Binnenste en Buitenste Stuurkogels VervangenNa een ochtend aan het Eendje gezeten te hebben (motor erin, starten, nog steeds lekken dus motor er weer uit) kwam de postbode met een pakketje voor mij. Draagarmen voor de Volvo. Spoorstangen had ik al bij de dealer gehaald. Dus dat moest er dan maar eens onder

Na wat lezen op het forum en heen en weer gemail met mensen waarvan ik denk dat ze absoluut kijk op de zaak hebben, heb ik besloten om voor de Meyles HD draagarmen te gaan. De €124.40 voor twee spreekt mij toch meer aan dan €193.60 per voor een enkel exemplaar. Want dat kosten de draagarmen bij de Volvo dealer. Daarnaast begrijp ik nu dat de kwaliteit van de draagarmen vooral goed in verhouding moet staan tot de koppel van je wagen. Een diesel heeft dus sterke draagarmen nodig om de torsiekrachten goed op te kunnen vangen. Ik schrijf het allemaal een beetje kort door de bocht op (heb je ook goeie draagarmen voor nodig) maar zo zit het vandaag in mijn hoofd. Aangezien mijn wagen maar 140pk heeft moet ik met die HD versie zeker een heel end vooruit komen.

Dus, auto in de lucht en wielen eraf.

De buitenste stuurkogel is makkelijk bereikbaar maar kan met de verkeerde lichtinval toch lastig te zien zijn. zoals hieronder te zien is.

]
Aan de andere kant van de auto zie je meer.

De binnenste stuurkogel zit wat rottiger. Zeker aan de bestuurderskant waar ook nog eens de versnellingsbak in de weg zit is het lastig om het slangklemmetje van de hoes los te krijgen, maar al helemaal om hem er daarna weer netjes om vast te knijpen. Maar dat zijn zorgen voor later. Op dit moment was ik nog bezig alles los te krijgen.
Net achter de binnenste stuurkogel kun je een sleutel 32 kwijt. Met de moordenaar (voorzichtig) het uiterste stukje van de stang dat uit het stuurhuis komt (het gedeelte dat buiten het stuurhuis blijft) tegenhouden en op die manier lukte het - na behoorlijk wat kracht te zetten - deze los te krijgen. De hoeveelheid kracht is eigenlijk niet eens het probleem, het zijn de hoeken waaronder je kracht moet zetten wat het moeilijk maakt.

Na de complete stuurstang eruit gekregen te hebben ze nog even los van elkaar gehaald om te zien met hoeveel slagen de oude vast zat. Dat zijn slagen van de buitenste stang op de binnenste welteverstaan. Wanneer je je nieuwe stuurstang op eenzelfde lengte krijgt hoeft de uitlijner later minder te doen, en hoef je zelf na het ritje naar de uitlijner geen nieuwe banden te kopen. Alleen maar voordelen dus. Heb dan ook goed mijn best gedaan om dezelfde lengte te benaderen, maar een exacte wetenschap is het zeker niet. Hieronder nieuw en oud gebroederlijk naast elkaar.

Aan de linkerkant kwam ik trouwens nog wat geks tegen. Een stuk groen plastic dat om de as van het stuurhuis zat. Aan de rechterkant zat het niet. Ik heb even lopen twijfelen of ik hem eruit zou halen of toch gewoon laten zitten. Uiteindelijk er gewoon op laten zitten.
Iemand een idee waarvoor dit dient?

]
Draagarmen VervangenDan de draagarmen eruit. Alle bouten en moeren kwamen redelijk makkelijk los, behalve deze van de fuseekogel aan de passagierskant. De bout was een beetje krom waardoor het eruit halen ervan een behoorlijk vertragende factor was. Maar uiteindelijk kwam hij los!

Bij het erin zetten van de nieuwe draagarmen had ik in eerste instantie de chassis kant als eerste vastgemaakt, maar toen kreeg ik de fussekogelpen er niet meer in. Uiteindelijk werkte deze manier. Een krik, een blokje hout, een klein beetje vet op de bovenkant van de pen en hem er dan langzaam in drukken.

De stuurkogel moer op 70nm aangedraaid, de fuseekogelpen bout en moer op 50, en de twee bevestigingen evenwijdig aan het chassis op 65nm. Uiteraard met de wielen op de grond. En dat is geen pretje. Super weinig ruimte om zo’n lange momentsleutel een beetje te draaien, of uberhaupt een sleutel om een moer te krijgen.
Maar uiteindelijk is alles gelukt en zit het er weer op. Ziet er weer mooi fris uit.

Het bleek trouwens voornamelijk de fuseekogel aan de bestuurderskant te zijn die erg los zat. Bewoog namelijk heel erg makkelijk heen en weer, terwijl de nieuwe heel stroef en stug is.
Nu nog een uitlijner zoeken. Liefs ergens in het oosten van het land. Toevallig iemand die nog een goed adresje weet?