Ik ben op zoek naar een uitlaat die het volle geluid mooier laat doorklinken: maar wil wel rustig 140 kunnen rijden.
Het gaat mij ook niet om performance, maar puur om de prachtige sound van de motor.
Wat voor einddemper zou ik hier moeten plaatsen ?
Ferrita: rvs systeem met een luid, donker sportief geluid.
Simons: idem maar iets minder luid en dus comfortabeler op langere afstanden, nog steeds een diep en donker geluid.
Met andere merken heb ik geen ervaring.
de GLT klinkt origineel al wat luider dan een turbo.
zijn die uitlaten op een GLT ook nog aanvaardbaar, niet vreselijk, luid?
Raf
Ik vind het allemaal aanvaardbaar, maar het is wel persoonlijk. Daarnaast heb je in een sedan altijd veel minder uitlaatgeluid in het interieur dan bij een estate.
ik heb zelf een '92 Glt met een Ferrita sport einddemper, een K&N vervangingsluchtfilter(dit beinvloed het geluid ook al, het geluid wordt wat rauwer)en tot slot nog een RVS rechte 3"buis i.p.v. de 'kat'en vooral dit laatste zorgt voor een overduidelijk geluid c.q. gebrul als je wat meer toeren maakt.
als je alleen een sporteind demper monteert wordt het geluid wat sportiever maar niet hinderlijk.
bij mij is het nu zo dat ik alleen nog maar stationair door de straat rijdt, dit i.v.m. de buren.
groet, Jan Hogchem.
Heb je geen geluidsfragmentje ;)
Hier in de buurt reed altijd een 850 GLT Estate met sportuitlaat en extreeem sportieve chauffeur :o wat een sound!! net de BTCC estate... tegen de rode zone... 8) gewoon om kippevel van te krijgen.
Komt de turbo in problemen als je van een 2,5" naar een 3" downpipe gaat, in dit geval?
Hij moet volgens mij ook niet teveel "lucht" krijgen, toch?
gr J
Citaat van: Pethconi op 24-11-2003 19:44:18
Komt de turbo in problemen als je van een 2,5" naar een 3" downpipe gaat, in dit geval?
Hij moet volgens mij ook niet teveel "lucht" krijgen, toch?
gr J
??? De downpipe zit aan de uitlaatkant en de turbo krijgt daar dus geen lucht maar raakt daar juist de uitlaatgassen kwijt. Hoe minder tegendruk een turbo heeft, hoe beter en eerder hij zijn werk kan doen. Alleen bij atmosferische motoren moet je met de diameter niet té ver gaan omdat het extra topvermogen dan ten koste gaat van koppel onderin.
hallo volvo rijders
graag zou ik wat ervaringen willen horen over een sportuitlaat.
via rica tuning zag ik dat er 3 verschillende merken zijn voor een 850 (glt2.5,20v aut,92, sedan)
nu mijn vraag is dus wat de ervaringen zijn van de verschillende merken
(heb rica ook een mailtje gestuurd maar zou ook graag eens jullie mening willen horen)
mijn wensen zijn alleen een sportief geluid bij het intrappen van het gas.
bij constante snelheden van zeg 80 tot 140 moet ie geen lawaaibak worden.
ik zoek ook geen downpipe of spaghetti spruitstuk omdat dat veel te duur gaat worden, gewoon een systeem vanaf de kat.
ik heb nu alleen 1 grote demper in het midden en verder niks.
overigens heb ik wel al wat topics doorgelezen maar dat ging vaak over een turbo.
De kat houdt het meeste geluid tegen.... (als je daar een andere voor hebt, desnoods een lege, dan heb je al aanzienlijk meer goed geluid)
Verder de grootste demper ertussen uit.
suc6
ik denk dat als ik de kat leeghaal en er een pijp in zet en dan ook nog de middendemper vervang door een open pijp dat ik meer lawaai heb dan me lief is.
en dat ie zeer zeker geen stille compaan is tijdens snelweg ritten.
of vergis ik me hierin?
ik wilde gewoon eens kijken naar een ferrita / supersprint of simon jetex
die kat leeghalen kan altijd nog.
Ik heb een ferrita onder mijn 850, een 2.5 20V uit '95.
Het geluid van die uitlaat is bij normaal rijden absoluut niet storend, is maar iets luider dan een originele uitlaat. Maar als je gas geeft klinkt het schitterend.
Pasvorm van de uitlaat is ook zeer goed, en je kan uit verschillende types eindstukken kiezen.
(http://img212.exs.cx/img212/9093/110qe.jpg)
kijk dat ziet er goed uit.
en je beschrijfd ook het geluid zoals ik het ook zou wensen.
heb je deze nog vergeleken met die andere twee? en waarom heb je voor een ferrita gekozen?
mvg
Citaat van: kww op 21-03-2005 22:29:12
heb je deze nog vergeleken met die andere twee? en waarom heb je voor een ferrita gekozen?
mvg
Als ik het goed heb zijn de 3 merken supersprint, simons en ferrita.
Ik ben voor de ferrita gegaan omdat ik hier de beste reactie's over gelezen had, en omdat deze compleet RVS is, wat bij de simons niet het geval is. Supersprint kende ik wel, maar wist niet dat deze een uitlaat voor een volvo 850 hadden.
Mijn uitlaat komt trouwens bij european tuning weg.
Als je het geluid van mijn uitlaat wilt horen, ik ben 3 april aanwezig in lelystad bij de elandrun. (rij niet mee)
http://www.automaxx.nl/
das de automaxx street power edition
en aangezien dat een stukje dichter bij is ga ik daar heen, was vorig jaar ook gezellig.
wanneer is de eerstvolgende meeting ?
Graag zou ik een sportiever geluid in mijn 850 2.5 10v willen hebben. Welk uitlaatsysteem kan ik het beste aanschaffen volgen jullie en waar zou ik deze dan kunnen kopen.
renz
Kijk eens op http://www.ferrita.com, daar vindt je o.a. ook een sportuitlaat voor je 10V.
Succes!
Overigens is het op dit forum al eens bewezen dat een 10V het mooiste geluid al standaard maakt. ::) ;D
Ik las in een ander topic dat je een T-5R zou gaan kopen....... nu dus een 10V gekocht?
Kijk ook eens op www. europeantuning.nl voor eventueel een Ferrita of een Simons uitlaat.
oke bedankt voor jullie reactie de auto is trouwens niet van mij ook al staat dat wel in dit topic
Citaat van: RRRRR_Ramon op 22-04-2007 12:19:29
Overigens is het op dit forum al eens bewezen dat een 10V het mooiste geluid al standaard maakt. ::) ;D
Dat is puur om het gebrek aan peekaas goed te lullen ;D.
Maar om on topic te blijven.Je kan ook heel simpel je uitlaat bewerken. Heb ik ook gedaan. Kwestie van open snijden rotte duif eruit en netjes dichtlassen ;)
Citaat van: Norge op 25-04-2007 21:00:03
Citaat van: RRRRR_Ramon op 22-04-2007 12:19:29
Overigens is het op dit forum al eens bewezen dat een 10V het mooiste geluid al standaard maakt. ::) ;D
Dat is puur om het gebrek aan peekaas goed te lullen ;D.
Maar om on topic te blijven.Je kan ook heel simpel je uitlaat bewerken. Heb ik ook gedaan. Kwestie van open snijden rotte duif eruit en netjes dichtlassen ;)
Daarom rij ik met mijn 10 klepper best wel een aantal 20v zoek...........of kan ik soms zo goed schakelen en en rijden????? :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Gr Chris
Maarruh, ff terug naar het onderwerp, waarom kost een uitlaat rechtstreeks bij Ferrita 130 euro minder ? 364,- tegen 495,- bij European tuning ???
Ik ben benieuwd wat DHL of UPS voor het verschepen vraagt.
Zit er ook het eindstuk bij ? Naar keuze rond, ovaal of vierkant ? En alle beugels en rubbers ?
Een pijp door je kat steken en aan weerskanten vastlassen. Heb ik bij mijn 20V ook laten doen. Klinkt geweldig goed en is een goedkope oplossing.
Voor de apk moet het wel lijken als of er een cat onderzit als dat ook op je papieren staat :o
Heb zelf een Simons eronder vanaf de Catalysator, moet zeggen erg tevreden over.
een redelijk bescheiden maar erg vet geluid, en bij vol gas en de magic toerentallen is het dik genieten 8)
Verder zie je het nauwelijks aan de uitlaat, dwz geen grote kachelpijp aan de achter kant...
Interieur isoleren? geen optie? Onder de achterbank, de ruimte voor het reservewiel?.....
Het extra geluid weegt qua nadeel niet op tegen de winst die je boekt qua trekkracht is mijn mening.
Ik wil zelf een simons onder de 850.....ik verwacht qua performance dezelfde voordelen als bij de ferrita.
Citaat van: Enno op 26-12-2007 13:20:34
Het extra geluid weegt qua nadeel niet op tegen de winst die je boekt qua trekkracht is mijn mening.
scheelt dat wat dan ?
Volgens iemand die denkt dat hij er verstand van heeft is m'n uitlaat lek. Ik weet niet of dat waar is en zo ja waar, maar als hij gelijk heeft moet ik toch al wat vervangen; dan kan ik het net zo goed "leuk" doen !
Gelijk doen idd.
Maarre... is ie werkelijk lek? Sommige mensen roepen bij een koude start van onze roffels al dat de uitlaat lek is, maar dat hoort gewoon zo.
Geluid is idd. ook mooi, maar het moet ook weer niet overheersend worden.
(de buren moeten last hebben van m'n radio, niet van m'n uitlaat ;D )
Het is gewoon de roffel met een baard in de keel bij normaal rijden, bij doortrekken zul je 'm idd. wat meer horen, maar bij normaal rijden is het al een genot.
Als ie ook nog wat beter trekt is het al helemaal mooi meegenomen (daarom heb ik 'm ook allang gemonteerd :eusa_shifty: ;D)
2.5 20V met kat en ferrita...
filmpje 1 ff klikken (http://www.youtube.com/watch?v=N25qYqhrdOg)
2.5 20V zonder kat en met ferrita...
filmpje 2 ff klikken (http://www.youtube.com/watch?v=2Rlg60yzceA)
:eusa_whistle:
Citaat van: fearless op 02-01-2008 20:01:39
2.5 20V met kat en ferrita...
filmpje 1 ff klikken (http://www.youtube.com/watch?v=N25qYqhrdOg)
2.5 20V zonder kat en met ferrita...
filmpje 2 ff klikken (http://www.youtube.com/watch?v=2Rlg60yzceA)
:eusa_whistle:
Dat maakt wel een behoorlijk verschil met of zonder kat.
Heeft niet iemand toevallig een filmpje met std uitlaat en zonder kat?
Of zou dat ongeveer hetzelfde klinken als filmpje 2?
een ferrita met maar een demper klinkt heerlijk ;D
http://www.youtube.com/watch?v=UwkIVqsKlhg (http://www.youtube.com/watch?v=UwkIVqsKlhg)
met dank aan european tuning :eusa_clap:
Ik zit te denken aan Simons, af kat....
ik vind een volvo die zo'n herrie maakt geen porem...maar da's mijn mening.
Citaat van: Richard850 op 10-09-2008 12:51:49
Ik zit te denken aan Simons, af kat....
Zou zelf eerder voor Ferrita gaan.
(Ow ja heb ik ook)Ferrita is compleet RVS, Simons maar gedeeltelijk.
Heb bij Saab wel eens een Simons gezien die er een jaar onder heeft gezetten maar dat was niet echt mooi meer. Geluid was ook niet echt bijzonder.
Ferrita is een mooier product met een betere klank moet ik zeggen maar dat is weer smaak.
MarkJan
Ik heb zaterdag een Ferrita vanaf cat er ondere mijn S70 10v gehangen.
Echt een aanrader past perfect en een super geluid :eusa_clap:
Ik heb ook een vraagje krijg je met een 2.5 20v en dan zo'n ferrita uitlaatsysteem vanaf de cat ook wat meer koppel en vermogen?
Het zal misschien wel niet veel zijn denk ik zo (correct me if wrong) ;)
En en n/a 20v chippen? heeft iemand dat al eens gedaan of gezien?
na de kat gaat je niet helpen. De kat er uit halen wel, maar dan krijg je ruzie met groenlinks. Chippen kost je rond de 400 euro en levert maar 15 pk en net zoiets aan koppel op, dus ook niet echt de moeite. VVIS tunign is een betere optie (zoek maar even)
Staat hier allemaal al 100x beschreven. Een uitlaat levert je misschien een procent op, maar veel gekker wordt het niet.
15Pk winnen door chippen wil ik ook nog weleens zien in de praktijk.
Past een Ferrita vanaf cat,ook op een 95-er 10V op GAS. dit met eventuele overname.....
Citaat van: Wout309t op 10-12-2010 13:30:47
Staat hier allemaal al 100x beschreven. Een uitlaat levert je misschien een procent op, maar veel gekker wordt het niet.
15Pk winnen door chippen wil ik ook nog weleens zien in de praktijk.
mee eens,
Veel hangt af van de staat van de motor, de meeste motoren halen na een aantal jaren de fabriekswaarden niet. (nogmaals uitzonderingen daargelaten). Het kan dan ook zijn dat je na "tuning" niet boven de fabriekswaarde uitkomt.
Meten is weten! kosten/baten gezien een afrader dus.
Citaat van: san op 16-06-2011 16:41:42
Past een Ferrita vanaf cat,ook op een 95-er 10V op GAS. dit met eventuele overname.....
Ja, zolang het beiden maar non-turbo's zijn.
Vandaag een feritta gekregen op mijn 2.0, wow wat een heerlijk donkereroffel en als je hem in de toeren jaagt een snerpend geluid waar je kippevel van krijgt :D
MarcoV
Citaat van: MarcoV op 26-10-2011 19:58:30
Vandaag een feritta gekregen op mijn 2.0, wow wat een heerlijk donkereroffel en als je hem in de toeren jaagt een snerpend geluid waar je kippevel van krijgt :D
MarcoV
Gekregen! Vertels eens hoe je dat geregeld hebt! :)
Ach, een topic van Freulig.. Hoe zou het met hem zijn.. ;D
Citaat van: M a r c op 16-06-2011 18:15:47
Citaat van: san op 16-06-2011 16:41:42
Past een Ferrita vanaf cat,ook op een 95-er 10V op GAS. dit met eventuele overname.....
Ja, zolang het beiden maar non-turbo's zijn.
Begrijp ik het goed als ik zeg: uitlaat voor een 10V of 20V zijn identiek?
Citaat van: Misha op 26-10-2011 21:02:57
Ach, een topic van Freulig.. Hoe zou het met hem zijn.. ;D
Kijk in de spiegel en vraag het hem :P
Citaat van: Justin-850 op 27-04-2013 15:33:15
Citaat van: M a r c op 16-06-2011 18:15:47
Citaat van: san op 16-06-2011 16:41:42
Past een Ferrita vanaf cat,ook op een 95-er 10V op GAS. dit met eventuele overname.....
Ja, zolang het beiden maar non-turbo's zijn.
Begrijp ik het goed als ik zeg: uitlaat voor een 10V of 20V zijn identiek?
Catback wel ja
Is het al een grote vooruitgang als je een louter een Ferrita einddemper erop monteert? Of moet je ook alle andere delen in de hele set van Ferrita monteren om een goed geluid te krijgen?
Citaat van: Paulsson op 07-04-2017 21:18:09
Is het al een grote vooruitgang als je een louter een Ferrita einddemper erop monteert? Of moet je ook alle andere delen in de hele set van Ferrita monteren om een goed geluid te krijgen?
Er zit normaal gesproken maar 1 demper onder. aftermarket plaatst met wel eens een tweede om het geluid wat binnen de perken te houden.
Onder mijn S70 R is een TME catback en een Ferrita racekat gemonteerd.
Eerder met volledig Ferrita gereden maar vond ik wat te veel "brommen" bij
bepaalde toerentallen. Mooiste combi die ik gehad heb was een Ferrita racekat
met een Volvo Remus catback.
TME heeft een mooi donker geluid en hoor je goed bij stevig accelereren en is prettig stil
bij snelheden tussen 120 en 140.
Het verbaasd me dat ik zo weinig lees over TME op het forum.
Citaat van: -D©©©L- op 08-04-2017 09:39:14
Citaat van: Paulsson op 07-04-2017 21:18:09
Is het al een grote vooruitgang als je een louter een Ferrita einddemper erop monteert? Of moet je ook alle andere delen in de hele set van Ferrita monteren om een goed geluid te krijgen?
Er zit normaal gesproken maar 1 demper onder. aftermarket plaatst met wel eens een tweede om het geluid wat binnen de perken te houden.
Ah oke. Maar verkoopt Ferrita ook gewoon een aparte demper die je als vervanger erop kan schroeven, zonder dat je alle andere buizen vervangt? Ik zie bij Ferrita uitlaatsystemen altijd andere buizen die meegeleverd worden.
Iemand? ;D
Citaat van: Paulsson op 09-04-2017 21:11:45
Citaat van: -D©©©L- op 08-04-2017 09:39:14
Citaat van: Paulsson op 07-04-2017 21:18:09
Is het al een grote vooruitgang als je een louter een Ferrita einddemper erop monteert? Of moet je ook alle andere delen in de hele set van Ferrita monteren om een goed geluid te krijgen?
Er zit normaal gesproken maar 1 demper onder. aftermarket plaatst met wel eens een tweede om het geluid wat binnen de perken te houden.
Ah oke. Maar verkoopt Ferrita ook gewoon een aparte demper die je als vervanger erop kan schroeven, zonder dat je alle andere buizen vervangt? Ik zie bij Ferrita uitlaatsystemen altijd andere buizen die meegeleverd worden.
http://www.ferrita.com/en/
Citaat van: Paulsson op 09-04-2017 21:11:45
Citaat van: -D©©©L- op 08-04-2017 09:39:14
Citaat van: Paulsson op 07-04-2017 21:18:09
Is het al een grote vooruitgang als je een louter een Ferrita einddemper erop monteert? Of moet je ook alle andere delen in de hele set van Ferrita monteren om een goed geluid te krijgen?
Er zit normaal gesproken maar 1 demper onder. aftermarket plaatst met wel eens een tweede om het geluid wat binnen de perken te houden.
Ah oke. Maar verkoopt Ferrita ook gewoon een aparte demper die je als vervanger erop kan schroeven, zonder dat je alle andere buizen vervangt? Ik zie bij Ferrita uitlaatsystemen altijd andere buizen die meegeleverd worden.
http://www.ferrita.com/en/car/rostfria-system/volvo/850-855/sport/volvo-850-csv70-i-20-23-24-25-10v20v
Hier zit een ferrita systeem onder,...https://www.youtube.com/watch?v=2Rlg60yzceA
Maakt geluid zat,...of hier 1 of 2 dempers onder zaten/zitten is even de vraag.
Je kan ook met de uitlaat die er nu onder zit de gehele einddemper vervangen door een demperloze pijp,
dan krijg je ook meer geluid achter de auto uit,.....als het enkel om het geluid gaat is dit ook een optie.
Groet
Citaat van: Dirk342 op 25-04-2017 13:21:27
Citaat van: Paulsson op 09-04-2017 21:11:45
Citaat van: -D©©©L- op 08-04-2017 09:39:14
Citaat van: Paulsson op 07-04-2017 21:18:09
Is het al een grote vooruitgang als je een louter een Ferrita einddemper erop monteert? Of moet je ook alle andere delen in de hele set van Ferrita monteren om een goed geluid te krijgen?
Er zit normaal gesproken maar 1 demper onder. aftermarket plaatst met wel eens een tweede om het geluid wat binnen de perken te houden.
Ah oke. Maar verkoopt Ferrita ook gewoon een aparte demper die je als vervanger erop kan schroeven, zonder dat je alle andere buizen vervangt? Ik zie bij Ferrita uitlaatsystemen altijd andere buizen die meegeleverd worden.
http://www.ferrita.com/en/car/rostfria-system/volvo/850-855/sport/volvo-850-csv70-i-20-23-24-25-10v20v
Dit is dus wederom een set van dempers en bijbehorende buizen: ik ben benieuwd of je alleen een losse eind demper kan kopen, zonder buizen en andere dempers eraan...
Moet je denk ik even rekening houden met de diameter en moet er misschien een verloop tussen,...
Zou er een belletje aan wagen ;)
Groet
Citaat van: peteRRR op 25-04-2017 13:43:05
Moet je denk ik even rekening houden met de diameter en moet er misschien een verloop tussen,...
Zou er een belletje aan wagen ;)
Groet
Dank voor je suggesties ;D Ik ben benieuwd of mensen altijd hun volledige cat back installatie vervangen, of dat ze soms alleen een demper vervangen
Citaat van: Paulsson op 25-04-2017 13:44:02
Citaat van: peteRRR op 25-04-2017 13:43:05
Moet je denk ik even rekening houden met de diameter en moet er misschien een verloop tussen,...
Zou er een belletje aan wagen ;)
Groet
Dank voor je suggesties ;D Ik ben benieuwd of mensen altijd hun volledige cat back installatie vervangen, of dat ze soms alleen een demper vervangen
Er wordt best wat aan geknutseld met oa het binnenwerk van de kat er uit halen of dempers met vlinderklep op het/een systeem
tot grotere diameters of sierstukken waar je je schoen in kwijt kan ;D
Maar een ferrita demper op het originele systeem heb ik nog niet gezien ;)
Groet
Citaat van: peteRRR op 25-04-2017 13:49:23
Citaat van: Paulsson op 25-04-2017 13:44:02
Citaat van: peteRRR op 25-04-2017 13:43:05
Moet je denk ik even rekening houden met de diameter en moet er misschien een verloop tussen,...
Zou er een belletje aan wagen ;)
Groet
Dank voor je suggesties ;D Ik ben benieuwd of mensen altijd hun volledige cat back installatie vervangen, of dat ze soms alleen een demper vervangen
Er wordt best wat aan geknutseld met oa het binnenwerk van de kat er uit halen of dempers met vlinderklep op het/een systeem
tot grotere diameters of sierstukken waar je je schoen in kwijt kan ;D
Maar een ferrita demper op het originele systeem heb ik nog niet gezien ;)
Groet
Het is ook nog allemaal puur hypothetisch ;D Dankje voor de info peteRRR!
Ik weet ook niet of Ferrita alleen die dempers los verkoopt, en als ze dat al doen zal het passend gemaakt moeten worden op het originele systeem. Ik denk dat dit voor de meeste mensen niet te doen is en dat Ferrita daarom complete systemen verkoopt met buizen erbij. Dan is het vervangen van die uitlaat ook goed te doen verder. Ze kunnen, uiteraard, geen rekening houden met hobbywerk en aanpassen van. Dan kom je toch uit op dempers van o.a Simons, Magnaflow of Power / Supersprint e.d. en die zul je ook allemaal aan moeten passen op het bestaande systeem.
Citaat van: Dirk342 op 26-04-2017 06:52:18
Ik weet ook niet of Ferrita alleen die dempers los verkoopt, en als ze dat al doen zal het passend gemaakt moeten worden op het originele systeem. Ik denk dat dit voor de meeste mensen niet te doen is en dat Ferrita daarom complete systemen verkoopt met buizen erbij. Dan is het vervangen van die uitlaat ook goed te doen verder. Ze kunnen, uiteraard, geen rekening houden met hobbywerk en aanpassen van. Dan kom je toch uit op dempers van o.a Simons, Magnaflow of Power / Supersprint e.d. en die zul je ook allemaal aan moeten passen op het bestaande systeem.
Helderder kan eigenlijk niet, dankje Dirk. Klinkt inderdaad logisch. Wie weet ga ik in de toekomst een Ferrita eronder knallen. Ik ben vooral op zoek naar de diepere rochel en tonen bij stationair en in de toeren. Geluidskarakteristieken die het dichtsbijzijnde V8 motoren liggen (Amerikaans type, niet de flat-plane krukas types van Ferrari die hoog en metallisch geluid produceren. Anders gezegd, een mooi donker geluid :evil:
EDIT: dit wil ik heel graag! Blijkt een Simons catback systeem te zijn: https://www.youtube.com/watch?v=BybAFT1ahps