Auteur Topic: De Pearlen Regentesse en de Cream Yellow  (gelezen 83825 keer)

Teddy81

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • S70 2.5T MT Lpi (ex: 850R MT Lpi)
    • Mijn Flickr account
Re: De Pearlen Regentesse
« Reactie #75 Gepost op: 07-10-2013 09:02:39 »
Mooi topic, en veel nuttige informatie. Jij bent goed bezig.

Maar ik heb het helemaal doorgenomen, en ik heb geen enkele foto van de gehele auto gezien. Jammer, want het is zo'n mooie kleur! ;D

855T5+

• ex-clublid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 2x 855 2.3 AUT '95: T5+ LPi 418 en T-5R CY
« Reactie #76 Gepost op: 07-10-2013 11:07:17 »
Mooi topic, en veel nuttige informatie. Jij bent goed bezig.

Maar ik heb het helemaal doorgenomen, en ik heb geen enkele foto van de gehele auto gezien. Jammer, want het is zo'n mooie kleur! ;D
Dat is correct: maar die komen er wel, zodra de Volansen er onder kunnen, hij gewassen en gepoetst is en ik een mooie zonnige fotogeniekeplek heb gevonden. Oh, we zijn in Nederland, mmm, kan even duren dus :eusa_wall: ;D :eusa_whistle:
Volvo: Mutatis Mutandis

855T5+

• ex-clublid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #77 Gepost op: 07-10-2013 11:17:47 »
Nu eigenlijk nog een houten versnellingspook, want bij de donkere R interieurs vind ik dit heel mooi staan, jammer dat deze er niet is voor het lichte berken hout (behorende bij mijn beige R interieur  ;D) en een radio met de vermelding Premium Sound System zou ook niet misstaan :)
Ja wilde ik ook, maar met mijn kleur hout kun je dat wel helemaal vergeten en donker hout staat er dus niet bij, misschien toch een lederen (aut.) pookknop, verf ik die grafiet grijs!
« Laatst bewerkt op: 07-10-2013 17:15:16 door 850T5 »

855T5+

• ex-clublid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 07-10-2013 12:05:35 »
Misschien heeft marrrcel nog zo'n grijze lederen pookknop liggen, toen hij een houten knop had  geïnstalleerd? Ik meende zoiets in zijn blog gelezen te hebben, maar kan het verkeerd begrepen hebben...
« Laatst bewerkt op: 07-10-2013 17:14:47 door 850T5 »

marrrcel

• Lid 500+
  • Offline Offline
  • '96 855 R automaat LPI
« Reactie #79 Gepost op: 07-10-2013 20:01:13 »
De leren R automaatpookknop leeft in een cremekleurig jasje voort in de R van Arjen850 die van een handbak naar een automaat is getransformeerd. Ik heb hem dus niet meer.

855T5+

• ex-clublid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
Interieurcode - Bekledingscode - Upholstery Codes - Interior Code
« Reactie #80 Gepost op: 07-10-2013 20:12:21 »
Interieurcode. Een mysterie?

Ik heb nogal wat tijd gestoken in het uitzoeken van de betekenis van de interieurcode,
door internet info te crosschecken met brochures uit diverse landen, waaronder navolgende:

Inleiding.
Op deze website staat het een en ander over de interieurcode oftewel "upholstery code" (in het Engels).
Dat is op zich verhelderend, maar daarmee kun je nog steeds niet alles codes terugvertalen naar de omschrijving,
maar vooral niet een interieur vertalen naar de juiste code. Daarvoor is meer informatie nodig.

Ik heb uit diverse bronnen in de loop der jaren brochures en prijslijsten gevonden,
sommige alleen gedownload, maar een heleboel ook in bezit (originelen).
Hoewel ik graag exacte bronvermelding hierna doe, is dat evenwel slecht mogelijk.
Copyright berust in alle gevallen bij respectievelijke eigenaren, meestal Volvo Cars.

Voorts wil ik nu alvast mededelen: gaandeweg is gebleken dat er waarschijnlijk diverse fouten
in brochures en prijslijsten over de jaren zijn geslopen, want er zijn meerdere discrepanties,
tegenstrijdigheden en omissies en ander vervelend gedoe. Dit draagt bij aan verwarring.
Duidelijk is dat de marketing materialen niet betrouwbaar zijn en dus niet autoritatief.
Maar dat geldt ook voor alles wat je op internet opzoekt ;-)

Toch ga ik een poging wagen de interieurcodes te doorgronden en hiervan hierna dus een verslag.

Gevonden informatie, een bloemlezing.

Modeljaar 1994.
Over modeljaar 1994 staat o.a. het volgende in brochures:

en

Volgens die informatie zijn er dan 4 verschillende soorten bekleding, in drie kleuren, is de T-5 vermeld en
wordt er nog geen onderscheid gemaakt tussen licht grijs (Granite Gray) en donker grijs (Graphite Grey).
Alle interieurcodes voor grijs eindigen op 0. Welke kleuren grijs de diverse interieuronderdelen krijgen
is niet duidelijk van de plaatjes.
Overigens heet in de Franse brochure Pluche steevast Velours, de meer logische naam voor die stof overigens.
Een relevante bron voor deze informatie kan hieronder bekeken worden:
Volvo 850 brochure modeljaar 1994.

Modeljaar 1995.
Over modeljaar 1995 is o.a. het volgende te vinden in brochures:

en

er is ook een brochure van slechts 10 pagina´s en daarin staat dit nog:

Ook hier blijken er 4 verschillende bekledingssoorten te zijn, in 4 verschillende kleuren en
krijgen de stoffen een licht aangepaste naam.
Tevens wordt licht grijs (Granite Grijs) en donker grijs (Graphite Grijs) geïntroduceerd,
krijgt licht grijs altijd een 0 aan het eind van de interieurcode en donker grijs altijd een 1.
Of dat betekent dat in modeljaar 1994 alleen licht grijs geleverd werd, is zeer discutabel.
Ook wordt uitgelegd welke kleuren de dashboard onderdelen krijgen,
waarbij het vermoeden bestaat dat daarin een fout geslopen is. Er wordt nl. bij donker grijs (Graphite Grijs)
vermeld dat de onderkant van het dashboard licht grijs is.
Bij donker grijs (Graphite Grijs) lijkt echter in de praktijk het hele dashboard altijd donker van kleur,
alleen bij licht grijs is het verschillend, althans volgens deze informatie.
In prijslijsten voor modeljaar 1995 is verder geen additionele informatie over bekleding te vinden.
Opvallend is dat in brochures/prijslijsten geen informatie te vinden is over de 850 T-5R interieurcodes.
NOOT: let ook even op de kleurcode voor Dark Olive Pearl in deze folders: 412. Vergelijk met volgend modeljaar.
Hier is iets vreemds aan de hand.
De meest relevante bronnen voor deze informatie kunnen hieronder bekeken worden:
Volvo 850 brochure modeljaar 1995,
Volvo 850 brochure klein modeljaar 1995,
Volvo 850 prijslijst per 1 juli 1994
en
Volvo 850 prijslijst per 1 januari 1995.

Modeljaar 1996.
Over modeljaar 1996 is o.a. het volgende te vinden in brochures:

en

Nu worden 5 verschillende bekledingssoorten genoemd en getoond, waarvan eentje niet leverbaar is in Nederland.
Ook zijn er nu bij bepaalde bekledingssoorten 5 verschillende kleuren leverbaar, zoals bij leder,
waar nu twee soorten beige (beige en licht beige). Namen voor bekledingssoorten zijn ongewijzigd.
Wel wordt liicht grijs nu zowel gewoon grijs als granite grijs door elkaar genoemd.
Hetzelfde geldt voor donker grijs dat nu alleen grijs genoemd wordt maar ook Graphite grijs.
Niet consistent en dus verwarrend. Nog steed krijgt licht grijs altijd een o en donker grijs altijd een 1
aan het eind van de interieurcode voor grijs.  
Krijgt licht grijs altijd een 0 aan het eind van de interieurcode en donker grijs altijd een 1.
Beige (normaal) leder krijgt echter een ander derde cijfer (3950) dan licht beige leder (3960).
Verwacht werd, op basis van de codering voor grijs, dat dit respectievelijk bijvoorbeeld 3950 en 3951 zou zijn.
Hier is dus voor beide beigetinten een hoofdkleur onderscheid gemaakt. Niet echt logisch.
Ook wordt weer uitgelegd welke kleuren de dashboard onderdelen krijgen, hetzelfde als voor modeljaar 1995.
Nog steeds bestaat het vermoeden dat daarin een fout geslopen is. Zie bij modeljaar 1995.
Dit laatste wordt kennelijk gecorrigeerd in de prijslijst voor modeljaar 1996, want daarin staat iets anders:

Deze informatie komt voor de kleur van het dashboard in grijs overeen met wat normaalgesproken aangetroffen wordt.
De informatie in de brochures van modeljaren 1995 en 1996 is daarmee in strijd.

Tevens wordt in de prijslijst een tweetal nieuwe interieurcodes voor de 850R geïntroduceerd:

Hierin worden de interieurcode 3865 en 3875 geïntroduceerd voor respectievelijk
alcantara/leder licht beige en alcantara/leder grafiet grijs. Alcantara is eigenlijk Amaretta.
Als de code voor alcantara/leder 8 op de tweede positie is, dan had men hier ook 3861 en 3871 kunnen verwachten.
Code 3865 en 3875 zijn wel weer consistent met de eerder gevonden codes 3960 en 3950.
NOOT: Hier is de exterieur kleurcode voor Dark Olive Pearl opeens 427 geworden. Hier zijn 421 (=DOP) en 427 (=DGP) verwisseld!

De meest relevante bronnen voor deze informatie kunnen hieronder bekeken worden:
Volvo 850 brochure modeljaar 1996,
en
Volvo 850 prijslijst per 1 juli 1996

Observaties:
De 4-cijferige interieurcode start altijd met een 3 bij de 850,
- Het tweede getal staat voor de bekledingssoort:
  2 is tricot (meest waarschijnlijk), wellicht geleverd in de meest kale 850
  3 is tricot/pluche (meest waarschijnlijk), als geleverd in de GLE in 1993
  5 is pluche met vinyl zijkanten, voorbeeld is de standaard bekleding Ginza vanaf 1994
  7 is pluche/leder, voorbeeld is Dakar bekleding (de zij- en achterkanten zijn dan kunstleer)
  8 is leder/alcantara (of amaretta/leder), voorbeeld is de bekleding van de 850R
  9 is leder, waarbij de zij en achterkanten weer van kunstleer zijn (volleer is er niet in de 850)
- Het derde getal staat voor de kleur van de bekleding:
  3 is blauw
  5 is beige
  6 is licht beige
  7 is grijs (licht/graniet/-- grijs of donker/grafiet grijs)
  8 is lichtst grijs (licht/? grijs, maar welke?)
- Het vierde getal staat voor een variant van de kleur (bij vrijwel 850´s) of bekleding (alleen bij de 850R):
  0 wordt meestal gegeven bij eerste introductie van een kleur:
  zie de merkwaardige verschillen bij modeljaar 1994 en 1995 voor de kleur 7 en
  staat 0 in de info die ik gevonden heb bij de hoofdkleur Grey (7) voor modeljaar 1995 altijd voor
  "Granite Grey"/"Licht Grijs"/"Graniet Grijs" en een 1 bij Grijs (7) voor modeljaar 1995 voor
  "Graphite Grey"/"Dark Grey"/"Grafiet Grijs" oftewel bijna zwart.
  Voor modeljaar 1994 wordt alleen een 0 gebruikt en lijkt er maar één variant grijs te bestaan.
  Welke kleur dat precies is in vergelijking met modeljaar 1995 blijft onduidelijk.
  Het kan zomaar dat de 0 in 1994 voor donker grijs staat, terwijl dat in 1995 dan licht grijs is.

Opmerking: in heel veel forumentries wordt over zwart gesproken voor het interieur.
Aangezien die kleurbenaming niet voorkomt in de brochures of prijslijsten,
wordt hiermee naar aller waarschijnlijkheid donker grijs (dark grey/grafiet grijs) bedoeld.

Casus 1.
Bij aankoop van mijn T-5 bleek het interieur van het type Dakar grijs, volgens de aankoopbon.
In vergelijking met de plaatjes in de brochures klopt dat precies en kan dat dan alleen donker grijs zijn.
De interieurcode zou dan 3771 moeten zijn. Toch staat er op de ID-plaat onder de motorkap 3571.
En dat staat voor de standaard donker grijze Ginza bekleding (pluche met vinyl zijkanten).
Maar die is het zeker niet. Hoe dat kan blijft giswerk, een mogleijke verklaring is dat,
omdat Dakar een optie en niet standaard blijkt te zijn in modeljaar 1995, dat er naderhand Dakar is ingebouwd.
Dat wordt dan weer gestaafd doordat er zonder dat enige schade zichtbaar is,
er geen enkele verwarmingsmat in de voorstoelen blijkt te zitten,
hoewel er wel twee schakelaars en bedrading voor inzitten.
Kortom, ook hier is eenduidigheid ver te zoeken.

Casus 2.
Op basis van bovenstaande kan misschien de interieurcode van de T-5R afgeleid worden.
Ten eerste is de bekleding van het type amaretta alcantara/leder, waarbij het "alcantara"
op de stoelen verwisseld is t.o.v. dat in de 850R.
Volgens de Volvo logica zou dat een nieuw getal op positie 2 opleveren,
waar die positie tot nu toe immers voor stond.
Maar Volvo was al bij 9 aanbeland en alleen 1 en 4 lijken nog ongebruikt.
Vanwege de hiërarchie is het echter niet te verwachten dat 1 en 4 gebruikt zijn,
het ligt meer voor de hand dat code 8 ook gebruikt is voor de T-5R.
Dat zou betekenen dat de variatie dan in de 4e positie gezocht zou moeten worden.
Daar de 850R NA de T-5R uitgekomen is en bij dark grey al de 5 bezet op positie 4,
is waarschijnlijk uit de volgende codereeks geput: 3870...3874, meest logisch is 3871.
Helaas heb ik tot op heden daarvan nog geen bewijs gevonden,  
bijvoorbeeld in een brochure, prijslijst, op een foto van het ID-plaatje onder de motorkap of
in andere Volvo informatie.

Zoeken op "T-5R interieur" leverde in eerste instantie geen resultaten op,
maar zoeken op de vermeende code 3871 naderhand wel,
en wel in een post met de naam "T-5R interieur" (aarrgghhh)  :eusa_wall:.
Hier een bevestiging van een forumlid van de code 3871 voor de T-5R.

Conclusie:
De informatie over interieurcodes is nogal onbetrouwbaar en de code kan dan beter ook niet
gebruikt worden als basis voor kleurbestelling van lederverf bijvoorbeeld.
Het blijkt niet eenvoudig om van visuele inspectie tot kleurcode te komen en omgekeerd.
Ook matchen aangetroffen interieurs niet altijd met de aangetroffen code onder de motorkap.
Voorts heb ik nergens op papier de codes voor de T-5R kunnen aantreffen.
Al met al nogal verwarrend.

Tot zover genoeg over interieurcodes: aanvullingen zijn welkom en zal ik gaandeweg verwerken.

Meta:
Upholstery code,Interior code,Interieurcode,Bekledingskleur,Bekleding,Stoelkleur,Kleur,Kleuren,Interieurkleur,
Dashboardkleur,Dashbordkleur,Dashboard,Granite,Graphite,Grafiet,Beige,
Blauwe bekleding,Graniet,Interieur Kleurcodes,Kleurcode,Kleurcodes
3570,3571,3550,3530,3670,3671,3650,3630,3770,3771,3750,3730,
3865,3871,3875,3970,3971,3950,3960,3930

Edit: diverse niet-werkende links hersteld alsmede klikbare plaatjes gemaakt. Iets over verwarring over exterieurkleuren voor 421 en 427 toegevoegd.
« Laatst bewerkt op: 14-01-2014 23:23:54 door 855T5+ »

855T5+

• ex-clublid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #81 Gepost op: 07-10-2013 22:28:36 »
Her en der in de diverse posts alsnog klikbare plaatjes gemaakt om HD plaatjes te kunnen zien.

855T5+

• ex-clublid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: 08-10-2013 08:44:30 »
Verschil tussen modeljaar 1995 en modeljaar 1996 in exterieur kleurcode voor Dark Olive Pearl (DOP) aangetroffen: 421 vs. 427 en vermeld in de posting over interieurcodes.

elianmars

• C70 T5 convertible
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • C70 T5 convertible + MG ZS EV
« Reactie #83 Gepost op: 08-10-2013 08:52:01 »
427 is Graphite grey pearl, donkergrijs, niet DOP.
« Laatst bewerkt op: 08-10-2013 09:40:37 door elianmars »

855T5+

• ex-clublid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: 08-10-2013 09:10:01 »
427 is Graphite gray metallic, donkergrijs, niet DOP.

Exactly my point: brochures zijn niet betrouwbaar, kijk maar hieronder, je wordt zo wel op het verkeerde been gezet, als je folders (hier prijslijst modeljaar 1996) gelooft:

Verder alleen bedoeld als opvallend en verwarrend!

Groet.
« Laatst bewerkt op: 08-10-2013 09:12:12 door 850T5 »

elianmars

• C70 T5 convertible
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • C70 T5 convertible + MG ZS EV
« Reactie #85 Gepost op: 08-10-2013 09:35:00 »
427 is Graphite gray metallic, donkergrijs, niet DOP.

Exactly my point: brochures zijn niet betrouwbaar, kijk maar hieronder, je wordt zo wel op het verkeerde been gezet, als je folders (hier prijslijst modeljaar 1996) gelooft:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/26875799/Volvo/Brochures/Modelyear_1996/Excerpt-Bekleding-uit-Prijslijst-Volvo-850R-modeljaar-1996-NL.jpg
Verder alleen bedoeld als opvallend en verwarrend!

Groet.

Dat is dus inderdaad een fout in de folder. De kleurnummers zijn omgewisseld. Grappig dat je dit opviel. Volgens mij is dit nog niet eerder vermeld.
« Laatst bewerkt op: 08-10-2013 09:41:28 door elianmars »

855T5+

• ex-clublid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 08-10-2013 20:34:37 »
Een bevestiging gevonden voor de interieurcode van de T-5R en de navenante posting aangepast.
Hier.

855T5+

• ex-clublid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #87 Gepost op: 09-10-2013 10:41:08 »
Heel verstandig dat je de oliekoelerslangaansluitingen extra hebt geborgt met een rvs slangenklem. Het preventieve vermogen dat deze dingen hebben, heb ik al eens mogen ervaren om 3u 's nachts op een donker dijk met een lege telefoon.

Jouw Leerlooier werkt ziet er zeer geslaagd uit, mooi werk! Die rond clipjes voor de deurpaneelbekleding kan je gewoon omwisselen als ik het goed heb. Je wipt ze er zo uit.  
Dat eruit wippen heb ik gedaan, maar omdat de gaten in de deurkaarten van de T-5R set te klein zijn, passen ze er niet weer in, ter betere verduidelijking.
Ik kan dus de gaten groter vijlen, maar dat is een risicovol klusje, want kan door het suede prikken. Ik zoek derhalve een andere oplossing.
Misschien bestaat er een andere maat clipjes voor de suede deurkaarten? Ik zal eens zo´n clipje uit een T-5 Dakar deurkaart halen en opmeten en
precies de in gaten de T-5R deurkaarten opmeten en hier posten, misschien helpt dat om een oplossing te vinden,
bijvoorbeeld een bestelnummer voor de juiste clipjes?

Ik zou nog wat maten publiceren om duidelijk te maken dat omwisselen van de clips van de deurkaarten uit de T-5 (3771 Dark Grey) naar de deurkaarten uit de T-5R (3871 Dark Grey) niet gaat/lukt bij mij:

De twee deurkaarten van achter bezien: boven T-5R (3871 Dark Grey), onder T-5 Dakar Dark Grey (3771). De (kleinere) gaten waar de clips in vastklikken lijken op precies dezelfde hoogte te zitten. De grote gaten zijn ervoor om de clips in te zetten om ze vervolgens door te schuiven naar de kleinere gaten en aldus te arretteren.

Een detail van vorige pic, ter hoogte van de aangetroffen gaten. Duidelijk verschil in diameter.

Opgemeten gaten in de respectievelijke deurkaarten.

Onderdeel 9150436 (gevonden op www.volvopartswebstore.com) bestaat uit twee delen: een deel dat in de deurkaart geschoven wordt en een deel dat in de deur geklikt wordt.
Het deel in de deurkaart klikt dan weer vast op het deel in de deur. Althans, dat is de soort clip die in mijn T-5 gebruikt is en past in de opgemeten gaten van de T-5 deurkaarten, maar dus niet in die van de T-5R deurkaarten. Hier de maten van het deel dat in de deurkaart geschoven wordt. Duidelijk wordt dat de diameter van deze clip veel groter is dan de diameter van de gaten in de T-5R deurkaarten.

Er schijnt ook een eendelige clip met nummer 1318217 te bestaan, maar daarover kan ik tot op heden niets vinden. Wellicht is die kleiner en past juist in de T-5R deurkaarten. Kent iemand die eendelige clips en kan daarvan de maten opnemen en hier posten?

Bij voorbaat dank.

thuur

• Thuurbo Fivespoke
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • \/olvo'\/7O.T5 \/olvo'85O.T~5
    • thuurbo
« Reactie #88 Gepost op: 09-10-2013 22:05:01 »
Dat "eendelige" systeem is prutkwaliteit. Kun je hooguit 2x vastzetten, daarna komen ze vanzelf los. Lekker ombouwen naar het nieuwe zwarte tweedelige systeem :D

Gr 8)

855T5+

• ex-clublid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 10-10-2013 10:30:52 »
Dat "eendelige" systeem is prutkwaliteit. Kun je hooguit 2x vastzetten, daarna komen ze vanzelf los. Lekker ombouwen naar het nieuwe zwarte tweedelige systeem :D

Gr 8)
I C, TNX
Da's duidelijke taal. Nu nog uitdokteren hoe ik dat doe zonder schade aan te brengen cq. door het suede te prikken bij het groter maken van de gaten...