Piep uit het stuur halen (deel 1)Vanmiddag even gekeken of ik die piep uit het stuur kon halen. Na een link van Paulsson had ik een een afgebakend gebied om te onderzoeken en dat werkt motiverend. Maar ik waarschuw vast, dit is een post met veel foto’s maar weinig actie!
Schopbord losgehaald.

Stekkertje van het lampje eruit, een beetje friemelen (omdat het haakje voor de motorkap door een opening moet) en dan kun je hem aan de kant leggen.

Eindelijk de ruimte om de smerige boel daar beneden eens goed te bekijken.

En zo vies is zo'n ringetje dan dus.

Na wat poetsen met een wc-papiertje zag hij er al snel zo uit… Om door een ringetje te halen! Al zeg ik het zelf

Omdat het een glad materiaal was heb ik hem niet met vet ingesmeerd. Van mijn vader wist ik dat hij eens een pookje in het eendje probeerde te smeren en het toen alleen maar erger maakte. Het bleek nylon dat je niet moest smeren omdat het dan alleen maar meer stof aantrekt. Mijn gedachte hier was dat het weleens eenzelfde soort materiaal kon zijn, dus alleen schoongemaakt en daarna terug op zijn plek geduwd + het rubber eroverheen getrokken (ging allemaal heel soepeltjes).

En dan de motor aan zodat ik met behulp van wat stuurbekrachtiging eens lekker aan het stuur kon draaien terwijl ik met ingehouden adem mijn oren open hield....
En wat denk je? De piep is er nog!
Bij nader inzien (of luisteren) klinkt de piep eigenlijk meer op een zeehondje dan op een kuikentje. Ik denk dat ik de vorige keer op het verkeerde pad was gebracht door het veertje dat ik daar bij de pedalen vond.
Ook komt de piep van hoger. Niet bij de pedalen vandaan, maar dichter bij het stuur zelf.
Dan de beschermkappen rond het stuur er maar eens af. Drie torx 25 schroefjes aan de onderkant loshalen en met een beetje wrikken komen de kappen er netjes af. Benieuwd wat daar allemaal te vinden is.

Tussen de zwarte en witte ring wat wit vet gespoten in de hoop dat dat wat zou helpen , maar had er al niet zo veel vertrouwen meer in. Het geluid klinkt mij wat plastic in de oren (zonder dat ik dat kan onderbouwen) en dit leek me niet het punt van frictie. Wat heen en weer draaien aan het stuur bevestigde dat: Pieterburen mist nog steeds een zeehondje...

Wel leuk om alles even open gehad te hebben. En vooral ook leuk dat het allemaal netjes en in korte tijd weer dicht ging. Ik beraad mij nog even op de geluidsoverlast maar tot zover is dit dus een How To om een geluidje NIET weg te halen. Ook prima uit te voeren door iemand die geen enkel mankement aan zijn wagen heeft maar toch lekker wil klussen

Tot zover dit verhaal dus.
Daarna nog wel even wat nuttigs gedaan. Ik heb namelijk het relais 103 dat ik van T5-4life had gekregen (nogmaals bedankt!) erin gezet. Het afslaan met een doorverbonden relais leek zeker minder, maar ik heb nog steeds het idee dat mijn toerental af en toe wat laag zakt. Niet extreem storend, maar ik hou het in de gaten (net als die zeehond) en kijk of ik er in de toekomst wat mee kan. Of dat ie vanzelf weggaat natuurlijk.
Toch wel fijn zo’n relais. Vond het stiekem ook wel een klein beetje storend dat de pomp nog ruim twee minuten blijft doorpompen nadat ik de sleutel uit het contact heb gehaald. Staat zo verdacht als je van een zoemende auto wegloopt...