Remcilinder vervangen Toytoa Yaris + nieuwe bougies, filters en olie voor de VolvoJe had gelijk, volvobug. Zie hieronder:

De remcilinder zat inderdaad helemaal vastgeroest. En omdat het niet altijd handig is om bij het stoplicht met een hamer op je trommelrem te trommelen, heb ik er een nieuwe ingezet.
Het vieze blauwe busje in onderstaand plaatje...

...heb ik dus vervangen voor dit mooi glimmend zilveren exemplaar:

Om niet het risico te lopen de remleiding aan gort te draaien, heb ik ook meteen maar even een remleidingsleutel 8 en 10 gehaald. 21 euro voor zo'n kleine Hazet sleuteltje, maar wel heel fijn om te hebben, en ook heel prettig dat iemand anders hem betaald. De afspraak die ik heb is dat ik de auto van mijn tante fix, en dat zij al het gereedschap koopt dat ik nodig heb. Op die manier hebben we er allebei veel plezier van en sparen we nog geld uit ook.
Hier nog een plaatje van hoe het eruit ziet als de cilinder eruit is. Uiteraard eerst de remleiding afgeknepen met een griptang met wat rubber eromheen, zodat niet het hele reservoir leeg liep.

Nadat alles er weer op zat was het een puzzelen om de trommel weer dicht te krijgen, maar toen ik de schoenen in de goede positie had gleed hij er weer netjes op. In eerste instantie nog totaal geen remwerking, maar dat was de lucht die nog in het systeem zat. Met een toevallige passant achter het rempedaal heb ik de remmen ontlucht, en toen liep het allemaal weer lekker. Teruggebracht naar de garage, APK erop en mijn tante weer blij.
Daarna, omdat ik toch in de stemming was, meteen de olie, filters en bougies van de Volvo gedaan. Een vertrouwd plaatje.

En voor mijn eigen referentie, hier de oude bougies op volgorde van cilinder 1 tot en met 5.

Ik word wel wat rommeliger in het onderhoud merk ik. Of ervarener. Ik weet niet hoe ik het moet noemen. Ik ben niet langer uren aan het schroeven en schuiven om een bougie erin te krijgen, en laat de momentsleutel ook wat vaker in de doos zitten. Maar de auto doet het er niet minder om, dus waarschijnlijk was het allemaal een beetje overkill aan het begin

Ook is mijn voorspelling van een tijdje terug uitgekomen...
Voor nu hou ik het vloeistofpijl in de gaten. En mocht het probleem nu erger worden, dan heb ik het geluk dat het opsporen evenredig makkelijker wordt 
Het koelvloeistofpijl was tot het minpunt gezakt. Waarschijnlijk is het lek nu groot genoeg om te lokaliseren. Ik ga er binnenkort maar eens naar op zoek.
Anways, een fijne zaterdag voor allen en tot rap!