Auteur Topic: stuurbekrachtiging flushen  (gelezen 6288 keer)

stuuraandeverkeerdekant

• Lid 500+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • 2000 V70 2.4
    • www.wassinklundgren.com
Re: stuurbekrachtiging flushen
« Reactie #30 Gepost op: 09-08-2016 22:59:54 »
Het wordt met de dag gekker hier! Olie heb ik vorige maand ververst, dus die kleur zo kunnen kloppen. Ook heb ik na 3000km een half litertje olie moeten bijvullen. Of de motor zo dorstig is of dat het naar andere plekken sijpelt weet ik niet....

Als dat zo is van dat wegsijpelen, dan lijkt me dat niet zo goed. Of wel??
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

spijky

• Clublid.nr.: 85011565
  • Lid 500+
  • Offline Offline
  • Love Is In The Boost
« Reactie #31 Gepost op: 09-08-2016 23:02:36 »
Ik heb de mijne afgelopen weekend ook leeggezogen v70 98. Oude atf was zwart. Nieuwe atf is net als frambozen siroop. Heb nu 5 keer leeggehaald en gevuld. Denk dat ik het nog een paar keer doe. Was trouwens  hooguit  200 250ml wat je bij de oude uit het potje kunt zuigen.
My Bricksquad:
V70R FWD 2.3 Aut.  Nautic Blue Pearl
850 2.3 T-5R AUT Cream Yellow
242 2.1DL AUT.'77 Mojava Beige

classicT5

• Jeroen
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 09-08-2016 23:12:29 »
Ziet eruit als verkleurde atf, dat gebeurt als ze ouder wordt. Je kunt het verschil tussen motorolie en atf ruiken.

Geloof niet dat iemand motorolie daarin heeft gedaan, dat zou wel megabeun zijn. Gezien de rest van je auto, lijkt me dat sterk.

stuuraandeverkeerdekant

• Lid 500+
  • Offline Offline
  • 2000 V70 2.4
« Reactie #33 Gepost op: 09-08-2016 23:22:03 »
Hier staat nog halverwege de pagina een howto:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,53007.msg1638138.html#msg1638138

Ah, das ook wel een mooie ja, zonder motor aan. Wist niet dat het met de motor aan zó snel doorspoelde! Toch fijn om iets meer controle te hebben :)

stuuraandeverkeerdekant

• Lid 500+
  • Offline Offline
  • 2000 V70 2.4
« Reactie #34 Gepost op: 09-08-2016 23:26:40 »
Ziet eruit als verkleurde atf, dat gebeurt als ze ouder wordt. Je kunt het verschil tussen motorolie en atf ruiken.

Geloof niet dat iemand motorolie daarin heeft gedaan, dat zou wel megabeun zijn. Gezien de rest van je auto, lijkt me dat sterk.

Dank voor je analyse. Dat doet de vraag weer rijzen: wat moet ik erin doen? Geloof ik de dop en het feit dat het een ME7 is, of ga ik met het boekje en de wetenschap dat er waarschijnlijk ATF in zat?

stuuraandeverkeerdekant

• Lid 500+
  • Offline Offline
  • 2000 V70 2.4
« Reactie #35 Gepost op: 10-08-2016 12:05:23 »
Net ook nog ff met de dealer gebeld en die bevestigde: groen moet je doen. Is backwards compatible.

Groen gaat erin dus. Dan voor jullie hulp allemaal!

En absoluut fijn om alle vloeistoffen te vervangen bij een nieuwe tweedehandse. Als t al geen verbetering oplevert weet ik nu in ieder geval wat erin zit!

V70geRwin

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70R automaat 426
« Reactie #36 Gepost op: 10-08-2016 12:57:40 »
Net ook nog ff met de dealer gebeld en die bevestigde: groen moet je doen. Is backwards compatible.

Groen gaat erin dus. Dan voor jullie hulp allemaal!

En absoluut fijn om alle vloeistoffen te vervangen bij een nieuwe tweedehandse. Als t al geen verbetering oplevert weet ik nu in ieder geval wat erin zit!

Die motorolie opmerking was een grapje van mij hoor, let op de smiley!

Fijn dat je eruit bent, spoelen met die hap.
Voordeel met een andere kleur is dat je goed kan zien hoe ver je bent met spoelen.

Mocht je hem eerst helemaal leegmaken dan met de nieuwe olie:
Potje vullen tot bijna aan de rand en dan gaan ontluchten zoals eerder beschreven.
Dat is precies genoeg voor al het leidingwerk van/naar en in het stuurhuis en je komt als het goed is direct goed op niveau uit.
Er gaan gewoon niet zoveel olie in de leidingen.

Mors vooral niet op je dynamo, die vindt dat niet leuk -> heb je wel gelijk je volgende klus  ;)

stuuraandeverkeerdekant

• Lid 500+
  • Offline Offline
  • 2000 V70 2.4
« Reactie #37 Gepost op: 10-08-2016 13:14:59 »
Hahaha!! Ja, ik ben een makkelijk slachtoffer in mijn onwetendheid. Zat al te denken, hoe werkt zo'n stuurbekrachtiging precies en wat kan er allemaal mis gaan?

Anyway, spoort me weer aan om meer op te zoeken en uit te vogelen :D

Het kleurverschil in spoelen is idd wel een fijne bijkomstigheid. (Daarom was ik eerst ook op zoek naaar ATE blue remvloeistof, maar die mag dus niet meer.) Helemaal leegmaken voelt als iets te riskant aan, dus wil hem er gewoon uit drukken met nieuwe olie. Reservoir leegmaken, bijvullen met nieuwe olie en met motor uit stuur gaan draaien (en de return slang in een bakkie).

Mors vooral niet op je dynamo, die vindt dat niet leuk -> heb je wel gelijk je volgende klus  ;)

Ik vind klussen leuk, maar om er nou zelf wat voor te gaan slopen.....

:P

gero

• Lid 500+
  • Offline Offline
  • Gero&Lara-Volvo 850-V70R
« Reactie #38 Gepost op: 10-08-2016 13:38:25 »
Moet de motor niet aan als je aan het stuur draait, zie de blog van Yits

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,25665.msg1057655.html#msg1057655

V70geRwin

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70R automaat 426
« Reactie #39 Gepost op: 10-08-2016 13:45:07 »

Nee.
Yits draaide aan het stuur om de laatste olie eruit te helpen.
Niet starten hoor want de pomp heeft zo je tankje leeg en dan loopt deze droog.
Maar als je de retourslang naar beneden frutselt richting de grond dan zal de zwaartekracht al een hoop doen.

Mooiste is nog als je druk op het tankje zou kunnen zetten en zo de oude vloeistof er uit kan duwen (met de retourslang los en het tuutje afgedopt natuurlijk).

stuuraandeverkeerdekant

• Lid 500+
  • Offline Offline
  • 2000 V70 2.4
« Reactie #40 Gepost op: 10-08-2016 13:52:47 »

Hij heeft de motor ook uit lijkt het zo. Is dat wat je bedoeld? Anders schiet de vloeistof er behoorlijk snel doorheen las ik hier http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,53007.msg1637907.html#msg1637907

Ah, ik zie dat V70geRwin ook al gereageerd heeft!

Wat me wel nieuw in de oren klinkt is dat razorx het onderste slangetje los haalt en leeg maakt. Mij leek het logischer dat de bovenste slang de retrour slang is (als het de 'heen' slang zou zijn dan slikt ie namelijk af en toe wat lucht mee omdat ie zo hoog zit). Maar razorx heeft op zijn foto te zien ook een ander type motor dus misschien verklaard dat het verschil.

Onluchten is ook iets wat genoemd wordt, maar niet verder toegelicht. Gewoon een kwestie van je stuur een tijdje door draaien neem ik aan?

Mooiste is nog als je druk op het tankje zou kunnen zetten en zo de oude vloeistof er uit kan duwen (met de retourslang los en het tuutje afgedopt natuurlijk).
Levert dit geen extra risico op luchtbellen op? En met de motor uit zitten er geen blokkades ergens in het systeem?

V70geRwin

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70R automaat 426
« Reactie #41 Gepost op: 10-08-2016 14:28:56 »

Hij heeft de motor ook uit lijkt het zo. Is dat wat je bedoeld? Anders schiet de vloeistof er behoorlijk snel doorheen las ik hier http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,53007.msg1637907.html#msg1637907

Ah, ik zie dat V70geRwin ook al gereageerd heeft!

Wat me wel nieuw in de oren klinkt is dat razorx het onderste slangetje los haalt en leeg maakt. Mij leek het logischer dat de bovenste slang de retrour slang is (als het de 'heen' slang zou zijn dan slikt ie namelijk af en toe wat lucht mee omdat ie zo hoog zit). Maar razorx heeft op zijn foto te zien ook een ander type motor dus misschien verklaard dat het verschil.

Onluchten is ook iets wat genoemd wordt, maar niet verder toegelicht. Gewoon een kwestie van je stuur een tijdje door draaien neem ik aan?

Levert dit geen extra risico op luchtbellen op? En met de motor uit zitten er geen blokkades ergens in het systeem?

Je hebt een hogedruk leiding, die zit geschroefd aan de pomp en het maakt niet uit dat deze hoog zit want de pomp (in het tankje) zuigt laag aan.
De retourleiding loopt aan de onderkant weer in het vaatje en zit met een klem aan een tuitje.
Er is blijkbaar nog genoeg druk over om het potje te bereiken.

Het idee met luchtdruk op het potje is alleen om de oude vloeistof er uit te duwen zodat je makkelijk alle oude vloeistof eruit krijgt.

Ontluchten heb ik in een eerdere post al beschreven.

gero

• Lid 500+
  • Offline Offline
  • Gero&Lara-Volvo 850-V70R
« Reactie #42 Gepost op: 10-08-2016 14:38:21 »
Dan maar deze truuk:
Citaat van: Jack v op 02-07-2011 12:19:38
De how to voor de stuurbekrachtiging staat al ergens beschreven door Thuur maar hier nog een keer.

- tankje leegzuigen en weer afvullen met nieuwe olie tot peil C dit is 325ml.
- motor laten draaien en stuur tot max. links en rechts draaien en +/- 5 tot 10 sec. vasthouden op de eindstand
- tankje weer leegzuigen en weer afvullen met nieuwe olie tot peil C

- dit herhalen tot olie weer helder en rood is bj mij ongeveer 5x spoelen is bijna 2 L ATF olie.

Dit bedoelde ik het flushen met lopende motor.

Vulk

• Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Het blijft een familiewagen!
« Reactie #43 Gepost op: 10-08-2016 19:03:45 »
Het wordt met de dag gekker hier! Olie heb ik vorige maand ververst, dus die kleur zo kunnen kloppen. Ook heb ik na 3000km een half litertje olie moeten bijvullen. Of de motor zo dorstig is of dat het naar andere plekken sijpelt weet ik niet....

Als dat zo is van dat wegsijpelen, dan lijkt me dat niet zo goed. Of wel??

Dat zou neerkomen op een olieverbruik van 1l op 6.000km, wat zeker niet slecht is.
Als je wil weten of de auto olie lekt, dan kan je best de onderkant eens goed schoonmaken en na enkele ritten kijken of alles droog blijft.

Als je iets aan je "olieverbruik" wil doen, dan kan ik je aanraden om eens te zoeken op 'carterventilatie'. Dan krijgen wij misschien terug een mooie how to. Ik kijk er alvast naar uit.

stuuraandeverkeerdekant

• Lid 500+
  • Offline Offline
  • 2000 V70 2.4
« Reactie #44 Gepost op: 10-08-2016 20:40:41 »
Als je iets aan je "olieverbruik" wil doen, dan kan ik je aanraden om eens te zoeken op 'carterventilatie'. Dan krijgen wij misschien terug een mooie how to. Ik kijk er alvast naar uit.
Ik ben me aan t oriënteren... ;D maar of t er van gaat komen?? Behoorlijke klus zo te zien!