Volvo 850 Discussieforum

Technische/Tuningsboards => Tuning Algemeen => Motorisch-Aandrijflijn => Topic gestart door: Miyel op 22-10-2018 21:13:53

Titel: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: Miyel op 22-10-2018 21:13:53
Gisteren is Vasquez hier geweest, leuk gesprekje mee gehad en tevens zijn ervaringen met K24 vs Garrett gehoord.
En dat heeft mij aan het twijfelen gebracht (bedankt he..  ;) )  Ik heb een fabrieksnieuwe K24 liggen voor mijn project want; Geadviseerd door Johann gebaseerd op mijn wensen, niet zo duur en redelijk bolt-on.
Maar nu ik Vasquez zijn verhaal hoor begin ik toch te denken; Ik verbouw alles al, een Garrett pas maken is dan het werk ook niet.
Feit is dat meerdere mensen mij het al geadviseerd hebben, dus waarom zou ik het niet her-overwegen?

Mijn wensen en setup; Het wordt een 850 (dus FWD) met B5244T5 en een 6-bak met Quaife. Het moet een daily worden; fijn rijden, mee op vakantie kunnen, touren.. dus veeeel koppel en geen turbogat. De turbo moet dus vroeg inkomen, zegge bij 2000rpm (omdat 1500 overdreven is  :P ). Uiteraard wil ik ook veeeeel vermogen! Maar rijd dus niet constant op 6000rpm, al is af en toe wel leuk natuurlijk. Hij moet dus ook niet té klein zijn en buiten adem raken op hogere RPM's.
Om het haalbaar te houden; ergens rond de 350 pk of net iets meer. Max 400.

Goed.. een Garrett.. Mij is al eens de 2871 geadviseerd, of beter nog de 2860 als hij vroeg in moet komen.. Maar dan; de GT2860R of de RS? of de GTX28.. of de GTX29.. en dan reversed rotation? Ik snap het niet meer...
En dan een kleine 2860 met grote A/R voor lage backpressure of beter een grotere 28 of zelfs 29 met kleine A/R zodat hij eerder spoolt? Een Garrett heeft toch al minder weerstand dan de Mitsu's en 3K's?

Wie kan hierin adviseren? (ja, Garrett.. maar wat zijn jullie meningen?)
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: arjenT5R op 22-10-2018 21:23:58
Borg warmer efr!
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: Miyel op 22-10-2018 21:25:55
Hey.. zit niet te f*cken en geef een fatsoenlijk antwoord!   ;D
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: V70R^2 op 22-10-2018 21:28:45
Borg warmer efr!

Ik lat de topic titel, heb nog niks gelezen, maar wilde dit ook sturen ;D

EFR 7670

(https://www.timsturbos.com/wp-content/uploads/2015/03/borgwarner-efr-7670-turbo.jpg)

 :eusa_whistle: :eusa_whistle:

er is zelfs een plug&play uitlaat voor met montagebeugel op de motorsteun voor onze whiteblocks!
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: V70R^2 op 22-10-2018 21:31:11
kijk nou wat een mooie combi Turbo+spruitstuk, is gewoon zo te koop!  :eusa_whistle:  ;D ;D ;D
(http://i65.tinypic.com/29lcmmo.jpg)
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: Miyel op 22-10-2018 21:33:37
Oh... Ik dacht dat Arjen zat te kl*ten! Sorry Arjen.

Maarre.. die BW vraagt om meer uitleg.. vergelijkbaar met? Is dat ding fucking groot of juist klein? En hoezo 'met montagesteun op motorsteun'?

Edit; lama.. tis geen vrachtwagen!
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: arjenT5R op 22-10-2018 21:34:48
Jep koppel vanaf 1500 tot 7500 rpm.

Nee ik zit niet te kloten! Haha dit moet je hebben dit is de nieuwe garret gewoon! Next level!
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: V70R^2 op 22-10-2018 21:35:50
oke, en nu zonder gekheid, een garrett dual ball bearing lijkt mij een hele goede keuze!

een gewone "GT" ipv GTX lijkt mij prima, er is ruimte genoeg voor een GT2867R o.i.d. kwijt te kunnen tussen schutbord & motor. Die lijkt mij voor jou ook ruim genoeg, waarschijnlijk zal je een stukje verder komen qua pk's dan je wenst, maar spoelen zal het echt wel doen. Dat 2.4 T5 blok is toch al een stukje efficiënter dan een 2.3 uit een T-5R.


Oh... Ik dacht dat Arjen zat te kl*ten! Sorry Arjen.

Maarre.. die BW vraagt om meer uitleg.. vergelijkbaar met? Is dat ding fucking groot of juist klein? En hoezo 'met montagesteun op motorsteun'?

Edit; lama.. tis geen vrachtwagen!

Die EFR is er natuurlijk ook kleiner, gelijk een GT28.

En die steun erbij is omdat zo'n equal lenght spruitstuk dan stevig op zijn plek blijft, dat maakt de kans op scheuren een stuk kleiner. Iets wat soms met goedkoop werk weleens voorkomt.


Dit is nog een redelijk klein formaatje:

https://www.full-race.com/store/borg-warner-efr/turbos-efr-series/borgwarner-efr-6758-turbo-2/

eigenlijk een K24 maar dan veel effiecienter, geen bizar hoog vermogen, maar wat zal dat ding fijn rijden!
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: Jelmar op 22-10-2018 21:52:59
Garrett G25-550  ;D 8) 8)
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: V70R^2 op 22-10-2018 22:00:38
Garrett G25-550  ;D 8) 8)


Die kende ik nog niet!

Ziek compressormapbereik (helaas niet ingevuld met percentages) en beloofd potentieel, en dat met die (in verhouding) erg kleine compressor/turbine wiel diameters, hier is die naast zo'n B&W EFR gelegd:

(https://cimg3.ibsrv.net/gimg/www.miataturbo.net-vbulletin/561x342/80-capture_13ecb1ce61a14987232361540a6bf98c5a02a8c3.png)
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: Miyel op 22-10-2018 22:11:01
De G25 werd na het invullen van de gegevens op de Garrett site ook geadviseerd..

Kan iemand het verschil noemen in R, RS, en G GT en GTX?

Die BW 7670 vergelijkt men met een GT30.. mij te groot..

Houd wel de 350pk in gedachten, ik hoef niet boven de 400 uit te komen.
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: elianmars op 23-10-2018 08:58:58
Doe maar. En dan die K24 aan mij geven  ;D
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: Miyel op 23-10-2018 09:44:24
Jij hebt al genoeg gekregen  ;D

Ruilen, tegen €875?  :P
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: vincen tdi op 23-10-2018 09:47:04
Eindelijk de C een beetje kietelen? 😜
Doe maar. En dan die K24 aan mij geven  ;D
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: arjenT5R op 23-10-2018 10:11:16
K24's zijn pas leuk na wat upgrades :P

Es kijken of we daar een 9 blads turbina in krijgen ;D
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: Jelmar op 23-10-2018 10:49:49
De Garrett G25-550 (en 660) is ook een redelijk nieuwe turbo, die juist bedoelt is voor vlotte spoel en ook nog eens een behoorlijk vermogen.  Kost wel knaken...
Maatje heeft er 1 besteld, ik ben erg benieuwd wat het gaat doen.

Voor 350-400pk zou ik voor GT2871R of 76R kiezen.
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: vasquez op 23-10-2018 11:05:39
Johann zijn advies was eigenlijk spot on, als je doel 350pk is en veel koppel kun je met een K24 niet verkeerd zitten!

Maar, mijn punt was meer dat je een hele mooie motor hebt met veel meer potentie dan 350pk en dat zonder drivability te verliezen ;-)
Daarnaast is een standard K24 eigenlijk een soort 19T on steroids, het spoelt iets anders, maar qua vermogen zit je redelijk in de zelfde zone, 340 tot 350pk.

Bestaan voldoende alternatieven die je soortgelijke spool geven (sidenote: 1500/2000rpm is wel heel vroeg) en dan een veel bredere powerband en bijkomend meer (top)vermogen.
Begrijp mij niet verkeerd, maar een 19T/K24 heeft gewoon een relatief klein tubinehuis, dat zal altijd een of eigenlijk de beperking bljven.

Met de juiste Borg Warner of Garrett of whatever (waarbij compressor en turbinekant 'in balans' zijn) zal je een veel fijnere powerband hebben en dat zonder rare fratsen en beperkingen als idiote drukken of hoog oplopende EGT ;-)

Ik kan je zelf verder alleen als tip geven, verdiep je iets meer in deze materie en dan doel ik vooral op compressor, turbine en a/r/ size, het is het echt de combinatie die het doet.
En vraag om real-life ervaringen van tuners en mensen die er zelf mee rijden, of beter, rijd gewoon mee en of probeer het zelf.

Overigens GT is al wat ouder, GTX is de opvolger met uit mn hoofd andere lichtere compressorwielen die sneller/eerder zouden spoolen en GTX gen 2 is daar weer de opvolger van.

De theorie is leuk, maar je zal niet de eerste zijn die bedrogen uitkomt ;-)





De G25 werd na het invullen van de gegevens op de Garrett site ook geadviseerd..

Kan iemand het verschil noemen in R, RS, en G GT en GTX?

Die BW 7670 vergelijkt men met een GT30.. mij te groot..

Houd wel de 350pk in gedachten, ik hoef niet boven de 400 uit te komen.
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: Miyel op 23-10-2018 11:17:10
Ik kan je zelf verder alleen als tip geven, verdiep je iets meer in deze materie en dan doel ik vooral op compressor, turbine en a/r/ size, het is het echt de combinatie die het doet.

Thanks voor de info.. kan er zeker wat mee, vooral veel uitzoeken.
Maar betreft de quote; dat is precies wat ik vroeg! Heeft iemand daar wat over te zeggen?

Bijvoorbeeld Adriaan zijn link naar de turbo; mooi ding.. maar ook hier wordt weer gevraagd naar 'selecteer hier je gewenste opties'; A/R, flens, 90 graden draaien etc etc.

Wie kan er vertellen wat 'wij' nodig hebben? Grote turbo met kleine A/R of andersom, T4 flens? (Gewoon op standaard spruitstuk, interne wg en geen v-band)
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: arjenT5R op 23-10-2018 11:19:55
Klein huis groot turbinewiel is lekker voor spoel en geeft toch de nodige high end power.
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: elianmars op 23-10-2018 14:45:16
K24's zijn pas leuk na wat upgrades :P

Es kijken of we daar een 9 blads turbina in krijgen ;D

Och, voor mij voldoet-ie prima. Vermogen ligt rond 330 pk, 460 Nm. Snel genoeg voor mij, het rijdt prima, blijft heel (*klopt af op hout*) en is relatief zuinig. Ik ben er blij mee ;D
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: Jelmar op 23-10-2018 17:31:44
Wat is daadwerkelijk het doel?

Rij je dagelijks met de auto? Beul je hem enkel af op diverse circuits? Weekendauto waar je elke zaterdag burnouts doet bij Mickey D?
Heb je een weddenschap afgesloten om die 350pk te halen?
Gewoon omdat het kan?

Klinkt misschien wat lomp, maar met die vragen zou ik beginnen.
Daarbij je zelf eens afvragen wat je nou fijn vind rijden.
De een vind instantkoppel fijn of hou je meer van het gevoel van een N/A motor waar het vermogen geleidelijk oploopt?
Voordat je de juiste turbo kan kiezen zou je eerst daar eens over moeten denken.
Klinkt wel mooi als je kunt vertellen dat je 350+pk hebt maar word je er ook daadwerkelijk ècht blij van?

Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: Miyel op 23-10-2018 18:00:59
Ik snap je stelling volledig.
Wat ik had; een 16T schuine flens, getuned op witte injectoren en deed op de bank 319pk. Onder 3000rpm lekker koppel en daarboven verbaasde hij je telkens weer. Mooie vlakke koppel/pk kromme.

Wat ik wil; ongeveer hetzelfde maar net iets méér. Je zegt zelf heel mooi het gedrag van een N/A, daarom zeg ik ook telkens dat vroeg opspoelen belangrijker is dan veel vermogen. 350pk lijkt mij haalbaar met een k24 of kleine Garrett, maar die info is puur gebaseerd op wat ik hier afgelopen jaren heb gelezen en gehoord.
En gezien een V70NR met dezelfde blok/turbo af fabriek 300pk doet lijkt 350 mij haalbaar.

Ik rijdt niet veel km; bedoeling is om hem als 'nette auto' in te zetten voor hobby; lekker sturen, vlot doorrijden, woon vlakbij de Duitse A31..
Hij moet mij én anderen telkens dat je gas geeft verbazen.. circuit nog nooit op geweest en ook de intentie niet. Vol gas de bocht uit accelereren zal echter wel vaak gebeuren in het buitengebied!
Dus vooral koppel onderin en een enorm sterk middengebied gewenst. In de hogere toeren zit ik echt niet te wachten op nog een duw in de rug, maar inkakken van de turbo wil je natuurlijk ook niet..

(Even op zoek naar een RS6 met de V10...             

Nee, te duur...  Dan maar een geschikte turbo zoeken ;) )

Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: arjenT5R op 23-10-2018 18:29:16
Maar waarom zet je die K24 er niet gewoon op dan :P

Als jij al 320 pk haalt met een 16T dan moet 380 wel lukken met een K24 wel op dezelfde bank he ;D
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: vasquez op 23-10-2018 19:03:30
Ben het grotendeels met Jelmar eens.

Of het nou een 15G, 16T, 18T, 19T, K24, Borg Warner of Garrett is, het zijn allemaal turbo's met hun eigen karakter. Bij de laatste 2 moet je alleen veel beter weten wat jij precise voor arakter zoekt, je kunt namelijk zelf varieren met compressor, turbine en AR en dat bepaald de powerband heeeeel sterk. Dus zomaar een type turbo kiezen omdat iemand iets roept ga je spijt van krijgen, erg veel spijt ;-)

Niemand kan je vertellenn wat jij moet nemen, JIJ moet zelf invullen hoe de auto zich moet gedragen, hoe jij het wil gebruiken en daar vervolgens eeen turbo bij zoeken.

Kies in ieder geval niet alleen van papier, je zal niet de eerste zijn die bedrogen uitkomt.

Veel koppel en een sterkmiddengebied kunnen turbo's groter dan een K24 ook, maar dat zal je misschien moeten ervaren voor je dat gelooft.

Zou denk ik zelf die 350pk helemaal laten varen, een turbo zoeken/kiezen die het beste het gewenste motorkarakter past, of daar nou 350, 380 of 400 bij past is bijzaak  ;)


Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: arjenT5R op 23-10-2018 19:06:55
Eerlijk gezegd begrijp ik dit topic dan ook niet helemaal, marcel z'n V70N met dezelfde motor en K24 er aan doet 350 pk op de bank bij FT dus met die motor en die turbo ga jij dat ook voor elkaar krijgen.

Je hebt de turbo dus al in huis :P

Je wil pk's in midden gebied en snel spoelen dat doet een K24 gewoon. Dussss :P
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: V70R^2 op 23-10-2018 19:19:28
Als ik het zo hoor denk ik dat jij je gewoon te lekker laat maken, tuurlijk, meer koppel, meer pk, meer meer meer spoelen is allemaal leuk en aardig.

Maar wat jij zegt te wensen, tja, een K24 komt daar wel dicht bij, het is een oud ding maar werkt prima.

Zo'n moderne dual ballen bearing is gaaf, zal inderdaad meer pk en meer koppel geven en dat misschien zelfs al vanaf lagere toeren, maar dat kost ook wat! Die K24 is met alle randdelen doe jij hebt redelijk eenvoudig, downpipe schuine flens past er zo op. Geen gelas, geen externe wastegate of BOV.

Aan de andere kant, jouw project is wel enorm grondig, alles tot in detail en hele gave mods/upgrades,bijvoorbeeld die M66 bak. Een kleine Garrett of BW EFR maakt dat wel échte af en zal jou keer op keer doen verbazen met zijn koppel, pk's en driveability, ook al heb je er dan 400-450 ipv 350 ;D
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: classicT5 op 23-10-2018 19:31:46
Euh met jou behoefte van 350 a 400 pk en liefst zo hoog mogelijk koppel bij zo laag mogelijk rpm, waarom dan al die ombouw moeite doen? Een 19T haal je dat ook mee en dan heb je sowieso meer koppel onderin naar mijn mening.

Garrett heeft niet minder weerstand dan MHI of Borg Warner T/C. Persoonlijk vind ik Garrett kwalitatief stuk minder, maar dan zou je oa compressor en turbine maps over elkaar moeten leggen om dat inzichtelijk te maken. Qua bouwkwaliteit halen ze het sowieso niet bij de japanners, zoals MHI en IHI. Denk alleen dat Garrett zijn marketing in america goed voor elkaar heeft, waardoor daar standaard Garrett geroepen wordt bij turbo tuning.

Wil je iets bijzonders dan kun je kijken of een VGT turbo van benzine Porsche te pakken kunt krijgen. Dan heb je turbo die flink vermogen aan kan en toch hoog koppel bij lage rpm. Dat zijn IHI turbos. een diesel VGT loop je tegen temperatuurgrens aan van het T/H.
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: freefall op 23-10-2018 19:33:39
En misschien niet onbelangrijk, hoe zit t met de levensduur van ball bearing?  Ik kreeg het niet zo snel gevonden, maar ik meen iets ergens gelezen te hebben dat die bearings nog wel eens de geest geven. Nogmaals, pin me er niet op vast
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: Jelmar op 23-10-2018 20:03:11
En misschien niet onbelangrijk, hoe zit t met de levensduur van ball bearing?  Ik kreeg het niet zo snel gevonden, maar ik meen iets ergens gelezen te hebben dat die bearings nog wel eens de geest geven. Nogmaals, pin me er niet op vast

Als je je niet houd aan de specs die de fabrikant opgeeft kan/ gaat alles stuk.
Denk aan juiste maat olie restrictor, diameter olie retour en hoek van de drain onder andere..
Ongeacht welke fabrikant.

Met de Garrett GT series is qua duurzaamheid weinig mis mee, mits je het ding juist installeert.

Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: Miyel op 23-10-2018 20:33:40
Heren, bedankt voor de info!

Ondertussen snap ik het topic ook niet meer, en daarom noemde ik het ook een 'gewaagd topic'. Ik was ergens bang dat men vooral ging schreeuwen; deze turbo is nog groter!

Ik had graag wat meer ervaringen gehoord van de verschillende typen waarmee jullie hebben gereden/rijden. En misschien een opsomming van wat we nodig hebben om een niet MHI/3K turbo in onze volvo's te krijgen.

Desalniettemin kan ik zeker wat met de info hier genoemd en al met al snap ik nu dit;
- De Garrett GT serie is al wat ouder en opgevolgd door GTX en later Gen2.
- De G serie is de nieuwste serie en écht een verbetering maar ook duur.
- De BW EFR serie is ook een 'mooi ding' maar tevens ook duur.
- De K24 is voor mijn wensen misschien toch wel de juiste turbo..

Maar;
Als ik het zo hoor denk ik dat jij je gewoon te lekker laat maken, tuurlijk, meer koppel, meer pk, meer meer meer spoelen is allemaal leuk en aardig.

Maar wat jij zegt te wensen, tja, een K24 komt daar wel dicht bij, het is een oud ding maar werkt prima.

Zo'n moderne dual ballen bearing is gaaf, zal inderdaad meer pk en meer koppel geven en dat misschien zelfs al vanaf lagere toeren, maar dat kost ook wat! Die K24 is met alle randdelen doe jij hebt redelijk eenvoudig, downpipe schuine flens past er zo op. Geen gelas, geen externe wastegate of BOV.

Aan de andere kant, jouw project is wel enorm grondig, alles tot in detail en hele gave mods/upgrades,bijvoorbeeld die M66 bak. Een kleine Garrett of BW EFR maakt dat wel échte af en zal jou keer op keer doen verbazen met zijn koppel, pk's en driveability, ook al heb je er dan 400-450 ipv 350 ;D
Adriaan is spot-on! Ik ben nu eenmaal een materiaal-freak en ken mijzelf; Mijn 'oude' downpipe van JT is nog in goede staat, maar niet van RVS en ik zit er over te denken er dan zelf maar even één te maken..
Mijn project nu is alles of niets, vol er in en ervoor gaan. Wil de kosten Hollands laag houden maar ook niet bezuinigen, de juiste keuzes maken zodat ik achteraf niet hoef te denken 'had ik maar..'
En ik denk nu al soms; wat als die K24 straks tegenvalt??

Dus ik ga mij komende tijd wat verdiepen in de materie (zoeken op de engelstalige fora).

En vraag om real-life ervaringen van tuners en mensen die er zelf mee rijden, of beter, rijd gewoon mee en of probeer het zelf.
...
De theorie is leuk, maar je zal niet de eerste zijn die bedrogen uitkomt ;-)


En ja, tuurlijk.. graag! Maar zoals je weet woon ik nogal in een uithoek, en als er al één voor de deur staat hebben we de tijd al vol geluld zonder een meter gereden te hebben  :P
Dus ik zal het voorlopig even met de theorie moeten doen.. En zo voor mijzelf nagaan of de kosten en moeite de meerwaarde waard zijn.
 
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: Jelmar op 23-10-2018 20:43:00
Schreeuwen is niet nodig. Voegt weinig toe ;)

Downpipe zelf maken kan prima, is geen rocket science. Zijn genoeg voorbeelden te vinden.

Mocht je ooit in de buurt van de randstad zijn ben je van harte welkom om eens langs te komen, heb hier diverse Garrett equipped voertuigen staan waar je mee kunt testrijden.
Van 1.3liter 4 cilinder tot 6liter 8 cilinder  ;D ;)
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: elianmars op 23-10-2018 21:43:57
Eerlijk gezegd begrijp ik dit topic dan ook niet helemaal, marcel z'n V70N met dezelfde motor en K24 er aan doet 350 pk op de bank bij FT dus met die motor en die turbo ga jij dat ook voor elkaar krijgen.

Je hebt de turbo dus al in huis :P

Je wil pk's in midden gebied en snel spoelen dat doet een K24 gewoon. Dussss :P

Het zijn 22 pk's minder, Ar  ;D
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: arjenT5R op 24-10-2018 07:45:55
Het zijn 22 pk's minder, Ar  ;D

Opschepper ;D
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: vasquez op 24-10-2018 08:00:22
350pk met een K24 is best uitzonderlijk ;-)
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: arjenT5R op 24-10-2018 08:30:42
350pk met een K24 is best uitzonderlijk ;-)

Nou ik acht 320 pk met een 16T minder geloofwaardig :P
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: Miyel op 24-10-2018 08:36:33
Die discussie is al vaker gevoerd.. waarbij de uitkomst is dat de FT bank wel wat positief zal zijn..
Feit is dat de curve mooi vlak was, er 319pk/470nm op de uitdraai stond en de auto ging als de spreekwoordelijke brandweer..

En belangrijker; ik er erg blij mee was.
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: arjenT5R op 24-10-2018 08:49:26
Je hoeft je niet persee te verantwoorden hoor, ik ben ook niet uit op discussie  ;D
Maar ik bedoel dan meer als dat jou "ijk" pk's zijn dan moet je die 350 wel halen met de K24.
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: elianmars op 24-10-2018 13:51:57
Net als Michel interesseren die cijfers me eigenlijk weinig. Het gaat mij er om dat het gewoon lekker rijdt en er ook nog rap vandoor gaat als het gaspedaal op de bodem ligt ;D
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: arjenT5R op 24-10-2018 14:33:23
Nuja de pk's interesseren hem wel degelijk wel want hij geeft aan dat ie minstens 350 hp wil :P
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: Miyel op 24-10-2018 14:51:09
De waarden zijn puur als verduidelijking. Ik weet ook wel dat een andere vermogensbank andere waarden zal geven.. maar het getal 350 noemen maakt duidelijk dat ik;
1. Meer vermogen wil dan ik al had > logisch als je investeert in een grotere turbo..
2. Maar niet ga schreeuwen; mijn 600pk project! Want ik weet ook wel dat dat onlogische waarden zijn en het is voor mij geen pikkenmeetwedstrijd.

Niet dat je mij pissig maakt hoor (dat gaat jou niet lukken Arjen ;) ) maar hierboven wordt bijna gesteld dat TS (ik) er weinig van snap.. dat is niet zo; ik probeer realistisch te zijn. Daarom zeg ik ook 350pk bij een k24 en vraag ik naar Garrett ervaringen voor als ik iets meer wil.

Arjen, welke specifieke ervaring met Garretts heb jij? Daar vroeg ik immers om.
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: arjenT5R op 24-10-2018 16:51:40
Oh is helemaal niet de bedoeling om je weg te zetten als iemand die er weinig van snapt, alleen je bent een weg in geslagen hebt een nieuwe turbo liggen etc.
En dan ga je weer twijfelen haha :P
Als je een 16T gewend bent gaat die K24 echt wel weer een stukje meer fun brengen.

Ik heb niets met Garrets sorry...

Maar je bent welkom om een keer een rondje mee te doen en te voelen wat een 20T kan ;-)

edit: zal nog even zeggen waarom geen garret :P ik vind het opschepperige amerikanen zooi  ;D en Rolf vind t ook rommel  :eusa_snooty: ;D
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: Benny850 op 24-10-2018 17:45:36
Amerikanen hebben geen turbo nodig ;D
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: vasquez op 24-10-2018 18:54:51
edit: zal nog even zeggen waarom geen garret :P ik vind het opschepperige amerikanen zooi  ;D en Rolf vind t ook rommel  :eusa_snooty: ;D

Anytime, anyplace, anywhere  ;D

Liefst op een locatie met rollenbank  :P
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: arjenT5R op 24-10-2018 19:43:48
Anytime, anyplace, anywhere  ;D

Liefst op een locatie met rollenbank  :P

Challenge accepted ;D
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: vasquez op 24-10-2018 19:54:19
20T, 23T, 666, 9999, gaan we zien wat het echt doet :D
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: arjenT5R op 24-10-2018 19:57:28
20T, 23T, 666, 9999, gaan we zien wat het echt doet :D

Inducer is 1mm groter dan een 19T dus wss niet veel meer dan een 19T he ;D
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: vasquez op 25-10-2018 09:38:03
Gisteravond nog even met Arjen gesproken.

Hij neemt de handschoen aan, echt sportief!!

Hij dacht dat ik een paar pulls op de weg bedoelde, ik heb daarbij aangegeven, dat is prima, ik doelde echter op een dyno-sessie.
Omdat Kevin Walter zich ook mengde in het gesprek, heb ik iets anders voorgesteld dat misschien nog beter is.

De 20T van Arjen vergelijken met een Garret is grappig. Maar waarschijnlijk is het voor een hoop mensen interessanter als wij de 20T van Arjen met de 23T van Kevin en mijn Garret vergelijken.
Geeft mensen inzicht in de efficientie van Mitsubishi Hybrids t.o.v. de Amerikaanse rotzooi ;-)

Naah zonder gein en ff serieus, ik denk dat het voor een hoop mensen waardevol is om te zien hoe 20T, 23T en een (400-450HP) Garrett zich tot elkaar verhouden.

Ik heb aangegeven, roep maar een datum. Arjen wil eerst nog e.a. optimaliseren aan zijn auto, helemaal prima, vergelijking hoef ook niet gelijk morgen.
Kevin heeft nog geen serieus antwoord gegeven, dus daar wachten wij nog even op.

Anyway, wat mij betreft heel serieus dus!
Fantaseren over theoretische mogelijkheden en berekenen wat de turbo's 'zouden moeten kunnen' hebben wij lang zat kunnen doen.
Keiharde cijfers en die gewoon eerlijk delen met de buitenwereld, ik neem zelfs mn GoPro mee om alles te filmen :D

Dus geen wetenschappelijke vergelijking, daarvoor zijn de auto's te verschillend (gewicht, randdelen, etc).
Specs vooraf delen en dan 1 dag plannen voor wat road-pulls, allemaal op dezelfde dyno en vervolgens koppelkromme en vermogen van alle deelnemers tonen, desnoods in 1 grafische overlay.
Hell, ik deel daarbij gewoon alle beschikbare info, Boost, AFR en EGT.

Zinvol, niet zinvol, tja, maakt het wat uit, kwaad kan het niet en praatjes kopen wij niks voor, LOL

 
To be continued!
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: leons850 op 25-10-2018 09:53:03
Goed initiatief!  :eusa_clap:
Heb een hoop gehoord over de 20T en de 23T, sterker nog, zelf ook nog over zitten nadenken. Echter ben ik toen afgehaakt ivm dat er weinig harde cijfers bekend waren.

Ik ben eerlijk gezegd ook wel benieuwd wat deze turbo's doen in vergelijking tot hun basis model de 19T, aangezien dit beide "opgeboorde" 19T's zijn.
Een soort van baseline zullen we maar zeggen.

Mocht het nodig zijn wil ik de S70 ook wel een dagje uitlaten om als baseline te dienen voor deze pk monsters.
Wanneer wenselijk dan hoor ik het graag.

Hopelijk to be continued.
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: kevinwalter op 25-10-2018 10:27:53
Stel snurkerds... xD Heb eerst een versterkt motorblok nodig. Zal volgend jaar gebeuren. Dan max de 23T tunen. Dan kunnen we het zien. Ben ook wel benieuwd wat die 23T op de dyno doet aangezien ik ook in de planning heb om die uiteindelijk te gaan vervangen.


Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: vasquez op 25-10-2018 10:43:46
Niet piepen!

Je onderblok hield op de Nurburgring ook ook al 1.2 bar met de 23T  :eusa_wall:
2x gas geven op een dyno zal hij ook wel overleven.

We willen allemaal zien of die 23T echt 400PK doet, talk is cheap  ;D
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: vasquez op 25-10-2018 10:44:12
Adriaan met de 666 Hybrid aansluiten?!
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: kevinwalter op 25-10-2018 11:03:19
Tuurlijk geen 400 PK. Zit nog steeds maar een tune voor een 19T in... :-) Volgens Rolf zou hij rond dat getal uit moeten komen. Wat daar van waar is... Geen idee. zal wel rond de 350 zitten.
Ding draait zelfs op 1.5 bar. (Wat de china turbodrukmeter aangaf die ik bij de auto gekregen heb.)
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: V70R^2 op 25-10-2018 11:11:43
Top idee!

Leon, dat jij mee zou gaan zou helemaal fantastisch zijn, dan hebben we een soort van base-line 19T en kunnen we eens kijken hoe zinvol het nou is om die baby td04tjes op te boren en Garret maat wielen in te stoppen.

Wanneer de bank dag gepland wordt en mijn wagen weer op zijn wielen staat zal ik hem zeker ook op de bank zetten. Dan hebben we een paar mooie vergelijkingen. 19t 20t en nog wat grotere gekke combinaties welke dan eens mogen bewijzen wat het nut nou daarvan is ;D

En dan de Garrett, weliswaar op een heel ander blok qua flow en met VVT, maar toch heel interessant om te vergelijken qua koppel curve etc
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: freefall op 25-10-2018 11:58:15
Als ik m op tijd klaar heb, heb ik wel intresse om mee te doen met een 19T
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: Miyel op 25-10-2018 21:30:15
Super initiatief! Ik wacht het rustig af  ;D

Wil er ook nog iemand meedoen met een GT2867R aub?  :P

Kevin, een versterkte B5234T met B5234T3 (s60) kop heb ik nog wel staan  ;)
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: kevinwalter op 26-10-2018 07:42:14
Net een B5244T5 overgenomen van Died. Nu maar eens gaan kijken wat de staat is en langzaam gaan inbouwen. Auto wordt over 2 weken gespoten.
Dan maar een benchmark maken met de 23T aangezien iedereen benieuwd is wat die nou exact doet. :P
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: Miyel op 26-10-2018 07:50:21
Interessant.. Offtopic; Is dat ook een B5244T5 die Adriaan uit UK gehaald heeft?
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: kevinwalter op 26-10-2018 07:53:20
Nop! Komt uit een nederlandse auto.
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: vasquez op 26-10-2018 11:02:07
OK, update.

De grap lijkt iets serieuzer geworden.

Proberen nu ergens in Januari 2019 een 'dyno-dag' te organiseren waarbij er selecte groep auto's samenkomt.
Gaat dan om reeks auto's, ieder met een specifieke turbo, die het bereik van laten we zeggen 300 tot 500pk stapsgewijs afdekken.

Blijken toch meer mensen geinteresseerd te zijn in metingen van vermogen en de verschillende koppelkrommes die bij al die varianten horen.

Zijn al bezig met een locatie waar de dyno's kunnen plaatsvinden en het in kaart brengen van overige deelnemers.

Lijkt er in ieder geval op dat het meer dan 3 auto's gaan worden ;-)

Again, to be continued....
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: vasquez op 26-10-2018 11:11:43
En ff voor de duidelijkheid. Het betreft hier GEEN wedstrijd "wie heeft de grootste".
Heeft ook geen zin, daarom alleen een selecte groep met unieke turbo's.

Gaat hier puur en alleen de vergelijking tussen vermogen en koppelkrommes van de verschillende varianten, direct tegen elkaar afgezet.

Als het om puur om vermogen zou gaan gaat vragen we Koen wel, weten we allemaal de uitslag al  :eusa_wall:




Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: Miyel op 26-10-2018 11:43:26
....
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: V70R^2 op 26-10-2018 11:47:39
Echt een leuk initiatief, gaat interessante grafieken geven!

Wat een super aanvulling zou zijn is iemand die met een kleine Garrett (of gelijkwaardig) met ongeveer hetzelfde vermogen zit als de billet-tuning-TD04's. Hoe verloopt die grafiek/koppelkommen.
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: de Boeing op 26-10-2018 11:52:35
 :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

En ook plek met een tribune bij de dyno? Ben best wel benieuwd hoe dit in zijn werk gaat allemaal.

Verder nomineer ik ook nog Rappendaf (of is 19T+versterkt blok niet exotisch genoeg?)
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: V70R^2 op 26-10-2018 12:45:43
Rappendaf is aanwezig! Tegen die tijd al met een 23t, deze turbo is in de maak as we speak!
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: de Boeing op 26-10-2018 12:55:18
Ah kijk, ik moet dus weer eens wat meer onder de mensen komen ipv hier op het forum rondhangen, haha  ;D 8)
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: jellejas op 26-10-2018 15:26:28
Mag ik ook mee doen met mijn 2.0 met 13g? :D

Maar dit is wel een leuk topic om te lezen. Wordt hier veel informatie gedeeld.
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: classicT5 op 26-10-2018 15:53:17
Leuk initiatief! Erg benieuwd naar uitkomst, persoonlijk vooral naar koppelkrommes, piekvermogen is leuk maar zegt niet veel over driveability.
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: arjenT5R op 26-10-2018 16:06:01
Leuk initiatief! Erg benieuwd naar uitkomst, persoonlijk vooral naar koppelkrommes, piekvermogen is leuk maar zegt niet veel over driveability.

De frankenstein td04's zit qua koppelkromme sowieso wel goed. Dat spoelt wel zeg maar :P

Ben ook benieuwd en heb er zin in :)

Ostrich ecu mee dan kunnen we eventueel nog wat finetunen op de bank.
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: V70R^2 op 26-10-2018 16:09:11
eventueel een goed moment eens te kijken in hoeverre de nokkenastiming de boel beïnvloed, met echte cijfers ipv de butt-dyno.

GLT cams van mij op stock turbo timing, en overlap 4-5 graden uit elkaar en agressief de uitlaat-cam wat vroeger, gelijk de aftermarket rally/race cams.
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: Wibren op 26-10-2018 19:32:00
Ik ben ook benieuwd en wil dan ook graag langskomen om te rollen. Ben wel benieuwd wat een 19T met aangepaste compressor -en turbinewiel doet.
Gaat mij niet om piekvermogen, meer om dat het vermogen ook na 30 minuten trappen op het circuit blijft staan.

Circuit belasting is toch een beetje anders dan een keer trappen op straat :eusa_whistle:
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: The Volvoboy op 28-10-2018 09:25:39
Leuk idee! Ik kom de "good old" 16T wel vertegenwoordigen. ;D
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: Vulk op 28-10-2018 11:29:04
Leuk idee! Ik kom de "good old" 16T wel vertegenwoordigen. ;D

Naar mijn mening nog steeds de meest aangename turbo op onze auto's voor dagelijks gebruik!
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: arjenT5R op 28-10-2018 13:16:27
Ik was blij met de 15g maar heb nooit vrienden kunnen worden met de 16T geen idee waar t aan lag... nu met 20T wel weer gelukkig :)
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: Miyel op 28-10-2018 13:38:44
Ik was blij met de 15g maar heb nooit vrienden kunnen worden met de 16T geen idee waar t aan lag... nu met 20T wel weer gelukkig :)

En na het monteren van een 999T ben je die 20T weer snel vergeten ;)
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: arjenT5R op 28-10-2018 13:48:34
Nee ;D
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: Vulk op 28-10-2018 17:19:11
Ik vind het wel bijzonder om te zien hoe de modale turbo veranderd is de laatste 10 jaar.
Tien jaar geleden was een 18 of 19T voor de grote jongens. Een 16T was ook al vrij bijzonder.

En tegenwoordig is een 18 of 19T beginnersspeelgoed!
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: arjenT5R op 28-10-2018 17:30:10
Ik vind het wel bijzonder om te zien hoe de modale turbo veranderd is de laatste 10 jaar.
Tien jaar geleden was een 18 of 19T voor de grote jongens. Een 16T was ook al vrij bijzonder.

En tegenwoordig is een 18 of 19T beginnersspeelgoed!

Dat valt wel mee denk ik, het is gewoon zo dat de hybrides wat in opkomst zijn dit was er voorheen veel minder en of veel minder bekent.
Nu kun je voor een redelijk bedrag je 13T uit laten draaien en er een monsterwiel in laten frotten ;D

Dusja dan heb je een bolt on oplossing voor meer pk's dan een std 19T en nog goedkoper dan een nieuwe 19T ook.

Dat bolt on is hetgeen mensen graag willen daarom waren de 18 en 19T 's ook zo populair.
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: peteRRR op 28-10-2018 17:31:15
Op een gegeven moment voor het stoplicht vol enthousiasme een Carrera S4 naast me die met dikke pret ogen de vraag stelt,..
wat heb jij onder de kap dan?

Dat kan een 19T ook nog wel :D

Geweldig moment,...we hadden daarvoor een stuk met elkaar op gereden.

Groet
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: arjenT5R op 28-10-2018 17:51:38
Audi RS6 valt toch tegen met 20T ;D
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: peteRRR op 28-10-2018 18:11:26
Dikke pret machine is het ;D

Groet
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: NinaPaul op 28-10-2018 18:59:10
Audi RS6 valt toch tegen met 20T ;D

Welk jaar? Ik was met de 440i (van mijn zusje) ook geen match voor een 2016 model (overigens geen idee of het een performance was of niet).

Ik denk dat geen enkele voorwielaandrijver zo een auto aankan vanaf stilstaand accelereren :D
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: arjenT5R op 28-10-2018 19:17:17
Vrij recent ja had m ff opgezocht was 600+ pk weet t niet exact meer = trauma ;D
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: NinaPaul op 28-10-2018 19:21:58
Vrij recent ja had m ff opgezocht was 600+ pk weet t niet exact meer = trauma ;D

Dan was het een performance model, als je 160k+ (of het nu een RS6. M5, E 63 amg, etc. is) uitgeeft mag het ook wel een beetje bijzonder zijn, toch :D?!
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: peteRRR op 28-10-2018 19:41:24
Daar is een leeg gehaalde 850 met ergens een dikke 400 wiel pk voor vereist om daar wat tegen te doen en evt een indruk achter te laten.
Ook een Carrera 4S is een overrule voor een 19T maar het houd niet in dat je samen dikke pret kan hebben,..en wat hun niet durven/kunnen
doen wij precies wel,....Buuuhhh :evil:

Respect voor ( bijna ) alle weg gebruikers ;)

Groet
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: NinaPaul op 28-10-2018 19:57:39
Een 4S is juist erg stabiel en sprint in 4s naar de 100, je moet wel heeeeeeeeeeeeeeeel erg veel beter zijn om daar met een 850 van te winnen.

Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: peteRRR op 28-10-2018 20:05:19
Dus moet je daar niet wezen en andere leuke dingen doen/zoeken.

Das ook een feit :evil:

Groet
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: Antracs op 28-10-2018 20:10:22
Nog een variant:

td04x-666t

Wat ik opmaak uit de fb pagina van Ter Stege, is dat het een excentrisch vergroot turbine huis betreft. Ben benieuwd wat er uit de tests gaat komen waar hij het over heeft.
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: arjenT5R op 28-10-2018 20:47:02
Dan was het een performance model, als je 160k+ (of het nu een RS6. M5, E 63 amg, etc. is) uitgeeft mag het ook wel een beetje bijzonder zijn, toch :D?!

Ja het was ook een ziekelijk ding in mat legergroen helemaal uitgebouwde wielkasten super laag en 2 enorme stortkokers als uitlaten... ja t was een heftig ding ;D

Ohja mag ook wel sneller zijn  ;D kreeg toch een duimpje van de man  ;D


Nog een variant:

td04x-666t

Wat ik opmaak uit de fb pagina van Ter Stege, is dat het een excentrisch vergroot turbine huis betreft. Ben benieuwd wat er uit de tests gaat komen waar hij het over heeft.


Ja er is geloof ik al iemand met een renault die er mee rijdt... nooit meer wat van vernomen haha...
Adriaan is de volgende  ;D
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: Ozzzz op 28-10-2018 21:02:17


Ja er is geloof ik al iemand met een renault die er mee rijdt... nooit meer wat van vernomen haha...
Adriaan is de volgende  ;D

Vaarwel A3aan het ga je goed...
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: V70R^2 op 28-10-2018 23:20:14
;D die 666T's trekken de stoeptegels uit de grond, zo straight to hell. Vaarwel.

Ik ben ook heel benieuwd wat het gaat brengen!
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: The Volvoboy op 29-10-2018 08:17:54
Naar mijn mening nog steeds de meest aangename turbo op onze auto's voor dagelijks gebruik!

Ik vermaak me er ook nog steeds prima mee. :D
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: vasquez op 29-10-2018 09:24:53
Ik vermaak me er ook nog steeds prima mee. :D


Waarom is dat precies?

Wat vind je zo fijn t.o.v. andere turbo's?
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: Vulk op 29-10-2018 17:27:54

Waarom is dat precies?

Wat vind je zo fijn t.o.v. andere turbo's?

Hij spoelt lekker snel op en houdt het bovenin ook nog redelijk goed vol. Fijn voor dagelijks gebruik.
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: V70R^2 op 29-10-2018 18:22:06
Denk dat de meningen daar heel erg over verschillen, ik zie een 16t bovenin bijzonder weinig doen, zelfs een 19t is dan van 1,5 terug naar 1bar turbodruk gevallen.

Maar voor de meeste is dat natuurlijk geen enkel probleem, die vinden een bar boost met zo'n 16t over het hele toerengebied meer dan prima.

Persoonlijk heb ik met zo'n 16t het idee dat ik met vol gas stil blijf staan ;D
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: Vulk op 29-10-2018 18:32:08
Denk dat de meningen daar heel erg over verschillen, ik zie een 16t bovenin bijzonder weinig doen, zelfs een 19t is dan van 1,5 terug naar 1bar turbodruk gevallen.

Maar voor de meeste is dat natuurlijk geen enkel probleem, die vinden een bar boost met zo'n 16t over het hele toerengebied meer dan prima.

Persoonlijk heb ik met zo'n 16t het idee dat ik met vol gas stil blijf staan ;D

Zo is het, alles went.
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: freefall op 29-10-2018 19:07:30
Zo is het, alles went.

En helaas veel te vlug ;D
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: classicT5 op 29-10-2018 21:23:17
Ach alles is relatief :) pas met een getunede amg gereden, op de bank bij brabus  700 pk wat een beest. Maar erna met snelste tesla gereden, die sprint zelfs die amg  nog eruit.

Maar zou geen van beide willen ;) funfactor in oude auto's vind ik veel hoger.
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: Remo1970 op 02-12-2018 11:04:33
OK, update.

De grap lijkt iets serieuzer geworden.

Proberen nu ergens in Januari 2019 een 'dyno-dag' te organiseren waarbij er selecte groep auto's samenkomt.
Gaat dan om reeks auto's, ieder met een specifieke turbo, die het bereik van laten we zeggen 300 tot 500pk stapsgewijs afdekken.

Blijken toch meer mensen geinteresseerd te zijn in metingen van vermogen en de verschillende koppelkrommes die bij al die varianten horen.

Zijn al bezig met een locatie waar de dyno's kunnen plaatsvinden en het in kaart brengen van overige deelnemers.

Lijkt er in ieder geval op dat het meer dan 3 auto's gaan worden ;-)

Again, to be continued....
Ik wil proberen om mee te doen mits alles op tijd klaar is ;)
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: Miyel op 24-12-2018 14:08:43
Zooo..  Ik heb wat onderzoek naar Turbo's gedaan! Wat een cijfertjes, werk en aannames.
Zo heb ik met Garrett Boost advisor me een aantal turbo's laten adviseren en in BorgWarner's Matchbot alle gegevens ingevoerd.
Gisteren avond heb ik Speedshop ter Stege om hulp gevraagd en die heeft mijn Matchbot calculatie nog wat bijgeschaafd en advies gegeven.
En dat alles wil ik hier even voorgoed vastleggen en de discussie weer oplaaien.

Dus.. De basiswaarden zijn; Ik wil een niet 'joekelig grote' turbo maar één die vroeg veel koppel geeft én natuurlijk in de hoge toeren niet inkakt. (don't we all  :eusa_silenced:)
PK target ergens tussen de 350-400PK, dat natuurlijk op een T-5 in mijn geval een 2.4L.

Ik heb interesse in de BW EFR serie (6258, 6758, 7064, 7163) en Garretts voorgestelde turbos GTX2860R, G25-550, GT2871 en GTX2876.
Iemand heeft mij al verteld dat de GTX serie niet helemaal lekker draait op een 5-cilinder maar dat laat ik nu even buiten beschouwing aangezien Garrett bovengenoemden opgeeft.

Ik heb de waarden die uit Matchbot komen ingevoerd als punten in de verschillende compressor maps. De waarden zijn;
RPM        2000    3000     4000    5000     6000    6500   
lb/min     91826343941
kg/sec     0.070.130.20.250.30.31
Pres.ratio1.72.182.332.412.422.36
PK's        122208285353395388

Als eerste heb ik deze gegevens ingevuld in de compressor map van een OEM K24 (mijn initiële plan en ook al liggen). Dat paste niet, logisch ook want dergelijke pK waarden zijn niet haalbaar met een K24. Dus de gewenste turbodruk wat haalbaarder ingeschaald zodat ik op 108 tot 335PK uit kwam.
(https://i2h0rw.am.files.1drv.com/y4mzdIIethXUu5bcQESCIChee_tILBzzGnFaZr3zplzNbarmZf6iQt8ROYs3_GJfOANt3jfxWvKl8k_GaYzeckLItu-OsWdlAbs065MYd_pTR59bu2PhYqY8rPoFEveCPRYVf79ZuLcCHL-vcfKEijYr5ct-vA3CcP0eozPhvWQLb2034CBIoGF5fD8lGRvPzCDa4tzzpGzRb60PxQlWP34qA?width=636&height=420&cropmode=none)
Hmm.. Stip 5/6 passen er al niet meer op. Boven de 5000RPM is hij dus wel uitgeblazen.


Dan de waarden uit de tabel in de EFR reeks (copy paste Matchbot)
EFR6258
(https://ighnrw.am.files.1drv.com/y4mjU3hARqX_LLOGOiTLxfpK1sp8Ul2mAQh-dYr6GY-eViRG7ih_xADzO02NPWCALbgnIYGL-aM5eHo0b-u2k8Aq8xCUQwn53oSsT89zILyu7jMaKZFfg3ASnh27QfkHU0fKPhXK0kM-bey7hYpNiVHCsqKtLfEMi9KlPesH4elt7I9HGJH2EV6t82ZRvPscnaPqbTbvLnn7NDi0Sd_WQ02cw?width=660&height=650&cropmode=none)

EFR6758
(https://ighorw.am.files.1drv.com/y4mCNrMKLQrZlhyCxYEWsmuz0xX9FrV_z_B7PbdgPx8tay3loW2EwxFI86fNTUrDt3guVZ1e78bGuPEwSnQIMO4CjqocmSNst7Ji-Ok7k3vHuWreixRoFk8ayxmXEqnqwiCK5k8q6U3t8Hk__njkaCyBlJHx9RLcG9-mjsSEWh4fLssP8QimsfgF5GwmMnZeMVEBkXPjViHDdueDmpX2UCU6A?width=660&height=568&cropmode=none)

EFR7064
(https://ighprw.am.files.1drv.com/y4meFrfl2hpDBm-QCYLtD2abwzfpAS7hEMfSTXLuUBwR2UZpU-yimV-4akhG6wSqHxWwbjL-RRXU7erwqk5-CnxNJk9EB8PjI23L1SUS11Khi1XNji1-nXU2HPWdI6Asmq0GKxyfaZB6WyySFYp-bsxFXUJPTfUzGDiw_8p4f-h7D0qvOn-1AuU2hGeqX42ltXGnG38l7gHNqPmR4ZP3Zm9ow?width=660&height=539&cropmode=none)

Bovenstaande 3 besproken met Rolf ter Stege;
De 6258 is wel een keer uitgeblazen, boven de 6000rpm zit je in de laagste efficiëntie velden.
De 6758 heeft adem genoeg maar zit laag in toeren in Surge. Dat was moeilijk te bestrijden en had deze turbo last van volgens Rolf. Optie was om de SX-E compressorhuis met anti-surge kanaal er op te zetten.
De 7064 verschilt naar mijn mening niet veel, al zit hij tussen de 3000-5000 wel in de betere efficientievelden.
De A/R komen we op .85 of .83 (turbo afhankelijk). Ik zat eerst vastgepind op de .64 maar daarbij wordt de turbine op hogere toeren te restrictief (hoge tegendruk)

en toen degene die mij te groot lijkt puur uit interesse, de 7163;
(https://ighqrw.am.files.1drv.com/y4maTB8TGViyvo3W_sMnVEEECVq_xFLrqmmi_T5GhoQmODx2hMwKUwJPcRQzDNM7Cl68ulBNaWlPcRTBwMAxIRt6evcJqPtbbKw2vU2trzKjrdZCUdlk-XG1PTs5QsYHny6aaTNaGWBirntxRX7_rB40U1dGFgDWGXBZRYWQCkdHhKUZm3lclrnqwlb6Dw4bw15G8pLHMwTCqpx9r_CWLci2Q?width=660&height=552&cropmode=none)
 :eusa_think: Die zit onder in niet in Surge en heeft erg veel potentie.. Daar moet ik Rolf nog even over spreken.


Dezelfde waarden ingevoerd in de Garrett tabellen;
De GTX2860R
(https://ightrw.am.files.1drv.com/y4mu17rOKrWu6s63oED6DcRDf-MGPcWvSgzpcaTzuAiuW4a2mmyHNgwkkj8z3mVZKmRRVGhW8a2n6C2a8E3ztNWf7QFTbN25cY4cZCfU6NV0Sum8khmHAIIhKAuRaAjCS92me4IIZQqrjftboNe-sE-NQYnuIc_s1U9v06i7oZqiEov2rfv9Rfy3VaTnSq75Zh04QkKXrwcX7F4RIp-ssnv9w?width=565&height=660&cropmode=none)

De GTX2867R
(https://ighurw.am.files.1drv.com/y4m17p0owAdD6_zJnxsK2_cva4EhiJPQx5EvjPr1RYF2VJrUna5SZwp1TBibrLMeGRBFarnQgIm8demYXzIRSAdw1O4nKOo1iwBqT0F7Ejs18Bmwr3JGlpkE4LKge_Pfkebd3zFCd6UZNbb0vKsA2HNjAbrBeaDXrqgqd9pVQrDywLK_LwrlNun2qyM1Snw88RyvatHoG9jl2jABFrAr-Qs4g?width=565&height=660&cropmode=none)

De GT2871R
(https://ighsrw.am.files.1drv.com/y4md-c_znEAmR5tmABIJ0cgtvRBivfYraT8kjkbhQdg6VFC-MkhHVKTKgKpXdsT3N3ny44XksWZn4LGJVxabpMZw6nMolDzEvnIxHUk_7o4ARBnqMvJ79_Z9tEl5_TK4nt3qnh2Y7lFn_EVZWguzp6iMJm2afDWjzHqEzmbUdciAipdVehqwMiXfW_RiECR3zZRsVBjtG58edL9PKGdpWMoAg?width=565&height=660&cropmode=none)

En dan de G25-550
(https://ighrrw.am.files.1drv.com/y4mcEc7jZ7qcEVvJVpzRux0O9blOejtUknSn6m5Ghb0Qbgg0Zd0nRprTRHZ3bkJs4eNC4dtIOW9VEhksZgbHcnqS9bnwr-ua_GJhPFEjQ47A80Ix4J97qLw-ogaBuz558iqbD_if7W3IZWcsh_u5-iC7iGVl7FgCOVrUumnfnuQ9C2S-dCNSW1JVrMKnpnvkZlHiiSfYCYESqoXLQBDSkTgBA?width=565&height=660&cropmode=none)

Hetzelfde verhaal als bij de BorgWarners, De 2860 is een keer uitgeblazen, de 2876 is best interessant, de 2871 zit laag in toeren in surge.
En dan de G25-550, het dure paradepaardje van Garrett; Erg interessant! Bijvoorbeeld al omdat de efficientievelden hoger liggen dan bij de anderen (80% max, 68% min tegenover ~75-60% bij de anderen) én hij niet in surge zit..

Conclusie; Ik ben er nog niet uit..  ;) But I can narrow it down now..

Heel benieuwd naar jullie meningen!


Bron en iets om mee te spelen; de door Rolf bijgewerkte Matchbot calculatie  (http://www.turbos.borgwarner.com/go/MCOWPI)

Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: V70R^2 op 24-12-2018 15:02:39
Goed huiswerk!

6258 of 6758 of de G25-550 komt het eigenlijk op neer.

als je die surge een beetje kan aanpakken is de AFR 6758 een turbo waar ik hele goeie dingen over hoor, de G25-550 is op papier ook perfect, maar ik ken niemand die met dat ding rijd..
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: Miyel op 24-12-2018 15:32:03
Goed huiswerk!

6258 of 6758 of de G25-550 komt het eigenlijk op neer.

als je die surge een beetje kan aanpakken is de AFR 6758 een turbo waar ik hele goeie dingen over hoor, de G25-550 is op papier ook perfect, maar ik ken niemand die met dat ding rijd..

Thanks.. De 6758 met SX-E cover zou surge aanpakken. Kan er echter maar weinig over vinden (vrij nieuw ook) maar een map zou fijn zijn.
De G25-550 lijkt wel alsof niemand die ooit nog gemonteerd heeft, je vind er echt nog niets over.
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: vasquez op 24-12-2018 17:16:25
Je doe je huiswerk inderdaad goed!  :eusa_clap:

Ik begrijp dat er gewoon weinig/geen referentie materiaal is, dat bemoeilijkt de keuze.
Blijf je echter wel realiseren dat de theorie niet de praktijk is, een turbo die het op een 4 cylinder goed doet op papier kan in werkelijkheid op een 5 cylinder een gedrocht zijn.

Wij rijden helaas niet met 'perfect beademde' Civic's  ;)



Blijf je doel/wens overigens wel bijzonder vinden, hoor wederom 350-400pk, je wil snel opspoelende turbo die bovenin niet inkakt.

Ongeacht merk/type heb je 2 opties;
1. snelle spoel, bovenin iets minder puf
2. iets minder snelle spoel, bovenin iets meer puf.
Kan niemand iets anders van maken, je zal aan een van beide kanten een consessie moeten doen.

Je benadering is m.i. nog steeds verkeerd.....

Kies een turbo met spoel en bijbehorende koppelkromme waar jij bij 'dagelijks' gebruik blij van word en neem vervolgens voor lief dat het ding 350, 370 of 390pk doet.

Misschien is hij dan bij +6500 toeren wel redelijk uitgeblazen, maar maakt dat echt wat uit?!
Die pk's bovenin...., jij gaat echt niet constant tussen 6000 en 7500 rpm lopen jagen.


Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: koen.s op 24-12-2018 20:17:49
intressant om te lezen.
Zelf rij ik nu bijna 5 jaar met garrett GTX turbo’s 3071 a/r 63 en a/r 82, huidige 3582 a/r 63.

Als je van onder tot toerenbegrenzer power wil lukt niet met 1 turbo.
Het is of onderin beter of bovenin langer doorgaan.
Je zit gewoon vast aan de powerband.


Voor max 400 pk en onderin flink koppel zou ik gaan voor:
Een GTX2867 a/r 63, met een kortere 4.45 bak, en een B5244T5.
Dan draai je Quaife overuren met het koppel wat je onderin heb  ;D

Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: arjenT5R op 25-12-2018 10:17:00
De 7163 nemen die doet t hele bereik wat je wil en heeft nog headroom als je je bedenkt en er toch wat meer pk's uit wil pompen als je gewend bent aan de 400 ;D

Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: Miyel op 25-12-2018 11:46:39
Thanks voor de input.


Blijf je doel/wens overigens wel bijzonder vinden, hoor wederom 350-400pk, je wil snel opspoelende turbo die bovenin niet inkakt.
Ik zeg ook; don't we all... Ik snap dat dit niet helemaal mogelijk is. Zoek dan ook de gulden middenweg.

Kies een turbo met spoel en bijbehorende koppelkromme waar jij bij 'dagelijks' gebruik blij van word en neem vervolgens voor lief dat het ding 350, 370 of 390pk doet.

Misschien is hij dan bij +6500 toeren wel redelijk uitgeblazen, maar maakt dat echt wat uit?!
Die pk's bovenin...., jij gaat echt niet constant tussen 6000 en 7500 rpm lopen jagen.
Daar heb je helemaal gelijk in.. Weg blijven bij de grote jongens (turbo's dan hé).


Voor max 400 pk en onderin flink koppel zou ik gaan voor:
Een GTX2867 a/r 63, met een kortere 4.45 bak, en een B5244T5.
Dan draai je Quaife overuren met het koppel wat je onderin heb  ;D

Ja, deze moet ik ook nog even in het vergelijk gooien. Edit; ik had de verkeerde naam bij de compressor map gezet! De GTX2867R zat al in het vergelijk, ik had hem de 2876 genoemd!  :eusa_wall:  in de post rechtgezet.
B5244T5 heb ik al, bak wordt een M66D met eerste 3 gelijke verhoudingen als een M56 mét quaife.
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: plumdeplakmuis op 31-01-2019 14:38:55
Voor 350 tot 400 pk zou BW EFR 6258 (pn. 179150) perfect moeten zijn.
Met een stock frame MHI TD04HL met grootste 58mm compressor wordt 350 redelijk eenvoudig gehaald. De 62mm BW compressor heeft substantieel meer flow capaciteit.

Je alternatief G25-550 is ook niet gek. Wij krijgen goede feedback in de rally van deze units. Het verwachte vermogen aan de hand van de maps en reliable met ALS.

Echter voor de Volvo applicatie is de EFR denk ik beter wegens 50% lichtere turbine wiel tov de G25. Dus betere transient response.
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: Miyel op 31-01-2019 21:22:57
Thanks voor je antwoord!

Had hier nog niet gezegd wat ik in mijn blog wel heb gezet; ik heb een BW EFR6758 aangeschaft.. deze kwam niet alleen goed uit mijn vergelijk, ik kon er via mp heel gunstig aan komen.

De g25 heeft goede cijfers, alleen duur! En dan ook nog eens geen interne bov en wastegate, komt er dus nog eens bij!
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: arjenT5R op 01-02-2019 20:22:07
Nice man! Ben zeer benieuwd wat dit je gaat brengen :)
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: Piet op 01-02-2019 21:55:33
Ik ook.
Very nice.
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: Hans Duiven op 02-02-2019 17:10:48
Thanks voor je antwoord!

Had hier nog niet gezegd wat ik in mijn blog wel heb gezet; ik heb een BW EFR6758 aangeschaft.. deze kwam niet alleen goed uit mijn vergelijk, ik kon er via mp heel gunstig aan komen.

De g25 heeft goede cijfers, alleen duur! En dan ook nog eens geen interne bov en wastegate, komt er dus nog eens bij!


Bij die gast in Panningen soms?  (https://www.marktplaats.nl/verkopers/4296176.html?currentPage=2)
Wat een  turbo's heeft die te koop  :o
Titel: Re: Gewaagd topic; Welke Garrett?? Zie door de types de turbo niet meer.
Bericht door: Miyel op 02-02-2019 17:43:26
Nou heren, ik denk dat ik jullie geduld wel op de proef moet stellen.. Die auto van mij rijdt voorlopig nog niet!   :eusa_silenced:

Bij die gast in Panningen soms?  (https://www.marktplaats.nl/verkopers/4296176.html?currentPage=2)
Wat een  turbo's heeft die te koop  :o

Nee.. in Nederland is toch alleen maar brol te koop  :P Het was via Kleinanzeigen in DE. Aardige kerel die niet meer aan zijn Golf project toe kwam..