunt.

Pak een wattenstaafje er bij en maak 'm langer ;D

Vind de lens, ik heb 'm proberen aan te geven door er weer een paar pijlen op te richten ;)

Doe wat alcohol (of ander cd-lens-schoonmaak-spul) op je wattenstaafje en maak de lens zachtjes en voorzichtig schoon
Bij mij zat er best wat vuil op;

ik heb daarna nog met een nieuw wattenstaafje over de lens gewreven, maar er kwam geen vuil meer vanaf.
Morgen als ik de ABS controller ga uitbouwen, test ik de cd speler ook effe.
Een kort en simpel klusje, maar wel dankbaar werk, want niks zo vervelend als geen (lekkere) muziek in de auto!
« Laatst bewerkt op: 20-02-2017 17:05:17 door daanium »

daanium

• Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
    • Heico #39
« Reactie #2032 Gepost op: 11-12-2015 14:36:24 »
Vandaag de ABS controller retour gekregen van Thuur :eusa_clap:
Morgen heb ik lekker een dag vrij, dan ga ik de ABS controller terug plaatsen en dan ga ik ook eindelijk de tijd nemen om het V70N stuur te plaatsen.
Voor de rest staat er volgens mij niks meer op de planning, lekker genieten van mooie ritjes in het Limburgse heuvellandschap 8)

daanium

• Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
    • Heico #39
« Reactie #2033 Gepost op: 20-12-2015 13:38:36 »
Zo, weer een leuk project er bij 8)
Het gaat om een V70N stuur met cruise control bediening!
Op het forum zijn best een paar topics over te vinden over deze wens.
Helaas is hier en daar vooral te lezen dat het niet gaat werken in verband met de CAN knoppen die op het stuur zitten.
Aangezien ik maar moeilijk kon geloven dat drukknoppen onbruikbaar waren, ging ik op onderzoek uit.
Dit idee ligt al enkele maanden op de plank, en het stuur dus ook ;)

Ik heb onderstaand stuur over kunnen nemen uit een V70n van 2003.
Deze uitvoering heeft cruise control besturing (links) én telefoon/audio besturing (rechts).
De rechter kant (tel/audio) ga ik niet gebruiken, binnenkort komt daar een 'blind plaatje' voor in de plaats :)

Eerst maar eens met een TX30 de twee schroeven los halen zodat we de airbag unit los kunnen halen

Bij deze uitvoering loopt de audio kabel van de ene kant van het stuur naar de andere kant.
Die kabel kan ik misschien later nog gebruiken voor dit project.
Dus misschien toch wel handig om het stuur mét audio functies op de kop te tikken ;)

Vervolgens halen we het metalen frame los, zie onderstaande foto

Daarna halen we nog de twee goudkleurige schroefjes los waardoor de cruise control bediening los gehaald kan worden.

Zo, daar zijn we dan! De cruise control bediening is los van de airbag unit.
Persoonlijk vind ik het toch altijd een beetje spannend om aan de airbag unit te werken.
Er zal vast niks kunnen gebeuren, maar toch...
Nu de besturing los is, kun je met een kleine platte schroevendraaier de behuizing los maken.

Al snel word duidelijk waarom niemand het aan de praat krijgt, het is inderdaad een compleet printje.
Dus geen standaard drukknoppen die de cruise control aansturen, precies zoals iedereen al zei ;)

Ok, en toen? Toen had het volgens mij geen zin om tijd in dit printje te steken.
Het lijkt me beter om zelf een printje te maken met dezelfde vorm.
Het nieuwe printje hoef ik eigenlijk alleen te voorzien van LEDjes en een paar platte drukknopjes.
Ik denk dat ik de pinnetjes (voor de connector) kan hergebruiken van de originele print.

Dus even snel zitten Googlen hoe zo'n knopje heet, na een korte zoektocht bleek ik op zoek te zijn naar een SMD switch.

Nice! Ok, dan samen met een handje vol met LED's kan ik aan de slag.
Mijn plan is om een printje op dezelfde maat te maken als de originele print.
Dan op de plaats van de knoppen zelf de bovenstaande (platte) schakelaartjes te plaaten en er een paar LEDjes bij zetten om de boel te verlichten.
Nu ik me dit aan het bedenken ben, hoop ik dat de bekabeling goed komt. En dan bedoel ik dus eigenlijk vanuit het stuur naar de stuurkolom.
Binnenkort maar eens kijken of ik iets van bekabeling langs de airbag kabel kan laten lopen ofzo.
Misschien is op de een of andere manier ook iets te regelen om het signaal draadloos te versturen,
maar dan heb ik nog steeds stroom nodig in m'n stuur (en dus ook gewoon weer iets van 'n kabel vanuit de stuurkolom)
Weer iets om over na te denken ;)

Verder heb ik het stuur gebruiksklaar gemaakt voor de Coupe, het past niet helemaal 1-op-1, maar de aanpassingen zijn goed te doen.
eerder was al te lezen dat ik was begonnen met m'n dremel.
Dat ging me niet hard genoeg, dus heb ik de flex er bij gepakt ;D Dat ging wél lekker snel.
De airbag moet ook nog een klein beetje aangepast worden, klinkt spannender dan het in werkelijkheid is ;

Er loopt een witte kabel rondom het metalen frame, deze is voor de claxon.
Aan de onderkant heb je mooi wat plaats om een aftakking te maken.

Aan de boven kant loopt vanuit de groene connector een groene kabel naar links, die even los peuteren en ook daar een aftakking op maken.
Deze gaat vervolgens naar het metalen frame voor extra massa (denk ik :P ik heb gewoon de how-to van Yits gevolgd)

Daarna weer alles netjes vast tyrappen zodat er nergens kabel tussen kunnen gaan zitten

Airbag aansluiting op de groene (groen op groen dus) en de aftakking van de witte kabel met het sleep contact verbinden
Oja, over het sleepcontact gesproken! Daar heb ik geen foto's van gemaakt, maar daar moet je dus ook nog zelf een gat voor boren ;)

Dat is het eigenlijk wel zo'n beetje, het stuur natuurlijk nog even vast zetten in de auto en genieten maar :D

Het is een prettige omgeving om je in te bevinden 8)
Toen ik wat foto's aan het maken was van het interieur viel het me op dat de cup houder gebarsten is.
Hopelijk is dat interne plastic deel (wat je kunt uitschuiven) gewoon te vervangen :eusa_pray:

Voor de rest zit ik sinds de handbak ombouw nog met een klein probleem...
de pook is te groot voor m'n handbak :eusa_wall:
Ik heb de mooie pook besteld met partnummer 8671189

Alleen, als ik deze op de metalen 'pin' zet waar je daadwerkelijk mee schakelt, dan is die pin te smal (of dus m'n pook te breed)

de 'klemmetjes' aan de zijkant van de pook, klemmen zich dus niet vast aan het ijzer.
is hier iets van een opvul ringetje voor ofzo ???
« Laatst bewerkt op: 20-02-2017 17:05:57 door daanium »

daanium

• Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
    • Heico #39
« Reactie #2034 Gepost op: 20-12-2015 15:31:01 »
na wat zoeken op Google, kwam ik deze afbeelding tegen

Daar zit halverwege de ijzeren staaf een plastic 'verdikking'.
Die zal ik wel nodig hebben
« Laatst bewerkt op: 20-02-2017 17:06:28 door daanium »

Hiker

• |-| /-\ | |< ()
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • zij:'06 XC70N D5 AT hij:'09 V70NN OR R-DESIGN
    • What I do to support my OR
« Reactie #2035 Gepost op: 20-12-2015 15:59:56 »
Wow, leuk beschreven!!
“There is no way to happiness. Happiness is the way.”
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha

razorx

• Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
« Reactie #2036 Gepost op: 20-12-2015 16:13:39 »
OK, Daan,

Ik had ooit het omgekeerde probleem. Een te dikke as voor de pookknop. Later bleek de pookknop een S60 exemplaar te zijn. ;)

daanium

• Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
    • Heico #39
« Reactie #2037 Gepost op: 29-02-2016 22:31:49 »
Hallo allemaal, het is even geleden zeg!
Ik wil graag beginnen met een persoonlijk record; mijn BLOG stond namelijk om pagina 7 van dit forum :P
Dat betekend dat ik veel te weinig bezig ben met de leuke dingen in het leven, zoals m'n C70 ;)
Tijd om deze hobby weer wat aandacht te geven.

Enige tijd geleden kwam ik op eBay een S60R stuur tegen, spannend als altijd (op eBay) was het tot op het laatste moment de vraag of ik het stuur wel 'gewonnen' had, er waren namelijk meer kapers op de kust.
Samen met m'n vriendin super zenuwachtig nét op het laatste moment mijn eindbod nog wat hoger gezet :eusa_pray:
En ja hoor:

:eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance:

in the pocket 8) mooie upgrade voor m'n coupe, daar was ik al een tijdje naar op zoek.
Vaak kom je alleen het stuur tegen, of alleen de airbag, en dan vragen ze echt de hoofdprijs
(dat vroegen ze nu ook wel, maar dan heb ik tenminste stuur & airbag samen voor slechts 1x 'n hoofdprijs ;))

Het enige wat jammer is aan dit stuur, is het Volvo logo. Da's helemaal kleurloos!
Op onderstaande foto is het logo dus niet slecht zichtbaar door overbelichting ofzo, zo ziet het er gewoon uit :eusa_snooty:

Vandaag even contact gehad met de (nieuwe) lokale dealer, maar die kon het logo niet 'los' bestellen.
Alleen als complete airbag. Hmm, niet grappig, want die dingen zijn duur.
Toen effe onder het genot van een kop koffie zitten denken hoe ik dit nu weer netjes kon krijgen.
Eureka! Het Volvo logo op een 'gewone' airbag van een 'gewone' S60 is natuurlijk hetzelfde!
Er zit geen R op, geen ledere bekleding met blauw stiksel, maar dat hoeft ook niet.
Wat fijn! Direct even op de website van een klant van ons gekeken, en wat blijkt, die hebben gewoon airbags liggen van 'n S60!
Woensdag ga ik even logo swappen daar ;) Vanzelfsprekend zal ik het resultaat weer hier posten.
« Laatst bewerkt op: 20-02-2017 17:06:56 door daanium »

dielie850

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 850R USA wit, 244GLT grijs, V70R G3 garned red
« Reactie #2038 Gepost op: 29-02-2016 23:31:03 »
Gaaf dat stuur Daan :eusa_clap:
Is het trouwens nog gelukt met de pookknop?
Ik heb namelijk laatst bij )()()st een soortgelijk probleem opgelost ;)

)()()sT

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V60D3+ | 850 T-5R CY
    • www.joostvdveer.nl
« Reactie #2039 Gepost op: 01-03-2016 07:26:48 »
Jep, maar dat ringetje zat er bij mij wel omheen, toch?  :eusa_think:
Mooi stuuRtje!