Auteur Topic: The Beginners Guide to owning a V70  (gelezen 75569 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Paulsson

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 453
  • Geslacht: Man
  • Geef mij maar 5 cilinders
Re: The Beginners Guide to owning a V70
« Reactie #990 Gepost op: 23-02-2018 20:21:51 »
Ah jammer dat het niet gewoon het kikkertje was... :D in ieder geval iets steviger aangedraaid, kan ook geen kwaad!


Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier

SB T-5R

  • BTC Volvo
  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 591
  • Geslacht: Man
  • 2319 cc
Re: The Beginners Guide to owning a V70
« Reactie #991 Gepost op: 25-02-2018 09:40:45 »
Was je leuk je weer eens gezien te hebben Thijs!

yannickdv

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1175
  • Geslacht: Man
  • Maat 46 rechts.
Re: The Beginners Guide to owning a V70
« Reactie #992 Gepost op: 26-02-2018 08:24:39 »
Het schijnt dat XC90 asbouten anders zijn (met een soort rubber ofzo?) en dat die het knakken voorkomen.. Mss moeite waard om uit te zoeken.
Groet, Yannick

'97 - Volvo V70 2.3 T5 LPi aut. - Frost Green Metallic - 17" Volans - 344.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 324.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone - 16" Perfo - 292.000km

elmarconi

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 3045
  • Geslacht: Man
  • '99 V70 10V 440 en '06 XC70N 2.5T LPG 426
Re: The Beginners Guide to owning a V70
« Reactie #993 Gepost op: 27-02-2018 20:52:50 »
Google eens op "axle ping".
--
Autogas Inside . . .

stuuraandeverkeerdekant

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 801
  • Geslacht: Man
  • 2000 V70 2.4
    • www.wassinklundgren.com
Re: The Beginners Guide to owning a V70
« Reactie #994 Gepost op: 01-03-2018 13:59:58 »
Google eens op "axle ping".
Mooi woord om op te zoeken. Lees nu een artikel op IPD over dit onderwerp. Wie weet!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 801
  • Geslacht: Man
  • 2000 V70 2.4
    • www.wassinklundgren.com
Re: The Beginners Guide to owning a V70
« Reactie #995 Gepost op: 01-03-2018 14:36:03 »
Andermans Remslangen, Mijn Koelvloeistof

Afgelopen zaterdag weer eens op bezoek geweest bij Sandor in Hedel. Was alweer té lang geleden, en erg leuk elkaar weer te zien en een dagje mee te helpen en kijken in zijn werkplaats. Ik vind het fijn om wat meer vlieguren te maken en zo te blijven leren. Zelf heb ik té weinig auto's om mijn dorst naar kennis te lessen. Dus zo'n bezoekje om de zoveel tijd is goud waard.

Toen ik aankwam was Sandor al bezig om de remslangen van een van zijn wagens te vervangen. De linkerkant ging er prima af (met een remleiding sleutel uiteraard). De rechterkant was echter al vernaggeld voor de sleutel erop stond. Een vorige eigenaar leek hier al eens mee gestoeid te hebben. Een worsteling zonder succes waarbij de remslang in een vreemde kronkel eindigde en nu tegen de veer aan werd gedrukt. En als dat lang genoeg doorgaat, krijg je dit:



Netjes afgevlakt aan één kant. Heel mooi, maar echt veilig is het niet. Met een griptang lukte het uiteindelijk toch om de remslang los  te te krijgen, en ook hier een nieuwe slang op gemonteerd.




Koelvloeistof Lekkage (part I)

Bij mijn eigen auto merkte ik naast de klik, of axle ping, ook dat het pijl van de koelvloeistof wat lager stond dan een tijdje terug. En toen ik het er met Sandor over had, opperde hij om het systeem even onder druk te zetten. Met een zelfgemaakt stukje gereedschap op het tankje aangesloten, het losse stukje slang opgevuld met een torx sleutel en een slemklang er wat lucht ingeperst.





Ondanks dat ik in eerste instantie wel wat hoorde bij de radiateur, zag ik nog niet zo een twee drie een lekkage. Alle slangen leken ook goed. Op sommige plekken nog even wat schoongemaakt om te kijken of er na een tijdje wat vocht lag, maar dat was niet het geval.

Ook de onderste beschermplaat er even afgehaald om de radiateur goed te kunnen zien...



...maar een lek heb ik nog niet kunnen vinden. Wel een loshangende temperatuur sensor. Maar daar was ik niet naar op zoek.

Daarna nog, op aanwijzingen van Sandor, de kachelradiateur blootgelegd. Het voordeel van sleutelen in de buurt van iemand met meer kennis, is dat ik wat minder aan het internet gebonden zit, en leer dat sommige dingen veel minder werk zijn dan je in eerste instantie denkt. Wanneer je het schopbord los haalt, en daarna de bekleding rechts van de pedalen, kom je dit plaatje tegen.



Die kun je eruit schuiven, en dan zie je de box waarin de kachelradiateur zit.



Maar, ook daar geen duidelijke sporen van een lekkage. Dus....

De druk in het systeem liep na een tijdje wel wat terug. Ik weet dus dat er wat zit, maar zal er in de toekomst nog eens verder induiken. Voor nu hou ik het vloeistofpijl in de gaten. En mocht het probleem nu erger worden, dan heb ik het geluk dat het opsporen evenredig makkelijker wordt  ;)
« Laatst bewerkt op: 01-03-2018 16:24:57 door stuuraandeverkeerdekant »
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

razorx

  • Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11866
  • Geslacht: Man
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Re: The Beginners Guide to owning a V70
« Reactie #996 Gepost op: 01-03-2018 15:21:59 »
Dat is wel het prettige dat problemen vanzelf erger worden. ;)
Mooi verslag weer!

Paulsson

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 453
  • Geslacht: Man
  • Geef mij maar 5 cilinders
Re: The Beginners Guide to owning a V70
« Reactie #997 Gepost op: 01-03-2018 15:39:50 »
Dat is wel het prettige dat problemen vanzelf erger worden. ;)
Mooi verslag weer!

Haha lekker razorx :D true story!

Mooi verslag! Leuk dat je weer even bij Sandor was. Stervens koud buiten lijkt me, die handschoenen waren wel nodig. Ik hoop dat je tzt het probleem vindt, we moeten nog maar even een naam verzinnen voor dit probleem. Misschien is naast het zeehondje en de kikker, dit wel de kameleon? Heeeel moeilijk te vinden, maar hij zit er wel ;)


Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier

stuuraandeverkeerdekant

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 801
  • Geslacht: Man
  • 2000 V70 2.4
    • www.wassinklundgren.com
Re: The Beginners Guide to owning a V70
« Reactie #998 Gepost op: 01-03-2018 16:24:03 »
Dat is wel het prettige dat problemen vanzelf erger worden. ;)
Mooi verslag weer!
Die zekerheid geeft rust in mijn leven   :)

Dank voor het lezen weer!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Blok70

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re: The Beginners Guide to owning a V70
« Reactie #999 Gepost op: 11-04-2018 15:12:07 »
Bij mij was deze aan het vergaan (scheurtje in de tule rechtsboven...goed kijken).
Let niet op dat barbaarse gat:


stuuraandeverkeerdekant

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 801
  • Geslacht: Man
  • 2000 V70 2.4
    • www.wassinklundgren.com
Re: The Beginners Guide to owning a V70
« Reactie #1000 Gepost op: 11-04-2018 15:20:40 »
Ah thanks, zal er nog eens naar gaan kijken!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 801
  • Geslacht: Man
  • 2000 V70 2.4
    • www.wassinklundgren.com
Re: The Beginners Guide to owning a V70
« Reactie #1001 Gepost op: 08-05-2018 23:25:59 »
Einddempers, en een stapje dichterbij de oorzaak van mijn Klik / Knak / Kraak

Goed weer vandaag, dus maar weer eens aan de slag. Eens kijken of ik nog weet hoe je een sleutel vasthoud! Als eerste met mijn zusje en vader wat klusjes aan de GSA gedaan. De roest had een flink gat in de einddemper had gevreten, dus eerst die eraf.  

Altijd fijn, van die kijk en vergelijk plaatjes.




Het grote voordeel van vandaag was dat alles lekker makkelijk los kwam, en we niet meer kapot hebben gemaakt dan we konden maken. Dus die einddemper zat er al snel weer onder.




Daarna het dashboard loshalen, om een nieuwe lichtschakelaar te installeren. De schakelaar bij de GSA is een ronde koker waar alles in zit, maar op de één of andere manier was dat niet meer het geval bij de huidige schakelaar, want die deed gekke dingen de laatste tijd.

Hier de nieuwe schakelkoker met de achterkant van de km teller unit. Lekkere printplaatjes ook. Daar hoef je geen leesbril voor op te zetten!




En hier de voorkant. Super gaaf design als je het mij vraagt. Ik zou er zelf nooit op komen - want een beetje  erg over de top - maar vind het wel mooi om te zien.

Zo zag de toekomst er in de jaren tachtig dus uit.



Alles er weer netjes in kunnen bouwen en de lampen doen het weer naar behoren!


Klik, Knak, Kraak en andere onomatopeeën (deel II)
En daarna ook nog even onder de Volvo gekropen. De kraak of knik, knak danwel kloink! - zoals ik hem nu misschien zou omschrijven - zit nog steeds in het vooronder van mijn wagen. Het ligt niet aan de stuurinrichting, wat ik eerst dacht. Daar zie ik geen speling op.

Wat ik wel zie, is dat waneer beide wielen van de grond zijn en ik aan één wiel draai aan, ik het zo'n drie centimeter kan draaien alvorens het andere wiel gaat meedraaien. Die 3 cm heb ik trouwens gemeten aan de buitenkant van de band.

Het geluid is hoorbaar op het moment dat het andere wiel gaat meedraaien. Het lijkt van het differentieel te komen. Het zweet ook olie (van de keerring denk ik) maar dat is niet nieuw. Dat deed het al een poosje.



Wat ik me wel afvraag, en wellicht dat iemand hier daar antwoorden op weet: is dit een APK afkeurpunt?

Ik las in dit topic dat onze wagens prima oud worden met een speling zoals ik hier beschrijf, maar ik vraag me nog wel af of dat ook geldt voor de 3 cm die ik heb gemeten op het rijvlak van de banden? Ik sta open voor jullie hersenspinsels.

En verder een hele fijne week voor allen!
« Laatst bewerkt op: 08-05-2018 23:37:02 door stuuraandeverkeerdekant »
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

razorx

  • Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11866
  • Geslacht: Man
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Re: The Beginners Guide to owning a V70
« Reactie #1002 Gepost op: 09-05-2018 00:25:12 »
Als eerste: Heerlijk weer een update van je te lezen met de van jou bekende toonstelling.
Met humor en relativering.

Heerlijk om te lezen hoe jij en je zus samen sleutelen. Ik heb geen broer noch zus, maar het is leuk te zien dat jullie werk kunnen delen. Dat schept een band. Meer dan kletsen bij een kopje thee ;) .
Wat die speling aangaat: Ik denk dat je te ver zoekt, dit is geen APK test. Rijdt en stuurt de wagen verder normaal? Op naar de APK.

En jij ook het beste voor de komende week en wat meer!

de Boeing

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • 855R AUT Lpi
Re: The Beginners Guide to owning a V70
« Reactie #1003 Gepost op: 09-05-2018 00:38:11 »
net even het dashboard van zo een GSA gegoogled, ziet dat er echt zo uit:



my god, wat een rare eend  ;D (en dus cool) 

razorx

  • Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11866
  • Geslacht: Man
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Re: The Beginners Guide to owning a V70
« Reactie #1004 Gepost op: 09-05-2018 00:48:53 »
Gek ding inderdaad.
Citroën heeft wel wat bijzonders neergezet. André Citroen was oorsprong een Nederlander. Een geniaal ontwerper. Het is bijzonder dat hij als Jood zijn werk heeft kunnen doen. De auto's die hij ontwierp waren revolutionair. Denk aan de Traction Avant, maar meer nog aan de eend wat een wagen in de meest pure en simpele vorm was en is. Universeler kan een basis auto niet zijn.
Dat bijzondere is er al jaren af bij Citroën en bij andere merken ook wel vind ik.
Logisch maar jammer. Aan de andere kant is Citroën wel weer een kwaliteitsmerk in het budgetgebied geworden.
« Laatst bewerkt op: 09-05-2018 00:59:55 door razorx »