Wow, dat is alweer even geleden dat ik hier wat geschreven heb...
Ik heb niet compleet stil gezeten, maar soms lopen de dingen even anders dan gepland en doe je niet alles wat je wilt doen - zoals bijvoorbeeld dit blog bijwerken.
Om weer even up-to-speed te komen met waar ik nu ben, dit keer geen uitgebreide beschrijvingen, maar wat fotootjes met een regeltje tekst van dingen die geweest zijn.
In omgekeerde chronologische volgorde waren dat....
MIGLassen. Voor alles moet een eerste keer zijn.
Op de kunstacademie waar ik lesgeef hebben ze verschillende goed uitgeruste werkplaatsen. Hout, 3D printen, zeefdrukken, en een metaalwerkplaats. Ook als docent kun je daar cursussen volgen en gebruik van maken. En omdat ik tegenwoordig na de les niet meer linea recta naar Schiphol hoef te rennen, heb ik me voorgenomen om daar eens wat vaker te blijven hangen.
Als eerste MIG lassen uitgeprobeerd, want het makkelijkst onder de knie te krijgen. Een uurtje theorie en materiaalkennis, en daarna wat spelen met de settings. Erg leuk om te doen.

Elke maandag heb ik de komende periode wel een uurtje tijd om wat te oefenen, dus dat ga ik dan maar doen. Ik heb nog een speciaal tooltje nodig voor de GSA, dus ga morgen eens kijken of ik dat in elkaar kan lassen. Foto's volgen ongetwijfeld.
Miffy MobileOmdat er nog ruimte in het budget was, heb ik het wagenpark weer een beetje uitgebreid. Bij een tweedehandswinkel heb ik voor vijf euro een mooi en degelijk wagentje gekocht. Een kleintje voor de kleintjes. Ze waren er erg blij mee

Omdat de koplamphouders er al wel in zaten, maar hij geen lampen had, heb ik die er ingezet. Met een timer erbij zodat de accu niet leegloopt als ze de lampen weer eens laten aanstaan

Het is de eerste keer dat ik zo'n print plaatje in elkaar heb gesoldeert, en dat is ook nog wel iets wat je een beetje onder de knie moet krijgen. In eerste instantie deed hij helemaal niks! Na een klein lesje solderen van de behulpzame eigenaar van de de electronicazaak ging het al wat beter. Nog niet helemaal top uiteraard, maar de lampen en timer doen het. En ik heb weer wat geleerd.
Ondertussen ook aan het knutselen om een mooi werkende set knipperlichten te maken. Dit keer niet als bouwpakketje maar door uit te testen op een breadboard. Een LEDje wordt aan en uit gezet door een relais, en de vertraging wordt geregeld door een condensator. Zodra het allemaal mooi loopt zal ik het op een print plaatje solderen en het in het autootje zetten.
Handig om op zo'n kleine schaal aan electronica en solderen te werken, zodat - mocht het nodig zijn - ik een klein beetje meer ervaring heb wanneer het op de Volvo aankomt.
BenzinedrukmeterVoor een ander projectje hebben we bij HBM een benzinedrukmeter gehaald. Om te testen oftie t doet, eens even gekeken wat ie bij mijn auto aangeeft.

1.6 bar bij contact aan, motor uit. En 4.1 bar bij stationair draaien. Die waarden komen wellicht nog een keer van pas als het allemaal niet werkt zoals het hoort te werken
PffffffIk had ook nog een rechtervoorwiel dat eerst langzaam, en toen steeds rapper leeg liep. Elke dag de wielen oppompen is ook zo wat, dus bij de doe het zelf garage samen met de eigenaar de band eraf gehaald, nieuw ventiel getrokken, opnieuw ingevet en er weer opgelegd. En zowaar, de lekkage is verholpen!
2CV vorderingenOver de eend valt ook een hoop te schrijven. Ga ik nu niet doen. Maar in het kort komt het hier op neer: de motor ging er weer in, hij liep echt super maar lekte nog steeds olie.

Dus toch nog maar een keer de motor er weer uit. Er onstond een vaag plan om een testbank te bouwen zodat we hem buiten de auto konden laten draaien om zo de exacte locatie van het lek op te sporen. Maar dat idee werd al snel weer opgeschort toen we de staat van de keerring zagen.

Hij stak te ver uit waardoor hij tegen de koppelingsplaat was gekomen. Stom natuurlijk. Nieuwe erin gezet en dit keer extra goed opgelet dat hij er recht en op de juiste diepte erin zat. Motor er weer in (niet vergeten om de auto in de versnelling te zetten en de wielen wat heen en weer te draaien zodat de as goed in het blok kan glijden) en opnieuw opgebouwd. Daarna weer starten en direct lopen. Olie lekkage bestond echter nog steeds.... Niet zo erg als voorheen, maar toch meer dan je zou willen na de hoeveelheid werk die we erin hadden gestoken.
Omdat we praktisch alles aangepakt hebben behalve een nieuwe krukas of nieuwe behuizing van het blok, hebben we voor nu besloten om het maar even aan te zien en een olieopvangplaat onder te zetten. Niet de mooiste oplossing, maar voor nu is dit even waar we op uit kwamen.
Dus gestaagd gaan we verder. Op dit moment zijn we bezig met het ontwarren van de electra-logica van de vorige eigenaar. Een klusser die overduidelijk een teveel aan groene kabel had liggen...

Lassen, roestbehandeling, spuiten/verven en een lekke ashoes staan nog op het lijstje.
Zo, ik ben weer bij. Ga ik nu beginnen met een verslagje van het overspuiten van een deur