Auteur Topic: The Beginners Guide to owning a V70  (gelezen 75543 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

stuuraandeverkeerdekant

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 801
  • Geslacht: Man
  • 2000 V70 2.4
    • www.wassinklundgren.com
Re: The Beginners Guide to owning a V70
« Reactie #720 Gepost op: 12-03-2017 21:51:26 »
Motorflush, trillingen tijdens het remmen en een heleboek werk aan een wagen die niet op dit forum thuis hoort

De olie die ik er na de carterventilatieklus had ingegooid zat er vandaag precies 932 kilometer in. Nu schijnt dit de ideale kilometerstand te zijn om een motorflush te doen, dus meteen maar even gedaan dan. Flesje Forte erin en 45 minuten laten pruttelen met af en toe de toeren wat op laten lopen. Daarna olie afgelaten en nieuwe olie plus filter erin. Deze ga ik wel wat langer laten zitten dan de vorige, anders wordt dit wel heel erg duur rijden natuurlijk   ;D

Ook de wielnaven en de binnenkant van de wielen even aangepakt. Gladgeschuurd met een staalborsteltje en boormachine om (hopelijk) de trillingen bij het afremmen weg te nemen. Die zaten er sinds een maandje of twee in, voornamelijk bij het afremmen van 120 naar ergens in de buurt van de 80. Ik heb nog geen lange snelwegstukken gereden om het goed uit te kunnen testen, maar op de 80 weggetjes waar ik vandaag iets te hard reed en remde leken de trillingen weg.

Van beide bezigheden helaas geen fotootjes. Al mijn foto-aandacht ging vandaag uit naar het eendje waar klussen van een groter kaliber op het menu stonden. De voorruit was gebarsten dus die moest eruit. Plus een hoop roest dat eerst moest worden weggeschuurd, daarna behandeld en toen opnieuw gespoten. En dan de nieuwe ruit erin - wat een enorm gepriegel was maar uiteindelijk wel helemaal gelukt is! Het mooie van sleutelen aan deze auto is dat het soms vrij radicale bezigheden zijn - dingen die ik niet zou durven dromen bij de Volvo. Maar omdat het een wat simpelere auto is, is dit perfect en vooral ook dankbaar oefenmateriaal.

De motor staat ook weer klaar maar daar kwamen we vandaag helaas niet aan toe. Met allerlei andere voorbereidende klusjes is het zo weer avond en kun je inpakken. Onder de motorkap ziet het er in ieder geval steeds mooier uit. Zo lekker ruim en luchtig ook!


« Laatst bewerkt op: 24-07-2017 16:28:54 door stuuraandeverkeerdekant »
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

vincen tdi

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 700
  • Geslacht: Man
  • DOP T-5R
Re: The Beginners Guide to owning a V70
« Reactie #721 Gepost op: 12-03-2017 22:05:07 »
Motorflush, trillingen tijdens het remmen en een heleboek werk aan een wagen die niet op dit forum thuis hoort

De olie die ik er na de carterventilatieklus had ingegooid zat er vandaag precies 932 kilometer in. Nu schijnt dit de ideale kilometerstand te zijn om een motorflush te doen, dus meteen maar even gedaan dan. Flesje Forte erin en 45 minuten laten pruttelen met af en toe de toeren wat op laten lopen. Daarna olie afgelaten en nieuwe olie plus filter erin. Deze ga ik wel wat langer laten zitten dan de vorige, anders wordt dit wel heel erg duur rijden natuurlijk   ;D

Ook de wielnaven en de binnenkant van de wielen even aangepakt. Gladgeschuurd met een staalborsteltje en boormachine om (hopelijk) de trillingen bij het afremmen weg te nemen. Die zaten er sinds een maandje of twee in, voornamelijk bij het afremmen van 120 naar ergens in de buurt van de 80. Ik heb nog geen lange snelwegstukken gereden om het goed uit te kunnen testen, maar op de 80 weggetjes waar ik vandaag iets te hard reed en remde leken de trillingen weg.

Van beide bezigheden helaas geen fotootjes. Al mijn foto-aandacht ging vandaag uit naar het eendje waar klussen van een groter kaliber op het menu stonden. De voorruit was gebarsten dus die moest eruit. Plus een hoop roest dat eerst moest worden weggeschuurd, daarna behandeld en toen opnieuw gespoten. En dan de nieuwe ruit erin - wat een enorm gepriegel was maar uiteindelijk wel helemaal gelukt is! Het mooie van sleutelen aan deze auto is dat het wat radicalere bezigheden zijn. En omdat het een wat simpelere auto is, is dit perfect en vooral ook dankbaar oefenmateriaal.

De motor staat ook weer klaar maar daar kwamen we vandaag helaas niet aan toe. Met allerlei andere voorbereidende klusjes is het zo weer avond en kun je inpakken. Onder de motorkap ziet het er in ieder geval steeds mooier uit. Zo lekker ruim en luchtig ook!

http://i.imgsafe.org/5b030f1000.jpg

welke motorkap ? ;D
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

stuuraandeverkeerdekant

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 801
  • Geslacht: Man
  • 2000 V70 2.4
    • www.wassinklundgren.com
Re: The Beginners Guide to owning a V70
« Reactie #722 Gepost op: 12-03-2017 22:09:43 »
welke motorkap ? ;D
Haha! Zie je die bezemsteel?
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Paulsson

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 453
  • Geslacht: Man
  • Geef mij maar 5 cilinders
Re: The Beginners Guide to owning a V70
« Reactie #723 Gepost op: 12-03-2017 22:36:38 »
Zou jij dat schoonmaken van die wielnaven etc willen uitbeelden/uitleggen? Ik heb namelijk ook behoorlijk last van trillen bij remmen op welke snelheid dan ook. Daarnaast: vanaf 110 km/h snelweg rijden trilt de hele auto een beetje. Mijn vermoeden is kromme remschijven, vooral achter en dat zou bij de estates wel eens een oorzaak kunnen zijn van die trillingen...  :eusa_think:
« Laatst bewerkt op: 12-03-2017 22:38:11 door Paulsson »


Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier

volvobug

  • Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5051
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5 10v '97 LPi & V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
Re: The Beginners Guide to owning a V70
« Reactie #724 Gepost op: 12-03-2017 22:52:39 »
Zou jij dat schoonmaken van die wielnaven etc willen uitbeelden/uitleggen? Ik heb namelijk ook behoorlijk last van trillen bij remmen op welke snelheid dan ook. Daarnaast: vanaf 110 km/h snelweg rijden trilt de hele auto een beetje. Mijn vermoeden is kromme remschijven, vooral achter en dat zou bij de estates wel eens een oorzaak kunnen zijn van die trillingen...  :eusa_think:

Ik lees toch wel heel vaak over kromme remschijven maar ben er zelf nog nooit een tegen gekomen. zou eerst maar eens controleren of er geen klauw blijft hangen of dat er hoogteslag in een of meer banden zit.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

stuuraandeverkeerdekant

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 801
  • Geslacht: Man
  • 2000 V70 2.4
    • www.wassinklundgren.com
Re: The Beginners Guide to owning a V70
« Reactie #725 Gepost op: 12-03-2017 23:03:55 »
Zou jij dat schoonmaken van die wielnaven etc willen uitbeelden/uitleggen?

Ja hoor. Hoewel je aan kromme remschijven zelf volgens mij niets kan doen. Je kunt ze wel laten afdraaien maar daar heb ik me nooit in verdiept. Er nieuwe onder zetten heb ik een paar maanden terug wel eens gedaan en dat is goed te doen en ziet er ook nog eens fijn uit. Dat het bij jou trouwens ook trilt op de momenten dat je niet remt doet mij eigenlijk vermoeden dat er bij jou (ook) iets anders gaande is.

Maar wat ik nu gedaan heb is door met zo'n borsteltje op een boormachine het roest en vuil op onderstaande vlakken schoon te borstelen. Gewoon even lekker draaien met de boormachine en dan krijg je hem mooi glad en vlak.



Ik heb geen 'after' foto, maar die kun je wel op Vulk zijn blog vinden. Ook de vlakken aan de binnenkant van het wiel heb ik glad gemaakt, zodat de vlakken die elkaar raken ook echt plat en strak op elkaar zitten.




« Laatst bewerkt op: 24-07-2017 16:29:20 door stuuraandeverkeerdekant »
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 801
  • Geslacht: Man
  • 2000 V70 2.4
    • www.wassinklundgren.com
Re: The Beginners Guide to owning a V70
« Reactie #726 Gepost op: 12-03-2017 23:11:40 »
zou eerst maar eens controleren of er geen klauw blijft hangen of dat er hoogteslag in een of meer banden zit.
Net eens even gegoogled op 'hoogteslag' om uit te vogelen wat dat nou eigenlijk is   ;D 

Weleens meegemaakt? En kun je dan je banden retour sturen of zeggen ze dan gewoon vette pech?
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

peteRRR

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 4031
  • Geslacht: Man
Re: The Beginners Guide to owning a V70
« Reactie #727 Gepost op: 12-03-2017 23:20:41 »
Eigenlijk zit er dan ergens in de band een ei vorming,...niet goed/juist rond,...en dat hobbelt.
Af draaien van de schijven kan je los doen of aan de auto,...kan je zelf niet zonder het juiste gereedschap
of dat je voor een getto methode gaat.

De raakvlakken van de schijven op de flens en de raakvlakken van de remschijf op de velg daar kan ook
roestvorming op gaan zitten wat trillingen kan veroorzaken door de tijd heen,..dit schoon houden
om de zoveel tijd is geen must maar wel goed ;D

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Paulsson

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 453
  • Geslacht: Man
  • Geef mij maar 5 cilinders
Re: The Beginners Guide to owning a V70
« Reactie #728 Gepost op: 13-03-2017 16:18:54 »
Zou jij dat schoonmaken van die wielnaven etc willen uitbeelden/uitleggen? Ik heb namelijk ook behoorlijk last van trillen bij remmen op welke snelheid dan ook. Daarnaast: vanaf 110 km/h snelweg rijden trilt de hele auto een beetje. Mijn vermoeden is kromme remschijven, vooral achter en dat zou bij de estates wel eens een oorzaak kunnen zijn van die trillingen...  :eusa_think:

Ik lees toch wel heel vaak over kromme remschijven maar ben er zelf nog nooit een tegen gekomen. zou eerst maar eens controleren of er geen klauw blijft hangen of dat er hoogteslag in een of meer banden zit.

Ik denk dat het inderdaad hoogteslag is, spijtig :(

Maar dat wielnaven schoonmaken klinkt als een mooi klusje, dankjewel stuuraandeverkeerdekant voor de mooie foto en uitleg!Ik heb trouwens die post van Vulk laatst nog gelezen zie ik, dus ik had het kunnen weten haha. Ik zal dit zeker eens doen, alsmede ook de binnenkant van de wielen.

Cheers


Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier

volvobug

  • Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5051
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5 10v '97 LPi & V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
Re: The Beginners Guide to owning a V70
« Reactie #729 Gepost op: 13-03-2017 16:46:45 »
zou eerst maar eens controleren of er geen klauw blijft hangen of dat er hoogteslag in een of meer banden zit.
Net eens even gegoogled op 'hoogteslag' om uit te vogelen wat dat nou eigenlijk is   ;D 

Weleens meegemaakt? En kun je dan je banden retour sturen of zeggen ze dan gewoon vette pech?

Ik schreef hoogteslag maar het kan ook "laagteslag" zijn, een afgeplat lager liggend vlak t.o.v. de rest van het loopvlak.

ja, ik heb daar zelf last van bij 2 banden in een winterset. Daar is boven de 120 km/uur niet meer mee te rijden. En hoe dat ontstaan is, geen idee. De eerste 2 jaar geen problemen. En dat is idd vette pech.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

peteRRR

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 4031
  • Geslacht: Man
Re: The Beginners Guide to owning a V70
« Reactie #730 Gepost op: 13-03-2017 17:07:53 »
Je kan de banden ook nog bij laten snijden/trimmen met hoogteslag,....https://www.youtube.com/watch?v=IJ8U4BaO1Ak
Als er nog genoeg profiel op zit en de prijs ook gunstig is.

Over laagteslag,...ben je misschien een keer door gegleden op de rem of overstuur/onderstuur
plots gehad?

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

stuuraandeverkeerdekant

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 801
  • Geslacht: Man
  • 2000 V70 2.4
    • www.wassinklundgren.com
Re: The Beginners Guide to owning a V70
« Reactie #731 Gepost op: 14-03-2017 09:07:17 »
Na ongeveer 1 minuut draaien zal sensor 1 bank 1 moeten wisselen tossen 0,1 en 0,9 V. De frequentie van een goede sensor varieert tussen de 2 Hz en 16 Hz (2 wisselingen per seconde - 16 wisselingen per seconde), afhankelijk van het motortoerental.

Als het goed is, voert jouw auto deze controle al uit. EOBD schrijft deze meting namelijk voor in de foutcontrole van het systeem, tesamen met nog een aantal andere metingen aan de O2 sensor.

Mijn hoofdscherm bevat: LTFT, ECT en boost

Dank trouwens nog voor je uitleg (die inmiddels alweer was ondergesneeuwd door andere berichten).
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 801
  • Geslacht: Man
  • 2000 V70 2.4
    • www.wassinklundgren.com
Re: The Beginners Guide to owning a V70
« Reactie #732 Gepost op: 31-03-2017 22:35:53 »
Spoiler alert

De titel verraadt het al een beetje, maar deze post gaat over hoe ik mij de afgelopen dagen onledig heb gehouden met een spoiler...

Al een tijdje terug had ik een mooi tweedehandsje op de kop getikt. De kleur was dan wel niet de juiste, maar de prijs was goed en het leek me leuk om eens wat ervaring op te doen met spuiten. Omdat de minimale verwerkingstemperatuur van de meeste spuitbussen 15 graden is moest ik even wachten op mooi weer. En de spoiler hing al die tijd dus aan twee fietsbanden onder het afdakje te wachten op betere dagen. En die betere dagen kwamen deze week dus.
 
Als eerste de spoiler licht geschuurd. Omdat er verder geen krassen of butsen in zaten ben ik begonnen met korrel 400 om daarna door te gaan met 800, een paar velletjes van 1200 en uiteindelijk eventjes eroverheen met korrel 2000. Op de meeste plekken kwam ik nog niet door de blauwe bovenlaag heen, maar de bovenste laklaag was er zo wel af en hij was overal mooi glad. Daarna met wat ammoniak afgenomen en op twee lange bouten in een tafel gemonteerd zodat ik er vanaf alle kanten goed bij kon.

Bij de Volvo dealer had ik een spuitbusje Moon Dust (443) gehaald en die kwam samen met een busje blanke lak. Na een minuutje of wat goed schudden geprobeerd met de steady hand van een hartchirurg in één vloeiende beweging de eerste laag aan te brengen. Heel dunnetjes en voorzichtig, maar liever wat te vaak dan druipers.



De volgende ochtend verder gegaan tot ik in iets van zeven á acht lagen een mooie dekking had en mijn spuitbus praktisch leeg was. Het begon er al echt heel mooi en profi uit zien en ik dacht, laat ik echt het onderste uit de kan halen en er nog één keer overheen te gaan met de spuitbus. Maar dat had ik dus beter niet kunnen doen want de laatste verf kwam er in sputters uit waardoor ik toch wat oneffenheden kreeg op mijn spoiler. Ik heb het weg kunnen vegen, maar zeker één puntje is voor de aandachtige kijker te herkennen… Anyway, geen leren zonder fouten maken. Wat ik anders zou doen in de toekomst: ik zou bij het overspuiten van een andere (donkere) kleur eerst een laagje primer of spray putty spuiten zodat ik minder lagen kwijt ben om het überhaupt dekkend te maken. Maar dat is voor een volgende keer.



Omdat ik de verf goed wilde laten drogen voor ik aan de lak begon, ben ik even bij het eendje wezen kijken om te zien of ik daar nog wat kon doen. En meestal is dat wel zo. De brandstofleidingen begonnen het na meer dan dertig jaren dienst te begeven, dus de stukken tussen het chassis en de carburateur allemaal vervangen voor verse slangen. En omdat er geen benzinefilter opzat die ook maar gekocht (€2,25) en ertussen gezet. Met een tie-wrap uiteraard

 ;D ;D



Daarna de spoiler in twee laagjes lak gezet (zoals op de bus beschreven stond) en de rest van de dag laten drogen. Hij voelde nog ietwat ruw aan de volgende ochtend, maar na hem heel lichtjes op te schuren met wat een papiertje korrel 2000 en wat water voelde het allemaal weer heel glad en auto-achtig aan. Monteren dus!

Lekker simpel klusje. Paar boutjes, wat dubbelzijdig tape. Dat dacht ik in ieder geval.... Toen ik hem er ’s avonds op wilde zetten kwam ik er niet uit hoe het beugeltje nou bevestigd moest worden. Na wat zoeken op het forum dacht ik dat ik wellicht de beugel voor een ander type auto had, maar na wat whatsappjes met Sandor kwam ik erachter dat je per kant twee beugeltjes nodig hebt, terwijl ik er maar één had   :-\   Beetje jammer, maar ook wel weer leuk om te kijken hoe ik het anders kan oplossen, want €35,- voor een nieuw beugeltje bij Estate Services vind ik toch eigenlijk ook wel zonde.

De volgende ochtend dus samen met mijn vader gekeken naar wat voor bruikbaar materiaal er nog in de schuur lag en wat afmetingen opgekrabbeld.



Het was een beetje uitvogelen hoe het het mooist om te buigen, maar dit werkte uiteindelijk erg netjes.



Om genoeg speling te hebben tijdens het monteren er gleufjes ingeslepen voor de boutjes.



En zie hier, twee custom made beugeltjes (limited edition uiteraard)   :D



In deze vier fotootjes lijkt het allemaal heel straight forward, maar ik denk dat we er wel een uur per fotootje over gedaan hebben. Het was een hoop zoeken naar de juiste stukjes ijzer, uitvogelen hoe je ze het strakste kan ombuigen en naar de auto lopen om daar uit te testen of datgene wat je net gemeten en bedacht hebt ook daadwerkelijk past. Maar het was een leuke ochtend, en de beugeltjes doen het!

Hier zie zie het originele zwarte beugeltje, met daarachter het witte zelfgemaakte beugeltje. Hij zit nu nog wat los om het allemaal op de juiste plek te kunnen zetten, maar zo wordt de spoiler dus tegen het dak aangetrokken.



Daarnaast zit er tussen het dak en de spoiler ook nog dubbelzijdig tape, dus die spoiler gaat nergens heen! Tenzij de auto ergens naartoe gaat natuurlijk.

Al met al mooi weer wat uurtjes werk verzet en ervaring opgedaan. Spoiler ziet er puik uit. Enige dat me nu nog opvalt is dat ie nog niet zo glimt als de rest van de auto. Hij lijkt nog een klein beetje matter. Ik dacht dat dat misschien kwam doordat mijn blanke laklaag te dun zou zijn? Misschien dat ik toch meer dan twee lagen had moeten spuiten? Het is een detail, maar mooi om dat voor een volgende keer ook beter aan te kunnen aanpakken. Of binnenkort een keer te verbeteren als ik er zin in heb.

Tot zover, tot zondag!
« Laatst bewerkt op: 24-07-2017 16:31:46 door stuuraandeverkeerdekant »
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

elianmars

  • V70 T5 + C70 T5
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 33914
  • Geslacht: Man
  • V70 T5 '05 + C70 T5 convertible '00
Re: The Beginners Guide to owning a V70
« Reactie #733 Gepost op: 31-03-2017 22:46:44 »
Heb je die arme klauwhamer in de regen laten liggen?  :eusa_shifty: ;D

peteRRR

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 4031
  • Geslacht: Man
Re: The Beginners Guide to owning a V70
« Reactie #734 Gepost op: 31-03-2017 23:06:39 »
Heb je die arme klauwhamer in de regen laten liggen?  :eusa_shifty: ;D

Zo,n hamertje moet je heul voorzichtig blijven koesteren,...1 keer misslaan onder de kop op de steel
dan gaan er dingen in de rondte vliegen ;D

Mooi dat ouder/re gereedschap.

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla