Volvo 850 Discussieforum

Technische/Tuningsboards => Tuning Algemeen => Motorisch-Aandrijflijn => Topic gestart door: Turbo-Geek op 02-04-2008 07:02:23

Titel: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Turbo-Geek op 02-04-2008 07:02:23
Ivm het wisselen van de turbo ga ik de nodige 'hardware' bestellen maar ik wil voorkomen dat ik iets over het hoofd zie dus hoor ik graag evt tips van zaken die men aan raad om ook te vervangen.
Zit te kijken op een screenshot van Vida maar het is erg onduidelijk wat ik nou precies nodig heb.

Ik zat zelf te denken aan:
- 4x moer waarmee de turbo op het spruitstuk zit
- pakking tussen turbo en spruitstuk
- pakkingen voor aanvoer en afvoer koelvloeistof
- pakkingen voor aanvoer en afvoer olie
- Retourslang koelwater rubber (stukje slang die met 2x klem vast zit)

Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Joachim1 op 02-04-2008 18:18:49
3 keer moer/boutjes waar je dp aan komt is ook wel handig....,en een paking tussen turbo en uitlaatspruitstuk?
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Jeroentjuh op 02-04-2008 18:43:59
Pakking en Ring van de olieretour
6x koppering van de olietoevoer en water toe- en afvoer
Evt. nieuwe moertjes
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Turbo-Geek op 02-04-2008 19:47:33
Daar dacht ik inmiddels (dankzij de link) ook aan, incl. nieuwe moeren, tapeinden, en dat rubberen stukje slang.
Bedankt voor de bijdrage heren.
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: thuur op 03-04-2008 00:27:43
Nooit bezuinigen op tapeinden en moeren. Gewoon nieuw monteren.

Citaat van: Johann
Tapeind spruitstuk/turbo is 1336261  x4
Tapeind turbo/DP is 1357769   x3
De moeren zijn 977209  x7 mocht je alle tapeinden bestellen.

Je hebt dan nog 6 koperen ringen nodig 947282 voor de water en olie aansluitingen
Eventueel 2 koperen ringen 18671 voor de olie aanvoer aan 't blok mocht je de gehele aanvoer los halen.
Olie Retour pakking turbo kant 3514546
Olie retour rubber ring blok kant 30637866. Zowiezo doen bij wissel en maak alles goed schoon voordat je de nieuwe er in zet!
Check tevens de retourleiding op aangekoekte black sludge, eventueel met een metaal draad goed schoonmaken van binnen en doorspoelen met ontvetter.


O, en trek ze ook na als je er een paar honderd km op hebt zitten... Ik heb nog wat moeren in Oostenrijk of Duitsland liggen :-[


Gr ;)
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: mehn op 03-04-2008 10:39:01
Sowwrie  :eusa_whistle:
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: maarten-rademakers op 24-04-2010 12:42:05
zie in dit lijstje de - Pakking spruitstuk – turbo 8642450 niet staan
heb em ook niet gevonden bij het verwisselen van de turbo volgens mij....
kan em ook niet vinden voor mn 850. is het misschien iets voor latere modellen ofzo?
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Turbo-Geek op 24-04-2010 13:04:01
Is weleens gebruikt maar op vele auto's zat hij niet en is meen ik afgschaft.
De turbo zit dus 'koud' tegen het spruitstuk aan, dus je hebt NIKS daar tussen nodig.  :eusa_naughty:
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: M a r c op 24-04-2010 14:48:51
Vergeet niet de afstelling van die nieuwe turbo....  actuatorvoorspanning e.d. verschillen meestal.
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: maarten-rademakers op 24-04-2010 15:01:39
ook als het precies hetzelfde type is?
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: M a r c op 24-04-2010 15:46:36
ja
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Vulk op 24-04-2010 15:51:07
Wat gebeurt er dan als je een nieuwe monteert en die na 2 ton het beste heeft gehad.
Daar is de software toch ook niet op aangepast? Kan dat problemen geven dan?
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Turbo-Geek op 24-04-2010 15:56:07
Je weet namelijk niet of de voorspanning van je oude turbo wel de fabrieks voorspanning is, vrijwel niemand hier is de eerste eigenaar en je weet dus niet wat er verandert is aan de turbo in die tijd.
Vandaar dat je de afstelling opnieuw doet, wel zo zeker ......
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Hans Duiven op 24-04-2010 16:38:49
Komt me dit draadje even mooi uit!  :eusa_dance:

Zijn die onderdeelnummers die Johann benoemd nu gelijk voor alle 'benzine'-turbo's, ongeacht de grootte van de turbo?

Hans
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: arjenT5R op 24-04-2010 17:04:07
volgens mij voor alle T en G types gelijk ja
KKK is weer een ander verhaal.

wat betreft actuator voorspanning daar moet je zeker even naar kijken  ;D
ik heb al eens 1,5 bar gedraaid door zo'n foutje  ;D
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Hans Duiven op 24-04-2010 17:14:25
volgens mij voor alle T en G types gelijk ja
KKK is weer een ander verhaal.

wat betreft actuator voorspanning daar moet je zeker even naar kijken  ;D
ik heb al eens 1,5 bar gedraaid door zo'n foutje  ;D

Bedankt!

Hans
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: francois op 24-04-2010 20:30:36
nieuwe olie en oliefilter
nieuwe koelvloeistof


 ;D
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Turbo-Geek op 24-04-2010 21:31:43
volgens mij voor alle T en G types gelijk ja
KKK is weer een ander verhaal.

wat betreft actuator voorspanning daar moet je zeker even naar kijken  ;D
ik heb al eens 1,5 bar gedraaid door zo'n foutje  ;D

Regelmatig 1.5 bar pieken tijdens de schakelmomenten van de automaat ;D
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: darius op 24-04-2010 21:34:55
volgens mij voor alle T en G types gelijk ja
KKK is weer een ander verhaal.

wat betreft actuator voorspanning daar moet je zeker even naar kijken  ;D
ik heb al eens 1,5 bar gedraaid door zo'n foutje  ;D

Regelmatig 1.5 bar pieken tijdens de schakelmomenten van de automaat ;D

Wij zijn getrainde stuntlui alles gebeurt hier onder gecontroleerde omstandigheden  :D
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: KMvrtr op 02-05-2010 21:43:52
Vergeet niet de afstelling van die nieuwe turbo....  actuatorvoorspanning e.d. verschillen meestal.

Goed punt. Maar hoe doe je dat nu eigenlijk? Daar heb ik laatst op het forum ook al eens naar gezocht. Maar ik kon het niet vinden.

Edit: Gevonden! (http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,27489.0.html)
Ik wist dat er al eens wat over had gevraagd, maar ik kon het laatst niet vinden. Nu wel. :)
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Vulk op 23-03-2011 18:25:36
Die pakkingen voor de aanvoer van de olie van de turbo...
Zijn dat de volgende onderdeelnummers?
Olieleiding inlaat: 3528201
O-ring: 6842411
Keerring: 6842414
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: elianmars op 23-03-2011 18:37:18
Die pakkingen voor de aanvoer van de olie van de turbo...
Zijn dat de volgende onderdeelnummers?
Olieleiding inlaat: 3528201
O-ring: 6842411
Keerring: 6842414


Ik kom andere nummers tegen in Vadis:

(http://www.familie-verweij.nl/diverse/thomas.jpg) (http://www.familie-verweij.nl/diverse/thomas.jpg)

(Plaatje is klikbaar voor groter formaat).


Of bedoel je wat anders?
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Vulk op 23-03-2011 18:40:52
Ik heb op een ander plaatje gekeken (smeersysteem).
Ik zoek de onderdeelnummers van de pakkingen van de toevoerleiding van de turbo. Toevoerleiding zelf ga ik ook maar vervangen denk ik.
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Sbv op 23-03-2011 18:43:05
Hebben jullie het over dezelfde motor ? Geen idee of er echt verschil in zit maar toch
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: )()()sT op 23-03-2011 18:49:13
Bij de turbowissel van de V70 heb ik alle pakkingen en boutjes voor water en olie vernieuwd.

Onderstaand de onderdeelnummers:
(http://img.photobucket.com/albums/v459/joost031277/2011/ca00cea2.jpg)
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: rovelra op 23-03-2011 18:53:10
Haha Joost wou net het zelfde doen !!
Was je net effe sneller
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: elianmars op 23-03-2011 18:57:14
Hebben jullie het over dezelfde motor ? Geen idee of er echt verschil in zit maar toch

Ik heb de T-5 gepakt, maar dan de 2.3

Op de factuur van Joost zie ik weer andere nummers staan. Vaag allemaal....
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Ludo op 23-03-2011 21:02:14
Citaat van: Johann
Tapeind spruitstuk/turbo is 1336261  x4
Tapeind turbo/DP is 1357769   x3
De moeren zijn 977209  x7 mocht je alle tapeinden bestellen.

Je hebt dan nog 6 koperen ringen nodig 947282 voor de water en olie aansluitingen
Eventueel 2 koperen ringen 18671 voor de olie aanvoer aan 't blok mocht je de gehele aanvoer los halen.
Olie Retour pakking turbo kant 3514546
Olie retour rubber ring blok kant 30637866. Zowiezo doen bij wissel en maak alles goed schoon voordat je de nieuwe er in zet!
Check tevens de retourleiding op aangekoekte black sludge, eventueel met een metaal draad goed schoonmaken van binnen en doorspoelen met ontvetter.  

Deze zie ik in Joost zijn lijstje niet staan.
Andere nummer gekregen?.
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Vulk op 23-03-2011 21:02:53
Ok, maar ik heb er maar 2 nodig dan? ;)
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: thuur op 23-03-2011 21:03:35
Jah.


Gr 8)
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Vulk op 23-03-2011 21:04:02
Okido, de leiding zelf hoef ik niet nieuw te kopen? ;D
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Ludo op 23-03-2011 21:06:57
Op de andere kant van de leiding, tegen het blok zit 2x nummer 18671.
Die zou ik ook meenemen.
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Vulk op 23-03-2011 21:07:59
Dus 2x 18671
En 2x 947282

Zou beter een nieuwe 850 bestellen. ;D
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: thuur op 23-03-2011 21:10:11
Okido, de leiding zelf hoef ik niet nieuw te kopen? ;D

Nee, daar kan weinig aan stuk. Bovendien heb je nog een reserveleiding hier liggen met maar 150dkm ervaring.

Vwb die koperen ring heb ik 947282 op de laatste bon staan.


Gr ;)
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Ludo op 23-03-2011 21:18:11
Vwb die koperen ring heb ik 947282 op de laatste bon staan.

De nummers uit de quote van Johann heb ik ook overgenomen, voor de blokwissel.
Op de bon stonden ook andere vervangende nummers.
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,42118.msg917567/topicseen.html#msg917567

Komt vanzelf wel goed...
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Vulk op 23-03-2011 21:20:29
Heb Volvo Felipe gemaild en een linkje hier naartoe gelegd.
Hij komt'r vast wel uit. :)
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Unexist op 03-09-2012 08:26:40
Spruitstuk pakkingen!!. Als je de turbo wisselt zeker als de eerste er nog op zit is meestal je spruitstuk gescheurd.
Dus spaar meteen door voor die extra 500 euro om een S60R spruitstuk te kunnen kopen!.  ;D
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Thys op 03-09-2012 08:44:56
500 :o Dat kost ie bij de dealer nog niet, en een beetje sloper vraagt er 125 voor. Zal vanavond een lijstje met onderdeelnummers posten.
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Wibren op 03-09-2012 08:49:56
Nee, bij de dealer is ie echt geen 500. Ik heb de mijne voor 380 incl korting.
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Unexist op 03-09-2012 08:56:36
Jow!.. dan is ET ontzettend duur met zijn spul!. daar kost hij 560 euro.
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Thys op 09-09-2012 22:31:23
Oja, ik zou hier nog wat posten:

11994 6x pakking knelring waterleidingen turbo
30713305 1x retourslang koelwater
3514546 1x pakking olieretour
986871 2x inbusbout olieretour
30637866 1x keerring olieretour
18671 2x pakking olieaanvoer

Je zou evt. nog tapeinden en nieuwe borgmoeren kunnen steken. En mocht ik iets over het hoofd gezien hebben, dan hoor ik het uiteraard graag.
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: konniekip op 26-11-2012 22:11:36
http://www.wothrline.com/Cars_engine/HW/turbocharger.htm

duurt even voor laden, maar erg leerzaam
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Hans Duiven op 26-11-2012 23:05:06
Jow!.. dan is ET ontzettend duur met zijn spul!. daar kost hij 560 euro.

Hobbies kosten geld, ook die van Marc  ;D
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: c70je op 13-10-2013 19:01:44
Jow!.. dan is ET ontzettend duur met zijn spul!. daar kost hij 560 euro.

Hobbies kosten geld, ook die van Marc  ;D

Klopt maar dat geldt hier voor ons allemaal
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: classicT5 op 29-04-2014 16:05:57
http://www.wothrline.com/Cars_engine/HW/turbocharger.htm

duurt even voor laden, maar erg leerzaam

Goed artikel. Hij heeft zelfs een excel met compressor diagrammen van de fabrikant, benieuwd hoe die daar aangekomen is :-). Klinkt als iemand die bij Volvo aan turbo's gewerkt heeft, aangezien hij ook alle effecten kent van toepassen verschillende compressorwielen. Daar kom je vaak achter op een testbank en/of testautos.
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: volvobaksteen op 10-08-2015 20:39:37
Ivm het wisselen van de turbo ga ik de nodige 'hardware' bestellen maar ik wil voorkomen dat ik iets over het hoofd zie dus hoor ik graag evt tips van zaken die men aan raad om ook te vervangen.
Zit te kijken op een screenshot van Vida maar het is erg onduidelijk wat ik nou precies nodig heb.

Ik zat zelf te denken aan:
- 4x moer waarmee de turbo op het spruitstuk zit
- pakking tussen turbo en spruitstuk
- pakkingen voor aanvoer en afvoer koelvloeistof
- pakkingen voor aanvoer en afvoer olie
- Retourslang koelwater rubber (stukje slang die met 2x klem vast zit)


zou er ook 6 koperen ringen bij doen voor je leidingen met banjobouten kosten je keer 1,50
en koop ergens een flexibel staalborsteltje aan een draad dan kan je je retourleiding een keer uitmesten daar zit vaak koek in wat voor slechte afvoer zorgt van olie
en haal je olie aanvoer er ook af en week die schoon  en blaas hem uit of met een klein brandertje over de leiding heen dan verbrand de koek die daar in zit meeste doen het niet maar wel verstandig nieuwe turbo's zijn gevoelig voor vuil in dat geval 2 koperen ringen extra bestellen

olie en oliefilter ook vervangen
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: volvobaksteen op 10-08-2015 20:46:55
Wat gebeurt er dan als je een nieuwe monteert en die na 2 ton het beste heeft gehad.
Daar is de software toch ook niet op aangepast? Kan dat problemen geven dan?
een turbo heeft vrijwel het eeuwige leven tenzij er schoepen afbreken
waardoor een turbo vaak stuk loopt is open filters vieze filters ,slechte olie, te lange intervallen, en elk jaar of 60.000 carter ventilatie potje en slangen vervangen of schoonmaken
ik geef voorkeur aan vervangen want voor 3 tientjes hoef je ook niet een half uur te smeren en alles goor te maken
er  zitten geen lagers in een turbo asje draaid in een olie filmpje (waar door slecht onderhoud stukje inkomen) of je moet een kogel gelagerde hebben maar dat komt standaard niet voor bij volvo 
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Hans Duiven op 10-08-2015 20:50:14
Een carterventilatieset compleet voor drie tientjes?
Ik heb de verkeerde dealer, of bedoel je het potje?
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: volvobaksteen op 10-08-2015 21:11:18
had vorig jaar op zo site was welliswaar imitatie maargoed het is geen spannend product  een compleet setje grote slang potje en een klein slangetje voor 32.95

zal is zoeken of ik die site weer kan vinden
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: UserID6342 op 11-08-2015 07:57:44
En dan denk je dat de turbo wel heel blijft, als je zo'n setje monteert ?  Wat een wijsheid.....
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: volvobaksteen op 11-08-2015 18:49:19
En dan denk je dat de turbo wel heel blijft, als je zo'n setje monteert ?  Wat een wijsheid.....
als je gewoon goed onderhoud doet is er niets aan de hand en imitatie potje en slangen kan best het zijn maar 3 slangen en een stom potje
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: cornelis-b op 11-08-2015 23:00:35
En dan denk je dat de turbo wel heel blijft, als je zo'n setje monteert ?  Wat een wijsheid.....
als je gewoon goed onderhoud doet is er niets aan de hand en imitatie potje en slangen kan best het zijn maar 3 slangen en een stom potje

Als je zou vertellen dat je keringen er uit gaan als de carterventilatie dicht zit OK maar je turbo zal daar niet 1, 2, 3 van overlijden hoor.
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: volvobaksteen op 12-08-2015 16:46:57
als je gewoon goed onderhoud doet is er niets aan de hand en imitatie potje en slangen kan best het zijn maar 3 slangen en een stom potje

door verstopte carter ventilatie druk je inderdaad keerringen lek.
je krijgt meer problemen dan dat als je te veel carterdruk opbouwt. dan wil de retour olie (schuim olie)van de turbo naar het carter nauwelijks terug dan ga je vervolgens olie langs de as van de turbo drukken naar het in en uitlaat zijde van de turbo. als gevolg je olie verbrand en die stukjes worden kei en keihard en door die harde stukje slijt het asje sneller.

Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: UserID6342 op 13-08-2015 08:00:15
Goh, zo heb ik het nog nooit bekeken ???  Waar haal je die wijsheid toch vandaan ?  Snap je het principe van oliesmering wel en hoeveel druk daar op staat ?  Al heb je een hoge carterdruk, dan nog zal de olie gewoon retour lopen vanuit je turbo !
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: volvobaksteen op 13-08-2015 18:03:12
Goh, zo heb ik het nog nooit bekeken ???  Waar haal je die wijsheid toch vandaan ?  Snap je het principe van oliesmering wel en hoeveel druk daar op staat ?  Al heb je een hoge carterdruk, dan nog zal de olie gewoon retour lopen vanuit je turbo !
ik heb dat probleem namelijk gehad toen ik de volvo kocht en na veel zoeken speuren kwam dit eruit de oude turbo was gebroken en met openmaken zat hier veel koolopbouw in wat niet hoort. asje was beschadigd groeven erin en er zaten harde stukje kool in de oliefilm door een verstopte en gore carter ontluchting. heb dit samen met een paar ouwe rotten die al 40 jaar int vak zitten uitgezocht die voornamelijk volvo doen
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: UserID6342 op 13-08-2015 19:47:24
Is het niet het breken wat het ander heeft veroorzaakt ?  Sleutel nog niet zo lang, maar heb het echt nog nooit gezien en/of meegemaakt / gehoord....  Ben ook erg benieuwd naar foto's van die oude turbo, retourleiding, etc. als je die nog hebt !
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: volvobaksteen op 13-08-2015 23:25:43
die heb ik nog wel ergens in de ouwe doos liggen zal hem van de week is opgraven tussen alle zooi
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: cornelis-b op 13-08-2015 23:41:16
Ik ben ook wel benieuwd naar de foto's van die kool zooi want dan ga ik ook maar eens de boel checken.
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Piet op 13-08-2015 23:42:10
Vage manier van conclusies trekkn..... ik zie koolaanslag bij het turbo asje en een vestopte carterontluchting... dus moet de koolaanslag in de turbo wel veroorzaakt zijn door de verstopte carterventilatie..... oeffff.

Het valt je verder niet op dat de koolaanslag aan de kant van het turbine wiel zit, je weet wel dat wiel wat in de uitlaatgassen draait....zou dat een andere oorzaak voor de koolaanslag niet wat waarschijnlijker maken dan ??

Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Bouke op 14-08-2015 07:53:57
Ben je bij di Johan Loffelt of zoiets geweest die het op FB allemaal zo goed weet?
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Piet op 14-08-2015 10:42:22
Ben je bij di Johan Loffelt of zoiets geweest die het op FB allemaal zo goed weet?

Tegen wie heb je het nu?
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: volvobaksteen op 14-08-2015 20:58:16
Vage manier van conclusies trekkn..... ik zie koolaanslag bij het turbo asje en een vestopte carterontluchting... dus moet de koolaanslag in de turbo wel veroorzaakt zijn door de verstopte carterventilatie..... oeffff.

Het valt je verder niet op dat de koolaanslag aan de kant van het turbine wiel zit, je weet wel dat wiel wat in de uitlaatgassen draait....zou dat een andere oorzaak voor de koolaanslag niet wat waarschijnlijker maken dan ??


door dat je je olie niet weg kan drukt die het de uitlaat en inlaat zijde in trek je inlaatslang er maar is af dan zie je plasje olie liggen als je je oude turbo uit mekaar haalt zul je wel een beste theelepel met harde koolstukken tegenkomen en die stukje gaan in je oliefilm waar je asje van slijt
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Piet op 14-08-2015 21:10:37
Oh mijn hemel.... je verzint het gewoon ter plekke he....

Dus : Die ollie wordt volgens jou niet door versleten lagertjes en keerringetjes geperst onder de normale oliedruk.
En die koolaanslag (die je dus wel bij het turbine wiel vindt en niet of in mindere mate bij het compressorwiel vindt) komt niet van de uitlaatgassen die door die zelfde versleten lagertjes en keerringetjes worden geperst.

Maar dit komt dus wel doordat de olie vanaf de afvoer weer teruggeperst wordt en zo turbo ingeperst wordt... wauw... daar zou ik nou niet zijn achtergekomen.
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: volvobaksteen op 14-08-2015 22:54:00
Oh mijn hemel.... je verzint het gewoon ter plekke he....

Dus : Die ollie wordt volgens jou niet door versleten lagertjes en keerringetjes geperst onder de normale oliedruk.
En die koolaanslag (die je dus wel bij het turbine wiel vindt en niet of in mindere mate bij het compressorwiel vindt) komt niet van de uitlaatgassen die door die zelfde versleten lagertjes en keerringetjes worden geperst.

Maar dit komt dus wel doordat de olie vanaf de afvoer weer teruggeperst wordt en zo turbo ingeperst wordt... wauw... daar zou ik nou niet zijn achtergekomen.
ik ga de discussie beeindigen ik heb dit onderzocht met een paar monteurs die het vak al bijna 40 jaar beoefenen en btw er zitten geen lagers in mitsi turbo's maar een as die in een oliefilm draaid
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: KIM op 14-08-2015 22:55:13
Glijlagers heten die.
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: The Demon op 14-08-2015 23:02:57
Monteurs die 40 jaar in het vak zitten vertellen jouw deze onzin?
Of heb je (meer dan) de helft van wat ze vertelden niet begrepen en dus je eigen verhaal er van gemaakt?

Daar hebben we een gezegde voor:

De klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Piet op 14-08-2015 23:23:43
Oh mijn hemel.... je verzint het gewoon ter plekke he....

Dus : Die ollie wordt volgens jou niet door versleten lagertjes en keerringetjes geperst onder de normale oliedruk.
En die koolaanslag (die je dus wel bij het turbine wiel vindt en niet of in mindere mate bij het compressorwiel vindt) komt niet van de uitlaatgassen die door die zelfde versleten lagertjes en keerringetjes worden geperst.

Maar dit komt dus wel doordat de olie vanaf de afvoer weer teruggeperst wordt en zo turbo ingeperst wordt... wauw... daar zou ik nou niet zijn achtergekomen.
ik ga de discussie beeindigen ik heb dit onderzocht met een paar monteurs die het vak al bijna 40 jaar beoefenen en btw er zitten geen lagers in mitsi turbo's maar een as die in een oliefilm draaid

Valt ook niet mee he Einstein

(http://www.meditekst.nl/einsteindoc.jpg)

Vraag me b.t.w. dan toch af wat die koperkleurige cilindertjes dan geweest zouden kunnen zijn die ik bij mijn Mitsubishi turborevisies heb vervangen, als er geen lagers in zitten.
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: UserID6342 op 15-08-2015 09:22:49
Monteurs die 40 jaar in het vak zitten vertellen jouw deze onzin?
Of heb je (meer dan) de helft van wat ze vertelden niet begrepen en dus je eigen verhaal er van gemaakt?

Daar hebben we een gezegde voor:

De klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.
Zou wel graag eens een goed gesprek met deze monteurs willen hebben, om te zien waar deze 'waarheden' nu vandaan komen.  Maar ik zou ook meteen op zoek gaan naar een echte (!!) monteur die weet waarover hij lult en niet alles van het internet plukt als waarheid zijnde.....

Geen lagers in een MHI turbo ? Wauw, wat zijn die dingen die iedere keer dan uit elkaar flikkeren, die kleine (soort van) koperen busjes ?
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: classicT5 op 15-08-2015 09:32:39
Je heb twee types lagering in turbo; glijlagers en ball bearings. In onze (Mitsubishi) zitten glijlagers. Zou knap zijn als een turbo heel blijft zonder lagers bij die enorme toerentallen ;)

Theoretisch zou het kunnen, als je olieafvoer verstopt zit dat je olie langs de keerringen gaat persen, maar dan gaat dat wel langs twee kanten, compressor en turbine. Denk dat je een aardig rookgordijn zou hebben achter je auto en je turbo erg snel om zeep is. Ik heb dit soort problemen nog niet gezien bij turbos (en heb er al aardig wat gezien). Maar dat aankoeken zou dan ook in de cartridge van de turbo moeten zitten, niet alleen in de olieretour of aanvoer en dat heb ik ook nog niet gezien.
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Piet op 15-08-2015 19:12:10
Die koolaanslag en eventuele aantasting van het asje zie je alleen achter het turbinewiel op het asje.
Dat van hele verhaal van koolaanslag/aangekoekte olie door belemmerde olieafvoer bij verstopte carterventilatie is gewoon niet meer dan een zelf verzonnen LULVERHAAL ...basta.
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: UserID6342 op 16-08-2015 08:41:59
Dikke eensch !!  Ik wacht nog steeds op een uitnodiging voor dat gesprek met die monteurs die al 40 jaar ervaring hebben......
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Johann op 16-08-2015 09:36:47
Oneensch..

De manier waarop gebracht kun je misschien iets van zeggen maar het probleem bestaat wel.

Citaat
High crankcase pressure can stop oil from draining - causes oil leaks from turbo

(http://www.turbodevelopments.co.uk/images/image026.jpg)

De motor doet max 5 bar maar in het middengebied ongeveer 3.5 bar.
De turbo heeft een restrictor intern die de oliedruk zou moeten reduceren naar ongeveer 2.8-3 bar bij max oliedruk motor. Eenmaal door de cartridge valt deze druk weg. Carter druk kan hoog oplopen. Een half bar heb je zo. Bij turbo motoren kan dit nog oplopen. De olie zal wel doorlopen door de turbo maar harder moeten drukken richting carterpan en dan gaat de olie zich andere uitwegen zoeken.
Verstopte olie retour leiding komt bij de Volvo motoren wel eens voor. Meestal door verkeerd gebruik van pakking materiaal trouwens. O.a. teveel vloeibare siliconen achtige pakking zal bij het vastdraaien niet alleen aan de buitenkant er uit drukken maar ook aan de binnenkant en daarmee de afvoer blokkeren.
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Piet op 16-08-2015 11:03:43
Gaat hier niet om vertstopte afvoeren door pakkingmateriaal (dat is gewoon een heel ander verhaal) maar om te hoge tegendruk door verstopte carterventilatie.
Zal dat alleen de carterdruk zo hoog doen oplopen dat de afvoer van de olie uit de turbo volledig tot stilstand komt en de olie de turbocartridge ingeperst wordt?.... Dat geloof je toch zeker zelf niet.

Misschien (heel misschien) dat een ernstig versleten motor met zeer forse blowby daar de carterdruk hoog genoeg voor kan laten oplopen, maar een verstopte carterventilatie alleen?....... dacht het niet!
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Hendrix op 16-08-2015 20:24:14
Gaat hier niet om vertstopte afvoeren door pakkingmateriaal (dat is gewoon een heel ander verhaal) maar om te hoge tegendruk door verstopte carterventilatie.
Zal dat alleen de carterdruk zo hoog doen oplopen dat de afvoer van de olie uit de turbo volledig tot stilstand komt en de olie de turbocartridge ingeperst wordt?.... Dat geloof je toch zeker zelf niet.

Misschien (heel misschien) dat een ernstig versleten motor met zeer forse blowby daar de carterdruk hoog genoeg voor kan laten oplopen, maar een verstopte carterventilatie alleen?....... dacht het niet!


Ik denk zelf dat de olie keerringen van de krukas en nokken assen dan al een tijdje aan lekken moeten zijn wil je dit probleem krijgen.. De dop van de kleppendeksel blijft er dan ook zeker niet op liggen.

Heb zelf wel eens gedacht aan een dop (2de handsje extra) gebruiken om daar een gat in te boren en een manometer op te monteren, kan je de daadwerkelijke drukopbouw door een eventuele verstopte carter ventilatie gewoon meten..

Heeft iemand nog een dop voor me  ;D (kan ik de theorie testen), mijn auto lekt flink wat olie maar niet uit de keerringen (daar is ie droog), wel om, op en rond de turbo.. ;)

Ik ga toch binnenkort de turbo vervangen (zie andere thread http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,76587.0.html)

Kan ik mooi de resultaten samenvoegen (in die thread).

Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Johann op 17-08-2015 00:25:28
De druk in de aanvoerleiding mag dan hoog zijn, zodra de olie in de cartridge komt is die druk er niet meer. Was die druk er wel zou de olie gelijk al tussen de seals door blazen. Wat je trouwens ook al ziet bij ballbearing turbo's als je geen restrictor er op zet met een gaatje van 0.8 mm.
De druk in de olie retour buis is gelijk aan de druk in de carterpan omdat de olie retour boven het olie niveau terug in de pan komt.
Is deze druk hoger dan de druk in een van de behuizingen dan bestaat de kans dat olie tussen de seals door komt naar buiten toe. De seals zijn zo gemaakt dat de druk in de behuizing mee helpt af te dichten maar minder overweg kunnen met tegendruk.

Het is geen lulverhaal.
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Piet op 17-08-2015 09:47:25
We hadden het hier eigenlijk ook niet over olielekkage.

Ik blijf er bij:

Die koolaanslag en eventuele aantasting van het asje zie je alleen achter het turbinewiel op het asje.
Dat van hele verhaal van koolaanslag/aangekoekte olie door belemmerde olieafvoer bij verstopte carterventilatie is gewoon niet meer dan een zelf verzonnen LULVERHAAL ...basta.

Overigens zal een glijlager niet erg best functioneren als de olie niet onder druk in het lager geperst wordt.
Een vergelijking met een ballbearing gaat wat dat betreft sowieso al helemaal niet op.
De olie komt onder druk in het glijlager en komt ook onder druk er weer uit, dat is nu eenmaal hoe een glijlager werkt. Hoe anders zou het asje contactloos in de oliefilm moeten zweven?
Als de olie niet onder druk in het glijlager geperst wordt zal het snel afgelopen zijn met dat lager.

Een ballbearing werkt dus heel anders, dat is een kogellager waarbij de olie alleen een smerende functie heeft en dus ondere veel lichtere druk toegevoerd moet worden. Beetje onzinnige vergelijking dus.
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Johann op 17-08-2015 10:33:31
Tuurlijk zal er een bepaalde hoeveelheid olie in het lager gedrukt moeten worden om de as te kunnen dragen maar op het moment dat de olie aan de buitenkant van het lager komt is er geen druk meer.
Vergelijk het maar met een krukas of drijfstang lager. Wat jij zegt zou betekenen dat in de carter ruimte de druk gelijk zou zijn aan de druk in de olie aanvoer welke tot 5 bar op loopt bij hoge toeren waarna een overdruk beveiliging in de pomp open gaat. De druk is nodig om de olie gelijkmatig in de nauwe ruimte tussen as en lager te verspreiden. Eenmaal er door is de druk weg en gelijk aan de omgevingsdruk welke door verbinding met het carter gelijk is aan de carter druk. De vergelijking met een ballbearing gaat in zoverre mank dat er vrijwel geen druk nodig is om olie in de kogellager groef te druppelen maar dat deze druk wel iets hoger moet zijn om te kunnen smeren/spoelen en koelen. De afvoer opening moet van een dusdanig grotere afmeting zijn om de druk gelijk te houden tussen turbo huis en carter ruimte. Loopt de carter druk te hoog op heeft de aanvoer niet meer genoeg kracht om de olie door het glijlager te drukken.
De vergelijking met een ballbearing als voorbeeld gaat op omdat bij een dergelijk type turbo een te hoge aanvoer druk zal zorgen voor een stagnatie van de afvoer, net zoals een te hoge carter druk dit bij een glijlager in bepaalde gevallen zou kunnen doen, er voor zal zorgen dat de olie andere uitwegen wil zoeken. Omdat een ballbearing zo weinig olie nodig heeft zie je dit verschijnsel veel sneller dan bij een glijlager turbo. Olie op ongewenste plaatsen in een turbo met hoge temperaturen zal tot verbranding van de olie leiden en dus die sludge prut veroorzaken.




Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Piet op 17-08-2015 13:22:12
Ik vraag me af of jij een cartridge eigenlijk ooit al eens van binnen hebt gezien.
Olie op ongewenste plaatsen in de cartridge? Waar dan ?
De hele cartridge waar het asje inzit is gevuld met olie. De enige ongewenste plaatsen waar de olie naar toe kan gaan is langs de seals het inlaattraject en het uitlasttraject in.

(http://www.meditekst.nl/cartridge/seal.jpg)
Dit is dan de, volgens jou speciaal geconstrueerde seal, niet meer dan een veer in een groef dus. Niks speciaals aan.

(http://www.meditekst.nl/cartridge/asje.jpg)
Hier kun je de werkelijke reden zien van de koolaanslag op het asje.
Direct achter het turbinewiel kun je nog, het hier grotendeels al verwijderde kool zien wat deels langs de seal is geperst. Verderop as asje niks, ter hoogte van het lager achter het compressor wiel ( waar de sleutel ligt) ook helemaal niks.

Koolaanslag, waar deze hele discussie over gaat, komt van uitlaatgassen die de seal aan de turbinekant weet te passeren, niet van "olie die op ongwenste plaatsen in de cartrudge", dat laatste is gewoon dikke onzin.
Hoe meer slijtage in de turbo, ofwel hoe meer speling op de lagerbusjes, hoe minder goed de seal zijn werk kan doen. Wat resulteert in olielekkage richting inlaattraject  en richting uitlaattraject en roetaanslag door uitlaatgassen lekkend kangs de seal aan turbine kant.

Lagerbusje turbine kant:
(http://www.meditekst.nl/cartridge/lagerturbine.jpg)

Lagerbusje compressorkant:
(http://www.meditekst.nl/cartridge/lagercompressor.jpg)
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Johann op 17-08-2015 16:50:05
Ik denk dat jij met je leuke plaatjes en uitleg laat zien dat je zelf niet helemaal begrijpt hoe een turbo z'n werk moet doen.

Als de hele cartridge gevuld is met olie zoals jij aangeeft zou het betekenen dat er een weerstand is in de afvoer en er een overdruk in de cartridge is en dat is nu juist wat funest is voor de turbo. Ook de reden dat je een cartridge altijd qua aan en afvoer zo verticaal mogelijk moet monteren om te garanderen dat de olie die er aan de bovenkant in komt er zo snel mogelijk aan de onderkant weer uit kan. Doe je dit niet blijft de olie staan en zal de doorvoer stagneren. Olie wil er wel graag uit omdat de pomp er steeds mee bij in drukt dus gaat naar ongewenste plaatsen zoals door de seals. Vervolgens gaat verbrande olie zich ophopen achter het turbine lager in de afvoerruimte waardoor er helemaal geen olie meer wil spoelen en koelen. Brengt een kettingreactie in gang waarbij er steeds meer verbrande olieresten blijven hangen.

De hoge carter druk geeft toevallig eenzelfde resultaat... Vandaar de sludge op de wanden van de olie kamer in de cartridge en op de as tussen de lager en in de lagers en ja zelfs aan de compressor kant in het druklager en de afvoerruimte tussen seals en lager. Maar wil je het zien zul je wel plaatjes van de juiste vergalde turbo moeten plaatsen.

Niks geen lulverhaal Piet.
Maar Volvobaksteen zal zich je onbehouwen gedrag maar moeten laten welgevallen. Jij mag dat.

Bedankt voor de foto's. Leer je nog eens wat.  ::)





Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Piet op 17-08-2015 17:43:43
Zucht... gaat weer dezefde kant op als de discussie over het overzetten van een m43 tune in een m44 tune merk ik wel ... toen was het mijn slechte karakter, nu is het weer mijn onbehouwen gedrag.
Het is blijkbaar voor jou erg moeilijk om niet persoonlijk te worden in discussies.
Jammer wel. Ik had jou eerder eigenlijk wat dat betreft heel anders ingeschat. Best wel een tegenvaller.
Geen erg wetenschappelijke houding

Die foto's zijn gewoon zoals ik het aantrof bij het openen van een turbo. Tot nu toe heb ik ze alleen zo aangetroffen en ja ook bij een motor met vrijwel dichtgekoekte carterventilatie en zelfs ook met forse blow by. Zelfs in dat geval alleen koolaanslag achter het turbinewiel.

Maar goed als het met jouw theoretisch gefantaseer niet overeenkomt zal het dan vast wel allemaal niet zo zijn en zal een dichte carterventilatie onherroepelijk tot een turbo vol slurrie, aangetaste ja zelfs tot gebroken asjes (zie verhaal volvobaksteen) leiden.
Er zijn dan natuurlijk ook vele van zulke gevallen bekend hier op het forum toch?

Zie de foto's van jou of volvobaksteen wel tegemoet dan.
Altijd bereid om iets te leren.
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Emiel op 17-08-2015 17:53:42
Was dit die succesvol herbouwde turbo?

Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: cornelis-b op 17-08-2015 18:19:27
Was dit die succesvol herbouwde turbo?



Ik volg het even niet Emiel, verklaar je nader?
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Piet op 17-08-2015 18:23:59
Was dit die succesvol herbouwde turbo?

Buitengewoon relevante vraag ook t.a.v. het discussie onderwerp... wat er daarna met de turbo is gebeurd.
Nee deze is niet succesvol omgebouwd, had onbelans.
Zal vast ook wel een gevolg zijn geweest van een dichtgekoekte carterventilatie
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Johann op 17-08-2015 20:09:30
Zal deze (http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,76670.0.html) wel zijn.

Bestaat immer niet bij Volvo.
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Piet op 17-08-2015 20:41:59
Oei, wauw ... nee nou heb je je gelijk wel bewezen hoor....
Knap zeg, mooie argumentatie, prachtige empirie, echt heel volwassen ook... echt een juweeltje.
Zeker de hele discussie in ogenschouw nemend waarin je duidelijk probeerde te maken dat dit wel degelijk een S60/V70 turbo uit een bepaald jaar moet zijn. Alsof dat overigens iets zou veranderen aan het feit dat dit nog steeds gewoon een mitsubishi TD04 is.

Zoals jij zuiver argemumenterend een discussie kan houden, weergaloos.
Ik ben dan nu ook helemaal om hoor!
Wat mooi is omdat ik dan mijn energie weer aan nuttigere zaken kan besteden.
 ;D



Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: classicT5 op 17-08-2015 21:19:12
Oil drain

The lubricating oil flows into the turbocharger at a pressure of approximately 4 bar. As the oil drains off at low pressure, the oil drain pipe diameter must be much larger than the oil inlet pipe. The oil flow through the bearing should, whenever possible, be vertical from top to bottom. The oil drain pipe should be returned into the crankcase above the engine oil level. Any obstruction in the oil drain pipe will result in back pressure in the bearing system. The oil then passes through the sealing rings into the compressor and the turbine.

Info van Borg Warner, nr2 wereldwijd in turbos. Let op, ze stellen dat bij voorkeur de olie vertikaal stroomt, maar niet dat het moet.
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: classicT5 op 17-08-2015 21:23:43
Piet, wat jij daar aanwijst is voor zover ik me kan herinneren de axial bearing, voor het verschil op te vangen in de horizontale krachten tussen turbine en compressor kant, nogmaals wat info van Borg Warner:

Axial-thrust bearing system

Neither the fully floating bushing bearings nor the single-piece fixed floating bushing bearing system support forces in axial direction. As the gas forces acting on the compressor and turbine wheels in axial direction are of differing strengths, the shaft and turbine wheel assembly is displaced in an axial direction. The axial bearing, a sliding surface bearing with tapered lands, absorbs these forces. Two small discs fixed on the shaft serve as contact surfaces. The axial bearing is fixed in the centre housing. An oil-deflecting plate prevents the oil from entering the shaft sealing area.
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Piet op 17-08-2015 21:29:44
Mja de discussie ging eigenlijk specifiek over of een verstopte carterventilatie kan leiden tot zo'n belemmering van de oliafvloed dat daardoor koolafzetting door de hele cartridge ontstaat op zijn beurt weer leidend tot schade aan de turbo tot aan gebroken asjes aan toe.

edit:
De axiale bearing zit meer aan de compressorkant.
Dit is echt het seal aan de turbinekant.
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: classicT5 op 17-08-2015 21:32:50
Tja, als het met 4 bar de cartridge inkomt, dan moet je toch een gigantische carterdruk hebben om de afvoer te tegen te houden.
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Piet op 17-08-2015 22:15:54
Dat lijkt mij ook. Nou zit er wel een restrictie in de cardridge maar niet dusdanig dat alle druk daardoor wegvalt. De olie moet onder een zekere druk een glijlager ingeperst worden, anders werkt het gewoonweg niet.
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: volvobug op 17-08-2015 22:38:21
Dat lijkt mij ook. Nou zit er wel een restrictie in de cardridge maar niet dusdanig dat alle druk daardoor wegvalt. De olie moet onder een zekere druk een glijlager ingeperst worden, anders werkt het gewoonweg niet.

Ondervindt zo'n glijlager ook capillaire werking waardoor de olie de neiging heeft in het lager gezogen te worden en daar te willen blijven zitten, waardoor de druk waarmee het naar het lager toegevoerd wordt al deels afgezwakt wordt? En waardoor een te hoge carterdruk eerder nadelig kan werken?
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Piet op 17-08-2015 23:29:27
De capillaire weking is een slechts een langzaam  "passieve" werking. De olie moet echt onder druk het lager in worden geperst wil het asje in de haardunne oliefilm blijven zweven.
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: UserID6342 op 18-08-2015 07:41:11
Ik lees 'tegendruk' als verhoogde carterdruk, en ja dat is bij steeds meer auto's een probleem.  Is gewoon heel simpel, maar het kan niet zo zijn dat als je een verhoogde carterdruk hebt, dat de olie niet retour kan lopen via de olieretour door deze druk...

Ga even uit van een simpel rekensommetje; stel dat de oliepomp 3 bar doet voor de cartridge (dit zijn even hypothetische getallen), in de cartridge blijft er zo'n 2 bar over (nogmaals hypothetisch want ik weet niet wat deze getallen in het echt zijn), dan zou je al een carterdruk moeten hebben van minimaal 2 bar om het de olie wat moeilijker maken om terug te kunnen vloeien.....  Daarbij is olie zwaarder als lucht, olieretour zit recht onder de aanvoer, dus dat loopt echt wel terug.

Als jij 2 bar carterdruk hebt, blijft de peilstok echt niet zitten in de auto en die vliegt er als eerste uit...  Buiten dat, stel dat de peilstok wel zou blijven zitten, hoe loopt die auto dan ?  De zuigers worden naar beneden gedonderd met een barretje of 10 aan compressie en aan de onderkant van de zuigers staat 2 bar om de zuigers juist weer omhoog te krijgen....
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Johann op 18-08-2015 09:27:29
Ik lees 'tegendruk' als verhoogde carterdruk, en ja dat is bij steeds meer auto's een probleem.  Is gewoon heel simpel, maar het kan niet zo zijn dat als je een verhoogde carterdruk hebt, dat de olie niet retour kan lopen via de olieretour door deze druk...

Ga even uit van een simpel rekensommetje; stel dat de oliepomp 3 bar doet voor de cartridge (dit zijn even hypothetische getallen), in de cartridge blijft er zo'n 2 bar over (nogmaals hypothetisch want ik weet niet wat deze getallen in het echt zijn), dan zou je al een carterdruk moeten hebben van minimaal 2 bar om het de olie wat moeilijker maken om terug te kunnen vloeien.....  Daarbij is olie zwaarder als lucht, olieretour zit recht onder de aanvoer, dus dat loopt echt wel terug.

Als jij 2 bar carterdruk hebt, blijft de peilstok echt niet zitten in de auto en die vliegt er als eerste uit...  Buiten dat, stel dat de peilstok wel zou blijven zitten, hoe loopt die auto dan ?  De zuigers worden naar beneden gedonderd met een barretje of 10 aan compressie en aan de onderkant van de zuigers staat 2 bar om de zuigers juist weer omhoog te krijgen....

Nog een keer dan..

Waar jullie de mist in gaan is de aanname dat de druk in de cartridge gelijk is aan de druk in de olie aanvoer..
De druk in de cartridge is gelijk aan de druk in het carter. De oliedruk valt af na het lager. De olieruimte van de cartridge staat in verbinding met de carter ruimte via een dikke buis met een diameter van ongeveer 13 mm die ruim boven het olieniveau in de motor uit komt. Staat dus in verbinding met de open ruimte in de motor. De olie moet stromen en daarmee koelen en daarmee warmte afvoeren.

De oliepomp van de motor geeft ~1.5 tot 5 bar druk bij warme motor. Bij 3500 toeren zou dit ongeveer 3.5 bar zijn?
Staat er op dat moment ook 3.5 bar in het carter? De olie gaat daar ook glijlagers in toch? De druk is nodig om de oliefilm te vormen en in stand te houden maar eenmaal door het lager is er geen druk meer. De olie komt aan de zijkant uit de lagers en valt in de carter ruimte. In de turbo cartridge zit in de midden tussen de lagers ook een soort van carter ruimte. Aan beide buitenkanten van het lager zit een koel/afvoer ruimte en onder de as en lagers zit een soort van carterpan. Waar in de motor een olie pickup voor de pomp zit zit in de cartridge een groot gat met een diameter van 13 mm. Er is geen pomp voor de turbo om de olie weg te halen maar de olie moet op eigen en zwaartekracht z'n weg naar het carter vinden. Om de zwaartekracht te helpen moet je daarom altijd de afvoer zo verticaal mogelijk plaatsen, volgens MHI binnen 10º van verticaal.

In het carter zou liefst geen druk moeten zijn. Zuigers krijg je niet 100% dicht in de cylinder dus minimale blowby hou je toch en een carter ventilatie zou hier op afgestemd zijn om toch zoveel mogelijk rond de omgevingsdruk te blijven.
De oliekamer in de cartridge heeft dan dezelfde druk. De olie die uit de cartridge komt is idd zoals eerder aangegeven meer schuim dan olie alhoewel de oliefabrikanten er alles aan doen om schuimvorming van olie tot een minimum te beperken.

Omdat de druk zich in het carter vormt wil deze zich een uitweg zoeken en doet dat via het grote lek genaamd carter ventilatie. Gaat de boel daar verstoppen of gaat de motor door slijtage of een ander probleem meer blowby genereren dan moet de druk weg via andere wegen. Dit zijn idd de peilstok, vuldop en zwakke keerringen maar ook de turbo retour leiding. Vliegt de peilstok omhoog bij verhoogde carterdruk ga je dan gelijk je motor reviseren? Nee. Mensen op dit forum nemen wel de moeite om de ventilatie grotendeels te vervangen maar vergeten soms om ook de kanalen vrij van prut te maken of te checken of de PTC buis en nippel nog wel goed zijn Blijft de peilstok omhoog komen dan gaat er een nieuw rubbertje op of heel misschien een versie met twee rubbertjes. En anders nog een touwtje of tie wrap. Als ie maar dicht zit. Maar de blowby is er niet minder om. Gaat zich een andere uitweg zoeken. Soms klapt een keerring maar soms ook niet en dan is er alleen nog de olieretour van de turbo over. Loopt de carter druk op dan zal de olie langzamer van de cartridge door de buis naar het carter gaan. Loopt de druk extreem op dan kan het zelfs stil gaan staan en ook terug omhoog gedrukt worden ja. Op het moment dat de olie afvoer stagneert zal deze zich een uitweg gaan zoeken via andere wegen en dat zijn de afdichtingen (seals). Aan de uitlaatkant bestaat dan de kans dat de olie gelijk gaat verbranden en daarmee de werking van van de afdichting teniet zou doen. De koeling zal steeds slechter zijn werk doen en de olie zal steeds verder naar binnen toe verbranden.

Volgens MHI is de doorstroming van de olie 0.8 tot 1.2 ltr. per minuut.



Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Piet op 18-08-2015 10:29:52
Voila... eindelijk een goed onderbouwd en duidelijk betoog i.p.v. stekeligheden.
Ik kan hier zeker in meegaan.
Het verhaal maakt echter ook wel duidelijk dat er wel heel wat meer aan de hand moet zijn wil een verstopte carterventilatie leiden tot schade in de turbo.
De druk zal zoals hierboven terecht gesteld extreem moeten oplopen, dit zal je alleen zien bij echt versleten motoren met forse blowby, zoals ik ook al eerder heb gezegd.

Wat is dan de werkelijk oorzaak de verstopte carterventilatie of de sterk verhoogde carterdruk ten gevolge van de enorme blowby.
Punt is dan wel dat inderdaad dat vaak bij onze motoren met tonnen aan km en vaak matig onderhoud dit meestal samen zal gaan.
De seals in de turbo hebben de positieve gasdruk nodig die zowel in de uitlaat als in de inlaat heerst om te kunnen afdichten. Er zullen daarbij altijd wat gassen naar binnen komen, dat is ook de oorzaak van genoemde schuimvorming van de af te voeren olie, maar ook van roetvorming aan de turbinezijde.
De turbo's op genoemde versleten motoren zullen ook al aardig versleten zijn met toegenomen lagerspeling waardoor niet alleen verhoogd olieverbruik met ook toegenomen roetvorming plaats vindt. Er is  veel meer nodig dan alleen een verstopte carterventilatie om de turbo te doen overlijden.




Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: NinaPaul op 18-08-2015 10:31:46
Of je nu wel of geen verstand van turbo's hebt maakt eigenlijk niets uit in dit geval.

Het is gewoon natuurkunde.

Hoe wordt de druk opgebouwd? Door de weerstand tegen vloeistofstroom. (aanvoer groter dan afvoer)
Is het dan mogelijk dat er druk wordt opgebouwd na het (smeren van het glijlager) lekken van de vloeistof? Nee, er is immers geen weerstand meer.

In dit geval zal verhoogde carterdruk dus inderdaad weerstand tegen uitstromen veroorzaken. Waarbij het dus mogelijk is dat aangehaalde problemen zich voordoen.




Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Piet op 18-08-2015 10:54:06
Dank voor je bijdrage maar die conclusie was inmiddels al wel getrokken. De vraag is ook meer of alleen een verstopte carteventilatie voldoende verhoogde carterdruk geeft of dat er meer bij komt kijken.
De zaak is overigens nog wel wat gecompliceerder dan dat, fysisch gezien. Het afvoerpijpje heeft namelijk niet voor niets de redelijk grote diameter die het heeft. De olie  zal toch door de zwaartekracht daardoor naar beneden willen vallen ongeacht de druk die in het carter en dus ook in dat buisje heerst. Hoe hoog die druk is doet er niet toe daar de druk in het motorcarter, buisje  en turbo"carter" nl even hoog is. Al is die 100 bar, de olie zal nog steeds naar beneden willen vallen. Alleen zal de aanvoer van de olie stagneren.
Het gaat dus mis als de carterdruk de oliedruk benadert, niet omdat de olie dan niet meer door het buisje naar beneden kan vallen, maar omdat de oliepomp niet genoeg druk kan leveren om de olie aan te voeren. Nog even het uitpersen van de olie langs de seals daargelaten.
Titel: Re: Turbo wisselen wat precies nodig ?
Bericht door: Hendrix op 18-08-2015 11:00:35
Of je nu wel of geen verstand van turbo's hebt maakt eigenlijk niets uit in dit geval.

Het is gewoon natuurkunde.

Hoe wordt de druk opgebouwd? Door de weerstand tegen vloeistofstroom. (aanvoer groter dan afvoer)
Is het dan mogelijk dat er druk wordt opgebouwd na het (smeren van het glijlager) lekken van de vloeistof? Nee, er is immers geen weerstand meer.

In dit geval zal verhoogde carterdruk dus inderdaad weerstand tegen uitstromen veroorzaken. Waarbij het dus mogelijk is dat aangehaalde problemen zich voordoen.






Even diezelfde Natuurkunde volgende, kom ik tot de volgende conclusies->


Gevolgen zijn voor elke optie wat verschillend,

eerste geval oplossing, altijd goed gas geven en tegen meneer agent zeggen dat je juist mileu bewust rijdt  ;D
tweede geval: gebeurt alleen bij opspoelen (weg met die blow off valve)  ;D
3de geval...tja moet je maar niet stil staan..gas.. ;D
Laatste geval.. tja nu ontkom je niet aan uit elkaar halen die zooi en schoonmaken  :eusa_wall: