Volvo 850 Forum

Off-topic => Off Topic Algemeen => Topic gestart door: leons850 op 05-09-2014 08:45:37

Titel: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: leons850 op 05-09-2014 08:45:37
Gezien er hier toch ook veel kennis is wat betreft de nieuwere Volvo's wil ik jullie vragen waar op te letten bij de aanschaf van een V70N?
Deze is voor mijn oudste broer, de V50 wordt te klein met een kleine op komst.
Het moet een benzine worden waar hij nog erg weinig rijdt.
Dat hij van na 2003 moet zijn is inmiddels al bekend.
Momenteel kijken we eigenlijk alleen maar naar een 2.4 non turbo gezien die het minste hebben wat stuk kan gaan en dan heeft het onderstel ook het minste te leiden.
140 of 170 pk is geen probleem, chippen naar 170 schijnt ook een eitje te zijn.
Wel kijken we een beetje naar de opties e.d. is bijvoorbeeld bij de N ook de airco nog steeds een puntje van aandacht of is dat wel minder geworden?
Tevens zijn tips over de automaten ook welkom.

Ik hoor graag van jullie.


Edit: typo
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: glenfiddich1983 op 05-09-2014 08:55:57
De V50 wordt te klein? ;D
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: leons850 op 05-09-2014 08:57:42
Citaat van: glenfiddich1983 op 05-09-2014 08:55:57
De V50 wordt te klein? ;D

Ja ik zei dat hij dat bij aanschaf al was. :angel:
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: Sbv op 05-09-2014 08:57:54
welk budget ? welke opties zijn gewenst ?
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: Spin! op 05-09-2014 09:15:01
Airco is m.i. beter, automaat ook geen bijzonderheden. Voor alles geldt uiteraard mits goed onderhouden.
Elektronica is Italiaans... En die hadden beter pizza's kunnen maken.

Deurpanelen erg gevoelig, beschadigen snel. Verder zijn het heerlijk comfortabele Volvo's.
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: Johann op 05-09-2014 09:17:11
Als het een rustige rijder is die zelden boven de 4000 toeren komt dan is 140 en 170 pk hetzelfde. Verschil zit 'm in de hogere toeren.
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: leons850 op 05-09-2014 09:48:29
Citaat van: Johann op 05-09-2014 09:17:11
Als het een rustige rijder is die zelden boven de 4000 toeren komt dan is 140 en 170 pk hetzelfde. Verschil zit 'm in de hogere toeren.

Auto gaat wel elk jaar mee op wintersport dus in de bergen zou het alleen lekker zijn, verder maakt het weinig uit.
Heeft verder weinig prio, maar volgens mij kennen jij en ik wel iemand die dat voor ons kan regelen. ;)
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: leons850 op 05-09-2014 09:51:27
Citaat van: Sbv op 05-09-2014 08:57:54
welk budget ? welke opties zijn gewenst ?

Budget, tja er word ook een auto bij ingeruild.
Wat er bij moet komen is nog wel een paar duizend euro. geen idee.
Opties: CC, ECC, schuifdak, automaat en leer. De automaat en schuifdak zijn geen musts maar zou wel fijn zijn.
Verder maakt het weinig uit. ohw en geen rooie. ;)
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: ZC3rr0r op 05-09-2014 10:06:15
Check de draagarmen, de bussen zijn een bekend zwak punt.
Verder zijn de achterste deuren roetsgevoelig, dus dat is ook een controlepuntje.

Buiten dat: Prima wagens.

Één kanttekening: Black Sapphire heeft problemen met loslatende blanke lak. Let met name op de dakstijlen / onder de dakdragers.
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: FGG op 05-09-2014 10:09:45
Citaat van: glenfiddich1983 op 05-09-2014 08:55:57
De V50 wordt te klein? ;D

Ik zat ook al met verbazing te lezen. Dus als tegenwoordig het eerste kind op komst is, is een V50 al te klein? Ik heb de eerste jaren van onze oudste gewoon doorgereden in de Seat Ibiza.
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: leons850 op 05-09-2014 10:12:33
Citaat van: FGG op 05-09-2014 10:09:45
Citaat van: glenfiddich1983 op 05-09-2014 08:55:57
De V50 wordt te klein? ;D

Ik zat ook al met verbazing te lezen. Dus als tegenwoordig het eerste kind op komst is, is een V50 al te klein? Ik heb de eerste jaren van onze oudste gewoon doorgereden in de Seat Ibiza.

M'n broertje gaat altijd met een tent op vakantie en neem giga veel zooi mee.
Luxe problemen denk ik.
Daarbij zit er wat onderhoud aan de V50 te komen, voor dat geld kun je beter een V70 gaan kopen met inruil
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: elianmars op 05-09-2014 10:13:48
Citaat van: ZC3rr0r op 05-09-2014 10:06:15
Check de draagarmen, de bussen zijn een bekend zwak punt.
Verder zijn de achterste deuren roetsgevoelig, dus dat is ook een controlepuntje.

Buiten dat: Prima wagens.

Één kanttekening: Black Sapphire heeft problemen met loslatende blanke lak. Let met name op de dakstijlen / onder de dakdragers.

Roetsgevoelig?  :eusa_eh: ;D

Ik heb een Black Sapphire, maar geen last van loslatende blanke lak. Heb er ook niet eerder van gehoord, trouwens.
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: leons850 op 05-09-2014 10:16:24
Citaat van: elianmars op 05-09-2014 10:13:48
Citaat van: ZC3rr0r op 05-09-2014 10:06:15
Check de draagarmen, de bussen zijn een bekend zwak punt.
Verder zijn de achterste deuren roetsgevoelig, dus dat is ook een controlepuntje.

Buiten dat: Prima wagens.

Één kanttekening: Black Sapphire heeft problemen met loslatende blanke lak. Let met name op de dakstijlen / onder de dakdragers.

Roetsgevoelig?  :eusa_eh: ;D

Ik heb een Black Sapphire, maar geen last van loslatende blanke lak. Heb er ook niet eerder van gehoord, trouwens.

Maar toch ga ik er wel naar kijken mochten we een zwarte hebben gevonden. ;)
Vandaar dat ik hier ook vraag naar tips, alles is mee genomen.
Ik ben nog in staat een compressie meter mee te nemen haha. ;D
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: elianmars op 05-09-2014 10:16:35
Citaat van: FGG op 05-09-2014 10:09:45
Citaat van: glenfiddich1983 op 05-09-2014 08:55:57
De V50 wordt te klein? ;D

Ik zat ook al met verbazing te lezen. Dus als tegenwoordig het eerste kind op komst is, is een V50 al te klein? Ik heb de eerste jaren van onze oudste gewoon doorgereden in de Seat Ibiza.

Mijn vader heeft altijd sedan gereden, met drie kinderen. We gingen er ook mee op vakantie. Ik vraag me nog altijd af hoe we dat voor elkaar hebben gekregen....

Of zouden we tegenwoordig gewoon veel te veel zooi meenemen op vakantie? :P
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: leons850 op 05-09-2014 10:18:22
Citaat van: elianmars op 05-09-2014 10:16:35
Citaat van: FGG op 05-09-2014 10:09:45
Citaat van: glenfiddich1983 op 05-09-2014 08:55:57
De V50 wordt te klein? ;D

Ik zat ook al met verbazing te lezen. Dus als tegenwoordig het eerste kind op komst is, is een V50 al te klein? Ik heb de eerste jaren van onze oudste gewoon doorgereden in de Seat Ibiza.

Mijn vader heeft altijd sedan gereden, mer drie kinderen. We gingen er ook mee op vakantie. Ik vraag me nog altijd af hoe we dat voor elkaar hebben gekregen....

Of zouden we tegenwoordig gewoon veel te veel zooi meenemen op vakantie? :P

Jou vader dan in ieder geval niet.
Mijn broer zeker weten!
Maar de V50 is ook een diesel en die word nu te duur omdat hij niet meer zoveel hoeft te rijden vandaar.
Dan ook maar meteen een grotere auto he. ;)
Ohw en de techniek van de V70 is wat betrouwbaarder. ;)
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: elianmars op 05-09-2014 10:20:36
Citaat van: leons850 op 05-09-2014 10:16:24
Citaat van: elianmars op 05-09-2014 10:13:48
Citaat van: ZC3rr0r op 05-09-2014 10:06:15
Check de draagarmen, de bussen zijn een bekend zwak punt.
Verder zijn de achterste deuren roetsgevoelig, dus dat is ook een controlepuntje.

Buiten dat: Prima wagens.

Één kanttekening: Black Sapphire heeft problemen met loslatende blanke lak. Let met name op de dakstijlen / onder de dakdragers.

Roetsgevoelig?  :eusa_eh: ;D

Ik heb een Black Sapphire, maar geen last van loslatende blanke lak. Heb er ook niet eerder van gehoord, trouwens.

Maar toch ga ik er wel naar kijken mochten we een zwarte hebben gevonden. ;)
Vandaar dat ik hier ook vraag naar tips, alles is mee genomen.
Ik ben nog in staat een compressie meter mee te nemen haha. ;D

Maar wel, zoals aangegeven, even de achterdeuren controleren. Bovenop de deuren rubber beetje opzij duwen, dan zie je al snel of er roest(sporen) aanwezig is (zijn).
Ook bij mijn wagen was er lichte roestvorming aanwezig. Ik heb de roest behandeld en de rubbers goed in de kit gedrukt, waardoor er geen water meer tussen rubbers en deurprofiel kan blijven staan.
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: Spin! op 05-09-2014 10:24:54
Citaat van: elianmars op 05-09-2014 10:13:48
Citaat van: ZC3rr0r op 05-09-2014 10:06:15
Check de draagarmen, de bussen zijn een bekend zwak punt.
Verder zijn de achterste deuren roetsgevoelig, dus dat is ook een controlepuntje.

Buiten dat: Prima wagens.

Één kanttekening: Black Sapphire heeft problemen met loslatende blanke lak. Let met name op de dakstijlen / onder de dakdragers.

Roetsgevoelig?  :eusa_eh: ;D

Ik heb een Black Sapphire, maar geen last van loslatende blanke lak. Heb er ook niet eerder van gehoord, trouwens.

Had die van mij ook op de daklijsten. Die van mijn ouders ook.
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: V70geRwin op 05-09-2014 10:25:17
Ik zou de 2,4t niet uitsluiten, paar dagen in die van mijn zus gereden en een heerlijk soepel karakter heeft dat ding. Bijna diesel achtig met dat koppel onderin. Moet in combi met de automaat heerlijk zijn (zus heeft handbak).
Die turbo's worden ook niet echt zwaar belast en kunnen lang meegaan, voor het plezier in rijden zou ik dat op de koop toe nemen.
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: elianmars op 05-09-2014 10:27:54
Citaat van: Spin! op 05-09-2014 10:24:54
Citaat van: elianmars op 05-09-2014 10:13:48
Citaat van: ZC3rr0r op 05-09-2014 10:06:15
Check de draagarmen, de bussen zijn een bekend zwak punt.
Verder zijn de achterste deuren roetsgevoelig, dus dat is ook een controlepuntje.

Buiten dat: Prima wagens.

Één kanttekening: Black Sapphire heeft problemen met loslatende blanke lak. Let met name op de dakstijlen / onder de dakdragers.

Roetsgevoelig?  :eusa_eh: ;D

Ik heb een Black Sapphire, maar geen last van loslatende blanke lak. Heb er ook niet eerder van gehoord, trouwens.

Had die van mij ook op de daklijsten. Die van mijn ouders ook.

Ok. Weer wat geleerd.

Misschien is dat ook de reden dat er al redelijk wat was gespoten aan mijn wagen, voordat ik 'm kocht ;D
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: Sbv op 05-09-2014 10:29:14
Roest achter de rubber van de achterportieren heb ik bij diverse V70's en ook XC70's gezien
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: glenfiddich1983 op 05-09-2014 10:32:06
Citaat van: FGG op 05-09-2014 10:09:45
Citaat van: glenfiddich1983 op 05-09-2014 08:55:57
De V50 wordt te klein? ;D

Ik zat ook al met verbazing te lezen. Dus als tegenwoordig het eerste kind op komst is, is een V50 al te klein? Ik heb de eerste jaren van onze oudste gewoon doorgereden in de Seat Ibiza.

Toen ik nog heel klein was hadden mijn ouders een Citroën Visa. Pas toen mijn zusje er bij kwam, kwam er een grotere auto. Een Citroën BX. Nog altijd kleiner dan zo'n V50 ;D
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: V70geRwin op 05-09-2014 10:44:14
Citaat van: glenfiddich1983 op 05-09-2014 10:32:06
Citaat van: FGG op 05-09-2014 10:09:45
Citaat van: glenfiddich1983 op 05-09-2014 08:55:57
De V50 wordt te klein? ;D

Ik zat ook al met verbazing te lezen. Dus als tegenwoordig het eerste kind op komst is, is een V50 al te klein? Ik heb de eerste jaren van onze oudste gewoon doorgereden in de Seat Ibiza.

Toen ik nog heel klein was hadden mijn ouders een Citroën Visa. Pas toen mijn zusje er bij kwam, kwam er een grotere auto. Een Citroën BX. Nog altijd kleiner dan zo'n V50 ;D

Vroeger, jaren met ons gezinnetje als jong jongetje in een diane rond gereden.  ;D
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: leons850 op 05-09-2014 10:46:09
Citaat van: V70geRwin op 05-09-2014 10:25:17
Ik zou de 2,4t niet uitsluiten, paar dagen in die van mijn zus gereden en een heerlijk soepel karakter heeft dat ding. Bijna diesel achtig met dat koppel onderin. Moet in combi met de automaat heerlijk zijn (zus heeft handbak).
Die turbo's worden ook niet echt zwaar belast en kunnen lang meegaan, voor het plezier in rijden zou ik dat op de koop toe nemen.

Dat blok is toch in de basis het zelfde als de 2.5T's in onze auto's?
LPT turbo icm met hogeredruk zuigers?
Of zie ik dat verkeerd?
Hij moet wel een poosje mee kunnen he.  :eusa_whistle:
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: V70geRwin op 05-09-2014 10:52:24
Citaat van: leons850 op 05-09-2014 10:46:09
Citaat van: V70geRwin op 05-09-2014 10:25:17
Ik zou de 2,4t niet uitsluiten, paar dagen in die van mijn zus gereden en een heerlijk soepel karakter heeft dat ding. Bijna diesel achtig met dat koppel onderin. Moet in combi met de automaat heerlijk zijn (zus heeft handbak).
Die turbo's worden ook niet echt zwaar belast en kunnen lang meegaan, voor het plezier in rijden zou ik dat op de koop toe nemen.

Dat blok is toch in de basis het zelfde als de 2.5T's in onze auto's?
LPT turbo icm met hogeredruk zuigers?
Of zie ik dat verkeerd?
Hij moet wel een poosje mee kunnen he.  :eusa_whistle:

Ding van mijn zus met 130K uit DLD gehaald en nu op 3 ton. Als enige "uitzondering" in het onderhoud de gasklep gehad. Ik weet niet precies of hij exact gelijk is aan de 2,5T, wel dat ik me verbaasde hoeveel zuiniger de auto is dan de classic's.
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: leons850 op 05-09-2014 10:55:19
Citaat van: V70geRwin op 05-09-2014 10:52:24
Citaat van: leons850 op 05-09-2014 10:46:09
Citaat van: V70geRwin op 05-09-2014 10:25:17
Ik zou de 2,4t niet uitsluiten, paar dagen in die van mijn zus gereden en een heerlijk soepel karakter heeft dat ding. Bijna diesel achtig met dat koppel onderin. Moet in combi met de automaat heerlijk zijn (zus heeft handbak).
Die turbo's worden ook niet echt zwaar belast en kunnen lang meegaan, voor het plezier in rijden zou ik dat op de koop toe nemen.

Dat blok is toch in de basis het zelfde als de 2.5T's in onze auto's?
LPT turbo icm met hogeredruk zuigers?
Of zie ik dat verkeerd?
Hij moet wel een poosje mee kunnen he.  :eusa_whistle:

Ding van mijn zus met 130K uit DLD gehaald en nu op 3 ton. Als enige "uitzondering" in het onderhoud de gasklep gehad. Ik weet niet precies of hij exact gelijk is aan de 2,5T, wel dat ik me verbaasde hoeveel zuiniger de auto is dan de classic's.

Was niet vervelend bedoeld hoor. ;)
Maar hier is de prio betrouwbaarheid, kwam ook al een T5 tegen, heb gezegd dat ik geen garage ben waar je altijd een afspraak kan maken en hij heeft er ook niet alle tijd voor en gewoon geen zin in. De stelling is hier dus:  less is more. ;)
Had 't wel gaaf gevonden die T5, had leuk geweest als we op wintersport gingen. :evil:
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: elianmars op 05-09-2014 11:00:03
Citaat van: V70geRwin op 05-09-2014 10:52:24
Citaat van: leons850 op 05-09-2014 10:46:09
Citaat van: V70geRwin op 05-09-2014 10:25:17
Ik zou de 2,4t niet uitsluiten, paar dagen in die van mijn zus gereden en een heerlijk soepel karakter heeft dat ding. Bijna diesel achtig met dat koppel onderin. Moet in combi met de automaat heerlijk zijn (zus heeft handbak).
Die turbo's worden ook niet echt zwaar belast en kunnen lang meegaan, voor het plezier in rijden zou ik dat op de koop toe nemen.

Dat blok is toch in de basis het zelfde als de 2.5T's in onze auto's?
LPT turbo icm met hogeredruk zuigers?
Of zie ik dat verkeerd?
Hij moet wel een poosje mee kunnen he.  :eusa_whistle:

Ding van mijn zus met 130K uit DLD gehaald en nu op 3 ton. Als enige "uitzondering" in het onderhoud de gasklep gehad. Ik weet niet precies of hij exact gelijk is aan de 2,5T, wel dat ik me verbaasde hoeveel zuiniger de auto is dan de classic's.

Verbruik van de N tegenover de 850 en x70 classic is echt een verbetering. Waar ik met de 850 T-5 een verbruik van 1 op 5 zat, ligt het verbruik van mijn T5 nu rond 1 op 10. En dat is met af en toe flink doortrappen.
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: leons850 op 05-09-2014 11:02:44
Citaat van: elianmars op 05-09-2014 11:00:03
Citaat van: V70geRwin op 05-09-2014 10:52:24
Citaat van: leons850 op 05-09-2014 10:46:09
Citaat van: V70geRwin op 05-09-2014 10:25:17
Ik zou de 2,4t niet uitsluiten, paar dagen in die van mijn zus gereden en een heerlijk soepel karakter heeft dat ding. Bijna diesel achtig met dat koppel onderin. Moet in combi met de automaat heerlijk zijn (zus heeft handbak).
Die turbo's worden ook niet echt zwaar belast en kunnen lang meegaan, voor het plezier in rijden zou ik dat op de koop toe nemen.

Dat blok is toch in de basis het zelfde als de 2.5T's in onze auto's?
LPT turbo icm met hogeredruk zuigers?
Of zie ik dat verkeerd?
Hij moet wel een poosje mee kunnen he.  :eusa_whistle:

Ding van mijn zus met 130K uit DLD gehaald en nu op 3 ton. Als enige "uitzondering" in het onderhoud de gasklep gehad. Ik weet niet precies of hij exact gelijk is aan de 2,5T, wel dat ik me verbaasde hoeveel zuiniger de auto is dan de classic's.

Verbruik van de N tegenover de 850 en x70 classic is echt een verbetering. Waar ik met de 850 T-5 een verbruik van 1 op 5 zat, ligt het verbruik van mijn T5 nu rond 1 op 10. En dat is met af en toe flink doortrappen.

Met flink doortrappen? :o
Ik zit met mijn S70 T5 op gas nog op 1-7.5/8 en ik geef ook af en toe ook best gas.

Ja koen af en toe, ik hoef niet vol gas om mee te komen.  :-*
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: Martijn84 op 05-09-2014 11:16:56
Heb zelf al een tijdje een V70N uit 2001 2.4 turbo automaat.
Heerlijke auto maar er komt nogal eens wat aan.

Gevoelige punten zijn de airco, en het gasklephuis.

Voor de rest heb ik nog niets kunnen ontdekken.

Comfortabel is hij zeker (en ook snel als je wilt).

Verder zoek er eentje met de geweldige dolby geluidsinstallatie met wisselaar in het dashboard, die is in die van mij echt geld waard!!!!!!!!!

Verder is hij ook niet echt zuinig.
Met de 850 t5 rijd ik tussen 1 op 9 en 1 op 11 (ligt eraan hoe ik rijd en lange of korte stukken).

Met de V70N haal ik niet meer als 1 op 9 met rustige rijstijl.
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: Taranis op 05-09-2014 12:02:46
Citaat van: Sbv op 05-09-2014 10:29:14
Roest achter de rubber van de achterportieren heb ik bij diverse V70's en ook XC70's gezien

Welnee, komt nooit voor volgens Volvo  :eusa_liar:

(http://gurb.deltaland.nl/ronald/xc70/IMG_1706.jpg)

Bron: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,33303.msg1114798.html#msg1114798

On-topic: de airco condensors van modeljaar 2004 t/m 2006 zijn zwak en gaan onherroepelijk lek. Van de xenonlampen verweert het kunststof en wordt dof, deursloten zijn een zwak punt evenals ruitenwissermotor van het achterraam en hogedrukpompje voor de koplampsproeiers, kachelmotor gaat vaak stuk (piepen), verlichting van de radio, stuurwieleenheid (melding "anti skid service vereist"), standkachel is überhaupt een k*tding, bij een auto met Four-C dempers is er gegarandeerd 1 of meer lek, deurrubbers desintegreren waar je bij staat en als je een 2.4 met handbak neemt dan wordt je duidelijk geïnformeerd over het in- en uitschakelen van de airco dmv inhouden van de motor.

Maar verder zijn 't best fijne auto's ;D (maar in mijn ervaring zeker geen betrouwbaardere techniek dan een V50)
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: ZC3rr0r op 05-09-2014 15:03:21
Citaat van: elianmars op 05-09-2014 10:13:48
Citaat van: ZC3rr0r op 05-09-2014 10:06:15
Check de draagarmen, de bussen zijn een bekend zwak punt.
Verder zijn de achterste deuren roetsgevoelig, dus dat is ook een controlepuntje.

Buiten dat: Prima wagens.

Één kanttekening: Black Sapphire heeft problemen met loslatende blanke lak. Let met name op de dakstijlen / onder de dakdragers.

Roetsgevoelig?  :eusa_eh: ;D

Ik heb een Black Sapphire, maar geen last van loslatende blanke lak. Heb er ook niet eerder van gehoord, trouwens.

Roestgevoelig natuurlijk.
Black Sapphire met loslatende blanke lak is wel een redelijk issue hoor, ikzelf heb er last van en ik heb het bij meerdere andere wagens in deze kleur ook gezien.

En het is een teken aan de wand dat de sloop er ook geen enkele heeft liggen zonder schade aan de blanke lak, maar zoals met alles: Your milage may vary.

[edit]  Ik ben de mosterd na de maaltijd zie ik.

Om op het lijstje hierboven nog een paar aanvullingen te maken:

Rembekrachtiger die de geest geeft is een bekiende kwaal (gesis na het loslaten van de ram, sponzigheid in het rempedaal) die ik nog niet heb gezien.

Verder is de luchtkwaliteitsensor bij alle N's standaard stuk (geen issue, verwarming en alles werkt ook zonder, alleen je automatische recirculatie doet het niet)

En dit is een persoonlijke, maar de deurrubbers van de voorportieren zijn niet al te best. Als ik ze vergelijk met de V70 classic of 850 bijvoorbeeld. Veel dunne randjes en frutsels die snel afbreken.
Lekt niet, suist wel iets meer tijdens het rijden.

En nog een persoonlijke (via mijn vader): De 5traps automaatbak is niet de beste die ze ooit in een Volvo hebben gehangen als je veel met zware aanhangers rijd. De automaat in zijn classic had geen problemen met regelmatig 2 ton trekken, zijn V70N heeft drie bakken opgevreten in 3 jaar met dezelfde belasting.

Overigens is uit die waslijst die Taranis opnoemt een hoop ook van toepassing op de classic (koplampsproeiers, wissers, kofferbakwisser, etc)

Kijk verder ook eens op mijn blog om te zien wat je allemaal nog meer kapot kunt maken aan een N (in mijn geval een S60, maar zelfde techniek)

Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: leons850 op 05-09-2014 15:05:56
Moet ik ook nog opletten welke sticker er op de ETM zit?
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: knoertS70 op 05-09-2014 15:09:54
Ja, maar ook dat zegt niet alles. In mijn T5 had ik al de nieuwe maar ook die liep beroerd. Na een goede reinigingsbeurt was dat wel over.
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: Taranis op 05-09-2014 15:18:37
Citaat van: ZC3rr0r op 05-09-2014 15:03:21
Verder is de luchtkwaliteitsensor bij alle N's standaard stuk (geen issue, verwarming en alles werkt ook zonder, alleen je automatische recirculatie doet het niet)

Niet helemaal waar. Bij forumlid Chris raakte de kachel aardig van de leg. Na het vervangen van de AQS sensor waren plots alle spookstoringen weg en zijn nooit meer teruggekomen.

Citaat van: ZC3rr0r op 05-09-2014 15:03:21
En dit is een persoonlijke, maar de deurrubbers van de voorportieren zijn niet al te best.

Dat is niet persoonlijk, dat is een feit:

Citaat van: Taranis op 05-09-2014 12:02:46
deurrubbers desintegreren waar je bij staat

;)

Citaat van: ZC3rr0r op 05-09-2014 15:03:21
En nog een persoonlijke (via mijn vader): De 5traps automaatbak is niet de beste die ze ooit in een Volvo hebben gehangen als je veel met zware aanhangers rijd. De automaat in zijn classic had geen problemen met regelmatig 2 ton trekken, zijn V70N heeft drie bakken opgevreten in 3 jaar met dezelfde belasting.

Bijzonder. Begin dan maar nooit aan de zestraps...
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: FGG op 05-09-2014 18:33:49
Citaat van: elianmars op 05-09-2014 10:16:35
Citaat van: FGG op 05-09-2014 10:09:45
Citaat van: glenfiddich1983 op 05-09-2014 08:55:57
De V50 wordt te klein? ;D

Ik zat ook al met verbazing te lezen. Dus als tegenwoordig het eerste kind op komst is, is een V50 al te klein? Ik heb de eerste jaren van onze oudste gewoon doorgereden in de Seat Ibiza.

Mijn vader heeft altijd sedan gereden, met drie kinderen. We gingen er ook mee op vakantie. Ik vraag me nog altijd af hoe we dat voor elkaar hebben gekregen....

Of zouden we tegenwoordig gewoon veel te veel zooi meenemen op vakantie? :P

Ik denk dat laatste.

Wij gingen vroeger met pa's Kadett en later Ascona altijd naar Oostenrijk, met ons viertjes. Wat niet in de kofferbak kon ging niet mee.
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: Vulk op 05-09-2014 19:26:31
Als ik het zo lees, dan kan je beter een 850 kopen. ;D
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: leons850 op 05-09-2014 19:32:03
Citaat van: Vulk op 05-09-2014 19:26:31
Als ik het zo lees, dan kan je beter een 850 kopen. ;D

Hij is niet voor mij hè. ;)
Ik ben nog steeds blij met mijn S70.

Wat betreft wat er allemaal mee moet, vroeger is vroeger en nu is nu. ;)
En ja ze hebben een veel te grote tent gekocht.
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: Lunadust op 05-09-2014 19:32:14
Alles kan en gaat kapot.
Auto's van een jaar of tien oud mogen ook her en der een roestplekje krijgen.
Wij zijn met onze 850 en classics veel te veel verwend.
De meeste auto's worden niet zo oud en halen al helemaal de kilometerstanden niet die hier voorbij komen.

Ook een atmosferische N is met handbak een goede auto.
Er zijn een paar aandachtspuneten.
Die zijn hier al genoemd.
Wat ik zelf een aantal malen bij de N modellen heb gehad zijn gescheurde achterdraagarmen.
en ze zijn over het algemeen niet vrij van rammels.
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: Boogie op 05-09-2014 20:04:57
De aluminium en gespoten daklijsten gaan vaak oxideren. Dit resulteert in bobbelige daklijst.
Voor dergelijke wagens vind ik dit heel erg slecht!
Daklijsten zijn erg moeilijk/ niet te spuiten en zijn nieuw enorm duur.
Het doet gelukkig niets af aan de rij eigenschappen!
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: elianmars op 05-09-2014 20:16:28
Citaat van: Vulk op 05-09-2014 19:26:31
Als ik het zo lees, dan kan je beter een 850 kopen. ;D

Die hebben weer last van wegrottende wielkuipen  :angel:
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: Vulk op 05-09-2014 20:17:02
Citaat van: elianmars op 05-09-2014 20:16:28
Citaat van: Vulk op 05-09-2014 19:26:31
Als ik het zo lees, dan kan je beter een 850 kopen. ;D

Die hebben weer last van wegrottende wielkuipen  :angel:

Grrr! ;D
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: Jan_D. op 05-09-2014 20:43:22
Citaat van: Martijn84 op 05-09-2014 11:16:56
Heb zelf al een tijdje een V70N uit 2001 2.4 turbo automaat.
Heerlijke auto maar er komt nogal eens wat aan.

Gevoelige punten zijn de airco, en het gasklephuis.

Voor de rest heb ik nog niets kunnen ontdekken.

Comfortabel is hij zeker (en ook snel als je wilt).

Verder zoek er eentje met de geweldige dolby geluidsinstallatie met wisselaar in het dashboard, die is in die van mij echt geld waard!!!!!!!!!

Verder is hij ook niet echt zuinig.
Met de 850 t5 rijd ik tussen 1 op 9 en 1 op 11 (ligt eraan hoe ik rijd en lange of korte stukken).

Met de V70N haal ik niet meer als 1 op 9 met rustige rijstijl.

Mijn V70N (AWD +Geartronic) gebruikt op lange afstanden op de snelweg echt niet meer dan rond de 9 liter / 100 km.  Op korte afstanden en met veel afremmen en optrekken is de N echter onzuiniger dan de 850R.

De doffe Xenon lampglazen en de kwetsbare voordeurrubbers herken ik wel. Verder is het handig om ook te kijken naar de verschillende soorten stoelen, luxe-varianten en de aanwezigheid van automatische niveauregeling. Veel volume is bij bagage meestal ook veel gewicht!

Succes!
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: henry classic v70 op 05-09-2014 20:50:01
Ben eigenlijk wel benieuwd naar het kleppen stellen van zo'n N...
Wat zijn nou ongeveer de kosten van dit stellen en wat zijn gemiddeld de kmstanden wanneer dit op de lijst komt te staan
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: Lunadust op 05-09-2014 21:14:26
Klep speling controleren hoeft alleen als ie op gas rijd.
En controleren betekend nog niet stellen.
Als je het combineerd met een distributiewissel zal het een uurtje
Of 3 extra zijn op de factuur.
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: NinaPaul op 05-09-2014 21:43:19
Jij wil dus zeggen dat de motoren met vaste stoters op benzine NOOIT GECONTROLEERD hoeven te worden en dus ook niet gesteld hoeven te worden?

Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: leons850 op 05-09-2014 22:06:02
Citaat van: NinaPaul op 05-09-2014 21:43:19
Jij wil dus zeggen dat de motoren met vaste stoters op benzine NOOIT GECONTROLEERD hoeven te worden en dus ook niet gesteld hoeven te worden?



Misschien had je het niet in de gaten maar je caps lock stond aan. ;)
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: glenfiddich1983 op 05-09-2014 22:06:43
Oh oh...  ::)
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: henry classic v70 op 05-09-2014 22:07:29
Ik heb destijds wel geinformeerd naar het stellen van de kleppen (was tijdens de zoektocht naar de Sandstone en had toen een N gezien die me in principe ook wel wat leek).
Verschillende verhalen kwamen toen naar voren waar niet echt een "lijn" in zat vandaar ook de nieuwsgierigheid  ;)
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: NinaPaul op 05-09-2014 22:11:07
Wanneer je aan de beurt bent is moeilijk te bepalen, alle motoren zijn anders, alle omstandigheden zijn anders.

Dat zittingen slijten is een feit, dat zittingen sneller slijten op LPG is ook een feit.
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: Lunadust op 05-09-2014 22:22:25
Klepzittingen  van de volvo  motoren zijn zo hard dat ze op benzine niet slijten.
JA DAT WIL IK ZEGGEN.

Op gas moeten ze gecontroleerd worden.
Indien nodig gesteld. Maar dat zei ik net ook al.
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: reneetje op 05-09-2014 22:28:27
Citaat van: NinaPaul op 05-09-2014 22:11:07
Wanneer je aan de beurt bent is moeilijk te bepalen, alle motoren zijn anders, alle omstandigheden zijn anders.

Dat zittingen slijten is een feit, dat zittingen sneller slijten op LPG is ook een feit.

Feit is dat die caps lock woorden nogal dwingend over komen ....

Maar als je een citaat van de grootste , gewelddadigste dictator van Oeganda onder je naam hebt staan verbaasd me dat dan niet meer  :-X :-\
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: Aight! op 05-09-2014 22:34:43
Kijk ik zit in een vergelijkbaar schuitje, heb sinds maart een S70 2.5 10V maar rij dus eigenlijk net te veel dat ik rond aan het kijken ben voor een diesel.

Een V70N zou top zijn als ik die kon inruilen op mijn S70. Alleen is het aanbod van de diesels allemaal boven de 320.000km, in voordat ik de S70 had was ik een beetje bang voor hoge km standen, voornamelijk rond de 2 ton, dat de auto dan al op zou zijn. Met de S70 die ik gekocht had met 256.000 km is dat wel anders gebleken, alleen boven de 300.000 is weer net een pakje anders lijkt me zo.

Iemand ervaringen met de D5? Rij ook voornamelijk 95% snelweg, dus dan is een diesel sowieso een stuk zuiniger.
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: grijzev70tdi op 05-09-2014 22:47:00
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,61132.msg1529402.html#msg1529402

Lees dat maar even
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: stap op 05-09-2014 22:52:20
Sinds ruim een jaar rij ik een D5 van 2002. Gekocht met ongeveer 460 k op de teller, nu ongeveer 520 k.

Een kleine beurt bij aanschaf en een aircobeurt, en verder controleer ik regelmatig de vloeistoffen. Geen gekke dingen, heerlijk comfortabel.
Wel her en der een rammel, net zo'n verrotte handrem als de 850 en v70.

Op hoge snelheid is de N iets comfortabeler. Lees stiller en ligt wat vaster op de weg voor mijn gevoel. Verbruik tussen de 1:15 en 1:18 afhankelijk van mijn rechtervoet.
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: Boogie op 05-09-2014 22:58:52
Ik heb een d5 2002 automaat. Geen geartronic.
Bekende klacht is het sneuvelen van de intercooler. Dit is makkelijk op te merken.
Je mist wat vermogen en je wagen rookt enorm wanneer je vermogen vraagt.
Mijn verbruik, met heel veel 30-50-80 km wegen is 1:10.
Op vakantie met volle bepakking 3 kinderen en dakkoffer gemiddeld 130 km/u 1:13.
D5 motor ( euro 3 163 pk) loopt heerlijk. Tunen is geen must, maar heeft zeker meerwaarde.
Verder is het onderstel natuurlijk vaak op na 300.000 km.
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: NinaPaul op 05-09-2014 23:10:48
Citaat van: reneetje op 05-09-2014 22:28:27
Citaat van: NinaPaul op 05-09-2014 22:11:07
Wanneer je aan de beurt bent is moeilijk te bepalen, alle motoren zijn anders, alle omstandigheden zijn anders.

Dat zittingen slijten is een feit, dat zittingen sneller slijten op LPG is ook een feit.

Feit is dat die caps lock woorden nogal dwingend over komen ....

Maar als je een citaat van de grootste , gewelddadigste dictator van Oeganda onder je naam hebt staan verbaasd me dat dan niet meer  :-X :-\

Jouw probleem, het is een vorm van accentueren.

Het is ook geen hele tekst, enkel twee woorden.
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: henry classic v70 op 05-09-2014 23:23:44
Ik denk dat het van belang is voor de broer van Leon om juist gericht te gaan zoeken naar een benzine versie met de daarbij behorende tips. Kmstand en eventueel stellen van de kleppen zou een onderdeel kunnen zijn van de zoektocht wel/niet doen bij een bepaalde kmstand ivm de kosten van stellen. Wat ik ervan begrepen heb is dat best een prijzige ingreep....
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: Taranis op 07-09-2014 21:22:23
Zoals Lunadust al schreef: dat is ongeveer 3 uur werk.

Als je dat al prijzig vindt, moet je niet aan een N beginnen. Onderdeelprijzen zijn in mijn ervaring hoger dan bij 850/x70's.
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: StefanCJ op 07-09-2014 21:42:21
Citaat van: Taranis op 07-09-2014 21:22:23
Zoals Lunadust al schreef: dat is ongeveer 3 uur werk.

Als je dat al prijzig vindt, moet je niet aan een N beginnen. Onderdeelprijzen zijn in mijn ervaring hoger dan bij 850/x70's.

Eens. Prijzen van onderdelen zijn hoger, en ook een N (2001-2004) zijn ondertussen al 10 jaar of ouder en gaan dus mankementen vertonen (draagarmrubbers, stuurkogels, condensor, intercooler, wiellagers, startmotor, dynamo etc.).
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: ZC3rr0r op 07-09-2014 21:58:56
Citaat van: StefanCJ op 07-09-2014 21:42:21
Citaat van: Taranis op 07-09-2014 21:22:23
Zoals Lunadust al schreef: dat is ongeveer 3 uur werk.

Als je dat al prijzig vindt, moet je niet aan een N beginnen. Onderdeelprijzen zijn in mijn ervaring hoger dan bij 850/x70's.

Eens. Prijzen van onderdelen zijn hoger, en ook een N (2001-2004) zijn ondertussen al 10 jaar of ouder en gaan dus mankementen vertonen (draagarmrubbers, stuurkogels, condensor, intercooler, wiellagers, startmotor, dynamo etc.).

Amen (zie o.a. mijn trackrecord...)
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: Sbv op 07-09-2014 22:07:02
achterstallig onderhoud heb je helaas ook bij een V70n. Tot op heden zijn mijn "moderne" Volvo's betrouwbaar gebleken.
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: Arie T5R op 07-09-2014 22:18:51
Misschien heb je hier wat aan....
http://www.volvov70forum.com/topic.php?t=4752

Ik heb in de tijd weinig gehad, automaat laten spoelen, 2e keer distri nu..
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: ZC3rr0r op 07-09-2014 22:50:29
Citaat van: Sbv op 07-09-2014 22:07:02
achterstallig onderhoud heb je helaas ook bij een V70n. Tot op heden zijn mijn "moderne" Volvo's betrouwbaar gebleken.

Dat beaam ik overigens ook.
Er kan en gaat vanalles stuk, maar per saldo zijn het alleen slijtagedelen.
Geen gekke electronische gremlins zoals bij Italianen en Fransozen van dezelfde leeftijd.
Of spontaan uit elkaar lopende motorblokken zoals Audi en VW.
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: leons850 op 07-09-2014 22:54:41
So even een druk weekend gehad.

Het gaat zeker een benzine worden want hij rijdt momenteel heel erg weinig, er vanuit gaande dat er geen kleppen gesteld hoeven worden is dit dus geen issue voor hem. Mocht het wel nodig zijn dan weet ik nog wel een adresje waar dit kan voor een veel zachter prijsje dan bij de dealer.
Ik begrijp dat ze inmiddels 10 jaar oud zijn en dat ze ook slijten, daarom de grootste slijtage punten aangewezen krijgen is wel fijn.
Inmiddels al aardig wat op het lijstje staan waar we naar gaan kijken mochten we tot een aankoop komen.
De opties zijn toch wel van belang samen met de km's dus we zullen wat geduld moeten hebben.
Gelukkig komt de kleine pas in december maar je kan niet vroeg genoeg beginnen met voorbereiden, daarnaast vind ik dit natuurlijk gewoon leuk. ;)
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N: verwarming
Bericht door: volvobug op 18-01-2019 12:32:21
Ik gooi hem maar even hier in het topic,

vriend van me krijgt nauwelijks warme lucht meer in zijn XC70. Uitlezen bij dealer geeft geen foutcodes, kleppenmotoren lijken oké etc. Monteur heeft aan leidingen gevoeld en 1 leiding heet, 1 leiding koud.

1) Zit er ergens een klep/thermostaatje/kraan in het kachelcircuit?
2) Zou een kachelradiateur geblokkeerd kunnen raken, hoe dan? Koelvloeistof is schoon
3) is het vervangen van de kachelradiateur bij de N net zo'n appeltje-eitje als bij de Classic?

Alvast dank!
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: Sbv op 18-01-2019 18:44:52
Kachel radiator vervangen is iets meer werk. Ik heb deze klus nog nooit gedaan overigens
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: V70R^2 op 18-01-2019 22:36:18
Citaat van: volvobug op 18-01-2019 12:32:21
Ik gooi hem maar even hier in het topic,

vriend van me krijgt nauwelijks warme lucht meer in zijn XC70. Uitlezen bij dealer geeft geen foutcodes, kleppenmotoren lijken oké etc. Monteur heeft aan leidingen gevoeld en 1 leiding heet, 1 leiding koud.

1) Zit er ergens een klep/thermostaatje/kraan in het kachelcircuit?
2) Zou een kachelradiateur geblokkeerd kunnen raken, hoe dan? Koelvloeistof is schoon
3) is het vervangen van de kachelradiateur bij de N net zo'n appeltje-eitje als bij de Classic?

Alvast dank!

Wordt de wagen wel warm als je hem vol op de heetste stand zet? Dan kan het zijn dat je de interieur temp. sensor eens goed moet schoonmaken.

(https://img7.uploadhouse.com/fileuploads/3499/3499537f382a5a5f0c1fcffd47f707fdad1d090.jpg)
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: T5-4life op 18-01-2019 23:29:06
Als je de verwarmingsunit loshaalt om deze sensor schoon te maken, haal dan even de -pool van je accu los.
Dan krijg je geen airbag melding.
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: haasje op 19-01-2019 01:28:44
Die krijg je ook niet als je je sleutel maar uit het contact laat zolang niet alles weer aangesloten is.
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: volvobug op 19-01-2019 10:08:02
Dank voor de tips zover.

Citaat van: V70R^2 op 18-01-2019 22:36:18
Wordt de wagen wel warm als je hem vol op de heetste stand zet? Dan kan het zijn dat je de interieur temp. sensor eens goed moet schoonmaken.

Ik zal dit eerst eens vandaag bij hem gaan controleren.
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: volvobug op 20-01-2019 20:15:51
Citaat van: volvobug op 19-01-2019 10:08:02
Dank voor de tips zover.

Ik zal dit eerst eens vandaag bij hem gaan controleren.

Nou, interieursensor schoongemaakt maar geen verschil. Lucht wordt ook niet warmer als je de temperatuurschakelaars op vol zet.
De toevoerleiding naar de kachelradiateur wordt goed warm maar het lijkt er toch op dat de radiateur grotendeels geblokkeerd is. Zonder warmtevraag zou je verwachten dat de retourleiding net zo warm/heet is maar die blijft pislauw.

Inmiddels maar eens ingelezen in het vervangen van de warmtewisselaar bij een N, nou, daarvoor moet de stuurkolom eruit  :eusa_wall:. Geef mij maar de Classic  :angel:
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: V70R^2 op 20-01-2019 20:27:21
Jammer, de meest eenvoudige fix is het niet geworden ;D


Maarre, stuurkolom eruit?? Dat is echt overbodig, is een beetje zoals dat ze ook 5 uur zetten op de klus bij een classic terwijl het 15 minuutjes is.

Eigenlijk is het bij een N nog makkelijker, omdat die aan de zijkant eruit komt, laat je niet bang maken, het is net als bij de classic wat wrikken en past gewoon onder de stuurkolom door hoor!

zie 4:40

https://www.youtube.com/watch?v=02AkPvT1bVg
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: volvobug op 20-01-2019 22:16:28
Citaat van: V70R^2 op 20-01-2019 20:27:21
Jammer, de meest eenvoudige fix is het niet geworden ;D


Maarre, stuurkolom eruit?? Dat is echt overbodig, is een beetje zoals dat ze ook 5 uur zetten op de klus bij een classic terwijl het 15 minuutjes is.

Eigenlijk is het bij een N nog makkelijker, omdat die aan de zijkant eruit komt, laat je niet bang maken, het is net als bij de classic wat wrikken en past gewoon onder de stuurkolom door hoor!

zie 4:40

https://www.youtube.com/watch?v=02AkPvT1bVg

Het is ook een eersteklas beun ook die Robert DIY ;D

Het is een keuze, wel de snelste manier maar om nu het risico te lopen dat je de nieuwe radiateur ook kapot drukt? Snap nu wel waarom Vida de methode beschrijft waarbij de stuurkolom eruit moet  :azn:
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: blauweroffel op 20-01-2019 22:56:17
Overigens:

Kijk even of je nog wel de juiste unit van ecc hebt......deze worden nogal eens geruild als de bevestigingsogen an de onderkant kapot zijn gegaan (en die gaan nog wel eens kapot.... :eusa_wall:
Want je kunt deze ecc units niet zomaar ruilen voor een andere, zijn nl VIN nummer gebonden. En als die is geruild wil de verwarming nog wel eens hele gekke dingen doen. Heb zelf dit al gehad bij twee N'en. Een originele bij de dealer aanschaffen kan wel.......rond 800 euri's :o  (heel soms lukt het vervangen wel met een exemplaar van de sloop, maar dan moet het een exemplaar uit hetzelfde bouwjaar en type zijn, meer loterij werk dus)
Op de achterkant van de unit zit een sticker, staat bj en model op en nr.
Zelf kon ik nog makkelijker controleren: in die van mij zitten schakelaars voor de stoelverwarming.......en die heb ik niet in de zetels, dus.

Kachelradiateur vervangen kan zonder stuurkolom te verwijderen, ergens in mijn blog staat een reportage. Het meest lastige is het terugplaatsen en vastzetten van de kachel leidingen: een echte butklus. Twee keer gedaan. En de laatste keer afgelopen zomer. Ben er onlangs achter gekomen dat ik een van de twee klemmen niet goed had teruggezet. Dus druppellekkage, ggrrr. Vloerbedekking zeiknat. Net afgelopen vrijdag nieuwe O -ringen en klemmen gekocht bij de dealer. Kan ik weer op de kop in het vooronder, pfff

BR
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: volvobug op 20-01-2019 23:08:37
Originele unit is het nog wel.

Moest jij bij het vervangen ook de zijkant met koelvinnen al wat indrukken (ander woord voor beschadigen) om hem teruggeplaatst te krijgen, net als in dat Robert filmpje?
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: V70R^2 op 20-01-2019 23:19:10
Ik ga de klus zelf ook doen over een weekje of wat bij de N, vorig jaar alu radiateur en nieuwe koelslangen geplaatst, maar moet zo nu en dan toch wat KVS aanvullen dus ik vermoed de kachelrad.

Ik frommel het er wel onderdoor hoor ;D
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: blauweroffel op 20-01-2019 23:27:35
Citaat van: volvobug op 20-01-2019 23:08:37
Originele unit is het nog wel.

Moest jij bij het vervangen ook de zijkant met koelvinnen al wat indrukken (ander woord voor beschadigen) om hem teruggeplaatst te krijgen, net als in dat Robert filmpje?

Ja, een paar ribben worden iets ingedrukt, maar dat leidt niet tot problemen. Ben er redelijke handig in geworden.
BR
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: blauweroffel op 20-01-2019 23:29:15
Citaat van: V70R^2 op 20-01-2019 23:19:10
Ik ga de klus zelf ook doen over een weekje of wat bij de N, vorig jaar alu radiateur en nieuwe koelslangen geplaatst, maar moet zo nu en dan toch wat KVS aanvullen dus ik vermoed de kachelrad.

Ik frommel het er wel onderdoor hoor ;D

Toen ik dacht -bij de laatste klus- dat de kachelradiateur lek zou zijn, bleek dat een van de O-ringen was vervormd, en dat veroorzaakte lekkage.... maar dat zag ik pas nadat ik de radiateur er al uit had.....

BR

BR
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: V70R^2 op 20-01-2019 23:32:01
Dan zal de radiateur misschien preventief zijn, ik lees wel vaker dat de O-ringen het euvel zijn.

Ik zorg dat ik die dan sowieso allemaal mee vervang, pak ik die bij het schutbord ook gelijk mee.
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: haasje op 20-01-2019 23:37:19
ecc units zijn gewoon uitwisselbaar (net als de meeste andere modules), mits je een module neemt met het zelfde onderdeelnummer. Bouwjaar is minder belangrijk. Alleen bij radio's is het net andersom.
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: blauweroffel op 20-01-2019 23:41:40
even een kopie uit mn eigen blog (pag 49) (foto's zijn verdwenen.. ???)

Kleine how to om een kachelradiateur te vervangen bij een (in dit geval) V70N XC. Gaat ook zo bij een V70N. Je ziet dat de rubberen vloermat nat is.

Ik heb de stoel losgehaald en naar achteren gezet, je hebt nu iets meer ruimte om ongelukkig op je rug te kunnen liggen.
Het tapijt heb ik er uit gehaald, deze was behoorlijk nat door de koelvloeistof.

Bij het verwijderen van het tapijt ook even het plaatje met beugel waar je de motorkap mee los trekt loshalen
Ook de onderste kunststof deurstrip loshalen. Dit gaat waarschijnlijk wel enkele kunststof pennen/klemmen kosten, wees dus voorbereid....
de foto is wat ongelukkig, maar ik krijg m niet goed.....
start:


Eerst de remschakelaar verwijderen; Stekker eruit en dan aan de onderkant een klein lipje induwen. De stekker er schuin uit trekken en dan aan de bovenkant ook een lipje induwen. Priegelwerk, maar als je dat niet doet, maak je de stekker kapot. DE stekker moet weg omdat ie anders in de weg zit als je de radiateur er uit gaat halen.

onderkant radiateur (bumper, bestuurderskant onderkant) boutje loshalen: koelwater opvangen in bak)

Als je de onderste buis lostrekt (uit de kachelradiateur) na het verwijderen van de beugel dan komt er een klein beetje koelvloeistof uit. Ik heb een bakje klaargezet onder een plasticzak.


Deze moeten los en dat is een vrij aardig pokke werkje (en wacht maar af tot ze weer terug moeten  :eusa_sick: :eusa_sick:)


Inspecteer goed de onderkant van de radiateur, als deze er nog goed uit ziet, dan heb je kans dat alleen de O-ringen kapot zijn.

Eerst de onderste ring er uit. De buis zit zo vast, dat als de ring er uit is er nog geen koelvloeistof lekt.
Dan de buis er uittrekken: nu loopt er wat koelvloeistof uit.


Dan de buis iets opzij buigen en de bovenste ring eruittrekken. Ik heb een puntige schroevendraaier gebruikt en een klein e hamer om m er uit te krijgen. Ook daaarna de buis eruit trekken en wat opzij buigen.

De radiateur zit vast met een torx 25. Loshalen.
Nu trek je de radiateur eruit. Alleen........ de stuurkolom zit in de weg. Je moet m iets naar beneden duwen en de onderste ribben druk je wat naa binnen.

De radiateur nieuwe plaatsen: deze er schuin induwen en dan buig je ook wat van de ribben naar binnen. Als je het met beleid doet schuif je er die dan zo in. Viel mij alleszins mee.
Foto van oud en nieuw en let op de plek waar de ribben naar binnen zijn gedrukt.

oud:


nieuw:


Doe nieuwe ringen om de buizen en begin met de bovenste. Duw deze goed vast in de radiateur en plaats de ring.
Dan de onderste en dat is tezamen een kootwerk. Tip: ik heb wat imal kruipolie om de buizen gespoten en toen gingen de ringen er "gemakkelijk "in.

Daarna radiatuer weer vastgezet en  koelvloeistof teruggegoten/ bijgevuld.
Remschakelaar terug geplaatst.

vloerbedekking heb ik met hogedrukreiniger en groene zeep gereingd en gedroogd bij verwarming en toen teruggeplaatst
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: blauweroffel op 20-01-2019 23:52:31
Citaat van: haasje op 20-01-2019 23:37:19
ecc units zijn gewoon uitwisselbaar (net als de meeste andere modules), mits je een module neemt met het zelfde onderdeelnummer. Bouwjaar is minder belangrijk. Alleen bij radio's is het net andersom.


AH, weer wat geleerd. Dus alleen nummer moet identiek zijn. Van de radio wist ik niet.

BR
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: haasje op 21-01-2019 00:58:46
De radio werkt wel, echter je verlichting en stuurwielbediening niet (zijn canbus gestuurd). Je kunt wel een foutmelding in vida krijgen (verkeerde type radio), maar alles werkt wel.
Titel: Re: Tips bij aanschaf V70N
Bericht door: volvobug op 05-05-2019 15:33:25
Ik beschouw  dit maar als het "grote N topic"  ;), vraagje: klopt het dat de voorveren van een gewone (diesel) N (2004) niet dezelfde zijn als die van een XC70? En zo ja, heeft iemand een gebruikte voorveer voor  een XC70 liggen?