Volvo 850 Forum

Off-topic => Webdagboek (BLOG) => Topic gestart door: Mausio91 op 08-03-2019 22:30:18

Titel: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: Mausio91 op 08-03-2019 22:30:18
Aloha iedereen  ;D Ik ben nieuw op dit forum en zal mijn reis van mij en mijn 850R naar de wereld van snelle volvo's proberen vast te leggen.

(https://i.imgur.com/h3xVRc8.jpg)
Hieronder eerst een kort stukje historie wat ik tot nu toe heb gedaan.

Na de aanschaf vrijwel direct een stage 0 uitgevoerd:
-rotor+cap+bougiekabels en boegies
-Alle vloeistoffen
-Carterventilatie

Kort daarna bij Rica de auto laten chippen en zijn er wat kleine mods bij gekomen:
-IPD intercooler buizen
-shortshifter
-Openlucht filter
-handmatige boostcontroller
(https://i.imgur.com/n2IJntQ.jpg)

Na een ervaring van een klemmende zuiger in mijn voorrem besloten alle remmen te reviseren met een vers laagje verf, nieuwe zuigers, rubbers, schijven en blokjes.
(https://i.imgur.com/c1yCQ1O.jpg)
(https://i.imgur.com/IjtBYBZ.jpg)

Vervolgens een schroefsetje eronder gegooid om de auto wat lager te krijgen.
Met deze setup rij ik nu een tijdje zoekend naar een oplossing om de auto wat sneller te krijgen.

Mijn eerste idee was om enkel te gaan voor h-profiel drijfstangen en een 19T of 23T met een 3inch uitlaat.
Maar aangezien ik het knutselen erg leuk vind en alhoewel dit compleet nieuw is voor mij.(ben IT'er gedurende de dag) Heb ik besloten een blok erbij te kopen om deze langzaamaan opnieuw op te bouwen naar wat leuks.

Ik ben beland bij een kaal blok(B5234T3) met 140k op de teller.(wat heerlijk een station  :angel:)
(https://i.imgur.com/DbHFLR1.jpg)

Deze ben ik langzaamaan uit elkaar gaan halen.
(https://i.imgur.com/dDs4yCU.jpg)(https://i.imgur.com/kCAr9j2.jpg)(https://i.imgur.com/ZlW0rXh.jpg)
(https://i.imgur.com/llWmJm5.jpg)

Niet al te lang geleden zijn alle onderdelen bij van Kronenburg motorsport beland voor het volgende:
-Alle onderdelen te reinigen
-Polijsten van de krukas en nokassen
-Vlakken van de kop en het blok
-Overmaat van 81,5 te boren en honen voor de Wiseco zuigers  ;D

(https://i.imgur.com/uOtvdDt.jpg)(https://i.imgur.com/1OFdzWK.jpg)

Hieronder het lijstje van spullen wat ik tot nu toe globaal bij elkaar heb geraapt voor de build:
-Extra B5234T3 blok
-BSR h-profiel drijfstangen
-Wiseco 81.5 zuigers
-Turbobandit 60mm turbo
-SPEC Stage 2+ koppeling
-ARP Kop en drijfstang bouten
-DO88 intercooler set
-GLT nokassen
-GLT gasklephuis (+extra turbo inlaatspruitstuk waarvan ik de opening groter maak)
-Spaghetti spruitstuk
-50mm wastegate

Het is de bedoeling dadelijk M4.4 te draaien waar ik de ostrich module nog op moet plakken.
Hieronder wat foto's van het speelgoed.
(https://i.imgur.com/LQLhKI5.jpg)(https://i.imgur.com/FrCMAyt.jpg)
(https://i.imgur.com/FKTVs3y.jpg)(https://i.imgur.com/xsaISFv.jpg)
(https://i.imgur.com/ANdETvn.jpg)(https://i.imgur.com/214Uk3I.jpg)

Er zijn nog zat kleine dingetjes die ik nu vergeet en verder in dit blog hoop te behandelen met jullie en natuurlijk wat meer van de status te delen.
Dit gehele tunen/ auto knutselen etc is compleet nieuw voor mij dus heb geduld ik doe alles heel rustig aan en probeer alles zo goed mogelijk uit te zoeken  :angel:

Voor het blok heb ik nu bijna alle onderdelen, enkel nog wat lagers en wat pakkingen die ik waarschijnlijk ben vergeten  :P
Zodra deze besteld en binnen zijn wil ik langzaamaan het blok beginnen op te bouwen en in de tussentijd wat supporting mods klaar maken.
Hierbij denkend aan benzine toevoer(pomp, leiding, filter, rail, drukregelaar), intercooler(met spruitstuk+gasklephuis) en een losse olie-koeler monteren, M4.4 werkend krijgen.

In de tussentijd zit ik met nog wat vraagtekens in mijn hoofd:
-Hoe kan ik het makkelijkst een ander luchtmassa huis fixen met dezelfde diameter als de turbo.(102 mm inlaat)
-Luchtinlaat algemeen
-Wie wat hoe waar komt de catchcan (via twee extra fittingen bovenop en met positieve aanzuiging via de luchtinlaat)
-Waar kan ik het makkelijkst de oliedruk en temp sensor kwijt
-Olie leidingen van en naar de turbo
-Injector grootte en pomp (ik zit te denken aan Bosch EV14 980CC)
-Etc Etc
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: arjenT5R op 08-03-2019 23:07:22
Vet project mooie binnenkomer!

Als je ff op m44wikia kijkt kan je de diameters en types lmm vinden die je kunt gebruiken samen met omreken waardes en tool.
Ik geloof dat de mijne rond de 100mm wel is dat is een bmw maf 3.25 inch.

Sowieso staat er op de wiki enorm veel info over m44 tunings en logging etc.
Hier op het forum hebben er ook een topic over dat heet tuners deugd en staat onder chiptuning.
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: jellejas op 08-03-2019 23:41:37
NO TURBINA NO GOOD! :P

Wat is je doel qua peekaa?

Om oliedruk te meten kan je dit gebruikten http://europeantuning.luondo.nl/nl/11307395/oliedruk-adapter-m14x1-5-18npt. Deze heb ik ook gekocht samen met een sensor van ali die in 1/8npt past. Zo kan je de originele sensor behouden en er 1 bij plaatsen. Ik heb voor die adapter echter nog geen temp sensor gevonden die daar in past omdat die over het algemeen veel te lang zijn.
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: classicT5 op 08-03-2019 23:59:17
Dat spruitstuk....... Very nice. Welk merk is dat?
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: arjenT5R op 09-03-2019 08:14:20
Olietemp sensor doen de meeste in de carter plug geloof ik :)
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: freefall op 09-03-2019 09:01:19
Volgend...mooi project hoor
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: V70R^2 op 09-03-2019 11:30:36
Mooi project, leuk! Ik ga ook volgen ;D

Olietemperatuur heb ik: gaatje in de carterplug, draad erin tappen en sensor daarin, de druksensor vooraan het blok, bij de originele sensor kan je een T-stuk erop zetten.

Een 100mm LMM past gewoon in het originele huis, of koop een 100mm aansluiting open filter, en verder simpelweg 2x 90 graden silecone bocht op ali express bestellen en een aluminium buis ertussen, het pastte allemaal net aan bij mij:

(http://i63.tinypic.com/hwhd38.jpg)

K&N inlegfilter en je zit qua flow goed tot 400-450pk. Belangrijkste voordeel, je behoud de koude lucht snorkel naar voor.



Voor de catchcan kan je eventueel nog een extra slang toevoegen buiten de bestaande, de vriesplug op het kleppendeksel is daar een veel gedane plek voor.

Brandstof kan je gewoon een AEM pomp nemen, die zijn niet duur, leveren voldoende brandstof en maken geen herrie/gezoem.

enne, 980CC bosch injectoren, wat is de vermogens target wel niet ;D ;D ;D ?
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: de Boeing op 09-03-2019 12:57:44
leuk leuk!

lees je goed in over hoe correct drijfstanglagers te plaatsen. :eusa_whistle:
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: razorx op 09-03-2019 16:56:05
Mooie binnenkomer!
Dit ga ik volgen.
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: Mausio91 op 09-03-2019 21:00:40
Citaat van: classicT5 op 08-03-2019 23:59:17
Dat spruitstuk....... Very nice. Welk merk is dat?

Die heb ik bij klracing vandaan (https://shop.klracing.se/) volgensmij hetzelfde als die op europeantuning wordt aangeboden

Citaat van: jellejas op 08-03-2019 23:41:37
NO TURBINA NO GOOD! :P

Wat is je doel qua peekaa?

Om oliedruk te meten kan je dit gebruikten http://europeantuning.luondo.nl/nl/11307395/oliedruk-adapter-m14x1-5-18npt. Deze heb ik ook gekocht samen met een sensor van ali die in 1/8npt past. Zo kan je de originele sensor behouden en er 1 bij plaatsen. Ik heb voor die adapter echter nog geen temp sensor gevonden die daar in past omdat die over het algemeen veel te lang zijn.

Ergens rond de 450, thnx voor de tip die ga ik eens bestellen.

Citaat van: arjenT5R op 09-03-2019 08:14:20
Olietemp sensor doen de meeste in de carter plug geloof ik :)

Dat is ook wel handig :) die ga ik ook eens proberen
Weet je toevallig het typenummer van deze maf? :)

Citaat van: V70R^2 op 09-03-2019 11:30:36
Mooi project, leuk! Ik ga ook volgen ;D

Olietemperatuur heb ik: gaatje in de carterplug, draad erin tappen en sensor daarin, de druksensor vooraan het blok, bij de originele sensor kan je een T-stuk erop zetten.

Een 100mm LMM past gewoon in het originele huis, of koop een 100mm aansluiting open filter, en verder simpelweg 2x 90 graden silecone bocht op ali express bestellen en een aluminium buis ertussen, het pastte allemaal net aan bij mij:

(http://i63.tinypic.com/hwhd38.jpg)

K&N inlegfilter en je zit qua flow goed tot 400-450pk. Belangrijkste voordeel, je behoud de koude lucht snorkel naar voor.



Voor de catchcan kan je eventueel nog een extra slang toevoegen buiten de bestaande, de vriesplug op het kleppendeksel is daar een veel gedane plek voor.

Brandstof kan je gewoon een AEM pomp nemen, die zijn niet duur, leveren voldoende brandstof en maken geen herrie/gezoem.

enne, 980CC bosch injectoren, wat is de vermogens target wel niet ;D ;D ;D ?

Netjes weggewerkt jouw luchtinlaat!

Voor de catchcan dacht ik aan 2 anxx fittingen in het kleppendeksel te laten lassen.

Ik zat te denken aan 870CC artnr: 0280158209
Of 980CC artnr: 0280158040
Voor beide injectoren heb ik al opzetstukken zodat deze dezelfde afmetingen hebben zoals normaal
Ik wil max 500 kunnen ondersteunen.
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: arjenT5R op 09-03-2019 23:35:56
https://m44.fandom.com/wiki/Modified_Vehicles

Spit die wiki gewoon eens door daar staat echt alles wat je nodig hebt aan m4.4 kennis en kunde.
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: jellejas op 10-03-2019 00:49:01
Als je het blok nog uit de auto en los hebt kan je er ook voor kieze om wat meer gaten te tappen. Dan zou ik persoonlijk 1 op de klepdeksel maken, het originele gat voor de volvo pcv tappen voor een fitting en die voor de olie retour. Die zou ik dan gewoon naar een catchcan laten lopen. Dan kan je vanaf daar ook nog kijken of je de luchtinlaat wil gebruiken voor vacuum of gewoon alles naar de buitenlucht laten gaan. Dan heb direct het gekloot met het oude volvo systeem en te nauwe slangetjes niet meer.
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: Mausio91 op 10-03-2019 21:36:28
Citaat van: arjenT5R op 09-03-2019 23:35:56
https://m44.fandom.com/wiki/Modified_Vehicles

Spit die wiki gewoon eens door daar staat echt alles wat je nodig hebt aan m4.4 kennis en kunde.

Zal ik zeker doen, ik denk dan dat ik een 4inch maf nodig heb.

Citaat van: jellejas op 10-03-2019 00:49:01
Als je het blok nog uit de auto en los hebt kan je er ook voor kieze om wat meer gaten te tappen. Dan zou ik persoonlijk 1 op de klepdeksel maken, het originele gat voor de volvo pcv tappen voor een fitting en die voor de olie retour. Die zou ik dan gewoon naar een catchcan laten lopen. Dan kan je vanaf daar ook nog kijken of je de luchtinlaat wil gebruiken voor vacuum of gewoon alles naar de buitenlucht laten gaan. Dan heb direct het gekloot met het oude volvo systeem en te nauwe slangetjes niet meer.

Ik zal er eens goed over nadenken maar het lijkt mij ook wel makkelijk om de originele te laten zitten.(het is wel breekbaar %#* plastic al die buisjes :( )

Ik ben vandaag eens wat aan de schoonmaak gegaan
(https://i.imgur.com/TwIVkg1.jpg)(https://i.imgur.com/lsc4nKM.jpg)
(https://i.imgur.com/lXLjyk0.jpg)
(ik weet dat oven reiniger niet het beste is voor alu maar het werkt toch fantastisch  ;D

Vandaag ook begonnen aan de kleppen met hun veertjes etc
(https://i.imgur.com/ZUCiYrL.jpg)

De kleppen deels gedaan, ik ga alle kleppen binnenkort nog een keer langs met wat heel fijn schuurpapier.
(https://i.imgur.com/6DB1oKE.jpg)

Ik krijg de bovenkant van de uitlaatkleppen echter niet schoon, op die linker klep ben ik heel enthousiast losgegaan maar dit spul wil er echt niet af.
(https://i.imgur.com/ygPVVyW.jpg)

Iemand een goeie tip om dit netjes te krijgen of zal ik het gewoon laten zoals het is?(ik denk dat als ik verder doorga op die ene klep dat de originele vorm samen met mijn motivatie langzaam verdwijnt  ::) )

(https://i.imgur.com/HfNMbTX.jpg)
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: arjenT5R op 11-03-2019 08:41:09
4 inch lijkt me nogal overdreven denk dat je aan 3.5 of 3.75 genoeg hebt die zijn gewoon te verkrijgen op ebay.

Ik weet wel waar dat 4 inch advies vandaan komt hoor maar dat is sarcasme...

edit: deze dus ff van ebay geplukt, goed opletten op LMM montage  ;D

https://www.ebay.com/itm/3-75-OD-MAF-Mass-Air-Flow-Housing-Air-Straightener-for-VW-MK3-GTI-BMW-M62-Volvo/263279339531?fits=Make%3AVolvo&hash=item3d4cabe80b:g:Q2MAAOSwjMtcBtHU
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: NinaPaul op 11-03-2019 08:50:53
Geen schuurpapier gebruiken om kleppen te reinigen.

Heb je ze netjes genummerd, zodat ze op dezelfde plaats terug komen? Anders klephoogte gemeten en zittingen opnieuw slijpen.

Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: Piet op 11-03-2019 09:08:17
Beter ultrasoon reinigen met Tickopur o.i.d.
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: Mausio91 op 14-03-2019 21:58:46
Citaat van: NinaPaul op 11-03-2019 08:50:53
Geen schuurpapier gebruiken om kleppen te reinigen.

Heb je ze netjes genummerd, zodat ze op dezelfde plaats terug komen? Anders klephoogte gemeten en zittingen opnieuw slijpen.

Zeker, nadat ze schoon zijn ga ik ze wel nog lappen.

Vandaag weer een onderdeel van de puzzel binnen gekregen :)
Glyco main en sputter lagers voor de drijfstangen
(https://i.imgur.com/bF3yphp.jpg)
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: Mausio91 op 16-03-2019 17:16:23
Zo vandaag weer eens bezig geweest met het inlaatspruitstuk, deze keer passend gemaakt voor het grotere gasklephuis.
(https://i.imgur.com/43NRWnT.jpg)(https://i.imgur.com/sKvyaDN.jpg)
(https://i.imgur.com/fbyUikP.jpg)

Er diende behoorlijk wat materiaal weggehaald worden, dit duurde best lang :eusa_wall:. Uiteindelijk behoorlijk blij met het resultaat, binnenkort ga ik verder om de poortgrootte te matchen met die van de kop.

Ik ben nu nog opzoek naar een gasklephuis vlinder van een 960 maar krijg er geen gevonden zonder die plastic puck erin.(via marktplaats wat handelaren aangeschreven maar het lijkt erop dat de 960 deze puck ook heeft)
Weet iemand hier mee over, of welk type ik nodig heb of waar ik er eentje kan vinden? :angel:
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: V70R^2 op 17-03-2019 13:45:22
Lekker bezig, ik heb dat witte stuk een klein beetje platter gemaakt met een vijl, het is in principe geen blokkade.

Anders kan je hier een mooie platte bestellen (bij intake parts):

https://snabb.3dcartstores.com/mobile/home.asp#page-46
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: Mausio91 op 22-03-2019 22:29:36
Citaat van: V70R^2 op 17-03-2019 13:45:22
Lekker bezig, ik heb dat witte stuk een klein beetje platter gemaakt met een vijl, het is in principe geen blokkade.

Anders kan je hier een mooie platte bestellen (bij intake parts):

https://snabb.3dcartstores.com/mobile/home.asp#page-46


Dat kan ik natuurlijk ook proberen, moet dan alleen niet teveel weghalen anders valt die puck er zeker uit.

Thnx voor de link maar dat vind ik toch veel geld voor enkel die vlinder, ik ga lekker doorzoeken :P

Vandaag bijna de laatste touches aan het inlaatspruitstuk gegeven, door de inlaatpoorten met de pakking gelijk te maken.

Voor:
(https://i.imgur.com/yWzlJ8m.jpg)
(https://i.imgur.com/MDefpee.jpg)

Na:
(https://i.imgur.com/d6Q31Ly.jpg)
(https://i.imgur.com/NIivP80.jpg)

En dit randje kon ik ook niet laten
(https://i.imgur.com/2tthVYL.jpg)

Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: Miyel op 22-03-2019 22:48:25
Strak werk, zeker wel even mee bezig geweest?

Maar komt de pakking ook 100% overeen met de cilinderkop? Of moet je die ook nog uitruimen? Want je wilt geen stootrand natuurlijk.
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: V70R^2 op 23-03-2019 13:05:04
Zeker mooi werk! Het is inderdaad oppassen dat je ook weer niet teveel weg haalt, zoals je zegt kan die dan weer los laten.

Mbt de inlaat kanalen; niet te glad polijsten, dat werkt averechts, een beetje turbulentie langs de zijkanten is juist goed, mooie grove afwerking met korrel 80 o.i.d. is perfect.

De uitlaatgas snelheden zijn supersoon, uitlaatpoorten/spruitstuk/turbine huis, daar is tot hoogglans polijsten wel zinvol (blijft er ook niet meer zo veel roet achter).
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: Mausio91 op 23-03-2019 20:24:39
Citaat van: Miyel op 22-03-2019 22:48:25
Strak werk, zeker wel even mee bezig geweest?

Maar komt de pakking ook 100% overeen met de cilinderkop? Of moet je die ook nog uitruimen? Want je wilt geen stootrand natuurlijk.

Daar zit inderdaad wel een paar uurtjes in ... :-X de cilinderkop is vrijwel hetzelfde als de pakking maar ook deze ga ik hetzelfde maken.
Waarschijnlijk ook nog wat polijsten  :angel:

Citaat van: V70R^2 op 23-03-2019 13:05:04
Zeker mooi werk! Het is inderdaad oppassen dat je ook weer niet teveel weg haalt, zoals je zegt kan die dan weer los laten.

Mbt de inlaat kanalen; niet te glad polijsten, dat werkt averechts, een beetje turbulentie langs de zijkanten is juist goed, mooie grove afwerking met korrel 80 o.i.d. is perfect.

De uitlaatgas snelheden zijn supersoon, uitlaatpoorten/spruitstuk/turbine huis, daar is tot hoogglans polijsten wel zinvol (blijft er ook niet meer zo veel roet achter).

Ik kon mij niet inhouden met de dremel, maar ik heb alleen het laatste stuk bewerkt zodat deze wat vloeiender groter werden.
Owkey top, dan kan ik voornamelijk losgaan op de uitlaat poorten :)
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: Mausio91 op 08-04-2019 21:42:47
Zo dit weekend een klein beetje aan het projectje gedaan, op advies van hier mooi een carterplug gepakt en deze getapt met NPT 1/8 voor de olietemp sensor.
(https://i.imgur.com/mPRSX65.jpg)

Verder heb ik het gat voor de olieretour iets opgeboord en hier M22 in getapt om uiteindelijk de turbina leeg te laten lopen via een AN12 leiding.
(https://i.imgur.com/Hc6Rg48.jpg)
(https://i.imgur.com/Mmb2qBs.jpg)

Weet iemand trouwens wat voor schroefdraad er voor de oliefeed wordt gebruikt?(deze bovenste)
(https://i.imgur.com/bK9uIRp.jpg)
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: classicT5 op 08-04-2019 22:14:45
Goed bezig, leuk om fotos te zien van al je werk. Blijf aub posten, wordt gewaardeerd :)
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: Miyel op 09-04-2019 06:34:57
M12 of m14 voor de olietoevoer..
Lekker bezig!
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: sanderT5R op 09-04-2019 20:17:25
Mooi project hoor 8)
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: Mausio91 op 09-05-2019 21:16:39
Het is de laatste tijd wat rustig van mijn kant, maar ben laatst begonnen aan het porten van het uitlaatspruitstuk en hoop daar dit weekend wat verder in te komen.(binnenkort wat foto's :))

Weet iemand hoe het met nieuwere oliepompen zit, ik hoorde simplyvolvo over de pompen uit de RNC serie blokken (https://youtu.be/kVF_d0N5QbE?t=101)
Iemand ervaring hiermee, is dit een directe swap en aan te raden?
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: Mausio91 op 22-05-2019 21:06:12
Ik was opzoek naar een leuke radiator upgrade en ben uitgekomen op eentje van do88, deze heb ik van de week ontvangen :D
Echter verbaas ik mij over iets, namelijk de hoeveelheid aansluitingen.

Aangezien ik een losse oliekoeler ga plaatsen en geen automaat heb, heb ik gekozen voor een NA radiator: https://www.do88.se/en/artiklar/volvo-850-x70-turbo-93-98-radiator.html
Dit zodat al het volume van de radiator gebruikt kon worden voor het koelwater ipv het delen als olie/transmissie koeler.

Bij het openmaken viel mij op dat de radiator 4 extra aansluitingen heeft(lijkt mij het turbo+automaat model)
Nu lijken de verbindingen verticaal met elkaar verbonden te zijn(zoals de pijlen aangeven)
(https://i.imgur.com/r3HKp73.jpg)

Kan iemand mij vertellen hoe het met deze radiatoren in elkaar zit? Heb ik nu een verkeerd model ontvangen? ???
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: arjen850 op 22-05-2019 22:21:09
Idd een turbo automaat radiateur. Links beide voor automaat, rechts beide olie koeler. Automaat aansluitingen kun je gewoon afdoppen.
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: vasquez op 22-05-2019 23:19:59
Zijn die niet altijd hetzelfde qua constructie?!

Bij de DO88 radiator voor mijn NR was dat iig wel zo, ik heb een handbak maar die paste ook op een automaat met inderdaad afdoppen.
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: V70R^2 op 23-05-2019 00:39:32
Terugsturen en de juiste radiateur eisen, die warmtewisselaars gebruik je niet dus dat is alleen maar overbodige weerstand/blokkade.

Ik heb ook een externe koeler, en de alu radiateur zonder warmte wisselaars.
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: Mausio91 op 31-05-2019 11:30:02
Ik heb het nagevraagd bij europeantuning en heb de volgende reactie gekregen:
Je hebt de correcte radiateur gekregen.
Inmiddels levert DO88 altijd dezelfde radiateur voor de turbo- en de nonturbo-varianten.

Dat wil zeggen dat er aansluitingen zitten voor de oliekoelers van de motor en versnellingsbak.
Maar in jouw geval heb je die niet nodig en kun je die ongemoeid laten.


Ik heb do88 dezelfde vraag gesteld, nu nog even afwachten wat hun hierover aangeven.
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: classicT5 op 31-05-2019 23:26:27
Afdoppen is toch niet nodig? Gaat helemaal geen vloeistof door. Hooguit om te voorkomen dat er condens in neerslaat?
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: Mausio91 op 01-06-2019 12:04:44
Ik was het ook niet van plan om deze af te doppen, maar mocht ik iets makkelijks vinden doe ik het.

Verder heb ik een reactie van do88 gekregen:
Actually all versions of this radiator has built in oil cooler on both sides of the radiator. If you don't use the oil cooler you can just leave the connections open.
These oil coolers don't influence the performance of the radiator.


Mocht iemand een radiator van do88 willen kopen, kies dan voor de handgeschakelde non turbo dan krijg je toch de turbo met automaat versie, scheelt je weer wat euro's  ;)
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: Mausio91 op 12-09-2019 21:45:02
Het is weer een tijd geleden dat ik een update heb gedaan, maar ik heb mij voorgenomen wat actiever te zijn met de build ;D
Er is in de tussentijd niet al te veel gebeurd en hier wil ik verandering in gaan aanbrengen.

Wat erg veel tijd heeft gekost is het porten en polijsten van de cilinderkop, dit heb ik zowel voor de inlaat als uitlaat kleppen gedaan.
Hier heb ik de pakking als template gebruikt, deze is passen gemaakt op beide spruitstukken en de cilinderkop. (natuurlijk heb ik hierbij wat extra marge genomen aangezien dit nooit perfect wordt gemonteerd)
(https://i.imgur.com/MQrmZbV.jpg)(https://i.imgur.com/1ECwm3A.jpg?1)

Vervolgens weer alle kleppen ingeslepen, hiermee wrijf je echt heel je handen tot moes.(zeker voor mij met mijn IT handjes  :D)
(https://i.imgur.com/ESX8zUJ.jpg)

De cilinderkop is in princiepen nu klaar, enkel het opbouwen natuurlijk. Maar voor de zekerheid ga ik deze nog een keer laten reinigen.

Daarnaast heb ik een XYZ setje op de kop kunnen tikken, het is de 355mm variant met 6 zuigers per klauw.
Deze passen helaas niet onder de volans, daarom ben ik opzoek gegaan naar pegs.

Deze heb ik natuurlijk meteen gemonteerd om te kijken of het past, helaas miste ik de remleiding dus die heb ik een besteld via goodridge.
Nu nog even wachten tot die binnen zijn, maar morgen laat ik ander rubber monteren zodat ik de banden in ieder geval al kan gebruiken.
(https://i.imgur.com/e6KqizH.jpg)
(https://i.imgur.com/mZdkeyi.jpg)
(https://i.imgur.com/ThlAetO.jpg)

Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: arjenT5R op 12-09-2019 22:32:07
Wow! Ziet er netjes uit joh die kop! :)

Nog best een klusje ;D
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: Taranis op 13-09-2019 08:05:06
Mooi werk!!

Wel jammer van de Volans maar dat is persoonlijk ;)
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: Miyel op 13-09-2019 08:08:28
Super die cilinderkop! Gewoon met een Dremel gedaan?
Voor kleppen slijpen heb ik zo'n ding voor in de boormachine, had je wel kunnen lenen.. boter na de vis maar goed.
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: arjenT5R op 13-09-2019 08:29:09
Mosterd na de maaltijd noemen ze dat ;D
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: Miyel op 13-09-2019 09:02:12
Hetzelfde.. toch? Ach Arjen, als jij het al snapt maak ik me over de anderen geen zorgen  ;D
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: arjenT5R op 13-09-2019 10:03:00
Clown! ;D
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: V70geRwin op 13-09-2019 11:55:33
Mooie remmen, staat goed gevuld en zal lekker ankeren  :eusa_clap:
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: vasquez op 13-09-2019 13:01:50
355mm variant met 6 zuigers per klauw, das nie nix  ;D

Ik ben benieuwd naar het gevoel in je pedaal straks
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: Mausio91 op 13-09-2019 18:12:00
Citaat van: arjenT5R op 12-09-2019 22:32:07
Wow! Ziet er netjes uit joh die kop! :)

Nog best een klusje ;D
Merci  ;D

Citaat van: Taranis op 13-09-2019 08:05:06
Mooi werk!!

Wel jammer van de Volans maar dat is persoonlijk ;)
Ik ben ook groot fan van de volans maar helaas, het zij zo :)

Citaat van: Miyel op 13-09-2019 08:08:28
Super die cilinderkop! Gewoon met een Dremel gedaan?
Voor kleppen slijpen heb ik zo'n ding voor in de boormachine, had je wel kunnen lenen.. boter na de vis maar goed.
Thnx, ja dat heb ik met een dremel gedaan. Daar zijn wel wat uurtjes in gaan zitten en heel wat rolletjes schuurpapier  :eusa_shifty:
Dat slijpen had ik nog nooit gedaan en wilde het eens ervaren met de hand, zag op "the internet" ook mensen met boormachines aan de gang gaan.
Heet leek mij als noob wel goed om te voelen en te horen wanneer de klep lekker zit.

Citaat van: vasquez op 13-09-2019 13:01:50
355mm variant met 6 zuigers per klauw, das nie nix  ;D

Ik ben benieuwd naar het gevoel in je pedaal straks
Ik kan niet wachten en hoop op een lekkere bite  ;D

Citaat van: V70geRwin op 13-09-2019 11:55:33
Mooie remmen, staat goed gevuld en zal lekker ankeren  :eusa_clap:
:eusa_angel:
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: Mausio91 op 22-09-2019 15:19:56
Na een weekje rond te karren met de pegs begin ik er al goed aan te wennen ;D, door de dunnere banden heb ik ondanks de switch van 17 naar 18 inch de auto niet hoeven verhogen :)
(https://i.imgur.com/fR85kRR.jpg)

Verder zit het niet bepaald mee met de remmen, na de aankoop kwam ik er achter dat er een clipje miste die de blokken en in klauw vasthoud. Deze zijn uiteindelijk besteld en 2 maanden later in NL aangekomen en naar mij verstuurd, alleen nu heeft postnl de envelop laten verdwijnen.....  :eusa_shifty:

Heeft er iemand ervaring met de nieuwere type oliepompen op de oudere N blokken?
Ik heb er nu een via skandix gekocht, blijkt de pomp 1 van de bouten te missen.(ik kan deze natuurlijk omzetten van de oude maar dan zit ik weer met een oliepomp die er een mist)
(https://i.imgur.com/2f1TiFU.jpg)
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: KIM op 22-09-2019 20:20:05
Die mist ook als ie bij de dealer vandaan komt.
Gewoon boutje overzetten.
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: Mausio91 op 07-10-2019 21:02:33
Citaat van: KIM op 22-09-2019 20:20:05
Die mist ook als ie bij de dealer vandaan komt.
Gewoon boutje overzetten.
Dan zet ik het boutje gewoon over.

Van het weekend eens geprobeerd de remleiding los te krijgen om de nieuwe schijven met klauwen te kunnen monteren, maar helaas heb ik van de m11 fitting een rondje weten te maken :eusa_wall:.
Hij zit simpel gezegd zeeeeeer goed vast, wat te wijten is aan mijn gereedschap/stommiteit  :eusa_whistle:. ik heb het namelijk met een steeksleutel geprobeerd en ja dat is natuurlijk niet de juiste tool voor de klus. De remleiding aan de andere kant ging daarentegen zonder enig probleem los.
Terwijl ik beide kanten met kruipolie heb ingespoten (2 dagen en 1 dag van te voren) dit aangezien hij er bij de eerst remjob ook al niet afging.
Beetje te laat maar om het de volgende keer te voorkomen heb ik een open ringsleutel set gekocht, samen met een nieuwe remleiding en een tool om ze te buigen, dat wordt een mooi klusje  ;D

Verder heb ik afgelopen week het luchtmassa huis binnen gekregen(102mm), maar wat wordt ik toch altijd misselijk van die "proudly made in the USA" stickers...... :eusa_sick:
(https://i.imgur.com/6qjMNRm.jpg)(https://i.imgur.com/8Bq3Nsr.jpg)

Verder ligt de kop bij van kronenburg om ultrasoon gereinigd te worden, na al dat schuren en polijsten wil ik er zeker van zijn dat al het aluminium uit alle hoekjes en gaten verdwenen is.

Nu probeer ik een opstelling te bedenken voor de benzine toevoer en retour,  m aar daar zit ik nog met wat vraagtekens. Heeft iemand ervaring/tips met het ombouwen van de standaard benzine leiding naar AN leidingen?
Ik heb de rail+benzinedruk regelaar en filter allemaal met AN6 aansluitingen, nu dacht ik alle leidingen te vervangen voor AN6 leiding. Maar dan zit ik met het aansluiten op de pomp.
voorbeeld foto:
(https://i.ytimg.com/vi/qCZcuvvOsbY/maxresdefault.jpg)

Nu hoop ik op de pomp een fitting te kunnen zetten en vanuit daar AN6 leiding te leggen.(weet iemand toevallig de diameter van deze uiteinden?)
Of mocht iemand ervaring of voorbeelden hebben van het afsnijden van de huidige leiding om deze naar AN6 te krijgen hoor ik dit ook graag.
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: V70R^2 op 07-10-2019 21:26:11
Mét air-straightner, voorkomt een hoop hoofdpijn bij het afstellen kan ik je vertellen ;D
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: basserd op 08-10-2019 18:37:04
Voor je remleiding ben je ook een remleiding-fels nodig ;)
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: Mausio91 op 09-12-2019 21:53:42
En ik dacht wat vaart te kunnen maken en wat meer te gaan posten op het forum. mss moet ik toch maar eens wat doen aan die nieuwjaars-resoluties :P
Ondertussen zit de kop wel weer in elkaar en ben ik langzaam maar zeker alle fittingen en leidingen etc bij elkaar aan het rapen.

Afgelopen weekend eens de ophanging voor de externe oliecooler gefixed, uiteindelijk gekozen voor een Setrab SlimLine.
Deze hangt mooi voor het onderste mondje in de bumper, ik moet nog wel die beschermplaat iets aanpassen zodat die weer terug gemonteerd kan worden.
(https://i.imgur.com/XmJ9QGB.jpg)

Om het olie verhaaltje af te maken heb ik een adapterplaat die op de locatie van de thermostaat gemonteerd kan worden en een mishimoto thermostaat, allemaal an10.

Verder heb ik wat shims gemaakt om de sleuven tussen de cilinderwanden op te vullen.
(https://i.imgur.com/CEwnz0F.jpg)(https://i.imgur.com/4LWJyah.jpg)
(https://i.imgur.com/SyqV8qm.jpg)

Het eerst volgende wat op het lijstje staat is de benzine toevoer monteren:
-AEM 320l/h pomp
-AN6 leiding (feed)
-benzine filter
-QSP benzinedruk regelaar
-Nuke bezine rail

Hiervoor dien ik eerst wat te fabriceren zodat de nuke rail past op het standaard inlaatspruitstuk.

Zodra de oliekoeler en de benzinetoevoer op zn plaats zit en ik het blok compleet heb kan ik eindelijk eens de swap gaan plannen.
Met mijn tempo zal dit nog wel even duren  ::)

Heeft er iemand slechte ervaring met het lassen van fittingen in het kleppendeksel, ik heb het op meerdere plaatsen gevraagd maar tot nu toe geven ze aan dit niet te willen doen gezien de kans op kromtrekken.
Voor de zekerheid heb ik al AN10 fittingen naar M22 in huis gehaald en ben van plan dit nu op deze manier op te lossen.
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: arjenT5R op 10-12-2019 08:52:57
Je ziet nog wel eens dat ze extra fittingen op de plek van de achterste vriesdop doen, wellicht een idee?

Ziet er uit goed uit verder :) lekker bezig! Ook die grote lmm behuizing, nice and shiney :)
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: Emiel op 10-12-2019 13:00:04
Horen de remschijven niet aan de andere kant van het hart te zitten?
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: NinaPaul op 10-12-2019 13:35:52
Een M11 fitting voor een remleiding heb ik nog niet eerder gezien  :eusa_whistle: bedoel je SW11 (sleutelwijdte)  :angel:


Meest gebruikte maten



Bout of moer   M3   M4   M5   M6   M7   M8   M10   M12   M14   M16   M18   M20   M22   M24   M27   M30
Sleutel           5,5   7        8   10     11    13    17     19     22     24      27     30     32     36      41     46
Titel: Re: 850 R en de wil naar meer
Bericht door: Mausio91 op 12-12-2019 19:53:13
Citaat van: NinaPaul op 10-12-2019 13:35:52
Een M11 fitting voor een remleiding heb ik nog niet eerder gezien  :eusa_whistle: bedoel je SW11 (sleutelwijdte)  :angel:


Ja dat bedoelde ik  :angel:

Citaat van: Emiel op 10-12-2019 13:00:04
Horen de remschijven niet aan de andere kant van het hart te zitten?
Het is mij ook wat onduidelijk geweest, maar op de manier waar de schijven aan de buitenkant zaten past deze niet in mijn velg.
Ik had vanuit xyz ook een stencil opgevraagd waarmee je kunt kijken of de klauwen in de velg passen.
Hoe de schijf nu zit komt precies overeen met het aangeleverde stencil, terwijl het andersom correcter eruitziet.

Citaat van: arjenT5R op 10-12-2019 08:52:57
Je ziet nog wel eens dat ze extra fittingen op de plek van de achterste vriesdop doen, wellicht een idee?

Ziet er uit goed uit verder :) lekker bezig! Ook die grote lmm behuizing, nice and shiney :)

Ow dat is ook nog een goeie, ik was van plan eerst de motor erin te gooien met wat caps op de fittingen.
Dan weet ik na de swap waar ik ruimte heb voor de catchcan, maar die plug zal ik onthouden.

Wat ik nu van plan ben zijn 2 fittingen op de kop en de oude olie retour.