Volvo 850 Discussieforum

Technische/Tuningsboards => Techniek Algemeen => Koppeling/versnellingsbak => Topic gestart door: Konstant op 15-12-2008 21:54:55

Titel: Drukgroep, koppelingsplaten en cilinder vervangen. Foto serie.
Bericht door: Konstant op 15-12-2008 21:54:55
Na stilstand op de A2/N2 te Maastricht moest ik toch een nieuwe cilinder monteren. D'r zonder kom je bijna niet van de plaats. Hier wat foto's van de klus.

(http://www.konstantprevoo.com/foto/V70/Thumbnails/tn_DSC05476.JPG)

Als eerste de wielmoeren en de aandrijfasmoer aan de linkerzijde losmaken voordat de auto opgetild wordt. Daarna de versnellingsbak vrijmaken: Motorafdekkap verwijderen, schakelmechanisme losmaken, luchtinlaatslangen verwijderen, motorbeschermplaat onderzijde wegnemen, achterste motorsteun verwijderen. Let op de bladveer! (Zie foto) Rem/koppelingsvloeistofslang afdichten zodat het remvloeistofreservoir niet leegloopt.

(http://www.konstantprevoo.com/foto/V70/Thumbnails/tn_DSC05479.JPG) (http://www.konstantprevoo.com/foto/V70/Thumbnails/tn_DSC05480.JPG)

(http://www.konstantprevoo.com/foto/V70/Thumbnails/tn_DSC05483.JPG)
(http://www.konstantprevoo.com/foto/V70/Thumbnails/tn_DSC05484.JPG)

Daarna de steun plaatsen voor het opvangen van de motor. De motor hier in ophangen. Dan de linker en rechter onderste fusee's losmaken, stuurstang losmaken, en de complete linker McPhersonpoot verwijderen. (Hoeft eigenlijk niet maar werkt wat makkelijker.) Voordat de aandrijfas links verwijderd wordt twee hulpstukken maken om in de versnellingsbak te steken zodat de olie niet wegloopt. (50mm PVC afvoer bochtjes met ca. 8cm buis er in. (Zie foto) Versnellingsbak steun loshalen. Dit moet van onderaf gebeuren. (Omdat dit een dieselmotor is moet ook de intecoolerpijp onderlangs verwijderd worden.)


(http://www.konstantprevoo.com/foto/V70/Thumbnails/tn_DSC05486.JPG)
(http://www.konstantprevoo.com/foto/V70/Thumbnails/tn_DSC05489.JPG)
(http://www.konstantprevoo.com/foto/V70/Thumbnails/tn_DSC05490.JPG)
(http://www.konstantprevoo.com/foto/V70/Thumbnails/tn_DSC05491.JPG)
(http://www.konstantprevoo.com/foto/V70/Thumbnails/tn_DSC05493.JPG)
(http://www.konstantprevoo.com/foto/V70/Thumbnails/tn_DSC05494.JPG)
(http://www.konstantprevoo.com/foto/V70/Thumbnails/tn_DSC05496.JPG)
(http://www.konstantprevoo.com/foto/V70/Thumbnails/tn_DSC05498.JPG)
(http://www.konstantprevoo.com/foto/V70/Thumbnails/tn_DSC05499.JPG)

Nadat de versnellingsbak steun is losgemaakt kan de motor/bakcombinatie omlaag gebracht worden. De bouten van de versnellingsbak losmaken en de versnellingsbak naar links onder de auto uithalen.

(http://www.konstantprevoo.com/foto/V70/Thumbnails/tn_DSC05500.JPG)

Zoals je hier onder kunt zien is het koppelingshuis behoorlijk smerig door de stof en olie combinatie. Dus poetsen.

(http://www.konstantprevoo.com/foto/V70/Thumbnails/tn_DSC05502.JPG)

(http://www.konstantprevoo.com/foto/V70/Thumbnails/tn_DSC05503.JPG)

De koppelingscilinder is bij dit type gecombineerd met het druklager en zit met 2x M6 boutjes aan de versnellingsbak vast.

(http://www.konstantprevoo.com/foto/V70/Thumbnails/tn_DSC05504.JPG)

Omdat de drukgroep de platen op spanning tegen het vliegwiel aandrukt heb ik twee hulpvleugelbouten gemaakt om de druk gelijkmatig weg te nemen.

(http://www.konstantprevoo.com/foto/V70/Thumbnails/tn_DSC05507.JPG)

(http://www.konstantprevoo.com/foto/V70/Thumbnails/tn_DSC05508.JPG)

(http://www.konstantprevoo.com/foto/V70/Thumbnails/tn_DSC05509.JPG)

(http://www.konstantprevoo.com/foto/V70/Thumbnails/tn_DSC05510.JPG)

Na demontage van de drukgroep is te zien dat deze conisch afgesleten is. Dat is ook te zien aan de koppelingsplaten. Vervangen dus. Door deze ongelijkmatige slijtage kan de koppeling stuiteren, ongelijkmatig aangrijpen maar ook overmatig slijten. Km stand van de drukgroep en platen 210.000 Km. Het zijn de originele platen omdat het Audi logo er op staat. Deze dieselmotor is door Volvo 'geleend' van Audi. (het is helaas nog géén D5)

(http://www.konstantprevoo.com/foto/V70/Thumbnails/tn_DSC05513.JPG)

(http://www.konstantprevoo.com/foto/V70/Thumbnails/tn_DSC05517.JPG)

(http://www.konstantprevoo.com/foto/V70/Thumbnails/tn_DSC05519.JPG)

De nieuwe onderdelen.

(http://www.konstantprevoo.com/foto/V70/Thumbnails/tn_DSC05514.JPG)

(http://www.konstantprevoo.com/foto/V70/Thumbnails/tn_DSC05515.JPG)

(http://www.konstantprevoo.com/foto/V70/Thumbnails/tn_DSC05516.JPG)

(http://www.konstantprevoo.com/foto/V70/Thumbnails/tn_DSC05520.JPG)

Om problemen te voorkomen de 'prise-as' insmeren met temperatuurbestendig vet. Niet te veel want dan kleeft het stof van de koppelingsplaten in het vet en werkt het averechts.

(http://www.konstantprevoo.com/foto/V70/Thumbnails/tn_DSC05521.JPG)

Montage in omgekeerde volgorde! En rijden maar.  ;D





Titel: Re: Drukgroep, koppelingsplaten en cilinder vervangen. Foto serie.
Bericht door: Falappa13 op 18-12-2008 16:54:47
Alsof het niks is....
Leerzaam stukkie !!!!

Thnx
Titel: Re: Drukgroep, koppelingsplaten en cilinder vervangen. Foto serie.
Bericht door: combinedforces op 18-12-2008 17:27:49
Hallo zeg, petje af hoor!
Titel: Re: Drukgroep, koppelingsplaten en cilinder vervangen. Foto serie.
Bericht door: francois op 18-12-2008 21:02:05
mooie sessie perfect  gedaan  :eusa_clap:  :eusa_clap:  :eusa_clap:  :eusa_clap:
Titel: Re: Drukgroep, koppelingsplaten en cilinder vervangen. Foto serie.
Bericht door: Fortissimo op 29-12-2008 11:24:59
Netjes , dat je dat kan.
Doe je dat ook voor anderen, de drukgroep en de koppelingsplaten.
Wat ben je qua prijs kwijt geweest.

groet.

John
Titel: Re: Drukgroep, koppelingsplaten en cilinder vervangen. Foto serie.
Bericht door: Konstant op 05-01-2009 19:41:16
Hallo John,

Kosten drukgroep + platen      € 375,00
Druklager cilinder combinatie   € 160,00

Dus niet al te gek, maar toch nog een behoorlijk bedrag.

Grzzzz

Titel: Re: Drukgroep, koppelingsplaten en cilinder vervangen. Foto serie.
Bericht door: FelixB op 05-01-2009 19:45:30
Alsof het niks is....
Leerzaam stukkie !!!!

Thnx

mee eens
Titel: Re: Drukgroep, koppelingsplaten en cilinder vervangen. Foto serie.
Bericht door: Norbies850 op 22-09-2010 10:49:37
Ik mag binnenkort er ook aan geloven maar dit is wel een duidelijke beschrijving.
Top!!
Titel: Re: Drukgroep, koppelingsplaten en cilinder vervangen. Foto serie.
Bericht door: ronnus op 01-10-2010 12:24:26
top beschrijving, ik moet op kort termijn mijn koppelingsplaten ook vervangen.

vraag,

moet de steekas rechts ook verwijderd worden en zo ja hoe dan?

ron
Titel: Re: Drukgroep, koppelingsplaten en cilinder vervangen. Foto serie.
Bericht door: BenC70ES op 02-10-2010 23:07:00
vraag,

moet de steekas rechts ook verwijderd worden en zo ja hoe dan?

ron

Ja, althans bij de mijne toch.   Ring rond de as los maken was niet voldoende, dus heb ik de fusee losgehaald en heel het wiel even opzij gedrukt, zodat de as uit de versnellingsbak kon.  Let op dat de kruiskoppelingen niet uitmekaar gaan.

Uiteindelijk heb ik het aan de andere kant ook zo moeten doen, omdat die steekas muurvast in de wielnaaf zat.
Titel: Re: Drukgroep, koppelingsplaten en cilinder vervangen. Foto serie.
Bericht door: elianmars op 02-10-2010 23:23:14
vraag,

moet de steekas rechts ook verwijderd worden en zo ja hoe dan?

ron

Ja, althans bij de mijne toch.   Ring rond de as los maken was niet voldoende, dus heb ik de fusee losgehaald en heel het wiel even opzij gedrukt, zodat de as uit de versnellingsbak kon.  Let op dat de kruiskoppelingen niet uitmekaar gaan.


Ja nou! Ik heb het nu twee keer gehad dat ik 't uit elkaar trok. Daar word je niet vrolijk van  :eusa_wall:
Titel: Re: Drukgroep, koppelingsplaten en cilinder vervangen. Foto serie.
Bericht door: BenC70ES op 02-10-2010 23:28:24
vraag,

moet de steekas rechts ook verwijderd worden en zo ja hoe dan?

ron

Ja, althans bij de mijne toch.   Ring rond de as los maken was niet voldoende, dus heb ik de fusee losgehaald en heel het wiel even opzij gedrukt, zodat de as uit de versnellingsbak kon.  Let op dat de kruiskoppelingen niet uitmekaar gaan.


Ja nou! Ik heb het nu twee keer gehad dat ik 't uit elkaar trok. Daar word je niet vrolijk van  :eusa_wall:

Dat had ik toen ook in 't achterhoofd ...  dus heb er toen extra goed op gelet!   Was een mooie tip Marcel  ;D  ;)
Titel: Re: Drukgroep, koppelingsplaten en cilinder vervangen. Foto serie.
Bericht door: byb501 op 14-10-2010 11:44:37
Hallo Konstant,

Erg leerzaam stuk informatie. Ik als beginneling in het sleutelen aan mijn V70 Classic uit 2000 wilde ik vragen of je de fotos ergens hebt staan met een wat hogere resolutie zodat ik wat beter kan zien wat waar zit en zo. Voor kenners zijn ze denk ik perfect maar ik moet het toch echt wat beter kunnen zien (ondanks mijn bril) ;-)

Alvast bedankt.

byb501

 
Titel: Re: Drukgroep, koppelingsplaten en cilinder vervangen. Foto serie.
Bericht door: Norbies850 op 27-03-2011 23:05:23
6 uur werk en hij is weer als nieuw! Alles was goed gangbaar, das altijd lekker :eusa_whistle:
Titel: Re: Drukgroep, koppelingsplaten en cilinder vervangen. Foto serie.
Bericht door: RvdO op 23-09-2011 16:00:18
Citaat
Daarna de steun plaatsen voor het opvangen van de motor. De motor hier in ophangen. Dan de linker en rechter onderste fusee's losmaken, stuurstang losmaken, en de complete linker McPhersonpoot verwijderen. (Hoeft eigenlijk niet maar werkt wat makkelijker.) Voordat de aandrijfas links verwijderd wordt twee hulpstukken maken om in de versnellingsbak te steken zodat de olie niet wegloopt. (50mm PVC afvoer bochtjes met ca. 8cm buis er in. (Zie foto) Versnellingsbak steun loshalen. Dit moet van onderaf gebeuren. (Omdat dit een dieselmotor is moet ook de intecoolerpijp onderlangs verwijderd worden.)

Hoe verwijder je de aandrijfas???
Kan ik ipv dat pijpje monteren ook gewoon de olie opvangen en hergebruiken?
Titel: Re: Drukgroep, koppelingsplaten en cilinder vervangen. Foto serie.
Bericht door: ed op 23-09-2011 16:07:50
Wat me opvalt bij de D5 motoren is dat bij slippende koppeling de drukgroep nagenoeg altijd konisch (schotelvormig) is geworden. Weet iemand hoe dat komt? Ik kan me niet voorstellen dat dit alleen door slijtage is gekomen. Bij mijn D5 was het recent weer zo. Ik heb hem vervangen omdat de koppeling heel soms begon te slippen.
Titel: Re: Drukgroep, koppelingsplaten en cilinder vervangen. Foto serie.
Bericht door: stefanhuijser op 23-09-2011 21:42:40
Als ik dit topic lees begrijp ik dat bij een handbak het subframe dus niet omlaag hoeft?
Heb recent een automaat gedemonteerd voor Dirk342 en deze kan er niet uit zonder het subframe een enorm stuk te laten zakken aan de bakzijde.
Is de handbak zo'n stuk kleiner dat deze wel door de wielkast past?

Gr. Stefan
Titel: Re: Drukgroep, koppelingsplaten en cilinder vervangen. Foto serie.
Bericht door: ulkeman op 23-09-2011 21:52:01
Als ik dit topic lees begrijp ik dat bij een handbak het subframe dus niet omlaag hoeft?
Heb recent een automaat gedemonteerd voor Dirk342 en deze kan er niet uit zonder het subframe een enorm stuk te laten zakken aan de bakzijde.
Is de handbak zo'n stuk kleiner dat deze wel door de wielkast past?

Gr. Stefan

heb je wel goed gelezen joh?.....

de bak moet omlaag er uit dus subframe laten zakken!!!
Titel: Re: Drukgroep, koppelingsplaten en cilinder vervangen. Foto serie.
Bericht door: stefanhuijser op 23-09-2011 21:58:54
Als ik het zo lees Achterste motorsteun los en een stuk verder baksteun los daarna blok/bak laten zakken in de takel.. Vandaar dat ik het vermoeden had dat de handbak er dan net tussendoor past.. Lees niks over het subframe. Dacht mazzel te hebben bij het vervangen van mijn drukgroep ;)

Maar ulkeman, bedankt voor de info!

Gr. Stefan
Titel: Re: Drukgroep, koppelingsplaten en cilinder vervangen. Foto serie.
Bericht door: RvdO op 24-09-2011 00:08:38
Kijk, hier liep ik vandaag ook tegen aan. In ieder geval is daar nu duidelijkheid over. Nu nog zien hoe ik de aandrijfas uit de transmissie getrokken krijg. Dat ding zit muurvast! Zit 'ie nog met bouten vast die ik over t hoofd zie?
Titel: Re: Drukgroep, koppelingsplaten en cilinder vervangen. Foto serie.
Bericht door: volvobug op 24-09-2011 00:16:16
Zit niet met bout vast maar met een wat ik maar noem "borgveerring". Koevoet, bandenijzer o.i.d. tussen bak en homokineet en rustig eruit 'wippen'.
Titel: Re: Drukgroep, koppelingsplaten en cilinder vervangen. Foto serie.
Bericht door: beunmaat op 24-09-2011 01:27:08
Ook voor een handbak moet jeje subframe laten zakken.
En de aandrijfassen moet je inderdaad een beetje aanmoedigen met een breekijzer oid. Niets forceren!

Let bij het zakken van het subframe erop dat je niks plet of kapot trekt! Beter 4 keer te veel kijken dan 1 keer iets slopen.
En die bakolie ga je toch niet opvangen en opnieuw gebruiken?! Koop een flesje nieuwe olie en giet dat erin..
Titel: Re: Drukgroep, koppelingsplaten en cilinder vervangen. Foto serie.
Bericht door: RvdO op 24-09-2011 16:02:10
Nee, natuurlijk niet. What was I thinking? :eusa_eh:

Maar goed, vandaag weer lekker verder klussen. Aandrijfas is er nu uit, het subframe kan genoeg zakken om plaats te maken voor het koppelingshuis...

Maar nu krijg ik het koppelingshuis er niet af. Alle bouten met de versnellingsbak zijn er uit, alle kabels etc zijn gedemonteerd... maar toch komt het koppelingshuis niet van het blok af. Aan de linkerkant lukt het om het huis ca 5 mm er af te krijgen, aan de rechterkant blijft ie  zitten waar ie zit.

Wat zie ik over het hoofd?
Titel: Re: Drukgroep, koppelingsplaten en cilinder vervangen. Foto serie.
Bericht door: RvdO op 24-09-2011 16:45:52
Inmiddels heb ik met wat voorzichtig wrikken het koppelingshuis zo'n 4 cm van het blok af gekregen. Het lijkt wel alsof ie nu blijft hangen op diverse assen van de versnellingsbak.

Als ik van bovenaf op het koppelingshuis kijk, zie ik zo de tandwielen van de versnellingen zitten.

Ga ik nog goed, of is hier iets heel erg mis?
Titel: Re: Drukgroep, koppelingsplaten en cilinder vervangen. Foto serie.
Bericht door: stefanhuijser op 24-09-2011 19:43:38
Ben je niet de bak zelf uit elkaar aan het draaien in plaats van de bak van het blok afhalen?
Tandwielen hoor je niet te zien, behalve het tandwiel van de starterkrans..

Alle bouten liggen in een rechte lijn vanaf de startmotor als je begrijpt wat ik bedoel.

Gr. Stefan
Titel: Re: Drukgroep, koppelingsplaten en cilinder vervangen. Foto serie.
Bericht door: daytonawim op 24-09-2011 19:49:56
Inmiddels heb ik met wat voorzichtig wrikken het koppelingshuis zo'n 4 cm van het blok af gekregen. Het lijkt wel alsof ie nu blijft hangen op diverse assen van de versnellingsbak.

Als ik van bovenaf op het koppelingshuis kijk, zie ik zo de tandwielen van de versnellingen zitten.

Ga ik nog goed, of is hier iets heel erg mis?

Hier gaat iets " VRESELIJK " mis kerel !

Ik weet niet of je dit ook zomaar weer vast kunt zetten 1
Titel: Re: Drukgroep, koppelingsplaten en cilinder vervangen. Foto serie.
Bericht door: Sbv op 24-09-2011 19:54:08
Zoals Jack al aangaf in het andere topic, heel voorzichtig de boel verder demonteren en dan als alles naast de auto staat de bak pogen netjes in elkaar te drukken
Titel: Re: Drukgroep, koppelingsplaten en cilinder vervangen. Foto serie.
Bericht door: Mvh op 03-07-2014 22:49:36
Halen mensen hier nog het stuurhuis los van het subframe? Of de stuurverstelling los zetten en rustig laten zakken?
Titel: Re: Drukgroep, koppelingsplaten en cilinder vervangen. Foto serie.
Bericht door: Rob850turbo op 03-07-2014 23:31:07
Ben je niet de bak zelf uit elkaar aan het draaien in plaats van de bak van het blok afhalen?
Tandwielen hoor je niet te zien, behalve het tandwiel van de starterkrans..

Alle bouten liggen in een rechte lijn vanaf de startmotor als je begrijpt wat ik bedoel.

Gr. Stefan

Dit vraagt om foto's
Titel: Re: Drukgroep, koppelingsplaten en cilinder vervangen. Foto serie.
Bericht door: mehn op 04-07-2014 06:22:05
Halen mensen hier nog het stuurhuis los van het subframe? Of de stuurverstelling los zetten en rustig laten zakken?

Stuurhuis los!
Titel: Re: Drukgroep, koppelingsplaten en cilinder vervangen. Foto serie.
Bericht door: jan2016 op 07-02-2016 16:54:50
De koppeling van mijn 850 sedan grijpt laat in; dus als het pedaal bijna volledig los van mn voet is.
Is dat een teken van slijtage?
Ik heb geen geluiden, noch slip op de koppeling.
Er zitten 208k km op.
Bedankt voor je reactie.
Jan
Titel: Re: Drukgroep, koppelingsplaten en cilinder vervangen. Foto serie.
Bericht door: Jurijn R op 07-02-2016 17:05:15
De koppeling van mijn 850 sedan grijpt laat in; dus als het pedaal bijna volledig los van mn voet is.
Is dat een teken van slijtage?
Ik heb geen geluiden, noch slip op de koppeling.
Er zitten 208k km op.
Bedankt voor je reactie.
Jan

Klopt, tijd voor nieuwe. Is op z'n eind  ;)
Titel: Re: Drukgroep, koppelingsplaten en cilinder vervangen. Foto serie.
Bericht door: volvobug op 07-02-2016 17:13:27
De koppeling van mijn 850 sedan grijpt laat in; dus als het pedaal bijna volledig los van mn voet is.
Is dat een teken van slijtage?
Ik heb geen geluiden, noch slip op de koppeling.
Er zitten 208k km op.
Bedankt voor je reactie.
Jan


gewoon nog een paar ton mee doorrijden.
Titel: Re: Drukgroep, koppelingsplaten en cilinder vervangen. Foto serie.
Bericht door: ib78 op 02-12-2018 11:23:08
Een hoog aangrijpende 'aan-uit koppeling, en een minimaal lekkende krukaskerring.

Ik denk dat ik ook aan de beurt ben ::)
Titel: Re: Drukgroep, koppelingsplaten en cilinder vervangen. Foto serie.
Bericht door: volvobug op 02-12-2018 15:37:04
Een hoog aangrijpende 'aan-uit koppeling, en een minimaal lekkende krukaskerring.

Ik denk dat ik ook aan de beurt ben ::)

Welkom in het clubske!  :)