Handrem bijstellen - poging 1De handrem. Geen grote onderneming [EDIT: dat dacht ik in ieder geval....

zie comments below] maar toch even kijken of ik het een klein beetje beter kan maken.
Eerst een stukje gereden met de handrem er 3 klikjes op, en toen voor de deur opgekrikt...

Ik had het klepje uit het bakje van de middenconsole al losgepield dus dacht meteen met de torx 45 aan de gang te kunnen maar ik kreeg m er gewoon niet voor. De ratel paste niet. Elleboogje (of knietje) erop gezet maar nog steeds kreeg ik m er niet in. Begon me al serieus af te vragen of ik het allemaal wel goed gelezen had en was me mentaal aan het voorbereiden om het middenconsole uit elkaar te halen toen ik me herinnerde dat de handrem eraf moet...

Oeps! Meteen van de handrem gehaald en ja hoor, de schroef komt omhoog en ruimte zat!

Wanneer ik de wielen ronddraaide liep er trouwens wel iets aan... Ik heb eerst geprobeerd de schroef helemaal los te draaien maar het licht schurende geluid verdween niet. Het werd wél minder wanneer ik tegen de plaat achter de remschijf (zie pijl) duwde. Na een beetje duwen is het me gelukt om het wiel linksachter helemaal vrij te maken. Aan de rechterkant bleef het een beetje schuren....

In een poging de wielen helemaal schuurvrij te maken, heb ik ook nog wat remmenreiniger op de remschijf gespoten (en opgevangen met een doekje zodat het niet op de banden terecht kwam). Ik gok zo dat dit niet de perfecte methode is om je remmen te reinigen maar ik dacht, ik probeer eens wat! Echt helpen deed het trouwen niet, dus misschien in de toekomst toch maar eens de banden (en remmen) eraf en wat grondiger te werk gaan.
Afijn. De torx langzaam weer aangedraaid en telkens even aan de wielen gevoeld of ze niet (meer) aanliepen en bij hoeveel klikjes ik ze niet meer kon bewegen. Bij 5 klikjes zat ie behoorlijk vast, bij 6 kon ik hem niet meer met de hand in beweging krijgen. Wat wel gek was is dat ik het rechter achterwiel bij 5 klikjes
wel naar achter kon draaien, maar niet naar voren. Dit was niet het geval bij het wiel links achter. Iemand hier ervaring mee?
Vieze wielenIets anders, wat ik me al in België opviel, is dat het linker voorwiel een stuk sneller vies wordt dan het rechter voorwiel.

Eerst dacht ik dat het gewoon troep van de weg was dat erop zat, maar toen realiseerde ik me dat dit ook wel eens van de remblokken kan komen.... Als dat inderdaad zo is, dan slijten ze wel een beetje ongelijk.

Iemand enig idee waar dat aan kan liggen en wat hier het beste tegen te doen? Als je er al iets aan moet doen?
Dank en groet!
EDIT: Hier een linkje naar
Handrem stellen poging 2 en de uiteindelijk succesvolle
Handrem stellen poging 3.