Niet echt een nieuwe klus, maar wat kleine dingetjes gedaan die ik nog wilde doen. Zoals daar zijn: nieuwe kabelgoten; de boordcomputer die af en toe 'diSC' aangaf en de remschijven eens van dichtbij bekijken. Die krijgen namelijk een behoorlijke opstaande rand nu
Nieuwe kabelgotenHet is zondag en tussen de buien door schijnt de zon behoorlijk. Dus samen met mijn trouwe viervoeter, die er altijd braaf voor zorgt dat mijn bouten en schroefjes niet wegrollen, aan de slag gegaan.

Zoals ik ook
bij anderen op het forum ben tegengekomen, de oude kabelgoten waren helemaal hard geworden en afgebrokkeld. Zo was het dus....

En zo is het nu!

Eigenlijk heb ik nog een dunner buisje nodig voor de twee draadje die naar linksboven gaan want met eenzelfde dikte kabelgoot paste het niet meer. Nu maar even met pvc tape afgeplakt. Afdekking erover en niemand die de draadjes linksboven meer ziet. Ondanks dat ben ik toch best content met hoe dit er nu uitziet. Zou de beschermkap er bijna af laten

diSC meldingOok heb ik zowaar een fotootje van de ‘diSC' melding op de boordcomputer kunnen maken! Een paar dagen geleden reed ik terug naar huis en kwam de melding misschien wel een minuut lang op mijn scherm. Maar ondanks dat ik de melding nog nooit zo lang op het scherm had zien staan, was ik tóch nog te laat met een foto maken (wilde ook niet in de vangrails belanden, vandaar). En omdat ik niet wist wat het betekende heb ik er toen maar een digitale impressie van gemaakt en die op het forum gezet. Eerst nog met de verkeerde tekst omdat ik het niet goed had onthouden, maar ja... (voor de geïnteresseerden, het staat allemaal hier te lezen:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,81900.0.html 
) Maar zo ziet de melding er dus in het echt uit. Met het info schakelaartje losgekoppeld bleef ie lekker lang op het scherm staat zodat ik alle tijd had om een fotootje te maken (niet dat dat nu nog echt nodig was, maar goed, hebben is hebben).

g
Ik heb het schakelaartje losgehaald en ingespoten met contactreiniger. En nu maar kijken of ik de melding niet meer terugkrijg. Snel draaien aan de knop bracht hem niet meer terug op het scherm. Dus dat is al goed.

Minimum dikte remschijfToen even een van de wielen er afgehaald om de dikte van de remschijf op te meten. Bij de voorste twee remschijven voelde ik een redelijke rand en nu was ik dus benieuwd hoe dun de schijven zijn en wat nog acceptabel is. Door twee muntjes aan weerszijden van de schijf te houden paste mijn schuifmaat er netjes op. Dikte van de twee munten afgetrokken van de totale dikte en ik kom uit op een dikte van 24.5mm. Nu weet ik alleen niet wat er origineel op zit (zag geen merknaam oid) en dus ook niet wat de minimumdikte van deze schijven is. Op autopartsonline.nl worden de Fremax schijven als de origineel weergegeven. De minimale dikte van deze schijven is 23mm, dus dan heb ik nog anderhalve mm te gaan. Ik ga nog even doorzoeken naar schijven en minimale diktes, maar denk dat ik binnenkort de schijven maar eens ga vervangen. Neem ik de remblokken meteen mee, die worden namelijk ook wat dunnetjes...

En dan nog wat andere zaken die ik tegenkwam terwijl ik zo bezig was...
Olie op de plaatEr lag weer wat olie op de bobineplaat. Twee maanden geleden heb ik het nog goed schoongemaakt dus dit is vers. De oliedopring is toen ook vervangen, dus lijkt me sterk dat die nog lekt. Ook viel me nu op dat het slangetje van de carterventilatie dat je op deze foto kunt zien kei maar dan ook keihard is. Lijkt me niet helemaal te kloppen of wel? Is dit het teken voor een complete carterventilatie vernieuwing of rij je hier gewoon nog lekker een paar jaar mee door?
Gescheurd rubber motorsteun?Gister toen ik de auto startte had ik het gevoel dat hij iets meer trilde dan voorheen. Nu ben ik me er ook van bewust dat ik hyperbewust met de auto bezig ben en overal wat achter zoek... maar ik kon het gevoel dat het sterker trilde toch niet helemaal van me afzetten. Dus vandaag eerst even gechecked of ie wel op 5 cilinders reed. Met de motor aan stuk voor stuk de stekkertjes uit de bobine getrokken om te kijken of ie erger gaat trillen of gelijk blijft…. Gelukkig ging ie bij elk stekkertje dat ik lostrok steviger schudden

Tijdens dat stevige schudden zag ik wel dat de ophanging wat raar zat. Het lijkt wel of de rubber binnenring gescheurd is...

In het APK rapport dat ik ik had opgevraagd voordat ik deze auto kocht stond dat in 2015 de motorsteun 'ondeugdelijk bevestigd/ernstig beschadigd’ was met als status ‘gerepareerd’. Als dat zo is dan heeft hij het niet echt lang uitgehouden… Iemand ervaring mee?
GasklepEn als laatste nog even de gasklep bekeken. Ben benieuwd wat jullie denken over de goudgele aanslag. Schoonmaken of heel mooi en lekker laten zitten?
http://sadvk.jalbum.net/Stuuraandeverkeerdekant/slides/blog_69.jpgEn dat was zondag alweer.
Tot maandag!